Ouders overtuigen voor een paard ? TIPS

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:28

Sorry ik snap je bericht niet zo goed? xd
Als ik het goed begrijp heb je dus al verzorgponys?
in dat geval wees blij met wat je hebt.
Op je 13e een paard is voor sommige mogelijk maar het zou toch zonde zijn als je hem over een paar jaar weg zou moeten doen?

Ik zou zeggen wacht tot je een goed, vast baantje heb en kijk hoeveel tijd je hebt.
Dan kun je kijken voor een paardje. :)

MandyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:31

Je wilt het oude zadel van je tante overnemen? >;) Ikweet niet hoe lang dat niet gebruikt is maar, als het 5 jaar lang ergens op een zoldertje heeft gelegen, kan je er wel vanuit gaan dat dat niet meer het beste zadel is. Om over de pasvorm nog maar te zwijgen. :x
En als het zadel niet goed is, krijg je ook weer extra kosten voor de DA, fysio en noem maar op. En uiteindelijk moet je toch een goed zadel hebben dus dan kan je daar net zo goed mee beginnen. :)

Jujuke13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 21:32

;( okee :s

Jujuke13

Re: Ouders overtuigen voor een paard ? TIPS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 21:34

maar ik had er eentje gevonden in antwerpen die hem verkopen voor 1350 euro met spullen en alles erbij wegens stopzetting van hobby en er is niets mis mee want we kenne die mense van onze vrienden ...dus sparen zeker....

Jujuke13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 21:35

maar ik heb nog 1 vraagje ,als je een paard gaat kopen moet je dan eeerst een zadel en alles voorzien of eerst je paard ?

Celiien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:38

Eerst je paard; zadel moet bijvoorbeeld worden aangepast op het paard. niet ieder zadel past op ieder paard ;)
andere dingen moeten ook worden aangepast hieraan; denk aan hoofdstel/deken/zadeldek maten, beschermers ja of nee, gevoeligheid hieraan, daaraan, voedingspatronen etc.

En áls je dan toch besluit om het te doen; neem iemand mee die er verstand van heeft en laat hem ajb keuren! je weet maar nooit, en straks zit jij met de hoge DA kosten!

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:55

kopen is een ding, onderhouden is wat anders :P

max66

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 22:00

ik nam vroeger eens een cavia mee naar huis en zei tegen mijn ouders (die er niet blij mee waren) dat ik m gewonnen had met een loterij.
Kun je dat niet doen, haha!

Jujuke13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 22:25

nee dat geloven ze niet haha :)

Elinexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 11:49

max66 schreef:
ik nam vroeger eens een cavia mee naar huis en zei tegen mijn ouders (die er niet blij mee waren) dat ik m gewonnen had met een loterij.
Kun je dat niet doen, haha!

Oeh nooit doen, tenminste niet bij een paard.

amyyy55

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 14:10

Nou ik denk niet dat een paard makkelijk door de deur past. :')

elisa14

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 17:25

laat je niet ontmoedigen! ik las dat je veel ervaring hebt,en dat je oma en opa je steunden,zouden die niet kunnen bijbetalen? of kan je geen klusjes voor hun doen? je tante had ook vroeger een paard,die kan je toch ook helpen? die staat daar waarschijnlijk ook wel voor dat je een eigen paard koopt,toch? bij haar kan je ook misschien klusjes doen? en waar stond het paard van je tante? een stal laten bouwen in de tuin of bij je oma en opa is ook geen oplossing?

Jujuke13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 05:13

Een stal in de tuin mag niet van men ouders , ze willen er niet elke dag op kijken haha , mijn tante en oma proberen altijd een beetje ze te overtuigen maar weten nog niet hoe :) ik ben klusjes aan het doen en normaal kan ik er wel geraken dan :) bedankt voor je steun elisa14 !!!

