Ervaring met eigen paard

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:03

Pentax schreef:
Vliegendeken (of zomerdeken) is een must, en een zweetdeken ook tenzij er een solarium is.

?

_O-

Storm schreef:
Op je vraag is niet zo eenvoudig antwoord te geven.

Je kunt een lux paard kopen die veel verzorging, dekens, enz nodig heeft, en dure lessen nemen omdat je hoog in de sport wilt gaan rijden. Maar je kunt ook tevreden zijn met een ras als een haflinger, ijslander of fjord die je 24-7 in de wei wilt zetten en alleen lekker mee het bos in wilt.

IEDER paard kan 24/7 in de wei, of het nou een sportpaard is of niet.

TS zoals je ziet zijn de meningen over spullen en het houden van paarden zeer uitlopend. :')

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:04

Ik zie in je profiel dat je 19 bent? Studeer je nog?
Ik kocht mijn paard toen ik nog op de middelbare school zat en het valt me vies tegen nu ik studeer. Zeker als ik na ga dat ik straks nog coschappen/stage moet lopen. Hou daar wel rekening mee.

Heleennn

Re: Ervaring met eigen paard

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:08

Om eerlijk te zijn is het bij mij de laatste maanden enorm tegengevallen. Ik hou enorm van mijn paard, maar de kosten waren gewoon enorm hoog... en een jaar tijd had hij twee gescheurde pezen, dat was mooi genezen door goeie zorg. Dan werd hij dampig verklaard, gaat nu ook al vele beter en hij hoest niet meer. Nu heeft hij weer een ontstoken koker... Niet fijn maar ja... Dat heb je nou eenmaal met paarden, hij is ook al een jaartje ouder.

Silence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:14

Ik heb 2 paarden en ze zijn op financieel gebied elke maand een rib uit mijn lijf, maar doordat ik nog thuis woon kan ik het mezelf permitteren.
Ondanks de kosten zijn ze het zo waard... Het is echt een uitlaatklep voor mij, iedere dag weer.

Je moet wel rekening houden met extra kosten voor spullen, maar ook een potje voor medische behandelingen moet je niet vergeten.
Je kunt ook verzekeren maar dat vind ik zonde van mijn geld.
Je betaald elke maand (veel) premie en als je paard niks krijgt ben je dat allemaal kwijt.
Dan kun je beter zelf een potje maken.
Dat heeft mij al heel veel geld bespaard.

Ook moet je per stal bekijken of de prijs all in is of dat je zelf nog stro, ruwvoer en krachtvoer aan moet schaffen.

Daarnaast heb je natuurlijk nog de vaste kosten zoals hoefsmid, enten, tandarts enz.

Maar ondanks alle kosten en wat ik daar allemaal voor had kunnen doen zijn ze mijn alles en het is het allemaal zo waard!

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:19

ik sta all inclusive voor 295 p/m, zomer 24/7 op de wei, 'swinters stal/paddocks.
Mijn issue is tijd, werk full time, en zou het zonder mijn 2 verzorgsters niet redden.
De extra kosten vallen mij mee, maar ik heb ook geen dierenartsgrappen gehad, alleen hoefsmid, en 1x per jaar tandarts/oestoephaat

M'n grote vriend is 20, en ik denk dat als zijn tijd is gekomen, over 'n jaar of 20 :) dat ik dan geen paard meer hoef. Maarja. Dat roep ik nu :D

*edit* Mijn paard heb ik ook niet bewust aangeschaft, maar als verzorgster gekregen van de eigenaar omdat die het financieel niet meer ging halen.

OnlyFroukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:25

Ik heb ook een eigen paardje, daarbij heb ik 3 kinderen leeftijden 3 en 4 en 8 soms is het best pittig maar we proberen wel elke dag te gaan etc, in de winter dacht ik soms wel brrrr waarom moet ik uit me warme huisje maar als je dan het koppie ziet van je paard dan maakt het je niks meer uit, maar reken er wel op er zit veel tijd in. en kost ook wel wat natuurlijk. En daarbij valt me ook wel op dat "goede"stalling ook niet zo makkelijk meer is te vinden, nou ben ik wel iemand die echt alles wil binnen bak buiten bak vlakbij het bos etc. dus ik ben ook wel moeilijk en mag zeker niet klagen met me stalling maar ik zou daar eerst voor rond kijken tot je een goede hebt gevonden info inwinnen voor je echt een paardje aanschaft. overigens kijken mag altijd natuurlijk:)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:38

IndianLady schreef:
IEDER paard kan 24/7 in de wei, of het nou een sportpaard is of niet.

Maar niet ieder paard WIL 24/7 buiten :P

Verder moet je ook niet per se iedere dag naar je paard hoor. Mijn paard heeft 2 tot 3 dagen per week vrij omdat ik er nou eenmaal gewoon niet ben ivm met mijn werk. Gaat prima! We trainen iedere week fanatiek en gaan vrijwel iedere week op cross-, dressuur-, of springwedstrijd. Binnenkort rijden we zelfs onze eerste endurance en staat daarnaast ook iedere maand lekker voor de wagen. Staat de dagen dat ik er niet ben gewoon lekker in de wei overdag. Denk maar niet dat ze het erg vind dat ik er niet ben ;)
De dagen dat je er wel bent, kosten onwijs veel tijd. Ben op vrije dagen zo een uur of 4-6 op stal (heb twee paardjes...) Met alles er op en er aan (lessen, wedstrijden, hoefsmid, stalling enz enz enz) komt ik met twee paardjes toch wel rond de 900 per maand uit. En dat is dan zonder onverwachte uitgaven! Iedere cent waard overigens <3

Jorinda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 15:40

Nouja, ik denk dat het per regio/paard/stalling verschillend is hoeveel je betaalt...

Ik betaal voor stalling (bij een vriendin aan huis) 100,- per maand en hij staat lekker 24/7 buiten, inclusief hooi is deze prijs.
Daarnaast betaal ik iedere 2 maanden 35,- voor de hoefsmid.
Ieder jaar ongeveer 75,- (ruim genomen) voor de inentingen.
Ieder jaar ongeveer 120,- voor de osteopaat.
Ieder jaar ongeveer 40,- voor de tandarts.

Dat zijn sowieso vaste uitgaven. Daarnaast moet je denken aan een potje voor de dierenarts/hoefsmid/iets anders als je deze onverwachts nodig hebt. Zadel(maker), andere spullen..

Oh en qua tijd. Ligt eraan, als jij op een doe-het-zelf-stalling gaat staan, dan moet je iedere dag wel zo'n 2 á 3 uur uitrekenen voor uitmesten, beweging/aandacht geven, e.d. Maar als jij op volpension gaat staan hoef je er in principe niet eens iedere dag heen.

Latido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 16:15

aerdenhout1 schreef:
Latido schreef:
Ja, ze heeft inderdaad al gerekend voor me dat de stalling + binnen/buitenbak, paddock, wei, eten €250,- per maand kost, dus dat valt best mee.

Dan sta je wel in een redelijk goedkope omgeving! En heeft ze daar ook je hoefsmid, dierenarts, lessen, reparatie tuig, wormkuren, wedstrijden ( lidmaatschap inschrijfgeld) misschien wat extra voer enz. bij gerekend?

Ik woon in de Bollenstreek, dus dat is inderdaad niet heel duur.
Lessen en wedstrijden ga ik voorlopig niet doen.
De hoefsmid kost ong. €240,- per jaar, wormkuren ong. €180,- per jaar, en voor de dierenarts houd ik (probeer ik te houden) €700,- per jaar apart, voor als er wat gebeurt.
Reparatie tuig heb ik nog niet helemaal uitgedacht.

