Het lukt allemaal niet...

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

daantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-10-03 23:22

Bewaart geduld Schijnheilig
Heb hierboven al vermeld dat ik met m'n instructrice heb overlegd, en dat we samen ook hebben besloten dat ik het voorlopig even met een thiedeman probeer.

Citaat:
Ik moet hem nu in ieder geval met longeren bijzetten, en voorlopig even met m'n thiedeman rijden, omdat het anders misschien alleen maar erger en erger wordt. M'n instructrice had liever dat ik m'n thiedeman er weer bij pakte omdat ik zelf onzeker ben over het gebruik van die slof.

Ik weet verder hoe een thiedeman inwerkt, want ik heb hem er een tijdje aan gehad als ik buiten ging rijden, voor de veiligheid.

Nienkuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 19:45

Misschien heeft Amrad wat aan zijn tanden, dit probleem heb ik ook gehad met mijn pony en het bleek dat hij wolftandjes had. Nadat deze weg waren gehaald had hij een stuk minder last van zijn mond, waardoor hij niet meer met zijn hoofd liep "te klooien". Een Thiedemannteugel is heel erg fijn om te gebruiken, hier heb ik zelf ook goede ervaringen mee. Je kan bijvoorbeeld ter afwisseling buitenritten maken en dan gewoon hem dan gewaoon "laten lopen". Als je dan merkt dat, als hem met een boogje in je teugels rijdt, dit helpt dan kan er inderdaad iets met zijn mond zijn. Nogmaals ik heb dit ook meegemaakt en probeer door te zetten, geef het niet op. Ik hoop dat je een oplossing vindt. Succes!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 22:46

hele goede keus een thiederman Daantjuh, ik wilde het je ook aanraden. Mijn merrie heeft ook van die buien gehad, en dan reedt ik een week of drie met thiederman, en dan was het weer over, wel op het ruimste gaatje zetten!
Ik zie wel dat je hard bezig bent, en wil je een hart onder de riem steken, je bent goed bezig, heb geduld en wordt boos op zn tijd, lastig hoor als je paard zo tegen je inwerkt, is niks aan!!
En...heb je inmiddels al met thiederman gereden?

daantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-03 23:01

Dit topic is ondertussen een maand oud Knipoog

Maar goed, nog maar even een update dan!
Ik heb eerst een tijdje rustig aan gedaan, amper gereden maar wel bijgezet gelongeerd. Toen een tijdje met thiedeman gereden. Het bijzetten met longeren hielp goed, hij ging steeds weer wat lekkerder lopen.
Vanavond had ik priveles, eerst heb ik nog iets van 10 minuutjes met m'n thiedeman er aan gereden. Toen vond m'n instructrice dat we het zonder gingen proberen. En het ging super!!
Het eerste half uur vloog z'n hoofd nog om de seconde de lucht weer in, maar daarna ging hij heerlijk lopen!

Hij liep vanavond zelfs weer beter als in de periode voor onze 'terugval'. Volgens m'n instructrice zal ik altijd van die periodes blijven houden dat het even heel slecht gaat, maar dat ik als ik er dan uit kom toch weer een stuk verder ben...
Ze zegt ook altijd: 5 stappen vooruit, is 3 stappen terug.

Maar het belangrijkste is dat het weer steeds beter gaat. Ik hoop dat we dit vast kunnen houden! Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-03 23:37

he ik ben heel blij voor je dat het zo goed ging!! Goede instelling hoor van 5 stappen vooruit en drie terug, ga je er toch nog twee op vooruit!

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 14:38

Hoi! Wat vervelend voor je dat er z' on muur tussen jullie zit. Ik heb dit ook meegemaakt toen ik mijn paard kreeg. bang is ze nog steeds wel en ze kan best nog eens haar kont in de krib gooien, maar wij hebben ook wel s een slechte dag of niet dan?
ook denk ik dat he niks medisch is. Door dit probleem raken jullie steeds geirriteerder op elkaar. Je kan een slofteugel gebruiken, maar ik vraag me af of het probleem dan wegblijft. Je hebt best kans dat het dan een paar maanden weg is en dan weer terug komt. Jullie moeten elkaar weer respecteren en vertrouwen gaan. Misschien moet je ook eens andere dingen doen dan alleen maar prestatie gericht werk! bedenk spelletjes, doe gymnastiek oefeningen(hoeft niet ingewikkeld zijn) en ga met hem wandelen, langs een drukke weg. Als hij zich langs deweg gedraagt kun je als beloning door develden/bossen gaan wandelen. Je kunt iemand zoeken, waarmee je samen gaat wandelen en rijden. Of als je dressuur aan het doen bent in de bak, maak dan een klein hindernisje, waar je af en toe over heen springt. Het klinkt alsof hij afleiding nodig heeft. Weet je ook dingen over zijn verleden. Heb je daar als eens over nagedacht? Het hoeft niet altijd lichamelijk te zijn... Ik hoop dat je wat aan dit allse hebt. veel suc6! Enne.. Als alleen JIJ vecht kom je er niet, zorg ervoor dat ook HIJ voor jou gaat. Je moet dit echt met zijn 2-en doen, ook al heb je 40 instructices om je te helpen, jullie moeten dit echt zelf overwinnen!!! OK dan!

daantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 14:43

Nog even een keer voor de duidelijkheid...

Dit topic is ondertussen al een maand oud. Volgens mij wordt alleen het eerste bericht gelezen en de updates niet.

Ik heb al getypt dat we weer langzaam aan de goede kant op gaan.

manonnetjoe, ik probeer al zoveel mogelijk afwisseling in het werk te houden. Een keertje wandelen, een keertje longeren, gewoon een dagje alleen maar poetsen enz enz.

