Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen...

Moderators: C_arola, balance, Essie73, Firelight, Neonlight, Sica, Coby, NadjaNadja, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten

xDebora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:54

Slaat helemaal nergens op!

http://www.youtube.com/watch?v=eSGpO1Kn2n4
Uit dit filmpje begrijp ik een beetje dat ze het paard juist willen laten bokken, maar dan gewoon door laten lopen. Zodat het paard aan de drukt went, en het een positieve reactie vind? (zie tekst bij 1.14) Zodat als het paard beleerd wordt, het paard niet veel bokt?

Sjors

Re: Je kunt er niet vroeg genoeg mee beginnen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:55

ja maar op de plek zit toch niks?
geen singel of een ruiten ook geen zadel :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 15:58

Sjors schreef:

Bij westernzadels soms wel :j
Afbeelding

maaike2800

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:00

zijn ze nou helemaal.... stelletje......ow ik wordt hier alleen maar verdrietig en boos van!!!

Miirtheex_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:00

Die mensen zijn gestoord! Arm arm veulen!

xDebora

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:01

Sjors: Dat snapte ik er dus ook niet aan... Je ziet ook dat ze expres het touw (bij de flank) strak trekken. En het paard dus gaat bokken... Wat ze allemaal niet uitvinden in de paarden wereld.. :n
Ohwja, bij western kan de singel er dus wel zitten, zie ik nu...

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:04

Zo'n 'tweede singel' bij westernzadels hoort nooit aangesingeld te zijn.
Je ziet het ook niet vaak hoor in Nederland, alleen bij de koeien onderdelen.
En daar heeft het ook echt een functie als je een koe hebt gevangen.

Over dat filmpje wat hierboven wordt genoemd (heb 'm niet helemaal bekeken):
De techniek die ze hanteren lijkt op sacking out (ff googelen , anders ga ik erg offtopic).
Je introduceert een 'eng ding' bij je paard. Voorzichtig en heel rustig aan, het is niet de bedoeling dat het paard in paniek raakt. Dan ben je al te snel en moet je een stap terug doen.
Paard vind dat eng en zal gaan draaien, misschien een beetje bokken. Je houdt het enge ding echter bij je paard, totdat het kalmeert.
Je beloont je paard op het moment dat het kalmeert door het 'enge ding' weg te nemen. In dit geval dat touw dus.
Zo wennen ze aan 'enge dingen'.

edit: uitleg over sacking out: http://www.ultimatehorsesite.com/info/sackingout.html
Laatst bijgewerkt door Rumpleteaser op 25-04-12 16:08, in het totaal 2 keer bewerkt

linnke

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:05

Zo ziek!! Bah!
Die mensen zijn geen paard waard. En een goede bekende trainer zou beter moeten weten :n

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:06

Sorry, ik heb 0,0% verstand van western :+
Bedankt voor de uitleg Joolien.
Ja soms valt je mond letterlijk open wat ze wel niet allemaal uitvinden :wow: @ Dannielover

xJess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:10

Pff echt verschrikkelijk, heb dr geen woorden voor, hoe kun je dit zo'n arm diertje aandoen...

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:12

Joolien schreef:
Barcelano schreef:
:n Bij ons komen ze dan over het algemeen net bij de mama vandaanals het niet ouder is..
Maar ik zag laatst bij Animal planet dat progamma van de dieren politie in Amerika.
Die mensen hadden ook een jong verwaardeloosd paard, en die misschien net 2 en waren ook al begonnen....Kennelijk kan dat daar...

Het is bij quarters/ westernpaarden niet ongebruikelijk om op jonge leeftijd te beginnen, maar dit is wel erg doorgeslagen.

Ik heb geleerd dat quarters vrij vroeg zodanig ver gegroeid zijn dat het op 2-jarige leeftijd mogelijk is, geldt ook voor engelse volbloeden naar wat ik gehoord heb. Of het helemaal klopt weet ik niet trouwens.

Ik vind het gewoon walgelijk om te zien... Training or abuse, die vraag hoef je mij niet meer te stellen.

Rumpleteaser

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:13

@ RusselNuwell: dat klopt niet hoor, het blijven normale paarden :)
Maar zie ook mijn post op de 1e pagina; het is alleen gebruikelijk in de hogere westernsport (bijv. futurity)

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:16

Nou, het is wel rasafhankelijk hoe snel een paard groeit, van de wat bredere rassen (haflingers, fjorden) is bekend dat ze gemiddeld langzamer groeien, dus ook al zijn het normale paarden, ik denk niet dat je het daar op af kunt schuiven.

doezel2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:27

Grrr om woest van te worden stomme lui die mensen

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:36

Wat een gestoorde mensen, en die triomfantelijke blik ook. :r

Heleenzz2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:52

Jezus! Laat die pony lekker jong zijn en spelen! ie hoort door de wei te huppelen met vriendjes en niet door een of andere gestoorde gek te worden vastgebonden en er op worden gereden -:(- Dat hij nog recht op zijn benen staat! STELLETJE DIERENBEULEN! Zo wat maakt mij dit boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 16:57

Ik twijfel er echt heel erg aan of dit echt is, ik bedoel, zo gek kan iemand toch niet zijn?!

