Wielrenners die geen rekening houden met paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:31

ik vind die wielrenners idd ook aso. Ze vinden altijd dat de wegen van hun zijn, t maakt niet uit waar je rijdt. Zelfs op een weg voor auto's vinden ze zichzelf nog de baas. Mijn vriend heeft een keer een ongeluk gehad met een groepje wielrenners. En dit wederom omdat die wielrenners zichzelf zo belangrijk vinden en zo goed vinden dat zij gewoon over de weg mogen fietsen.
Verder ben ik het wel eens met eilleen333. Communiceren met de mensen om je heen wil vaak wel helpen, maar sommige mensen houden er absoluut geen rekening mee en dan is het aan jou om je paard onder controle te houden.
Mijn paardje is net 4 en ik ga ook alleen met hem op pad, omdat ik dit wil kunnen. Ik wil alleen weg kunnen, zonder altijd maar afhankelijk te zijn van iemand anders met een ervaren paard. Over het algemeen gaat het goed, maar bij iets engs maakt hij vaak linksomkeert en gaat hij in galop naar huis. Tuurlijk komt ie niet ver, maar het gebeurt wel. Skaters bijvoorbeeld...doodeng ;) Maar door juist deze dingen bewust mee te maken, went je paard wel steeds meer aan dit soort dingen. En hoe krijg je m anders verkeersmak?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:31

Mij is altijd geleerd om in de berm te rijden. Op de manege, van de fnrs, van de bereden politie en van de eigenaar van het paard.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:32

Daarom zeg ik officieel.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:33

Ik snap je wel..maar als je de wet volgt;) klopt het niet;) We kiezen in onze ogen voor veiligheid en zekerheid want het zijn levende dieren. Maar als een verzekering schade moet gaan trekken zit je berm, fietspad, wandelpad wat ook goed fout. Erg jammer maar waar...volgens de wet ben je bestuurder op en naast je paard, stafbaar als je dronken je paard bestuurd enz;) Je hoort op de weg. Tuurlijk wordt er voor paarden veel door de vingers gezien. Maar als je paard die fietser had geraakt..verlies jij. Ook al dacht je netjes te zijn. Wees dan maar blij dat je er zo van afgekomen bent.

Beleefdheid in deze maatschappij is er niet meer..ieder voor zich en heel de wereld van mij. Ken ook genoeg ruiters die te asso voor woorden zijn en denken dat met een paard alles mag en kan. Zo werkt het nu eenmaal in deze maatschappij.

LisaLuna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:35

Hoe moeilijk het ook is niet iedereen snapt hoe een paard werkt en dat je niet zo snel er langs kan gaan.
Ik heb een hekel aan de meeste wielrenners omdat die mij altijd het idee geven dat de weg/fietspaden van hun zijn.
Niet alleen te paard, ook gewoon fietsend. Aan de kant geduwd worden - roepen-schreeuwen, KEIHARD praten. Sorry maar ik vind de meeste gewoon vervelende mensen.
M'n paard uit schelden en daar kan ik niet tegen. Laatst bijna een joch van ze fiets afgetrokken die m'n paard uitschold voor stinkpaard. Raar joh, hoe ze dan ineens niet meer zo mans zijn. .. :')

rommulus

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:37

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:40

Hmm ik lees dat je paard dwars op het fietspad stond? En wielrenners hebben vaak zo'n harde snelheid dat ze niet even kunnen stoppen. Zeker wanneer zij echt hard rijden en ze ineens moeten stoppen hebben ze kans dat ze onderuit gaan. Maar nog vind ik de toon niet kunnen waarmee je de wielrenners aanspreekt totaal niet kunnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:42

Klopt. Ze denken dat ze heel wat zijn, de baas van de weg of het fietspad. Kom je ze tegen lopen, fietsend, te paard, met de auto, hoe dan ook; ze drukken je gewoon aan de kant. Ga vooral door, door met zn 2en naast elkaar op een idiote snelheid over het fietspad over de weg te scheuren. Als je hard wilt; okee. Maar ga dan achter elkaar. Of maak iig een ruime bocht om andere weggebruikers.