Latido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 17:35

Het meest waar ik voor vrees is de tijd. Ik wil er zelf wel minimaal 4x in de week naar toe willen, anders ga ik me echt schuldig voelen O:)
Een goede verzorgster kan ik zo vragen, een vriendin van mij zou dat namelijk heel goed willen en behandeld paarden precies zoals ik zelf ook doe. Als zij dan 1/2x in de week komt, heeft mijn paardje in ieder geval nog een dagje rust.
Wat ik merkte bij een vorige verzorgpony's, is dat, als ik te vaak kwam, ze niet meer uit de wei wilden komen en heel vervelend werden tijdens het poetsen en rijden. Dus ja...

Maar goed, misschien houd hij/zij wel heel erg van werken en wordt chagrijnig van een dagje vrij, die heb je ook, haha :P

vanLotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 17:39

vwb reparatie tuig, toevallig net mijn stock-saddle laten maken (nieuwe singelstoten & algeheel nalopen/vastzetten etc) en was 120 eur kwijt.

Pin je niet vast op 1 verzorger, TS. Er kunnen dingen gebeuren waardoor die vlieger niet meer opgaat en je een ander moet zoeken. En dat is, in mijn ervaring, best een gedoe :)
Nogmaals, zonder verzorgsters zou ik mijn paard niet kunnen houden, zie hem denk ik 3, max 4x per week := Maar dan doen we wel hele leuken dingen :j

Vind 't wel fijn dat je er zo over nadenkt!

Latido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 18:02

vanLotje schreef:
vwb reparatie tuig, toevallig net mijn stock-saddle laten maken (nieuwe singelstoten & algeheel nalopen/vastzetten etc) en was 120 eur kwijt.

Pin je niet vast op 1 verzorger, TS. Er kunnen dingen gebeuren waardoor die vlieger niet meer opgaat en je een ander moet zoeken. En dat is, in mijn ervaring, best een gedoe :)
Nogmaals, zonder verzorgsters zou ik mijn paard niet kunnen houden, zie hem denk ik 3, max 4x per week := Maar dan doen we wel hele leuken dingen :j

Vind 't wel fijn dat je er zo over nadenkt!

Dankje :)
Ik wil er ook heel goed over nadenken, een paard is natuurlijk niet een lamp die je zomer weer wegdoet of vervangt. Je hebt wel gelijk wat betreft de verzorgsters. Misschien kan ik het beter aan meerdere mensen vragen en dan kijken wie de beste klik heeft of zoiets?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 18:12

Vergeet vooral niet om lessen in te calculeren. Zelfs als je jarenlang paarden hebt (gehad), weet en kun je niet alles en heb je zo nu en dan op regelmatige basis hulp nodig.

Een paard kopen kun je vergelijken met het aanschaffen van wat goudvissen. De goudvissen zelf zijn gemakkelijk te betalen, alleen het aquarium wat ze nodig hebben en de plantjes en de steetnjes die erbij komen en de ...(vul maar in). En dan weten ze ook niet dat een goudvis gemakkelijk 25 jaar kan worden.

Het is behoorlijk moeilijk een betrouwbare berekening te maken omdat het van veel factoren afhankelijk is.
Hoe wil je je paard houden
Wat wil je er mee gaan doen (als je er mee op stap wilt zul je vervoer willen hebben)
Waar wil je je paard houden (volpension, doe-het-zelf faciliteit/ in een landelijke omgeving of in de stad)

enz

EmmelyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:00

maar..... laten we niet alleen de negatieve dingen aan bot te laten komen ! een eigen pony/paard , is zeker de moeite waard !!

YMJArabians

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:32

EmmelyLady schreef:
maar..... laten we niet alleen de negatieve dingen aan bot te laten komen ! een eigen pony/paard , is zeker de moeite waard !!