@RN: mijn volbloedje was gewoon net als alle andere paarden met een jaar of 7 pas echt volwassen (goed, die was ook wel érg laat onder het zadel, heb ze pas een jaar ohz nu). Ik vind ze juist nog wel erg puppie op 3 jaar vergeleken met KWPN-ers, ze tonen veel fragieler. Ik zou daar zeker niet met 2 jaar op gaan zitten :n

mariska1408

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:04

pff dit is gewoon ziek...
er zijn inderdaad al genoeg mensen die met 2 jaar al beginnen... vind het belagelijk.. laat het beestje lekker veulen zijn...
belagelijk...
moet er niet aan denken dat er zo iets met mijn kleine meisje gebeurt ( nu een jaar)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:12

ik schrok echt heel erg van dit filmpje! wie gaat er op een beessie van vijf maand zitten?? ze is egt gestoord!! dat touw is om het bokken uit te lokken zodat je er op kan stappen zonder dat hij nog energie heeft om een stap te zetten.

dat ze hem ala jong beesje de trailer op willen hebben, ok. maar er op zitten? dit is gwn mishandeling.
ik had mijn pony als 1,5 jarige gekocht en hij kreeg regelmatig een klein zacht bitje in, voor vijf min. daarna kreeg hij een appeltje. hij is nu vier en kan heel gemakkelijk een bit in doen, mee wandelen, de trailer op. hij is heel erg mak geworden.
maar een vijf maand oud veulen een bit in te doen en er op zitten vind ik afsxhuwelijk!!
ik hoop dat de dierenbescherming hie iets aan zal don.. ik heb gwn de neiging om die big smioe van haar gezicht af te hqlen.. dit doe je een veulen niet aan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:14

Een bitje erin vind ik geen probleem, ik hang ook weleens een bitje in bij een tweejarige, en een licht zadeltje erop vind ik ook niet erg.
Wennen ze eraan, en het is geen belasting of zo, meestal vinden ze het dan heel gewoon.

Alleen erop zitten...... ik wacht graag tot ze een jaar of 4 zijn :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:18

Yamcha schreef:
Een bitje erin vind ik geen probleem, ik hang ook weleens een bitje in bij een tweejarige, en een licht zadeltje erop vind ik ook niet erg.
Wennen ze eraan, en het is geen belasting of zo, meestal vinden ze het dan heel gewoon.

En deze is 5 maanden he ;)

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:20

renpaarden worden met twee jaar ingereden en met drie jaar rennen ze al.. drafpaarden worden met twwe jaar voor een sulky gedaan en ala ze er wat aan gewend waren werden ze lekker het land weer opgestuurd. een jaartje later kunnen ze de paarden weer oppakken en kunnen ze zo wegrijden. maar een twee jarige al beleren vind ii egt te vroeg. ik heb mij. pony beleerd toen hij drie was, de belangrijke knopjes erop ( stap en draf en halt en sturen en achteruit) daarna lekker afgebouwd en af en toe longeren. voor de rest gwn lekker groeien, hij is nu vier jaar en wil hem atraks weer urustig oppakken. hij is qua bouw en geestelijk er aan toe om verder door gereden te worden. ik vind het ook beter dat ze met vier jaar worden beleerd en doorgeren te worden. ik bij mijn pony bewust beleerd met drie jaar, nog niet zo sterk en laat alles toe. het is een beestje met behoorlijk wat temperament. straks weer oppakken en ik weet nu zeker dat hij alles kent en toelaat.

Arashah

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:25

Joolien schreef:
Sjors schreef:

Bij westernzadels soms wel :j
Afbeelding

de singel voor deze westernzadel is bedoeld om het klapperen tegen te gaan. ik heb zelf ook een westernzadel, alleen zelf gebruik ik niet zo'n singel vind dat ook niet fijn. maar ik weet wel dat als je gaat gallopperen dat de zadel af en oe kan klapperen.. dat kan soms eens gebeuren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:28

Joolien schreef:
Yamcha schreef:

En deze is 5 maanden he ;)

't is echt te zot voor woorden, of niet dan :(

Ragdollcat

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 17:33

Bah erop gaan zitten????? is ie van de pot gerukt.

maar die touwen enzo, tja .......................... westernzadels he, die kan weleens omslaan en ondersteboven aan de buik hangen en achter de westernzadel ligt soms een 2e singel, dan is het wel goed om ermee te oefenen, want het kan soms ineens verder naar achteren schuiven tot aan de gevoelige flanken, dat ze er niet van in de paniek raken en enorm gaat bokken.