Btw; in dit topic gaat het me niet over wel of niet op het fietspad, wel of niet verzekerd volgens de wet.
Tuurlijk weet niet iedereen iets van paarden. Maar goh; er staat een paard dwars over het fietspad. Die staat er vast voor de lol? Menig mens weet toch wel dat dat 'niet normaal' is en dat dat vast niet voor de lol wordt gedaan?
Kom op zeg, ze gaf me niet eens tijd om tegen haar te zeggen; zou u even kunnen wachten, mijn paard is bang? Nee, ze sjeest gewoon keihard door. Dat is sociaal.

@Purny, zo'n snelheid had ze niet. Ze zat gewoon rechtop toen ze belde, ze trapte niet eens door. Maar ze zag dat ik niet aan de kant ging/kon gaan en ze maakt weer snelheid.

En geacht onder controle te houden. Ik heb en had haar onder controle. Maar wij als paardeneigenaren weten ook dat elk paard, hoe mak ook, kan schrikken. En dan heb je hem meestal niet meer onder controle.

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:44

ik kan beide partijen heel goed begrijpen hoor, zoals purny zegt ; als je hard rijdt is het niet altijd handig/fijn om zomaar te stoppen 'voor dat stomme paard dat, ja inderdaad, op het FIETSpad staat'
als ze hard aan het trainen zijn met tijd of km/u is dit heel vervelend om te moeten stoppen.
Maar natuurlijk is het voor jou ook niet leuk :)

purny

Re: Ik word er niet goed van!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:48

Dank je Damned! :D Ik geef meestal ruiters voorrang. Laatst was ik vlakbij het werk en liepen er 2 paarden, de ene was een beetje aan het huppen en die heb ik ook voorrang gegeven.

_Meliss_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:53

Het valt me nog mee dat deze wielrenner een bel heeft! :=

Zooo vaak wielrenners tegen gekomen die al van meters achter je beginnen te bleren omdat ze geen bel hebben... -:(-

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:53

Ik snap dat wielrenners 'niet zo maar even kunnen stoppen'. Maar toen ze belde, reed ze niet op volle snelheid. Ze zat rechtop op het zadel. En achter het paard ging ze weer snelheid maken.
Misschien ligt het aan mij, maar als ze heeel even gewacht had, had ik kunnen vragen of ze misschien even wou wachten. Ipv er achter langs te racen.

petra1970181

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:54

ik geef n paard voor rang
en als ik op die fiets had gezeten was ik gestopt of er voor langs maar niet zo ff achter langs
maar goed werd gister ook van fietspad afgereeden(op de fiets) komt er ook n ploegje aan ik netjes aan de kant bijna in de berm fietsen en nog te dicht langs me dus tja scheer ze nie allemaal over een kam maar dr zitten maffen tussen en die zitten er ook vast tussen de paarden mensen
ow en dan ligt er n ruiterpas en daar fietsen pubers fijne he dat verkeer

_Dune_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:55

De wielrenster had inderdaad best even wat begrip kunnen tonen, maar aan de andere kant hoor een paard ook niet op een fietspad en dien jij je paard onder controle te houden. Leven en laten leven zou ik zeggen.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:57

amykimmie schreef:
De toon die de wielrenster aansloeg zeker wel?
Paard is redelijk verkeersmak, het is heus niet de eerste keer.
Ze is vrij kijkerig, wil nog wel eens stil gaan staan of een sprint trekken.

Dat de toon van die wielrenster niet in de haak is, kan zijn, maar ze fietste gewoon daar waar ze hoorde te fietsen en waar ze mag verwachten dat er geen paard dwarsover de boel blokkeert.
En als je paard "nog wel eens stil gaat staan of een sprint trekt" klinkt dat niet als redelijk verkeersmak, maar als niet verkeersmak. Paard hoort voldoende onder controle te zijn als je zonder begeleiding op pad gaat. Op een fietspad staan en niet voor- of achteruit willen is niet acceptabel!

amykimmie schreef:
Die regels en wetten, sorry maar dat intereseert me niet tegenover het feit dat ik het gewoon ONFATSOENLIJK vind dat iemand alsnog met een behoorlijke snelheid achter mn paard langs ragt.

En het is niet onfatsoenlijk om een fietspad te blokkeren voor de rechtmatige gebruikers? Zij heeft ongetwijfeld snelheid en wil gewoon doorfietsen over het fietspad, ziet daarvoor ruimte en gaat er (inderdaad onterecht) vanuit dat jouw paard voldoende onder controle is om die "ruimte" te gebruiken.

amykimmie schreef:
Uh, ja. Een paard wat het hoofd omhoog gooit, danst op de plek, telkens aan het bit rukt, daar stap ik niet zo maar van af. Dan denkt het paard ook nog eens dat ze gewonnen heeft omdat haar ruiter maar afstapt.
Hoezo, een wegdeel waar paard niet thuishoort? Nee, paard hoort niet op het fietspad. Is het mijn bedoeling om daar te rijden? Nee. Paard schrikt, wil niets meer en gaat op het fietspad.

