Paarden hebben geen buien?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

ChocooPrins

Re: Paarden hebben geen buien?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 20:22

Ik geloof voor 100% dat paarden buien hebben. Ik heb een merrie (die geen last heeft van hengstigheid.)
En een enorm expressief paard is ze. Iedereen die haar ziet staan zegt je kan echt 'aflezen' wat ze denkt.
Dit is natuurlijk heel basic zoals ik wil een koek, ik wil lopen, ik wil gestreeld worden... ( :j ).
Sommige dagen is ze explosief, sommige dagen loom. Soms druk soms rustig. Sommige dagen is ze plagerig.
Ze heeft dan schrik van dingen waar ze anders geen schrik van heeft. Loopt dan met een huppeltje de piste door, met mij rond aan het rijden. Maak mij er ook zelf nooit druk in. Dus het is geen reactie op mijn reactie. Natuurlijk is dit ook op een bepaald moment geconditioneerd geweest door haar minder aan het werk te zetten op dat moment.

Malenka in verband met paarden waar je geen onbekende of onervaren iemand kan opzetten. Ik denk dat dit veel met vertrouwen te maken heeft. Mijn oudere nerveuze merrie kon je gelijk wie opzetten en vetrouwde iedereen blindelings. Terzijl mijn jonge expressieve rustige merrie moet je het vertrouwen van winnen anders staakt ze alleen maar.

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:37

Het zijn over het algemeen de onzekere paarden die niet met onervaren mensen om kunnen gaan. Maar, afhankelijk van hoe ze tot dan toe gereden zijn en hoe veel aanpassingsvermogen de ruiter/amazone van dat moment heeft, kunnen ze ook wel problemen hebben met onbekende. Bij zo'n onzeker paard kan het al voldoende zijn om de vertrouwde/vaste mens in de buurt te hebben.

En dus juist de zekere paarden gaan meestal prima met onervaren en onbekende mensen. Die gaan zich pas 'misdragen' (Wat meestal geen echt misdragen is!) als de mens denkt het (wel even) beter te weten dan het paard.

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:47

Ze zeggen dat kinderen ook geen buien hebben, of treiteren. ( dat doen ze dan om iets duidelijk te maken.)
Maar dan zal het misschien geen treiteren zijn,maar in volwassen ogen kan dat zeker zo overkomen.
Dus net als bij paarden vindt ik dat je wel over buien of staat van de gemoedstoestand kan spreken.
En zal het zijn dat wij ruiters/verzorgers dan zien en of voelen als bui.
Mijn paard kan prima in de bak lopen waar geen omheining om zit,maar drie dagen erna kan ze er dan ook steeds prima uitlopen.
Voor mij voelt dat als een bui, ze zelf heeft waarschijnlijk gewoon weinig zin in bakwerk en maakt dat duidelijk door er steeds uit te lopen.
Op zich heeft ze dan een bui,maar ja een beest heeft ook gevoelens en zo maakt ze dat dus duidelijk.
(jammer voor haar dat ze niet zo heel veel te willen heeft dat ene uurtje van de 24 uur die ik van haar vraag. ;) )

Rijlaarsdam

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:48

@ onervaren ruiter die vraagt niet te veel en als ze vragen en er komt geen reactie van het paard stoppen ze omdat ze denken dat ze het verkeerd doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:50

Hadden ze maar geen buien :+

evaac

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:51

Mijn verzorgpaard heeft zijn buien af en toe zeker hoor! Vandaag had meneer geen zin om door de hoek te gaan met de wind.. Dan gaat hij zeker niet hoor! Vandaag had hij wel heel erg zijnd ag niet.. Hij heeft nog nooit gesteigerd in de bak met mij, maar nu wel.. niet hoor, maar toch.. Moettie niet doen..