Jujuke13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-08-12 05:15

(het paard van men tante stond ook op een wei met een solarium een dichte stal en stond met 5andere paarden , ze had zelfs een binnen bak ... Maar dat is te ver voor mij om daar naar toe te gaan :s die wei was wel 7,3 ha groot :o)

elisa14

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:13

Jujuke13 schreef:
Een stal in de tuin mag niet van men ouders , ze willen er niet elke dag op kijken haha , mijn tante en oma proberen altijd een beetje ze te overtuigen maar weten nog niet hoe :) ik ben klusjes aan het doen en normaal kan ik er wel geraken dan :) bedankt voor je steun elisa14 !!!

ik heb ook heel lang moeten vechten :j ,maar ze vinden me te jong,nog exact 17 maanden en dan ben ik 14 en mag ik een paard :D
en in de tuin van je oma ?

Noissue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 11:20

Zijn jou ouders ook "paarden mensen"? Als ze dit niet zijn snap ik best dat ze het voorlopig nog niet doen. Een eigen paard brengt namelijk een hele hoop verantwoordelijkheid met zich mee. Je bent zelf nog vrij jong en misschien niet altijd instaat om deze verantwoordelijkheden te herkennen en op te lossen. Daarintegen weet ik hoe je je voelt, ik kreeg ook geen pony van mijn ouders en toen ik 17 was heb ik uiteindelijk toch een paard gekregen, ik was toen zelf oud genoeg om de verantwoordelijkheid te dragen en had zelf een baantje waarmee ik het paard kon onderhouden.

roombolletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 13:57

Ik ben begonnen met een shetje. Mijn pownie staat ook aan huis en k moet ook mesten, waterbak voeren etc allemaal zelf doen.
Nu wilde mijn buurmeisje ook een pownie'tje en zijn we tot een compromis gekomen.
Zij mag haar pownie bij mij neer zetten maar dan moet ze ook een aantal dagen mesten voeren waterbak vullen etc. Dus nu hoef ik nog maar een paar dagen voor de verzorging te zorgen.
Dan kun je ook de kosten delen. en het is lekker gezellig met zn tweeen rijden enzoo!

Heb je geen vriendin die ook een pony wil ?

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 14:24

Ik zou lekker wachten tot je 16 bent :j
Dan heb je namelijk ook dat je ouders er volledig achterstaan, dus zij zullen dan ook meer verantwoordelijk op zich nemen als het gaat om spullen voor de pony en kosten.
Als je nu smeekt om een eigen pony en je ouders zeggen ja, loop je de kans dat je later met je pony alle verantwoordelijkheid krijgt, omdat je ouders dan denken van; ja, ze wilde een pony nu per se, dan laat ze maar zien dat ze die verantwoordelijkheid aankan.

larissa488

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:36

Ik wou ook zo graag een eigen pony, maar ik heb me even goed beseft wat voor kosten ik kreeg.
Hoeveel tijd ik in de pony moet steken. Het is veel werk. Je doet dat niet zomaar 1,2,3. :n
Wacht alsjeblieft tot je meer ervaring hebt, of ga langs iemand met een pony. En vraag; Hoeveel bent u in 1 jaar kwijt? Dan slaat de knop wel om. :j
Ik heb nu een hele lieve bijrijdpony, ik vind het best, lekker tutten en rijden met een pony. Maar niet alle kosten tot je zelf hebben.
Is toch veel fijner? Ook geen zorgen om je pony hebben, :)

Noissue

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-08-12 16:42

Het gaat ook niet alleen om de kosten maar ook over het welzijn van de pony. Herken je zelf direct als er wat aan de hand is en weet je ook hoe je moet handelen in dat geval? Ik ben bang dat je daar op z'n jonge leeftijd nog niet helemaal klaar voor bent. Als jou ouders paardenmensen zijn en er is ook nog toezicht vanuit die hoek dan is het een ander verhaal.

