Veulen met hooivork geprikt.

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

INkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 18:39

Ik vind het niet normaal om een veulen van iemand anders te verwonden!
Ik heb een s heel perongeluk mn pony bij het mesten in zn voetgeprik en het bloede een beetje! moet je nagaan als je echt gericht prikt!
als ze dat bij mijn veulen ( k heb geen veulen maar stel...) zouden doen dan zou ik eens goed met de eigenaar gaan spreken Haha!

whitestone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 19:25

Dag mensen,

het is heel leuk om een reactie van iemand te lezen, die via via iets over mijn veulen heeft gehoord!
Ik als eigenaar van het lieve knuffeltje,weet dat hij heel lief kan zijn, maar weet ook dat hij heel hard kan bijten!
Ik keur het gerust niet goed dat hij geprikt is, maar vind de eerlijkheid van de pensionhouder daar in tegen ook heel belangrijk!
Het is tijdens het uitmesten gebeurd, en dan zou je jezelf in deze situatie kunnen stellen, want zou ik doen!?
Je geeft hem gerust geen aai over ze bol!
Je kan dit verhaal heel erg opblazen, maar als de schade aan het veulen goed gehandeld wordt, en nu zelf alweer bijna weg is, dan kan je je afvragen moet ik alles geloven wat er verteld wordt??????????
Overigens is er niks op te merken aan de honden, ze zien er goed uit, en weet zelfs te vertellen dat er twee van de honden daar in huis zijn genomen, omdat ze anders waren afgemaakt!!!!!!!!!!! Verdrietig

Laat iedereen die wat wil weten over dit verhaal, het maar aan mij stellen, en niet als maar geloven wat de eerste de beste zegt!!! OK dan!

Groetjes

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 19:31

Haha!
Welkom iig!
Jammer dat je je moest aanmelden voor dit soort dingen.

Ik begrijp dat de pensionhouder jouw veulen geprikt heeft omdat hij beet?
Dan neem ik mijn eerste reactie in dit topic terug, want dan had hij hem net zo goed met de steel hem een mep kunnen geven.
Bedenk wel dat wonden van een mestvork nare infecties kunnen worden, los van het feit dat het niet nodig is om dieren te verwonden wanneer ze iets doen wat niet mag.
Zachte heelmeesters maken stinkende wonden, maar het is niet nodig om hard op te treden en alsnog wonden te veroorzaken.

whitestone

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 19:41

Hoi,hoi,
Pling
Ik zeg toch ook dat ik het gerust niet goed keur, maar kijk is om je heen hoeveel paarden er mishandeld worden op deze wereld, daar wordt geen actie tegen genomen, en hier wordt hoog van de toren af geblazen!
Het is een klein wondje, en is goed schoon gemaakt, en nu na vier dagen al bijna helemaal weg!
Heb het voor de rest al helemaal uitgesproken, en ik vind niet dat zo iemand het recht heeft om over mijn paardjes te oordelen!

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 19:49

Mijn paard hebben ze met een mestvork toegetakeld op m'n vorige stal
En dan ook nog volhouden dat ze het zelf gedaan had een de (ronde!!) voerbak.

Ik ben het eens met de laatste reactie van Sjuim.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 19:54

ik heb een tijd op een manege gewerkt en daar moest ik dagelijks 40 paarden opstrooien, ze hadden toen de keus of uit zichzelf opzij gaan, of na een aanwijzing van mij opzij gaan of ik prikte met de vork tegen een vlezig deeltje aan. Op die momenten ben je gewoon hard aan het werk en moet je gewoon doorgaan, je let niet op het paard waar je mee bezig bent. Niet dat ik ze hard prikte of zo, ik gebruikte alleen de tweetand om even de aandacht erop te vestigen dat ze in de weg stonden....niks stress of wat dan ook gewoon effe opzij dikzak (waren trouwens wel altijd de fjorden die niet uit zichzelf opzij gingen Haha! )

wauweltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 19:58

Blijkbaar zijn er veel stallen bij wie dit soort dingen gebeuren, want ik heb geen naam genoemd en ik krijg vele reakties. Blijkbaar voelen heel wat mensen zich aangesproken. Als het resultaat niet zo triest was, zou ik er erg om lachen.