Maar om het leuk te houden is het wel héél belangrijk om realistisch na te denken. En tja, financiële kosten zijn de 'negatieve' kant ervan :=

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:49

Indian, ik heb mijn paarden 24/7 op de wei ;) Dus je vooroordeel gaat niet op.
Maar ik laat mijn paarden liever niet lekprikken door dazen, en niet elk paard kan zomaar in de winter zonder deken staan. En ik zet ze liever ook niet knetterbezweet terug. :n Denk aan oude paarden, zieke paarden of paarden die teveel naar het sporttype gefokt zijn. Enne je kan ze moeilijk nat onder de deken zetten na het rijden.

Ook zijn vliegennetjes voor het hoofd in sommige delen van NL een must. Hier staan ze na 12 uur al met dikke ogen zonder netje.

Is een beetje per paard bekijken.
Laatst bijgewerkt door Pentax op 18-07-12 19:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Latido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 19:50

HippoLogic schreef:
Vergeet vooral niet om lessen in te calculeren. Zelfs als je jarenlang paarden hebt (gehad), weet en kun je niet alles en heb je zo nu en dan op regelmatige basis hulp nodig.

Een paard kopen kun je vergelijken met het aanschaffen van wat goudvissen. De goudvissen zelf zijn gemakkelijk te betalen, alleen het aquarium wat ze nodig hebben en de plantjes en de steetnjes die erbij komen en de ...(vul maar in). En dan weten ze ook niet dat een goudvis gemakkelijk 25 jaar kan worden.

Het is behoorlijk moeilijk een betrouwbare berekening te maken omdat het van veel factoren afhankelijk is.
Hoe wil je je paard houden
Wat wil je er mee gaan doen (als je er mee op stap wilt zul je vervoer willen hebben)
Waar wil je je paard houden (volpension, doe-het-zelf faciliteit/ in een landelijke omgeving of in de stad)

enz

mmmm, je zegt daar wel hele goede dingen ;)
Lessen krijg ik van mijn vriendin en af en toe ook van een groom die heel goed les kan geven, een klein uurtje les van haar en ik had bijna meer geleerd dan een half jaar manegeles!

Dat een paard heel oud kan worden, weet ik ook maar al te goed. En als het paard bijv. een blessure krijgt en ik er een tijdje niet op kan rijden, vind ik dat helemaal niet erg. Als het beter is voor het paard, doe ik alles en daarnaast heb ik van de 7 verzorgpony's die ik heb gehad, maar op 2 kunnen rijden, dus ik ben wel wat gewend ;)

Hoe, wat en waar weet ik allemaal al. ;)

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 19:59

Latido schreef:
en daarnaast heb ik van de 7 verzorgpony's die ik heb gehad, maar op 2 kunnen rijden, dus ik ben wel wat gewend ;)

Met een eigen paard is dat toch wel wat anders hoor. Voor de kosten die je maakt wil je natuurlijk graag een paard waar je ook mee kunt doen wat je wilt. Zie het bij een stalgenootje. Ze heeft sinds 4 maanden een paard, maar beestje is ongeveer 3 maanden kreupel. Daar wordt ze niet zo blij van! Loopt al behoorlijk te klagen over de kosten die ze maandelijks heeft ten opzichte van het rijgenot...
Ik heb twee paarden, dus de 'luxe' dat als er een een keertje kreupel is, ik altijd nog een reserve heb om lekker op te rijden. Dat maakt het zorgen voor een ziek of kreupel paard een stuk minder erg, dan toen we nog 'maar' 1 paard hadden. 200-300 euro neerleggen per maand voor een paard dat je alleen kunt poetsen (of nog erger, drie keer per dag moet koelen/stappen) is erg veel geld. In die zin dus niet vergelijkbaar met de tijd dat ik nog verzorgponies had.

