Paardje? waarom verkleinwoord

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lepeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 15:19

Ireen_ schreef:
Hier ook een E-pony, een arabisch volbloed, dus geen pony (is vloeken in de kerk bij een echte AV liefhebber), maar ook geen groot paard.
Bij niet-paardenkenners heb ik het gewoon over mijn paard, die vinden haar meestal al behoorlijk groot en denken aan een shetlander als je het over een pony hebt. Verder gebruik ik alle woorden door elkaar ;)

Ik vind het ook altijd wel weer maf te om te lezen als iemand het over zijn paard heeft en het gaat om een ijslander van 1,30m ofzo. (zeker omdat ik nog wel eens de fout maak te denken dat het een grote shet is, wanneer ik er niet met mijn neus bovenop sta).

Nou mijn arab heet ook gewoon poownie hoor. Of knol. En alle andere paarden zijn ook poownies.
Heerlijk als mensen daar kwaad over worden, paardenmensen zijn gewoon veel te serieus.. :') Als je je om dat soort dingen al druk maakt.
Vooral huge paarden zijn leuk poownie te noemen trouwens :D .
Laatst bijgewerkt door Lepeltje op 03-07-12 15:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Sky_As

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-12 15:20

mijn paarden noem ik als ik ze roep "mijn chickies" .....ik weet niet meer waar het vandaan komt, maar was een grapje met mijn vriend.

Jippyhorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 12:08

Ik zeg eigenlijk ook altijd paardje, want mijn paard/pony is 1.57 en is 4 dus groeit nog, en 'paard' klinkt weer zo groot maar ze is ook niet echt een pony want ze hangt er tussenin dus dan maar paardje :D

kusjekizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:36

vevina schreef:
Ik zeg ook altijd paardje, klinkt gewoon lief en leuk :)

Vind ik nou ook haha :j

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:38

Hihi, sinds mijn dochter actief pony rijdt, heb ik ponyrijles. En mijn pony is 1.72 m. :+ Ik ben daar mee begonnen om haar een beetje te plagen. Ze hapte er altijd zo leuk op. :P

Paardje is gewoon iets, wat iedereen meeneemt uit zijn pennytijd. Dus da's gewoon rijp voor een Penny alert.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:43

Paardje vind ik niet zo erg klinken maar ik kan mij welgruwelijk ergeren aan mensen die in een topic iets zeggen over de pony van iemand terwijl er regelmatig gezegd wordt dat het een paard is. Meestal gaat het over een paard van een tiener en dan gaat men er blijkbaar maar vanuit dat het om een pony gaat. :roll:

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:44

Ik vind paardje leuker staan, al typ (of soms zeg) ik ook vaak peerdie. Overigens in een normale zin is het altijd ''ik ga naar m'n paard'' of ''ik heb een paard''.

Overigens vind ik het niet erg als er pony tegen een paard wordt gezegd, maar soms is het echt overduidelijk een paard en dan denk ik wel ''tjonge ben je echt zo dom of ben je scheel?'' overigens gebruik ik zelf vaak voor de grap het woord 'poowny' als ik het over Cas (1,64m) heb, maar daarom is het ook póówny en niet pony :P
Laatst bijgewerkt door superlise op 06-07-12 17:47, in het totaal 1 keer bewerkt

idefix4

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:45

Voel je je nu zelf aangesproken? Ik kan me voorstellen, dat dat kan irriteren. Daarom zou ik als gedupeerde dan nog eens duidelijk vermelden dat het om een paard gaat of het in mijn onderschrift vermelden. Persoonlijk zit ik er niet mee of ze het nu een paard, pony, zebra of desnoods ezel noemen. Het is mijn beest en ik weet het beste wat ie is. Zo lang ie maar gezond op de wei staat. :D

Afhankelijk van zijn gedrag is mijn paard of poown of draak. 8-)

PoelieWoelie

Re: Paardje? waarom verkleinwoord

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:47

Net als dat ik tegen volwassen honden ook 'puppy' zeg. Klinkt belachelijk eigenlijk maar wel lief :)

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:49

LauraMc schreef:
Net als dat ik tegen volwassen honden ook 'puppy' zeg. Klinkt belachelijk eigenlijk maar wel lief :)

Ho verkeerd gelezen, ik dacht dat je bedoelde dat dat hetzelfde was :P
Laatst bijgewerkt door superlise op 06-07-12 17:50, in het totaal 1 keer bewerkt

Boompje1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:49

fjordenpaard....(je) ? is het dan wel geoorloofd om het te zeggen?....ik doe het ook hoor maar lang niet zo erg als een vriendin van mij...: zo jij hebt dorstjes (tegen een Belgisch trekpaard), gaapjes, slaapjes en al dat soort dingen zegt ze echt gewoon tegen hele grote paarden.....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:50

Ikima schreef:
Paardje vind ik niet zo erg klinken maar ik kan mij welgruwelijk ergeren aan mensen die in een topic iets zeggen over de pony van iemand terwijl er regelmatig gezegd wordt dat het een paard is. Meestal gaat het over een paard van een tiener en dan gaat men er blijkbaar maar vanuit dat het om een pony gaat. :roll:

Irriteer je jezelf er dan ook aan als iemand een pony een paard noemt?
Bij mijn is bijna als een paard(je). Gebeurt ook volgens mij vaak zat als ik op een topic reageer dat als het over hetzelfde pony gaat dat ik hem de ene keer pony noem en de andere keer paard. Tis voor mij allemaal 1 pot nat.

kusjekizzie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:51

@boompje1985
Oh ik vind het juist wel komisch hihi :+

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:51

Ik heb een E pony van 1.56 vandaar paardJE :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:53

Ik heb het altijd over "m'n pownies" als ik over ze praat. Vind ik gewoon een leukere naam. :o

Emori

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:54

Ach, ik noem die van mij ook altijd paardje.. Is ook een paardje want het is een Haflinger, haha.
Of ik noem hem pooooooowny :D

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:57

Ik zeg ook vaak paardje, dit is omdat ik hem in het echt 'kleine' noem.. Net omdat hij +- 1.75 is en omdat hij zo'n schatje is :+
Laatst bijgewerkt door Leen op 06-07-12 18:09, in het totaal 2 keer bewerkt

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-07-12 17:58

Ik heb twee kleine paarden van het ras merens, CHEVAL aregois d'ariège is de officiele formele naam die in de papieren staan. De een is 1.43 en de ander is 1.47. Ik heb dus twee paarden, ze zijn klein, dus als ik het over een heb of schrijf dan heb ik het over paardje. Vanuit die gewoonte noem ik ook vaak andere paarden (die wel groot zijn) paardje. Tja je hebt gelijk is raar als het een hele grote is. Maar tussen hun oren zijn ze allemaal klein hoor :+ .

Castellon

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 00:23

Ik zeg ook regelmatig 'paardje', als ik het over mijn fjord van 1.40 heb. Het is het meest heldere in de meeste situaties, wat me de minste verbeteringen of discussies oplevert.

Als ik 'paard' zeg heb ik, als mensen hem nog niet hebben gezien, steevast het probleem dat mensen hem een centimeter of 40 verkeerd inschatten en dus iets anders verwachten. Of, als ze hem wel zien, zeggen dat het een pony is.
Als ik pony zeg is het het tegenovergestelde. Niet-paardenmensen denken dat je het over een shetlandpony hebt, dat je daar niet op kunt rijden, waarom ik geen 'normaal paard' heb.
Waarna ik dus altijd moet uitleggen hoe dat zit, met ponymaat en paardenras...... ;)

Ik vind het trouwens helemaal niet erg als mensen hem pony noemen, hij heeft ook écht een ponyuitstraling.
Maar de verwarring die ontstaat is soms gewoon wat onhandig.
Als ik 'paardje' zeg is het altijd voor iedereen duidelijk: het is geen maatje labrador, maar ook geen kasteel. Problem solved.

Althans... in mijn situatie. ik moet maar niet aan de falabella's beginnen ooit :Y)

Luisa

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 00:25

haha, ik heb 2 tinkers, allebei ronbd de 1,55, noem ze altijd mn pooownyyssss :Y)

Ann_moi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 00:29

Maan is altijd of 'Het ponybeest', Manus, 'Het Peerd', of 'het ponypaard'
Paardje klinkt alsof ik naar een hobbelpaard ga, en pony klinkt zo pony-achtig, en ook al is het 'maar' een haflinger, hij is voor mij een volwaardig ponypaard, die behandeld moet worden als een meneer, en niet als een paardje :') Dan zou ie echt beledigd zijn :+

nicole_hetty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 00:35

ik heb is een tijd op een paard van 1.80 gereden. toen dat paard weg ging ging ik op een paardje van 1.66 rijden. dat was toen echt een paardje voor mijn gevoel. ik heb de een D-pony een E-pony en een paard van 1.63 en dat paard is voor mijn gevoel nu echt een paard. de D-pony is "mijn pony" de E-pony is "mijn paardje" en het paard is "mijn paard"

ook heb ik is een veulen met de fles moeten opvoeden. ik heb dat paard tot 4 jaar altijd veulen genoemt. tot ze echt serieus gereden werd toen werd het ineens een paard.

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 00:42

Ik blijf het ponybeesten noemen... 80 cm of 180 het maakt niet uit.

me paard of paardjuh iriteer ik me meer aan.

Teteltee

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 00:44

Ik weet nooit zo goed hoe ik haar nou moet noemen, voor intimi gewoon bij naam natuurlijk, maar als ik tegen een vreemde zeg 'toen was ik bij mijn paard,' dan klinkt dat zo.. Ja.. Serieus? Alsof ik een heel groot, ernstig paardenbeest heb staan waar ik hele serieuze, gewichtige paardendingen mee doe. Lijkt me een beetje hetzelfde als wanneer ik later moet gaan zeggen 'mijn man,' terwijl ik dan gewoon dat gekke vriendje van me bedoel.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-12 00:45

WhySoWhite schreef:
me paard of paardjuh iriteer ik me meer aan.

Eens :j
Ik zeg ook vaak poownie omdat paarrrrrd er nogal snel zo lekker kakkerig uitkomt bij mij :')