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 20:01

whitestone schreef:
Het is een klein wondje, en is goed schoon gemaakt, en nu na vier dagen al bijna helemaal weg!

wat dus wil zeggen dat het verhaal(gelukkig) nogal aangedikt is *LOL*

iig, als iemand ook maar ooit bij mijn paard echt een riek in zn lijf plant(dus geen schrammetje maar de volledig riek) ongeacht de situatie, die krijgt ze zelf terug op een heel gevoellige plaats Extreme duivel
Als een veulen echt een lastpost is, kan je toch beter een flinke mep geven met je hand, en desnoods de riek omdraaien en met de steel eens zwaaien?
En trouwens, het is nog niet eens je eigen paard, dan mag je zoiets helemaal niet doen vind ik. Als je je eigen paard verwond, is dat nog op eigen risico, maar stel dat je morgen naar je stal gaat en de stalhouder doodleuk zegt: oh, die van jou was vervelend, dus ik heb hem met een riek verwond. kan me geloven dat de meeste dit niet bepaald prettig vinden...

wauweltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-10-03 20:28

Ik ben toch erg blij met de reakties en denk zelf niet dat het over de stal gaat van Whitestone, maar ik ben blij dat ook Whitstone het niet goed keurt, heeft mijn pleidooi toch nog zin gehad. Er worden al genoeg paarden geslagen door ruiters, die toch echt zelf nog niet kundig genoeg zijn. Ik heb gelukkig prive ook genoeg positieve reakties gehad, van mensen die wel daar op stal staan en mij ook nog andere vervelende verhalen hebben verteld, maar ik wil de naam niet noemen van de betreffende stal, juist omdat ik het zelf niet heb gezien. Als ik het wel had gezien, of de bevestiging krijg dat alle verhalen inderdaad niet aangedikt zijn, maar waar zijn, dan zal ik alsnog de naam bekend maken. Er zal toch iemand moeten zijn, die zijn nek uitsteekt voor onschuldige dieren. Ik ben niet van plan mij te verschuilen, voor wat soort dreigementen dan ook. Als er ook maar een dier naar aanleiding van mijn stukje minder mishandeld wordt, dan ben ik tevreden.
Zinloos geweld ook tegen dieren, dat kan niemand toestaan.
Blij met je steun, Schuimpje!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 21:08

Een tik geven ter correctie kan. Als op die manier de boodschap overkomt, dan is je doel bereikt. De huid van een paard doorboren slaat echter alleen vanuit educatief oggpunt volkomen de plank mis. Je paard blijft namelijk nog een aantal dagen rondlopen met de schade, terwijl bij een normale correctie (tik) een deel van het educatieve aspect is, dat een nieuwe tik uitblijft bij verbeterd gedrag. Als ik na een beet een riek in een paard plant waardoor hij vier dagen last heeft, ben je dus verkeerd bezig als je het paard fout gedrag wilde afleren.

Ook als je gewoon je woede af wilde reageren en je niet per se educatief bezig wilde zijn, ben je echter fout bezig. En niet alleen fout, maar ook illegaal. Het of voor een niet-veterinair in Nl namelijk verboden om de huid van een dier te puncueren. Je mag er dus geen spijker, injectienaald of hooivork in zetten, en al helemaal niet met een bedoeling (niet niet-per ongeluk).

In mijn ogen is het prikken van paarden met hooivorken dus ontoelaatbaar omdat:
A) Het paard er niets van leert
B) Het slechts een uitlaatklep is van ongecontroleerde woede
C) Omdat het bij de wet verboden is.

En verder vind ik het natuurlijk te gek voor woorden. Haha!

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-03 21:58

xyzutu2 schreef:
Een tik geven ter correctie kan. Als op die manier de boodschap overkomt, dan is je doel bereikt. De huid van een paard doorboren slaat echter alleen vanuit educatief oggpunt volkomen de plank mis. Je paard blijft namelijk nog een aantal dagen rondlopen met de schade, terwijl bij een normale correctie (tik) een deel van het educatieve aspect is, dat een nieuwe tik uitblijft bij verbeterd gedrag. Als ik na een beet een riek in een paard plant waardoor hij vier dagen last heeft, ben je dus verkeerd bezig als je het paard fout gedrag wilde afleren.

Ook als je gewoon je woede af wilde reageren en je niet per se educatief bezig wilde zijn, ben je echter fout bezig. En niet alleen fout, maar ook illegaal. Het of voor een niet-veterinair in Nl namelijk verboden om de huid van een dier te puncueren. Je mag er dus geen spijker, injectienaald of hooivork in zetten, en al helemaal niet met een bedoeling (niet niet-per ongeluk).

In mijn ogen is het prikken van paarden met hooivorken dus ontoelaatbaar omdat:
A) Het paard er niets van leert
B) Het slechts een uitlaatklep is van ongecontroleerde woede
C) Omdat het bij de wet verboden is.

En verder vind ik het natuurlijk te gek voor woorden. Haha!

Ik sluit me hier totaal bij aan!