Jujuke13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 03:46

mijn ouders weten er wel iets van maar niet super veel , vooral mijn tant elegt dan altijd ales uit aan hen :) ik heb mij al voorbereidop alles , hoe zie ik dat hij kreuel mank staat ziek is hoeveelik dan moet betalen en zo dus ik ga zeker nog een jaartje bezig zijn met sparen hoor, maar jezegt het ik heb een jonge leeftijd maar dat wil niet zeggen geen ervaring ik rijdt al van men 4 ...

craiester

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 04:03

het grootste probleem is, je ouders willen niet. en daar moet je respect voor hebben, uiteindelijk als je paard ziek wordt gaan zij voor de kosten op hoelang je ook spaart sommige bedragen kunnen hoog oplopen. en wat als je een enorme berg schoolwerk hebt, dan moeten jouw ouders het paard die dag verzorgen. het is leuk om te poetsen en te rijden, het is veel minder leuk als alle andere klussen erbij komen, zoals stallen mesten, de wei dagelijks nakijken... als je je ouders nu "dwingt" om voor een paard te gaan, zullen ze je niet zo hard steunen. je moet bewijzen dat je veel ervoor over hebt, ga maar naar school elke dag ergens helpen of werken. de weekends werken en na school het huishouden meehelpen, zodat je ouders er zeker van zijn dat je verantwoordelijkheid kunt pakken, en dat je er iets voor over hebt. als je teveel zaagt, is er een kans dat ze toegeven, of er is een kans dat ze zeggen dat als je nog een keer zaagt dat er nooit een paard komt.

Cremoris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 15:57

Maar hey. Je ouders zeggen dat je op je 16de waarschijnlijk wel een eigen paard beloven. Dus waarom zou je 3 jaar lang blijven doorzeuren om je paard of pony eerder te krijgen? Paarden houden is gewoon vet duur. Mocht je paard ooit iets medisch niet in orde hebben ben je gelijk ook een fortuin kwijt. Je hebt vaste kosten die jij nog niet kan betalen omdat je nog 13 bent. Je ouders geven al aan dat ze je niet financieel kunnen steunen dus waarom blijven doordrammen? Ik heb zelf op mijn 14de mijn eerste paard gekocht, maar ik werkte al en had het geld van mijn eigen paard zelf bij elkaar gescharreld. Nu werk ik nog steeds elke ochtend om mijn paard te kunnen onderhouden, wat overblijft staat op mijn rekening voor het geval dat.
Ik las ook dat je een verzorgpaard hebt. Wat wil je eigenlijk nog meer? Dat het paard niet meer mag springen is misschien jammer, maar ik denk dat er heel veel paardenmeisjes die er alles zouden voor willen doen.
Laatst bijgewerkt door Cremoris op 04-08-12 16:08, in het totaal 1 keer bewerkt

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-08-12 16:05

Jujuke13 schreef:
mijn vriendin met die 2 shetters haar papa is een boer en mijn papa komt daar goed mee overeen en zegt dat ik dat dus mag hebben en hij die zal leveren , springmateriaal is al zeker geen probleem vanwege mijn tante in een springpaard had en velewedstrijden meedeet toen ik klein was en zij heeft nog getten springzadel bandages cloche een hoofdstel etc maar een bak is idd wel moeilijk te maken niet ? aveve is een super winkel in antwerpen

totdat die papa van je vriendin een jaar slechte oogst heeft of het elders goed kwijt kan voor centjes....
Ik zou er niet vanuit gaan dat je zonder meer jarenlang gratis hooi krijgt..

Verder zou ik je ouders eens goed vragen wat nou precies de reden is dat je geen paard mag. Als dat een financiele reden heeft is het alleen maar verstandig van je ouders om nee te zeggen. Als 14-jarige kun je geen paard onderhouden oftewel financieel garant staan voor de verzorging en gezondheid van een paard, hoeveel bijbaantjes je ook neemt.

Kun je niet een ander verzorgpaard of pony zoeken? Eentje waar je wel mee mag springen?

Jujuke13

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-08-12 21:05

Kan ik wel doen maar het is niet financiel hoor maar gewoon de stalling ze willen bijna op 5 meter afstand een wei of iets en er is er 1 waarvan ik de eigenaar niet ken :s of de manege maar dat is 2de keus zeggen ze ...