Veiligheidskleding voor ruiter en paard

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

PocoGaucha

Re: Veiligheidskleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 15:56

hahaha, stel je voor dat iemand een aanslag wil plegen op je paard.

aikon

Re: Veiligheidskleding voor ruiter en paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 16:16

Je weet het tegenwoordig niet, er zijn genoeg gekken. Beveiliging voor alles. Of was het wat anders >;)

Zie mezelf al zo met knollies de weg uit gaan _O-

Maare zo'n outfit als in de openings post, wel handig voor bijt grage doggies die niet naar hun baas luisteren. ~~}>

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 16:38

SusanH schreef:
Dat vind ik dus echt niet kunnen. Dan snap ik idd wel waarom jij jezelf zo inpakt.

Blijkbaar juist níet.
Dat onbegrip dat een paard géén ´vluchtdier´ is, is ook de reden van het onbegrip over de beslissing van sommigen om (soms) zónder veiligheidskleding te rijden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 16:47

aikon schreef:
Maare zo'n outfit als in de openings post, wel handig voor bijt grage doggies die niet naar hun baas luisteren. ~~}>

Tel je zegeningen.

Kom eens hier rijden... (op een huurpaard van de engelsen een stukje stroomopwaards; die van mij zijn niet te rijden door vreemden)
..en als je van de schrik bekomen bent, dan gaan we in de kleine uurtjes van de nacht als de roedels verwilderde honden bezit hebben genomen van de campo: Die zijn niet bang voor mensen en vallen dan écht aan; georganiseerd.

p.s. beter niet ´s nachts eigenlijk want die huurpaarden hebben uiteraard geen reden om hun leven in jouw handen te leggen en de teugels in jouw handen beperken hen ook nog eens in hun vrijheid om voor zichzelf te zorgen. Die kan je dan ook met 60 kilo aan twee bitten niet houden -> in galop naar huis en jij eraf door de eerste boomtak, op de grond voor de achtervolgende honden.
Dat laatste lost mijn hengst op mijn verzoek (´ok, toe maar´) wel op, maar beter van niet want je kan net zo goed een been of erger breken.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 17:09

PocoGaucha schreef:
hahaha, stel je voor dat iemand een aanslag wil plegen op je paard.

Dat is een logisch gevolg van op een menigte burgers inrijden. Die gaan zich verdedigen tegen het paard als geweldsmiddel.

De lui van de eerste twee posts zijn de 21st eeuwse cataphracts; bereden ´oproer´politie.
Eeen elite ruitereenheid die de gevestigde orde verdedigend op voetvolk, bv. potesterende burgers, inrijdt om ze uiteen te drijven opdat de ME te voet er met de wapenstok op in kan meppen.

Wiki; ´Cataphracts served as either the elite cavalry or assault force for most empires and nations that fielded them, primarily used for impetuous charges to break through infantry formations.´

Die bepantsering van de paarden werkt overigens averechts. Ook leidt het tot méér ruitergeweld want die verkeren in de illusie dat hun paard beveiligd is.
Alleen de kap op de kop heeft zin opdat naar de ruiter gegooide voorwerpen het niet per ongeluk raken.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 14:34

Huertecilla schreef:
Tel je zegeningen.

Kom eens hier rijden... (op een huurpaard van de engelsen een stukje stroomopwaards; die van mij zijn niet te rijden door vreemden)
..en als je van de schrik bekomen bent, dan gaan we in de kleine uurtjes van de nacht als de roedels verwilderde honden bezit hebben genomen van de campo: Die zijn niet bang voor mensen en vallen dan écht aan; georganiseerd.

Ik denk dat ik dit (toch wel interessante) aanbod af moet slaan. Mijn risicoanalyse :)* zegt mij het niet te doen. (tenzij ik weer levensmoe word)

Ik Stap niet zomaar op een onbekend paard, ik ben gehandicapt aan hand en voet.
Met optoming (engels denk ik dan) die ik niet gewent ben, ik rij western met scharenbit.
Ga dan zeker niet gelijk op buitenrit, mijn pony's zijn 1 (on)handig getraind.
In een gebied wat ik niet ken.
Nog niet met een harnas aan (moet dan buiten ehbo tasje ook een blikopener mee nemen :Y) )
In de "kleine uurtjes" lig ik graag te pitten.

Die paar hersencellen die ik heb werken goed genoeg om hier nee tegen te zeggen.
Dus ben ik toch niet zo dom als het gros van bokt denkt dat ik ben omdat ik zonder cap rij.