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 21:52

Malenka: Dat klinkt inderdaad heel logisch eigenlijk.
Leer net iets bij over mijn jonge merrie. Ze is dus best onzeker. Als de staleigenaar of ik (de mensen waar ze meest mee in contact komt) in de piste lopen wil ze altijd erachteraan gaan lopen :). De staleigenaar die ook mijn lesgever is zit meestal op en stoel in de hoek.
Als ik het voor 1 of andere reden moeilijk krijg in het rijden gaat hij in het midden gaan staan. Dan is ze meestal meteen terug rustig. Of als hij les aan het geven is aan iemand anders is ze ook rustiger dan wanneer dit niet zo is.
Grappig dat paarden onzeker kunnen zijn...

Ashley5760

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:03

Een paard treitert een ruiter niet ;) tenminste lijkt mij niet een paard kan namelijk niet op die manier denken (dus als ik dit doe dat vind mijn ruiter vast niet leuk...) Is te ingewikkeld voor een paarden brein ;).
Paarden zijn heet of sloom, zoiets ja dat kan, maar dat is in mijn ogen afhankelijk van voer, omstandigheden, training, evt hengstigheid of hengstengedrag etc.
Een reactie op verandering van omstandigheid dus.

Ik ben ervan overtuigd dat als je elke dag precies hetzelfde doet met een paard (binnen, want buiten heb je last van wind hitte kou etc) maar alles precies hetzelfde elke dag en het voer hetzelfde... Dat iedereen na 2 weken gewoon een dode bok heeft ;).
Paarden zijn gewoonte dieren, en reageren dus op 'andere' dingen.

Dus ook op iets wat een ruiter vraagt. paard kan 'boos' reageren (link met iets vervelends als pijn etc), maar ook heel blij (bv als het bos in mag en link leggen dat dat ontspannen is).

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:18

ChocoBesnier.,
dat lijkt me wel een onzeker paard ja. :j Heel goed om te weten. Het kan namelijk een hoop verklaren en het dus gemakkelijker maken om de training op de juiste manier aan te pakken.

colette_007,
Een filmpje dat ik vandaag voor het eerst heb gezien sluit wel mooi aan bij jouw verhaal. Het is een behoorlijk compleet verhaal van dr. Andrew Mc Lean over het leren van paarden. Zeker de moeite waard om te kijken.

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:27

Natuurlijk hebben ze die, niks of niemand dat leeft voelt zich altijd hetzelfde. Van dingen van kou en wamte tot hormonen die je groot en sterk maken.

Pluizebolpum

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 22:33

Malenka schreef:
En dus juist de zekere paarden gaan meestal prima met onervaren en onbekende mensen. Die gaan zich pas 'misdragen' (Wat meestal geen echt misdragen is!) als de mens denkt het (wel even) beter te weten dan het paard.

Mijn verzorghobbel, precies zo. Met beginners, kinderen en mensen waar iets mee is is het de grootste schat op aarde. Met goede ruiters is het een fantastisch paard maar dénk je het te weten dan weet ze precies hoe ze het beste je ego kan kneuzen, en écht hé, heb haar wel eens bezig gezien, oi := . Geen stap verkeerd zetten hoor, dat doet ze niet, maar dat is dan ook precies wat ze doet. Niets dus. En ondertussen de meest hilarische bekken trekken zodat de mensen er om heen in een deuk liggen. _O-
Ik vind het zó mooi he, zoals ze precies weten op te pikken wie er op hun rug zit of naast ze staan.

