heleen88 schreef:ik zou de zesjarige weg doen, je zegt zelf dat je bekken/rug problemen hebt en blokkeerd in je lichaam daarbij angst, en dat je zz ambitie hebt nu is mijn vraag aan jou is het realistich om met een lichaam dat niet 100% mee werkt tot dat niveau te komen? denk aan scheefheid van jezelf dat je overbrengt op het paard (ik weet het niet geen ervaring mee vandaar ook dat ik het vraag, niet aanvalend bedoeld) en je wilt gezinsuitbreiding, heb je dan het geld/tijd ervoor om het paard dusdanig te trainen/goed les te krijgen om daar te komen? tevens is het mischien een optie om het oude paard ergens als gezelschap maatje aan te bieden? dat hij in jouwn bezit blijft en met duidelijke afspraken? hoef je alleen nog voor de DA kosten op te draaien en scheelt je stal geld, ik zou eerst verder gaan met de recreatie pony om lekker van te genieten en je hobby te blijven beoefenen en wellicht later nog eens weer gaat kijken naar een (sport) paard, blijven moeilijke keuze's suc6 er mee!
Ik heb met de gepensioeneerde ruin tot ZZ-Z niveau getraind, de lichamelijke problemen waren er destijds ook al. Het verschil is alleen dat een ervaren wedstrijdpaard niet van slag raakt van wat meer beendruk, die changeert hooguit een keertje extra of pikt het op zijnde pirouette ofzo
Een jong paard in opleiding is gewoon anders. Inmiddels heeft het jonge paard op dat gebied ook al weer veel meer ervaring opgedaan en wend ze wel aan die extra prikkel vanuit mijn bovenbeen. Van scheefheid e.d. is dan geen sprake; Ik zit mijn paard niet in de weg omdat ik aangeleerd heb mijn balans te houden vanuit mijn romp. Het enige probleem is op dit moment nog de angst... Het oude paard als weidemaatje aanbieden wil ik niet, in de eerste plaats omdat hij erg zorgbehoevend is (supplementen, massages, pijnstillers op de slechte dagen) en ik vertrouw dit niet aan derden toe. Ten tweede omdat hij zich erg aan mij gehecht heeft, en ik het niet fair vind als hij elders opnieuw moet 'wennen'.
)
!
Dan kan je eventueel een betalende bijrijder voor je merrie zoeken die haar eventueel ook wil uitbrengen op wedstrijden. Er zijn genoeg capabele ruiters die geen eigen paard kunnen betalen maar die wel graag op hoger niveau willen rijden! Dan hoef je ook niet bang te zijn dat je paardje staat te verstoffen...