Het is toch te gek voor woorden dat je een paard,ongeacht of het nou een veulen of een volwassen dier is- bewerkt met een hooivork om de 'boodschap'over te brengen dat het niet braaf is? Boos!
Het dier is nu nog jong,maar wat zal de volgende keer worden gebruikt om het te straffen?? Wordt het dan met de zweep bewerkt??
Het spijt me wel,maar ik kan dan toch niet begrijpen dat het dier zo wordt aan gepakt.Ze had het dier ook in de bak,of vast kunnen zetten tijdens het mesten..het is uberhaupt niet erg slim om uit te mesten terwijl het dier nog in de box staat..Laat staan een veulen! Een veulen is nou eenmaal bewegelijk en speels,en afgezien van bijten,kan het ook een ongecoordineerde sprong maken,en bovenop de vork of op de uitmester terecht komen..Ik heb een 23jarig paard,en zelfs die blijft niet in zijn box bij het mesten...
Ik weet niet wie het heeft gedaan,of Waar het gebeurt is,maar ik weet wel dat Wauweltje (degene die deze topic gestart is) niet zomaar berichten plaatst,als ze er niet zeker van zou zijn. Ik neem dus wel aan dat het in dit scenario ernst is.Natuurlijk kan ik er verder ook niet over oordelen,maar het gaat natuurlijk wel een beetje ver om een dier met een mestvork te prikken/steken.Laat staan het dier van een ander.
Ik zou me diep schamen als ik degene was die dit op zijn geweten heeft. Een veulen is zich in de meeste gevallen nog van geen kwaad bewust..Het is speels en als het niet met leeftijdsgenootjes op kan groeien,ja dan kan het nog wel eens zijn tandjes en voetjes ergens anders in gaan zetten..Maar om nou meteen zo erg af te straffen,dat is toch iets te overdreven.. Je zou wel kunnen zeggen dat veulens die soortgenoten bijten in de natuur ook worden afgestraft door soortgenoten,maar een prik met de hooivork geven heb ik ze nog nooit zien doen!!
Ik zou me toch geen dierenvriend kunnen noemen,als ik zoiets op mijn geweten zou hebben...

Een hele trieste zaak!

LadyFilou

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 11:38

beautyfull_mickey schreef:
wow ook nog eens het veulen van een pensionklant?
dat is dus echt niet normaal!
gewoon met een hooivork bij een veulen geprikt?
echt waar ik pakte me spullen en was diezelfde dag daar nog weg en diende een klacht ofzo in.
bah bah....

ik zou ook t zelfde doen..
een paard/veulen kan nog zo vervelend zijn, maar zo kan hij ook allerlei trauma's krijgen,etc.
heeft die pension eigenaar het tegen de eigenaar gezegd? *gelijk? niet nadat de eigenaar zei: hoe kan die hieraan komen?*
tis egt schandalig..weetje ook gelijk waar je aan toe ben als je daar staat.. Scheve mond

LoveDunc

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 14:34

Jeetje! dat is echt geen manier van straffen! Echt erg! Hoe halen mensen het in hun hoofd!

Imago01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 16:33

Ik sta op de pensionstal die Wauweltje bedoelt en ik weet zeker dat Wauweltje die stal ook bedoelt. Het is goed dat je geen namen noemt maar gezien wat er afgelopen tijd is gebeurd zit ik echt te trillen van woede achter mijn computer. Dit zijn geen leuke aantijgingen. Ik voel me - als enorme dierenliefhebster - bijna persoonlijk aangevallen. Dit bedoel ik omdat ik daar op stal sta en me zowat schuldig voel door alle uitspraken, van vnl. Wauweltje.
Ik vind dat je dit soort uitspraken niet mag doen voordat je weet dat dingen 'echt waar zijn. Kom daarvoor de situatie dan eens met eigen ogen bekijken. Waarom kicken mensen altijd op slechte verhalen over anderen? Waarom ben je sowieso bereid slechte dingen te geloven, terwijl je er zelf niets van gezien hebt?
Geloof me, mocht het 'echt zo erg zijn als hier op deze topic nu wordt beweerd, was ik allang al weggeweest!!!

wauweltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-03 19:40

Alle aantijgingen? Ik heb het alleen over het prikken met een hooivork.
Ik stuur Randy wel een prive bericht.
Dit berichtje maakt veel los, ik heb al bijna spijt dat ik de vraag gesteld heb of het normaal is dat je je paard met een hooivork prikt. Bovendien schijnt dat vaker te gebeuren, want er zijn nu 2 stallen die mij aanvallen, zelfs prive, omdat ik dit topic heb geopend. En ik heb toch echt geen namen genoemd.
Ik had beter kunnen zeggen dat het bijvoorbeeld in Friesland was gebeurd. Dan had ik mij veel ellende bespaard.
In ieder geval, bedankt voor de reakties!
We weten nu in ieder geval, hoe mensen reageren als er een paard met een vork wordt geprikt op een pensionstal, en het is duidelijk dat dit vaker gebeurd, dan de bedoeling is.

poedeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 19:47

hallo allemaal.
hierbij wil ik reageren op het verhaal van wauweltje. ik ben het er mee eens dat een dier niet op wat voor manier dan ook, op harde wijze, en zelfs met letsel gestraft moet worden. allereerst wil ik zeggen dat ik de eigenaar van whitestone persoonlijk ken, het werkelijke verhaal heb gehoord, en de zogenaamde verwondingen met eigen ogen heb gezien.
ik moet eerlijk zeggen, dat de genoemde verwonding niet meer was dan een klein wondje, wat bovendien met zorg behandeld werd, want het is al bijna volledig verdwenen.

uit het bovenstaande stukje blijkt dat er van 1 mug wel 10 olifanten gemaakt zijn!.

de persoon wauweltje is mij bekend,van de manege waar ze enkele lessen geeft, in een kooldorp in de regio van haar woonplaats, en wil zieltjes winnen met zulke verhalen, om voor haar eigen gevoel, beter te zijn en worden dan ze nu in werkelijkheid is. ( in de volksmond ook wel misplaatste arrogantie genoemd).

het verhaal van wauweltje zat haar blijkbaar zo hoog, dat ze het nodig vind om het op deze site te plaatsen. mij zit het verhaal van wauweltje hoog, vandaar mijn reactie, op deze wijze, die eigenlijk niet in mijn aard ligt.
wat ik jammer vind is dat ze deze site misbruikt, en mensen hierdoor beledigt.
hier hou ik dus niet van en vraag jullie dan ook om wijzer te zijn dan wauweltje, en niet meer te reageren op dit verhaal. wil je wel wat weten?
volg mijn advies: wend je dan tot whitestone. (dat schreef die zelf ook al)

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 20:14

poedeltje schreef:
hallo allemaal.
hierbij wil ik reageren op het verhaal van wauweltje. ik ben het er mee eens dat een dier niet op wat voor manier dan ook, op harde wijze, en zelfs met letsel gestraft moet worden. allereerst wil ik zeggen dat ik de eigenaar van whitestone persoonlijk ken, het werkelijke verhaal heb gehoord, en de zogenaamde verwondingen met eigen ogen heb gezien.
ik moet eerlijk zeggen, dat de genoemde verwonding niet meer was dan een klein wondje, wat bovendien met zorg behandeld werd, want het is al bijna volledig verdwenen.

uit het bovenstaande stukje blijkt dat er van 1 mug wel 10 olifanten gemaakt zijn!.

de persoon wauweltje is mij bekend,van de manege waar ze enkele lessen geeft, in een kooldorp in de regio van haar woonplaats, en wil zieltjes winnen met zulke verhalen, om voor haar eigen gevoel, beter te zijn en worden dan ze nu in werkelijkheid is. ( in de volksmond ook wel misplaatste arrogantie genoemd).

het verhaal van wauweltje zat haar blijkbaar zo hoog, dat ze het nodig vind om het op deze site te plaatsen. mij zit het verhaal van wauweltje hoog, vandaar mijn reactie, op deze wijze, die eigenlijk niet in mijn aard ligt.
wat ik jammer vind is dat ze deze site misbruikt, en mensen hierdoor beledigt.
hier hou ik dus niet van en vraag jullie dan ook om wijzer te zijn dan wauweltje, en niet meer te reageren op dit verhaal. wil je wel wat weten?
volg mijn advies: wend je dan tot whitestone. (dat schreef die zelf ook al)

Laten we wel een BEETJE normaal blijven doen,tenslotte gaat het om het welzijn van dieren,en niet om ruzies tussen mensen,bovendien denk ik niet dat Wauweltje dit er Zomaar neer heeft gezet,maar goed..Wel een beetje normaal doen tegen je medemens! En bedreigingen uiten is meer toegeven dat het waar is!

wauweltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-10-03 20:15

Ach, jaloers, jullie voelen je aangevallen om niks, ik maak er geen woord meer aan vuil, jij bent de staleigenaar en jouw reaktie zegt mij genoeg.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-03 20:15

In dit topic wordt niet erg netjes met elkaar omgegaan. Het is niet de bedoeling elkaar zwart te maken op Bokt. Graag persoonlijke problemen zelf uitpraten of per PB.