En om op de beginvraag terug te komen, ja hoor, ik geloof ook wel dat paarden buien hebben. Al dan niet naar gelang het weer, de hoeveelheid en soort werk, hengstigheid, omgevingsfactoren (zelfde hobbel wordt gruwelijk zuur van zaag,- en hakselwerkers :') ), andere paarden of de buien van de aanwezigen.
Ik vind het elke ochtend weer spannend om te zien in wat voor een bui de dames zijn en wat we dus gaan doen. Kan me er ook kostelijk mee vermaken als ze vreselijk jolig zijn en de bak door stuiteren (uiteraard zonder dat er mensen op zitten) of als die ouwe weer eens zuur in een hoekje staat te prutten en dan van die bekken trekt als haar dochter iets vrolijks doet. Prachtig. :D

Sammy_xxs

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-12 23:17

Ik geloof ook zeker dat paarden buien hebben.
Bij Mijn paardje merk ik dat ook gelijk aan haar.
Soms heeft ze een goede bui en soms niet.
En dat is dan niet alleen tijdens het rijden maar ook met poetsen en wandelen.
Maar ben blij dat ik het altijd gelijk aan haar merk, dan weet ik tenminste wat ik wel of niet hoeft te doen ;)

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 15:28

Nou, leuk discussie TS!
Ik lees namelijk ook altijd als opmerking ergens, dat een paard/pony niet denkt van goh... vandaag heb ik geen zin, dus ga ik maarlopen klieren.
Nou, ik heb en welsh voor mijn dochter van 6 en daar kan ik wel een boek over schrijven! :j
Wat een etter kan dat zijn... en dat bij zo'n klein meisje... :(
Zomaar een voorbeeld... Hij gaat, zodra mijn dochter erop zit, en aanspoort, (in zoverre dat kan dan he, met die korte beentjes, want ze is pas 6), stilstaan alsof hij moet plassen :n ....affijn rondje verder... hetzelfde en dan gaat hij plassen.... een ministraaltje. _O-
Dan gaat hij als mijn dochter wilt aandraven, stilstaan, en achteruit!
Vervolgens draaf hij..... een rondje verder gaat tie stilstaan, want dan moet meneertje mesten!
Mééstal moet hij na een kwartier of wat wéér plassen....
Én... hij is continue aan het kloten bij de uitgang...
Het ergste is wel dat hij nu van de week iets nieuws "bedacht" heeft bij mijn verzorgstertje en gaat tie, met kind en al op zijn rug liggen -:(- ... althans dat wilde hij proberen..
Dan denk ik... jonge.... zo hard hoef je niet werken, voor zo'n klein kind, maarja... als hij zo vevelend is haal ik haar eraf en kan hij vervolgens KEIhard aan de bak aan de longeerlijn ~~}> .

Noujah, om een lang verhaal nog een beetje kort te houden.... die van mij mankeert helemaal niets, is gezond en verder niks aan de hand, is alleen liever lui dan moe en gaat allerlei dingen verzinnen om onder het "werk" uit te komen...

Het voordeel is dat zo'n meisje van 6 aardig leert rijden op zo'n ettertje!! :D
Wil je dat monster zien?? Neem maar een kijkje in mijn profiel, haha

Malenka

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 16:14

noahlady,
dan heb je geen geschikte pony voor deze taak. Waarschijnlijk is het dier veel gelukkiger met het uitvoeren van een andere taak. Is wat hij nu te doen heeft wel actief genoeg? Bied het genoeg uitdaging? En wat doet hij verder? Ik zou daar hel serieus naar gaan kijken. De pony geeft (als ik jouw verhaal zo lees) duidelijk aan dat dit niet is wat hij graag doet.

Ik ben van mening dat je een dier niet percé jouw wil op moet leggen. Ja, ze zullen zich in de omgang moeten gedragen. Maar wij als mensen moeten er voor zorgen dat het dier een taak heeft die bij hem/haar past. Dan mag hij best een keer een mindere dag hebben en zul je misschien een keer wat meer overtuigingskracht nodig hebben om hem zo ver te krijgen toch te doen wat je wilt. Maar als het dier herhaaldelijk aan blijft geven dat dit het niet is dan zou ik toch iets gaan veranderen.

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:35

Idd, hier heb ik met een van de shetten alles geprobeerd, als handpaard en naast de fiets ging ze staken, wandelen ging ze staken, kinderen vind ze heel af en toe best leuk, maar niet te veel, en degene die haar wel netjes kunnen rijden zijn te groot natuurlijk.

