ojee wat moet ik nu doen :(

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:22

Mando schreef:
Jee als je hier al zenuwachtig van wordt hoe moet het dan wel niet als je een verzorgpony heb..

Onzin...
Met een verzorgpaard kun je een band opbouwen. Eerst het dier leren kennen, en het dier jou, en het rijden mondjesmaat opbouwen. Telkens een beetje meer vertrouwen krijgen.
Een verzorgpaard zal vaak ook een iets stabieler leven hebben, en met wat geluk iets meer vrijheid... waardoor het zich anders gedraagt.

Veel manegepaarden staan continue binnen, krijgen veel verschillende prikkels, hebben niet altijd passend tuig, en kunnen soms gedrag vertonen uit frustratie of pijn dat best gevaarlijk kan zijn voor de ruiter.
Ik was als kind ook altijd bang op de manege, pas op een verzorgpony en later een eigen pony was dat volstrekt anders.

Laura_x_

Re: ojee wat moet ik nu doen :(

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:24

@ Mando, dit vind ik wel erg kort door de bocht..

rebecca1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 13:25

Had ik vroeger ook voor de les. Even op een paard/pony rijden waar je vertrouwen in hebt, groeit je zelf vertrouwen en verdwijnen langzaam aan de zenuwen. Zoals hier boven vermeld staat even degene die les geeft vragen om je op een pony/paard waar je vertrouwen in heb in te delen.

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 13:30

omdat ik elke week zenuwachtig ben op wie ik moet[/quote]

Jij had ook een topic over het zenuwachtig zijn, of niet? Ik meen dat ik daar nog wel in heb gereageerd.
Eens een keer goed met je ouders gaan praten? En uitleggen wat je hier ook uitlegt?[/quote]

...ja thats the question

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-12 13:35

Ninx schreef:
Mando schreef:
Jee als je hier al zenuwachtig van wordt hoe moet het dan wel niet als je een verzorgpony heb..

Onzin...
Met een verzorgpaard kun je een band opbouwen. Eerst het dier leren kennen, en het dier jou, en het rijden mondjesmaat opbouwen. Telkens een beetje meer vertrouwen krijgen.
Een verzorgpaard zal vaak ook een iets stabieler leven hebben, en met wat geluk iets meer vrijheid... waardoor het zich anders gedraagt.

Veel manegepaarden staan continue binnen, krijgen veel verschillende prikkels, hebben niet altijd passend tuig, en kunnen soms gedrag vertonen uit frustratie of pijn dat best gevaarlijk kan zijn voor de ruiter.
Ik was als kind ook altijd bang op de manege, pas op een verzorgpony en later een eigen pony was dat volstrekt anders.
maar ik mag geen verzorg pony :'(

Wonderstruck

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:49

Maar dat heb je toch bij elke manege, dat je bang bent dat je het niet kan? Voorlopig gewoon even vragen of je op je lievelingspony mag. Of neem privéles, dat heb ik ook, ik mag altijd zelf kiezen op welke pony ik ga. (doe elke week weer een andere) Je kan zo dus niet voor verassingen komen te staan.

Snippergroen

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-12 16:58

Als ik het goed begrijp heb je nog niet met je instructrice overlegd maar denk je alleen dat ze zegt dat je het best kan. Ik zou het er toch echt gewoon eens over hebben :)

Ik ben zelf mijn vierde les flink gevallen en toen was ik daarna zó bang dat er maar een paar pony's waren op wie ik durfde. Een daarvan was niet zo populair en daar heb ik toen een half jaar lang elke week op mogen lessen. Op een gegeven moment heeft mijn instructrice me weer op de pony gezet waar ik van af was gevallen en daar ben ik toen maar gewoon op geklommen en dat ging super! Vanaf toen durfde ik overal op.

Dus stap gewoon eens naar je instructrice :) En ik denk dat je er van uit kan gaan dat ze je echt niet op een pony zet die je niet aan kan!

Raponsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 16:23

Ik zou gewoon eens met je instructrice praten.
Ze is daar om jou te helpen.

Misschien kun je ook eens vragen of je 1 keer per week ofzo op de manege mag helpen met poetsen en opzadelen enzo en dan niet alleen de paarden en ponies die je al kent maar ook paarden die je nog niet zo goed kent.

Vraag om hulp, het gaat per slotte om je eigen plezier in je hobby.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-12 20:39

Zeg gewoon heel eerlijk tegen je instructrice dat je bang bent. Zo bang zelfs dat je erover denkt om te stoppen met lessen. Waarschijnlijk heeft ze gewoon niet door hoe diep de angst/onzekerheid bij jou zit.
Heel veel succes. Het is zonde om zo'n leuke hobby door onzekerheid te laten vergallen..