Maar de grootste problemen lijken alweer uit de weg te zijn gelukkig! Toch nog bedankt voor alle meedenkende reacties Lachen

LittleKathy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 17:26

Sorry zit nog niet zolang op Bokt! Nou ja.. Het was goed bedoeld, Alleen niet goed opgelet. Schijnheilig

daantjuh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-11-03 17:30

manonnetjoe schreef:
Sorry zit nog niet zolang op Bokt! Nou ja.. Het was goed bedoeld, Alleen niet goed opgelet. Schijnheilig

Geeft niks! Het was inderdaad goed bedoeld, dus dan maakt het niet uit he Lachen

@smousje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:28

Als eerste mijn complimenten dat je op zoek bent naar oplossingen over de problemen tussen jouw en je paardje en dit ook serieus en weloverdacht doet. OK dan!

Echter kan het wel een probleem met de bespiering zijn of iets dergelijks.
Als het dier de eerste 20 min wel goed loopt en daarna begint met verzet,lijkt het mij dat het dier last krijgt van iets en jou dit duidelijk probeert te maken door in verzet te komen.
Als je dan het paard doorrijd en daarin ook wat harder wordt met je hulpen kan het voor een paard een beginreactie op de volgende keer worden.
Waarom:het dier verwacht namelijk al de eventuele spier(pijn) en begint dus al te protesteren.
Dit kan dus een visiuele circel worden.

Dat het van de zomer beter ging kan ermee te maken hebben dat door het mooie en warme weer het dier zich beter voelde en de spieren het werk beter aan konden.
Nu het kouder wordt kan het dus weer op komen spelen(paarden worden zowieso wat frisser in de winter)

Ik zou eens proberen om je dier geheel op ontspanning te gaan rijden.
Dat wil zeggen,goed warm stappen,voorwaarts, neerwaart laten lopen zonder teveel druk.
Langzaam naar wat verzameling toe rijden,wat overgangen maken en figuren rijden en dan een rustpauze inlassen.
Lekker de hals laten strekken en een paar rondjes zo stappen.
Daarna even het dier weer rustig oppakken,nog wat oefeningen doen en stoppen en gaan uitstappen.(liefst een blokje om naar buiten maar geloof dat je nog wat angstig bent hiervoor,toch?)

Niet te lang rijden en niet teveel vragen,stop als het goed gaat.
Laat het dier daarna of ervoor lekker even vrij lopen zodat die toch lekker zichzelf nog even kan vermaken en kan ontspannen op zijn manier.

Veel afwisseling bieden maar ik las dat je dit al doet Knipoog
Let hierbij wel op het feit wat het dier de dag ervoor of de dag erna heeft of moet gaan presteren,dit in verband met eventuele spierverzuring(spierpijn)
Goede op en afbouw van training is zeer belangrijk,ook de voeding moet daarop afgestemd zijn maar dit je wist je misschien allemaal al en tik ik het voor niets neer Haha!

Ik zou zeggen kijk het even aan hoe die het op deze manier gaat doen.
Mocht het beter worden dan is het dus zeer waarschijnlijk een spierenkwestie en zal je dit langzaam op moeten bouwen en de spieren daardoor versterken op een ontspannen manier.
Blijft het dier dwars dan kan het ook nog last van gewrichten hebben die na een tijdelijke belasting op komen spelen.(bijv in de hals of rugwervels)

Een paard laat niet gauw merken dat het pijn heeft omdat het zich dan zwak opsteld maar als je goed kijkt naar de signalen die het dier geeft en uitstraald op bepaalde momenten of bij bepaalde oefeningen kan je vaak meer te weten komen dan je denkt.
Ga eventuele dingen die opvallen noteren en kijk of daar regelmaat in voorkomt.

Zijn tuigage is verder geheel in orde en kan in een rit geen pijn gaan veroorzaken?Mond,rug,andere knelpunten.
Alle dingen die pijn of angst terweeg kunnen brengen moet je kunnen uitsluiten.

Wat ook nog belangrijk is dat jezelf ontspannen en vrolijk op het paard stapt en niet van tevoren denkt,zal wel weer een rotrit worden en daardoor bepaalde spanningen aan je paard afgeeft.
Als die toch wat dwars gaat doen probeer dan toch te blijven ontspannen en je niks van dat gedrag aan te trekken en dan gewoon rustig weer even een stapje terug doet totdat ie weer relax gaat lopen en dan probeer je het in alle ontspaning weer opnieuw.
Weet dat dit niet altijd even makkelijk is maar doordat je even een stap terug doet kunnen jullie beide weer even tot ontspanning komen.

Je dier vertoond dit gedrag al een tijdje,verwacht dus geen wonderen.
Het dier gaat er waarschijnlijk ook vanuit dat het weer een rotrit wordt en je zal het dus duidelijk moeten maken aan je paard dat er wat gaat veranderen en als het aanslaat dan zal je snel genoeg merken aan je dier dat het beter gaat.(al is het stapje voor stapje,zolang het maar in de goede richting gaat Knipoog )

Hoop dat je er iets aan hebt,veel succes.

Smousje.

@smousje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-03 23:35

Hee,ik lees net dat het al wat beter gaat.
Gelukkig maar.

Succes alsnog Knipoog

ladyAn

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-12-03 20:20

Hee Daan ik geloofde al die tijd al wel dat t weer goed zou komen...heb k toen ook gezegd maar tis natuuk wel heel moeilijk als je in zo'n periode zit met Am. Maar even nix over je instructrice eej! Ik vind jou instructrice echt een super mens!! Die echt heel erg haar manier van lesgeven aanpast aan de combinatie van ruiter en paard! Er zouden meer van dat soort instructrices moeten zijn!!