Uiteindelijk zijn we erachter gekomen dat ze longeren (ja hoe duf...) en voor het karretje lopen wel leuk vind. Tja dan doen we dat maar, je kunt een mens ook niet iedere willekeurige baan geven.

Lizaa01

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 18:42

Ik geloof wel dat ze buien kunnen hebben (denk aan fris door het weer, hengstigheid, moe, spanning, de stemming van de mens aanvoelen, etc.)
Maar daar is inderdaad dus een reden voor.
Treiteren of iets dergelijks doet een paard niet, een paard denkt niet van "laat ik eens lekker vervelend doen vandaag".

abba

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:51

@ Malenka: Bedankt, dankzij jou weer heel veel geleerd. Ga meer filmpjes van hem kijken en info opzoeken.

Voor wat betreft dit topic, paarden hebben dus geen buien, die worden aangeleerd door mensen met buien ;)

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 08:47

Malenka schreef:
noahlady,
dan heb je geen geschikte pony voor deze taak. Waarschijnlijk is het dier veel gelukkiger met het uitvoeren van een andere taak. Is wat hij nu te doen heeft wel actief genoeg? Bied het genoeg uitdaging? En wat doet hij verder? Ik zou daar hel serieus naar gaan kijken. De pony geeft (als ik jouw verhaal zo lees) duidelijk aan dat dit niet is wat hij graag doet..

Klopt inderdaad wel een beetje wat je zegt!
Hij loopt voor de kar... gaat hardtikke goed!
Longeren gaat hardtikke goed!
Buiten wandelen of buitenritje met het kind op zijn rug gaat hardtikke goed!

Dus die enkele keer dat mijn dochter in de bak een stukje wilt hobbelen, moet hij maar accepteren! We bieden hem voldoende afwisseling.
Dat hij dit niet graag doet, dat is duidelijk, want dat laat hij op diverse manieren weten, zoals ik al zei, maar dan krijgt hij toch op zijn donder, want dat accepteer IK niet. Hij heeft gewoon te luisteren, OOK naar een meisje van 6 jaar.

noahlady

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 08:50

Lizaa01 schreef:
Ik geloof wel dat ze buien kunnen hebben (denk aan fris door het weer, hengstigheid, moe, spanning, de stemming van de mens aanvoelen, etc.)
Maar daar is inderdaad dus een reden voor.
Treiteren of iets dergelijks doet een paard niet, een paard denkt niet van "laat ik eens lekker vervelend doen vandaag".

Daar ben ik het dus niet mee eens!

Fryskehynder

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 08:53

Wat ik veel lees her is hoe leuk en stout paarden kunnen zijn.
Dat zijn geen buien, dat is waarschijnlijk hun karakter.
Je hebt brave, lieve zoete maar ook ondeugende en stoute paarden.

En ja, ook ik geloof dat er buien zijn. Alleen paarden zullen niet zomaar een bui hebben, meestal zal dit gepaard gaan met hormonen die mogelijk weer opspelen.
Zoals de hengstigheid van merries.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:23

noahlady schreef:
Malenka schreef:
noahlady,
dan heb je geen geschikte pony voor deze taak. Waarschijnlijk is het dier veel gelukkiger met het uitvoeren van een andere taak. Is wat hij nu te doen heeft wel actief genoeg? Bied het genoeg uitdaging? En wat doet hij verder? Ik zou daar hel serieus naar gaan kijken. De pony geeft (als ik jouw verhaal zo lees) duidelijk aan dat dit niet is wat hij graag doet..

Klopt inderdaad wel een beetje wat je zegt!
Hij loopt voor de kar... gaat hardtikke goed!
Longeren gaat hardtikke goed!
Buiten wandelen of buitenritje met het kind op zijn rug gaat hardtikke goed!