Jij begeeft je dus op de openbare weg met een paard dat je niet onder controle hebt. En een paard dat bang is denkt helemaal niet in de term "gewonnen" als je afstapt, maar grote kans vindt het paard het prettig om steun van de baas te krijgen en durft dan wel met je mee te lopen.

amykimmie schreef:
En tijdig is al helemaal niet het juiste woord. Ze belt op 3 meter afstand en schiet er gelijk achter langs.
Denk je dat ik in die tussentijd dan ook nog af had kunnen stappen? Hooguit 5 seconden, toen was ze er al langs.

Tja, als ze op 3 meter afstand belt, dan is ze in die 5 seconden allang gepasseerd.
Weetje, natuurlijk zijn wielrenners hinderlijke verkeersdeelnemers, maar wees ook bereid om je eigen aandeel hier te zien en te snappen dat jij echt niet een "onschuldig slachtoffer" was van "onfatsoenlijke wielrenners".
Jouw paard is niet verkeersmak, dus ga je niet zonder begeleiding langs de weg, zo simpel moet het zijn. Jij brengt namelijk andere verkeersdeelnemers in gevaar met een paard dat niet altijd bestuurbaar is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:59

Haha, okee ik ga wel op de weg waar 80 mag en gerust 100 wordt gereden.
En waar OOK wielrenners fietsen.
Ik had mn paard onder controle, tot ze schrok. Jij hebt zeker altijd je paard onder controle, zelfs als hij.zij schikt?

Voor de zoveelste keer; paard is redelijk verkeersmak. Jouwn 100% verkeersmakke paard schikt zeker nooit?

En hoezo onfatsoenlijk, deed ik het expres? Als het aan mij had gelegen, had ik haar er ook netjes langs laten fietsen. Maarja, niet alles gaat zoals je wilt.

purny

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:01

Ik vind ook dat als je je paard niet onder controle kan houden op de openbare weg, je gewoon niet hoort te rijden daar. Je weet dat je paard nog niet 100% verkeersmak is en toch ga je op de openbare weg rijden. Wees blij dat het zo is afgelopen met een sisser en niet met een ongeval.

Anoniem

Re: Ik word er niet goed van!!

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:03

Jemig, ik kan mn paard toch onder controle houden? Ze had ook in de bak kunenn schrikken. Dan had ik haar ook niet onder controle gehad. Ja, niet 100%verkeersmak. Hoe moet ze het dan leren?
En niet alle paarden worden brave diertjes die niet op of om kijken. Ik rijd nu een 8jarige en die is nog steeds kijkerig. Ook in de bak. Zit gewoon in het karakter, of ze nou wel of niet verkeersmak is.

PocoGaucha

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:04

ik heb wel een mooi verhaal. een kennis van ons die croste vroeger altijd. toen hadden ze een keer een wedstrijd die ook over een fietspad liep., daar hadden ze voor de paarden een berg zand gestort, zodat ze lekker door konden galopperen.
waren ze net klaar met de wedstrijd. komt er een kudde wielrenners aan. allemaal overstekop vanwege dat zand haha. gelukkig voor ze lag het zand goed breed dus ze waren niet hard gevallen.

ieder normaal mens kan zien of het wel of niet goed gaat met een paard. zelfs mijn broers zien dat. deze mevrouw had gewoon voor haar eigen veiligheid even moeten stoppen. gelukkig zijn er geen ongelukken gebeurt.

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:13

amykimmie schreef:
Ik had mn paard onder controle, tot ze schrok. Jij hebt zeker altijd je paard onder controle, zelfs als hij.zij schikt?

Voor de zoveelste keer; paard is redelijk verkeersmak. Jouwn 100% verkeersmakke paard schikt zeker nooit?

En hoezo onfatsoenlijk, deed ik het expres? Als het aan mij had gelegen, had ik haar er ook netjes langs laten fietsen. Maarja, niet alles gaat zoals je wilt.