Dat een roedel verwilderde honden gevaarlijker zijn dan een roedel wolven is mij bekent. (spreek niet uit ervaring ;) )
Maar zo ingepakt als in de OP zal veel ruiters niet misstaan.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 15:43

aikon schreef:
.

Dat een roedel verwilderde honden gevaarlijker zijn dan een roedel wolven is mij bekent. (spreek niet uit ervaring ;) ) n.

Ik wel:

Afbeelding

(foto van mij met peilen van de wolf die we gevangen hebben voor een verse zender)

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 18:06

Wel of geen veiligheidskleding heeft imo niks te maken met of je wel of niet vind dat een paard een vluchtdier is. Die discussie heb ik eerder gevoerd zien worden, daar ga ik niet op in. Als ik in het bos ga rijden ZONDER cap en ik stoot mijn hoofd tegen een tak (zeer goed mogelijk als je geen klein paard hebt) dat doet dat best wel zeer. Daarom heb ik altijd een cap op. Heeft niks met schrikkende paarden te maken maar puur met mijn onmacht om diepte juist in te schatten. Juist om die reden ben ik al een paar keer heel blij geweest met mijn beschermende hoofddeksel.

Verder zijn er meer mogelijkheden om van je paard te kukelen als alleen een schrikreactie van je paard, je kan ook minder goed uitkomen bij een hindernis, je paard kan struikelen/bokken vul maar in.

Maarre, mijn opmerking was puur ironisch bedoelt. Blijkt maar weer dat dit op schrift gesteld niet altijd overkomt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 19:05

SusanH schreef:
Verder zijn er meer mogelijkheden om van je paard te kukelen als alleen een schrikreactie van je paard, je kan ook minder goed uitkomen bij een hindernis, je paard kan struikelen/bokken vul maar in.

...nú kan je jezelf en paard écht veilig kleden *\o/*

Citaat:
Maarre, mijn opmerking was puur ironisch bedoelt.

Zoals dit hele topic.

Citaat:
Blijkt maar weer dat dit op schrift gesteld niet altijd overkomt.

Inderdaad.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-08-12 21:04

Nou, als mijn man volgend seizoen crosstraining gaat doen zal ik hem en het paard goed in pakken :D gelukkig staat er op stal ook een greppelgravertje, dat bakje gaan we wel nodig hebben om hem te paard te krijgen. Nu maar hopen dat ze de hindernissen over komen, en niet zinken in de waterbak :') want ik denk niet dat ze blijven drijven als ze erin gaan. Is er al enig idee wat de kosten zijn? Ik vond een nieuwe BP al duur :=

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-08-12 21:37

SusanH schreef:
Ik vond een nieuwe BP al duur :=

Koop in de moto-x wereld. Is allemaal een wereld beter en kost een dimensie minder.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 08:24

Mijn man rijdt ook motor, en ik heb een jas, helm en handschoenen omdat ik ook wel eens kleine stukjes mee rijdt. Maar dat was idd ook niet goedkoop nee. Wel noodzakelijk omdat je anders gewoon ontveld wordt bij een val.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 10:18

SusanH schreef:
Wel noodzakelijk omdat je anders gewoon ontveld wordt bij een val.

Inderdaad kan je asfaltuitslag oplopen maar dat maakt het niet noodzakelijk. Blijft een keuze en die is zowel persoonlijk als situationeel verschillend.

Ik noem Moto-x en bij Moto-x loop je géén asfaltuitslag op. De glijfrictie is een non-probleem. Dingen breken wel. Vooral je sleutelbeen doch daar is geen beschermende kleding tegen.

Ik ga zo naar het dorp. Op ons 125 cc. Innovaatje; zálig ding. Het is nú al 28 graden, vanmiddag >40. Lekker in korte broek en hemdsmouwen, crocs op mijn gemakje lekker rustig.
We gebruiken dat ding ook vaak voor opleiden tijdens buitenritten. Alleen een valhelm omdat het verplícht is maar ´noodzakelijk´ is het niet; deze foto is door een Boktster achter met mijn vriendin aan het stuur gemaakt:

Afbeelding

Net zo ´snel´ als een paard en het is geen ´vluchtdier´ ;)

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-08-12 18:32

SusanH schreef:
, en niet zinken in de waterbak :') want ik denk niet dat ze blijven drijven als ze erin gaan.

Geen tena lady vulling gebruiken :') Die hebben vaak een dubbele laag _O-

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-08-12 18:43

aikon schreef:
SusanH schreef:
, en niet zinken in de waterbak :') want ik denk niet dat ze blijven drijven als ze erin gaan.

Geen tena lady vulling gebruiken :') Die hebben vaak een dubbele laag _O-

Geeft wél een extra veilig gevoel :P