Dus die enkele keer dat mijn dochter in de bak een stukje wilt hobbelen, moet hij maar accepteren! We bieden hem voldoende afwisseling.
Dat hij dit niet graag doet, dat is duidelijk, want dat laat hij op diverse manieren weten, zoals ik al zei, maar dan krijgt hij toch op zijn donder, want dat accepteer IK niet. Hij heeft gewoon te luisteren, OOK naar een meisje van 6 jaar.

Maar alsnog zal je dochter toch duidelijk moeten zijn in wat ze wil, als je een paard de ruimte geeft om te "klieren" is het logisch dat hij die gebruikt.
Je kan wel zeggen het moet het accepteren dat is zeker zo maar dan moet je dochter daar wel de leiding nemen als dat niet voldoende doet kun je dat het paard niet kwalijk nemen toch?

ChocooPrins

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 09:40

Fryskehynder schreef:
Wat ik veel lees her is hoe leuk en stout paarden kunnen zijn.
Dat zijn geen buien, dat is waarschijnlijk hun karakter.
Je hebt brave, lieve zoete maar ook ondeugende en stoute paarden.

En ja, ook ik geloof dat er buien zijn. Alleen paarden zullen niet zomaar een bui hebben, meestal zal dit gepaard gaan met hormonen die mogelijk weer opspelen.
Zoals de hengstigheid van merries.

Hier ga ik ook mee akkoord. Het zal ook deels karaktergebonden zijn. Kijk maar naar sommige paarden in de wei.
Als mijn jonge merrie bij mijn oude (heel dominante) merrie stond dan kon de jonge merrie toch serieus ondeugend zijn hoor.
Als de dominante merrie zich dominant opstelde met oren naar achter dan verbaasde het me niets dan de jonge merrie speels ging steigeren, en er ging opspringen,... (Met alle gevolgen van dien natuurlijk... :Y) )
Dit is geen bui maar een karaktertrek die misschien voor mensen al snel zoals een bui kan gezien worden indien ze bij ons niet meteen luisteren.

Narita

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:31

Ze hebben natuurlijk wel buien maar kunnen hun gedrag niet speciaal op een mens afgesteld hebben.. Zo van: ''Oh, dat ben jij weer, met je blonde haar, ik hou echt niet van blond haar dus laat ik je er maar afgooien!'' Maar ze kunnen wel denken van: ''Oh, dat ben jij weer, jij kan niet zo goed rijden, jou kan ik wel uitproberen.''

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 13:37

Mijn pony heeft wel degelijk buien hoor...

Ik kan precies aan hem merken alstie lekker vrolijk is, looptie blij mee uit de wei enzo. Maar er zijn ook dagen(gelukkig erg weinig) dat ik hem amper de wei uit krijg, dan doe ik alleen wat licht werk, en de volgende dag is het weer een zonnetje. :')

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-12 14:19

Gypsy schreef:
Interessante vraag, ik denk dat ze op zich wel buien kunnen hebben, maar toch is de reden vaak wel te vinden. Onrust in de kudde, frisheid door stormachtig weer, dat zijn dingen die het gedrag duidelijk kunnen beinvloeden.

Zoals bijvoorbeeld wat te denken van de ruiter.

Natuurlijk hebben paarden buien, het zijn intelligente en gevoelige wezens met emoties. Ik word er altijd een beetje verdrietig van als een paard niks mag vinden, of als hij moet doen wat de ruiter zegt. De ruiter moet juist ervoor zorgen dat het paard wil en kan meewerken.

Meestal als ik mijn paard opzadel vindt hij dat prima. Als hij het niet prima vindt (en bijvoorbeeld wegloopt) dan gaat 't zadel er niet op tenzij er echt iets aan de hand is waardoor dat moet en dat is niet zo vaak. Ik wil dat hij MET mij werkt en niet VOOR mij. Voorwaarde daarbij is dat hij het leuk, of op z'n minst niet erg vindt om te doen wat ik in gedachten heb.