Yep, ik heb mijn paard ook onder controle als ze schrikt. Een paard moet altijd voldoende aan de hulpen staan om te reageren op hulpen van de ruiter, dat hoeft niet te betekenen dat ze op een lichte hulp reageert, het kan zijn dat je wat degelijker moet binnenkomen, maar reageren moeten ze.
Daarnaast hou ik zelf ook het verkeer in de gaten om zo te zorgen dat je tijdig je maatregelen kunt nemen.
Ik heb er geen enkel probleem mee dat een paard eens schrikt, maar wel hoe het paard die schrik verwerkt. Dat is een belangrijk stuk opvoeding voordat je veilig langs de weg kunt.

En als je paard in de bak schrikt dan hebben anderen daar veel minder last van dan wanneer dat langs de weg is. Zorg dus eerst dat je de reacties van je paard kunt beheersen in de bak voordat je alleen met dat paard naar buiten gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:16

Waratje schreef:
amykimmie schreef:

Yep, ik heb mijn paard ook onder controle als ze schrikt. Een paard moet altijd voldoende aan de hulpen staan om te reageren op hulpen van de ruiter, dat hoeft niet te betekenen dat ze op een lichte hulp reageert, het kan zijn dat je wat degelijker moet binnenkomen, maar reageren moeten ze.
Daarnaast hou ik zelf ook het verkeer in de gaten om zo te zorgen dat je tijdig je maatregelen kunt nemen.
Ik heb er geen enkel probleem mee dat een paard eens schrikt, maar wel hoe het paard die schrik verwerkt. Dat is een belangrijk stuk opvoeding voordat je veilig langs de weg kunt.

Als een paard schrikt, heb ik hem ook weer zeer snel onder controle. Maar je kunt niet beweren dat je het altijd aan ziet komen dat ze schrikken, en ze binnen 2 seconden weer totaal onder controle hebt. Tuurlijk kun je nog sturen, en hem langzamer laten gaan. Maar voor je ze weer onder controle hebt, duurd het wel een tijdje.
Dit paard schrok trouwens niet, maar was gewoon bang.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:17

idd je moet ogen in je rug hebben ongeveer! ik kijk om me heen..mijn pony is goed verkeersmak , maar hij kan wel eens zijn uitbarstingen hebben! daarom kijk ik goed om me heen en zie de situatie van veraf aan al aankomen! maar heb em met grondwerk wel geleerd dat een echt HO! ook een HO! is.. Hij weet precies wanneer het menes is en staat dan direct stil!

Anoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:20

Het eerste wat mij opvalt is dat de wielrenner een bel op de fiets had en gebruikte :oo
Heb je nog mazzel gehad hoor :j
Hier gebruiken ze geen bel, en meestal roepen ze iets wat niet voor herhaling vatbaar is op een openbaar forum om je aan de kant te laten gaan met je fiets/paard/etc...

Mijn paard was bomproef, en ik had een zweep O:)
Dus ja ik reed netjes in de berm, en als ik ze aan hoorde komen hield ik mijn zweep overdwars zodat ze wel afstand moesten houden :j

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:23

saskiakefie schreef:
x_Elise schreef:
Je kan die wielrenster niet de schuld geven van het feit dat jij je paard niet onder controle hebt ;)

Een paard is en blijft een vluchtdier ;)

:roll:

De ruiterij moet vooral zo door gaan met incompetentie als alibi voor het niet onder controle hebben van het rijdier.
Dan wordt het vroeg of laat verbannen tot alleen gescheiden ruiterpaden.

Leidt verdorie gewoon je paard op tot betrouwbaar veilig rijdier.
Het ís geen ´vluchtdier´. Als je geen benul hebt van wat een paard wel is, of - van gedragsleer; ga er dan niet mee de straat op!!!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:25

Hmm, dat ga ik ook maar eens doen. Dan moeten ze inderdaad wel een stukje langs je heen.
Prima hoor, dat wielrenners gebruik maken van het fietspad, niets op tegen.
Maar met zn 3en naast elkaar, of gewoon afsnijden, maakt niet uit wat voor wetten jullie nu weer gaan vertellen, dat vind ik gewoon ronduit aso.

Haha, volgens mij is een paard nog steeds een vluchtdier? Blijft jouwn paard staan als ie schrikt?
Een paard kan altijd schrikken, hoe betrouwbaar ook.
Het zijn en blijven levende dieren.