raden jullie een martingaal aan

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Elma_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 18:43

PuurxNatuur schreef:
Iedereen geeft zijn paard wel eens ooit een schop hoor ;) Als jij telkens naar beneden word getrokken als je paard telkens blijft grazen, dan zou jij dat ook niet leuk vinden, en als je je paard 1 goede schop geeft in plaats van hulp teugels of telkens kleine tikjes dan helpt dat veel beter.

MITS HET PAARD MEDISCHE KLACHTEN HEEFT NOGMAALS!!!

Ik hoop dat je dit over een tijdje nog eens terug leest, en bij jezelf denkt, wat zei ik nou :?

horlynnses

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-04-12 19:15

nynk_char schreef:
Je kan het proberen maar ik vind gewoon een flinke tik geven al wel helpen

natuurlij an je hem wel een tik geven bij als ie het een keer doen maar niet als hij het heel vaak doet het is wel al minder maar in de bossen is het echt vreselijk en het zijn geen medische klachten.
dus ik denk toch dat ik het best een hulpteugel kan gebruiken maar niet als ik gewoon in de bak rij maar in het bos want dan kan ik wat ontspannender rijden.

DaniOx

Re: raden jullie een martingaal aan

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 19:46

Ik sluit me aan bij de anderen. Je paard schud niets voor niets. Mijn paard schud omdat hij gek wordt van mugjes en vliegen. Vliegenkap om en tada probleem opgelost! Ga eerst eens op zoek naar de oorzaak van het schudden. Hulpteugel zou niet eens in mij opkomen. Inderdaad check je haranchement, je zit, je houding, hoe je zelf aan de teugels zit en medische oorzaken. Is hij scheef, zit hij vast in zn nek?
Hoe zou jij het vinden als je jeuk of pijn hebt en je probeert hier iets aan te doen en iemand geeft jouw een rotschop of een klap met de zweep?

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:14

Ik reageer niet meer hier hoor. Ik zeg als het paard geen medische klachten heeft, dus hij heeft geen pijn/jeuk ( blijvende ), goede hoeven, z'n rug enz. is goed, z'n tuig is goed, dan vind ik best dat je je paard een schop mag geven, rotschop was wel hard maar ik bedoel natuurlijk niet echt een ''rotschop''.

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:45

dus als je paad geen medische klachten heeft mag je ze wel een 'rotschop' geven?
ja. sure.

martigaal heeft idd geen nut.
elastiek kan hier wel goed bij helpen :)

DaniOx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 20:51

Elastiek zou ik ook niet doen. Echt ga eerst na waarom hij het doet. Haal de oorzaak weg niet de symptomen!!!!

PuurxNatuur

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:11

laat maar oke!!!!!!!

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-12 21:16

horlynnses schreef:
natuurlij an je hem wel een tik geven bij als ie het een keer doen maar niet als hij het heel vaak doet het is wel al minder maar in de bossen is het echt vreselijk en het zijn geen medische klachten.
dus ik denk toch dat ik het best een hulpteugel kan gebruiken maar niet als ik gewoon in de bak rij maar in het bos want dan kan ik wat ontspannender rijden.

Hoe weet jij dat het paard geen medische klachten heeft, is er soms een DA bij geweest? Zo nee, dan kan jij niet weten dat het paard lichamelijk gezond is. En als je toch denkt een hulpteugel te gaan gebruiken zonder te weten of het paard medisch iets mankeert, dan vraag ik mij af waarom je überhaupt de vraag hier stelt

sofiexx

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:17

puurxnatuur. Ik denk dat jij nog niet genoeg over hulpteugels weet en over het correct rijder ermee aangezien je laatst nog ergens zij dat je je paard niet aan de teugel wilt rijden en meer *vrijheid wilt* ik denk niet dat iedereen daarom commentaar van jou aanneemt.

LisaLucky

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 20:27

Pak het probleem aan bij de kern. ga dus eerst onderzoeken wat de oorzaak zou kunnen zijn. Vraag je instructrice om hulp, kijk je hoofdstel na, bel of bezoek DA, tandarts, zadelmaker, osteopaat etc etc. als medische problemen uitgesloten zijn, begin pas dan te overwegen over hulpteugels, mits je daarvoor hulp vraagt aan iemand die er verstand van heeft, verkeerd bevestigde hulpteugels zijn geen pretje voor het paard en daar schiet je waarschijnlijk niets mee op.
ben je er achter dat je paard gewoon geen zin heeft of geen respect voor jou heeft, houd je paard dan lekker bezig met oefeningen en figuren, en laat hem lekker voorwaarts lopen zodat hij geen ''tijd'' heeft om te schudden. veel succes ermee

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-12 22:36

PuurxNatuur schreef:
laat maar oke!!!!!!!

kort lontje??
of lange tenen??

Een 11 jarige kan op zich veel weten, maar soms ook niet alles en commentaar is misschienn wat moeilijk te verkroppen.
Leer hier van.

Hou hiermee in je achterhoofd dat je met schoppen dus niet alles oplost. Want naar mijn mening, als ik je zo zie praten ga jij het eerst oplossen met schoppen en mogelijk dat je daarna eens probeert te achterhalen of er misschien een medische oorzaak achter kan zitten. ;)

Jitske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 10:15

Moderatoropmerking:
Zullen we het hier een beetje gezellig houden? De uithalen naar elkaar toe en discussies over of iemand wel of geen verstand heeft zijn nergens voor nodig. Ik vraag jullie dan ook bij deze om je antwoord op de vraag van de TS te geven, en niet alleen commentaar op elkaar.

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-12 11:53

Een martingaal kan geen kwaad, heeft mij op het begin ook goed geholpen.
Maar als je wedstrijden wilt gaan rijden zou ik het niet doen, dadelijk raak je er aan gewend
en op dressuur wedstrijd zijn hulpteugels volgens mij verboden.