Ouder paard kijken (22jaar)

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Noon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 11:42

Ik zou idd gewoon gaan kijken. Ik weet niet wat ze onder een symbolisch bedrag verstaan, maar heb mijn 23 jarige merrie net weg gegeven aan een goede vriendin van me. Die loopt nog op concours en je zou haar nog geen 10 jaar geven als je haar ziet. Maar zo heb je ook nog 2 oudjes bij ons op stal staan die je zo 10 jaar ouder zou schatten dat ze zijn...Risico's heb je altijd. Vrienden hebben voor mijn zusje haar eerste pony gekocht voor 500 gulden. Ze was 17 jaar en na een jaar moesten we haar in laten slapen omdat ze kanker had. Maar dat laatste jaar had ze het wel super goed en ze had nog een leuke 'oude' dag bij ons en ze heeft mijn zusje heel veel mogen leren..Daarnaast ben ik er ook al eentje van 7 verloren aan koliek...

Anoniem

Re: Ouder paard kijken (22jaar)

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 12:17

Het verschilt per paard of ie nog mee kan of niet. Ook of het een pony is of paard.

Bedenk dat een ouder paard vaak langer de tijd nodig heeft om te herstellen, ook wat blessures aan gaat. Wanneer het paard een stijf achterbeen heeft en als dit te wijten valt aan artrose moet je hem niet in de stapmolen stoppen. Als artrose al aan 1 been wordt geconstateerd is het heel reeel dat hij ook aan de andere benen een vorm van slijtage heeft. Vaak belasten ze die dan wat extra.
Verder moet je kijken wat het paard gewend is, staat hij de laatste jaren in de wei of wordt hij nog steeds actief bereden. Conditie opbouwen gaat ook bij een ouder paard niet per definitie vanzelfsprekend. Ook een beginnende ruiter op een oude rug, kan niet altijd een goede combi zijn. Dus genoeg om over na te denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:01

Ik heb ook (voor vrienden) een paard te koop staan van 22, paard is goed gezond, en niet stijf, gewoon goed en leuk. Die gaat ook voor een symbolisch bedrag weg (500) en de reden daarvoor is heel simpel: de markt is bagger, en omdat het een oudje is, is het imo niet fair om er meer voor te vragen :)

Vrouw2014

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-04-12 08:55

Ik heb toch voor een jonger paard gekozen ;) Je weet nooit wat een paard mankeerd of het nou 5 is of 22..ziek kunnen ze altijd worden.

Het word een super brave van 16 jaar, en daar kunnen we nog jaren plezier van hebben! Paard word zowel gereden als voor de wagen dus dubbel plezier ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 09:48

Yamcha schreef:
Ik heb ook (voor vrienden) een paard te koop staan van 22, paard is goed gezond, en niet stijf, gewoon goed en leuk. Die gaat ook voor een symbolisch bedrag weg (500) en de reden daarvoor is heel simpel: de markt is bagger, en omdat het een oudje is, is het imo niet fair om er meer voor te vragen :)

Tuurlijk zijn er goede en fitte oude paarden die voor een symbolisch bedrag weg gaan, ik vind zelfs dan 500 euri nog een hoge prijs voor een 22jarig paard in deze tijd. Helaas staat ook een groot deel te koop die er onder mindere omstandigheden bij staan. Nadeel is ook dan men de oudjes vaak niet laat keuren omdat ze relatief goedkoop zijn en ze vaak toch wel aan slijtage onderhevig zijn.

MissWhinney

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-12 19:14

Mijn paardje die ik op haar 18e kocht is nu ook 22 jaar en heeft bij sommige dingen nog de streken van een jong paard. Maar ze is echt super lief en als beginnende ruiter is ze echt super braaf. Dankzij haar durf ik op een paard te zitten, je kan echt alles bij haar doen. 16 is inderdaad ook een mooie leeftijd om mee te beginnen. Op een oude fiets moet je het leren hè :p.

softje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 09:58

Dag!

Ik ben benieuwd hoe het nu verder is gegaan, heb je het paardje gekocht of niet?
De reden dat ik het vraag is, omdat wij een super fitte merrie hebben van net 20. Zij was voor ons ook een leer paardje. Ze heeft M2 gelopen. Nu ze 20 is, vind ik het niet eerlijk om van haar te vragen om met mij nog hoog in de dressuur te gaan. Wel is ze dus nog super fit en ik rijd ook elke dag nog met haar. Maar, ik denk dat het voor haar veel lekkerder zou zijn om recreatief te rijden en lekker een buitenritje.

Om die reden zoeken mijn moeder en ik dus naar een zeer goed tehuis. Want dat is echt belangrijk, een huis waar wij eventueel nog wel eens langs willen komen. Het is dus ook zo, als wij geen goed tehuis vinden zal zij ook niet weggaan.

Laat me even weten of je al een paardje hebt gevonden.

Groetjes Sanne

Britt

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:04

Als je nou gewoon even leest, ipv klakkeloos een bericht neerzet ;) dan had je een paar berichten boven die van jou kunnen lezen dat ze niet voor dat paard is gegaan, maar voor een ander.