Latido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 20:30

Loetie84 schreef:
Latido schreef:
en daarnaast heb ik van de 7 verzorgpony's die ik heb gehad, maar op 2 kunnen rijden, dus ik ben wel wat gewend ;)

Met een eigen paard is dat toch wel wat anders hoor. Voor de kosten die je maakt wil je natuurlijk graag een paard waar je ook mee kunt doen wat je wilt. Zie het bij een stalgenootje. Ze heeft sinds 4 maanden een paard, maar beestje is ongeveer 3 maanden kreupel. Daar wordt ze niet zo blij van! Loopt al behoorlijk te klagen over de kosten die ze maandelijks heeft ten opzichte van het rijgenot...
Ik heb twee paarden, dus de 'luxe' dat als er een een keertje kreupel is, ik altijd nog een reserve heb om lekker op te rijden. Dat maakt het zorgen voor een ziek of kreupel paard een stuk minder erg, dan toen we nog 'maar' 1 paard hadden. 200-300 euro neerleggen per maand voor een paard dat je alleen kunt poetsen (of nog erger, drie keer per dag moet koelen/stappen) is erg veel geld. In die zin dus niet vergelijkbaar met de tijd dat ik nog verzorgponies had.

Ja, dat is waar.
Maar ik wil wel mijn paard klinisch en röntgenologisch laten keuren, en zorg natuurlijk zo goed mogelijk voor mijn paard, waardoor de kans op een blessure (hopelijk) klein(er) is/wordt.
Ik denk ook wel dat je geluk moet hebben, want elk paard kan natuurlijk uitglijden, maar ik denk nog steeds (ondanks de kosten) dat het mij niet zoveel uitmaakt of ik kan rijden of niet. (Maar ja, dat weet ik pas als ik een paard heb met een blessure)

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 22:13

Latido schreef:
Het meest waar ik voor vrees is de tijd. Ik wil er zelf wel minimaal 4x in de week naar toe willen, anders ga ik me echt schuldig voelen O:)

Als je maar voor de helft van de tijd een paard wilt 'hebben', waarom niet een leasen? Dan weet je vooraf veel beter wat je kosten zijn.

Latido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 23:02

HippoLogic schreef:
Latido schreef:

Als je maar voor de helft van de tijd een paard wilt 'hebben', waarom niet een leasen? Dan weet je vooraf veel beter wat je kosten zijn.

Hoe bedoel je de helft van de tijd?

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:11

Nou, je schrijft dat je minimaal 4 van de 7 dagen naar je paard wilt. Beetje raar om een dier te willen en er dan maar 'de helft' van de tijd naar te willen kijken/verzorgen/rijden. :o Is een lease paard dan niet iets voor je?

Latido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 23:21

HippoLogic schreef:
Nou, je schrijft dat je minimaal 4 van de 7 dagen naar je paard wilt. Beetje raar om een dier te willen en er dan maar 'de helft' van de tijd naar te willen kijken/verzorgen/rijden. :o Is een lease paard dan niet iets voor je?

Willen?

Ooohh!! Nee, ik bedoel kunnen, ik wil minimaal 4 dagen naar mn paard kunnen, foutje, hihi :oo . Het liefst zou ik alle 7 dagen gaan natuurlijk, maar dat gaat niet, dat weet ik nu al :o

HippoLogic

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-12 23:24

Willen/kunnen maakt niet uit, waar het om gaat is de frequentie waarin je daadwerkelijk gaat, natuurlijk. ;)

Latido

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-12 23:32

HippoLogic schreef:
Willen/kunnen maakt niet uit, waar het om gaat is de frequentie waarin je daadwerkelijk gaat, natuurlijk. ;)

Oke? Dat snap ik niet helemaal eigenlijk. Als je 4 dagen van de 7 minimaal naar je paard gaat en elke vrije middag/ochtend/dag ook, dan heb ik toch genoeg tijd? Of kan ik dan beter geen paard nemen?

(Een lease- of huurpaard ga ik niet doen, dat zie ik niet zitten ;))