beetje in een dipje met paard.

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 14:48

Goeie uitleg nirvana! ik moet er ook nog over leren.
Dan zou je dit eerst in stap moeten doen om het zo goed mogelijk te doen en op te bouwen.
Oja vergeten, natuurlijk is het ook van gang naar gang opbouwen.
Eerst in stap het paardje goed reageren en dan proberen in draf en uiteindelijk galop.

Athea_Jack

Re: beetje in een dipje met paard.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:11

Ik ben zelf nog maar net terug serieus ingang geschoten met het rijden van mijn merrie .. En aangezien mijn instructrice zelf een bijkomende opleiding is aan het doen hebben we elk best al veel bijgeleerd .. Normaal was ik niet van plan te reageren in dit topic omdat ik mezelf nog altijd beschouw als een beginneling :Pmaar we zijn sinds kort aan het oefenen ophet draaien, keren en dergelijke. Vandaar dat ik je tocheven wilde meegeven hoe wij dit nu aanpakken in de lessen ..

Bij het draaien, goed kijken welke kant je uit wil, je bekken/heupen en bovenlijf laten mee draaien en wil het bij mij niet meteen lukken draai ik ook even de schouders mee (bijvoorbeeld linksom, rechter schouder een beetje naar voren) .. Je zult dan merken dat heel je lichaam eigenlijk aan het sturen is .. Ging verdacht goed eigenlijk bij ons dus je zal het zeker wel onder de knie krijgen !

Succes!

xisaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 18:42

Kan je niet eerst grondwerk doen,
of je aanwijzingen met neckrope steeds kleiner maken?

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:11

Leuk dat je aan me denkt YamaDeva! :D

YelaBrenda11 schreef:
dit is dus het punt,hoe geef ik die hulp? Dat is een beetje het punt. wat je beschrijft begrijp ik en zover was ik ook al :)

Ik geef de volgende zithulpen:

- gewicht op je zitbeenknobbel aan de kant waar je heen wilt
- kijken waar je heen wilt waardoor schouders en heupen iets meedraaien
- beide handen naar de kant waar je naartoe wilt (binnenhand van de hals, buitenhand naar de hals toe)
- buitenbeen naar achteren

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:50

motje11@ ook van mijn kant bedankt voor de tips!

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-12 19:52

Graag gedaan!

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-12 20:30

Motje11 schreef:

YelaBrenda11 schreef:
dit is dus het punt,hoe geef ik die hulp? Dat is een beetje het punt. wat je beschrijft begrijp ik en zover was ik ook al :)

- beide handen naar de kant waar je naartoe wilt (binnenhand van de hals, buitenhand naar de hals toe)

heel erg bedankt voor de heldere uitleg! Ga er morgen mee aan de slag!

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:36

Motje11 schreef:

YelaBrenda11 schreef:

Het is dan toch zo dat als je naar links wil je het rechterbeen naar achteren moet doen?

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:43

Ik denk dat je genoegen moet nemen met een halsring, dat is al behoorlijk wat.

Zelfs een meest ervaren showman met de paarden die zonder iets rijdt zegt dat iets om de hals altijd moet, want er is iets gebeurd waardoor die ging denken, dat het gevaarlijk is en het blijft een dier/paard. Er is altijd een hulpmiddel iets nodig. Hij doet t nooit meer zonder iets maar voortaan iets om te hals.

Ga gewoon verder met het minimaliseren van de hulpen en verfijnen maar houd de hals ring er zoveel mogelijk om tenzij je in de bak zit waar dat wel veilig kan.

Maar ermee naar buiten gaan zonder iets is gewoon dom en erg onverantwoord, want er zal altijd wat gebeuren vroeg of laat.

Er is al een oh zo lieve gehoorzaam en goed getrainde paardje op hol geslagen en ruiter kon niks uithalen, gelukkig liep t net goed af. Je begrijpt dat die persoon het nooit meer doet en er niet meer eens aan denkt het ooit weer te doen.

Het blijven dieren/vluchtdieren.

Louiseke_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:51

Geef hem of haar wat rust, ik bedoel niet op stal laten staan, maar in plaats van hard te willen trainen, eens met de lange hals naar beneden draven en haloperen, zo dat die over de rug komt en zich kan ontspannen! ik rijd al jaren jonge paarden en ze worden er sterk door! de band met je paard word ook zo wat sterker!x

grietje14

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 12:55

bedoel je voorwaarts neerwaartse tendens?

YelaBrenda11

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 17:01

hoihoi,

bedankt voor voor de nuttige en goede reacties!
Ik wil motje11 heeeel erg bedanken voor de goede tips,ik heb ze uitgeprobeerd en het resultaat...

Het lukte!

Het is een klein begin,maar daar ben ik al heel blij mee! Ik heb Yela kunne afwenden zonder teugels en alleen op mijn zit.

Het ziet er misschien een beetje overdreven uit hoor..op de foto :o

Je ziet dat ze afwendt zonder de teugels!

Afbeelding

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 11:56

Natuurlijk werkt het, haha. ;) Maar leuk dat het goed ging!

Ik “overdrijf” de hulpen ook als ik zonder zadel en hoofdstel rijd. Bij de gewone dressuur gebruik ik dezelfde hulpen maar veel subtieler.

grietje14 schreef:
Het is dan toch zo dat als je naar links wil je het rechterbeen naar achteren moet doen?

Ja, buitenbeen naar achteren en aandrukken. Op het moment dat je paard erop reageert laat je de druk wat wegvallen.

Ik vind het wel vreemd dat deze informatie zo onbekend is dat je hier bijna een noodkreet moet slaken om ze te horen. Dit zijn de normale zithulpen. Ik heb dit vroeger in een (dressuur)boekje gelezen en ben het zelf consequent toe gaan passen toen ik nog manegeruiter was.