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-12 14:39

durf ik nie :')

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:37

Gewoon zeggen...Als je het niet duidelijk verteld gaat je instructrice ervan uit dat het allemaal wel meevalt. Ze kan natuurlijk niet ruiken dat je er zo mee zit.. ;) Succes..je kan het +:)+

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 17:47

Desnoods ga je met je ouders?

En niet vlak voor een les zeggen, maar zeg bijvoorbeeld: 'Naam instructrise, zou ik je na de les even een paar minuutjes kunnen spreken?'

Apola

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:18

puckje10 schreef:
Mando schreef:
Als er niets anders in de buurt is waarom wil de dan naar een andere manege
Gewoon lekker op je manege blijven.

omdat ik elke week zenuwachtig ben op wie ik moet

Maar, dat heb je helaas op alle maneges zo! En afwisseling kan leuk zijn! :D

Beau229

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-12 18:21

Gewoon op je manege blijven.
eerst vragen of je op de 'lieve' paarden mag, en na een paar weken op de vervelde paarden.
dan zie je vanzelf dat je het leuk vind, om op een beetje een druk paard te rijden.
;)

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 00:41

prive les nemen ;)

Laura_x_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 07:20

Heb je al met iemand erover kunnen praten?

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 14:28

Laura_x_ schreef:
Heb je al met iemand erover kunnen praten?

nee :(

Sjarlien

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:31

puckje10 schreef:
Mando schreef:
Als er niets anders in de buurt is waarom wil de dan naar een andere manege
Gewoon lekker op je manege blijven.

omdat ik elke week zenuwachtig ben op wie ik moet

als je op een andere manege zit is dat toch precies t zelfde?

Wally_1998

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-06-12 14:32

nee

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:38

Waarom is dat niet hetzelfde op een andere manege dan TS?

Ik zou gewoon eens gaan praten met je instructrice, met je ouders erbij of een vriendinnetje van de manege?
Gewoon zeggen wat je voelt en wat je wilt. Anders is het rijden niet leuk meer en dat is natuurlijk ook niet de bedoeling.

Heb je dit besproken met je ouders? Dat je bang bent dat je het niet kan en dat je zenuwachtig bent?
Misschien is het wel een idee om eens uit te laten zoeken waar dat vandaan komt en iets als faalangstraining te gaan doen,
dat is voor jou sowieso heel goed, niet alleen op de manege maar ook op school of met vrienden bijv. :)

Myrthee_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-06-12 14:39

Vroeger vond ik het juist leuk om op de moeilijke pony's te moeten. Tot ik er een keer afviel. Heb toen niet meer gegallopeerd tot ik op een rustige pony zat waarvan ik wist dat die nooit een stap verkeerd zou zetten.
Dus ik ken je probleem wel.

Als ik jou was zou ik gewoon naar je instructrice toe gaan en zeggen dat je het nogal spannend vind en toch liever een tijd op de rustige pony's rijd. Dat snapt ze echt wel hoor.
En niet denken dat je het niet kan in de les, je kan het echt wel, maar je moet wel in jezelf geloven!

Revanches

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:40

RUI-->YRT

ilovesil

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:47

gewoon met je paardrij juf praten dat je voorlopig op een lieve betrouwbare pony wil heb ik ook gehad, ik heb 5x achter elkaar op dezelfde pony gereden en ik werd dat zat en toen begon ik weer op elke pony te rijden dus gwn even praten

Man0n89

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 19:56

Ik ben zelf instructrice op een manege en meid ik kan je verzekeren als je een fijne instructrice hebt snapt ze je echt wel. Ik zie het probleem niet van zulke vragen. Meestal plan ik de groep wel in zodat ze aan het eind van de les te horen krijgen op wie ze moeten. Maar soms heb ik het zo druk dan krijgen ze het ook pas net voor de les te horen. Een instructrice zet je op een pony waarvan zij denkt dat jij hem gemakkelijk kan rijden en daarmee wel vooruitgang boekt. Bij mij rijden ze nooit 2 weken achter elkaar op dezelfde pony.

Maar je kan je verhaal gewoon vertellen als je gewoon uitlegd dat je enorm zenuwachtig bent dan moet zo iemand dat echt wel begrijpen!

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-12 20:23

puckje10 schreef:
nee

Je bent wel erg kort van stof puckje10... Als je ook op deze manier communiceert met je instructrice begrijp ik helemaal dat ze je probleem niet begrijpt.. ;)