Klaar voor eigen paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Appelmoes_11

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:21

Na die laatste post zou ik zeggen: doen. :j Je kunt er inderdaad alleen maar van leren!

Wees wel zo eerlijk om, als je erachter komt dat je het toch niet zo leuk vindt, of dat het tussen jou en het paard niet klikt, of dat je eigen ervaring tóch niet genoeg is, daar niet het paard de dupe van te laten worden. Dat betekent niet persé verkopen, maar een bijrijder oid zoeken en alléén nog maar lessen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:24

Hoewel het absoluut zo is dat het fijn is om op een grote stal te staan waar veel mensen met ervaring rondlopen, denk ik dat je er goed aan doet ervoor te zorgen dat je een zeer ruime basiskennis op zak hebt en niet afhankelijk bent van de hulp van anderen..

Toen ik mn vorige pony kocht heb ik hem ook op een grote pensionstal gezet..... Nou, ik heb het geweten hoor := Hij was dominant, levensgevaarlijk, eigenlijk niet veilig buiten te zetten. Daarnaast ging hij dood aan een snotneus en kon ie 's winters niet meer opstaan......
Ponybeest is als kerngezonde hengst verkocht naar de nieuwe eigenaren die nog elke dag versteld staan om zijn goede karakter. Om praktische redenen is hij geruind, maar voor zijn gedrag en karakter was het niet nodig geweest. En het lijkt me haast overbodig om te vermelden dat hij aan die snotneus niet is doodgegaan :+

Wat ik ermee wil zeggen; zeker op een grote pensionstal weet iedereen alles beter. Het is de kunst datgene eruit te filteren dat nuttig is, en daarvoor heb je een zekere basiskennis nodig.
Zal nooit vergeten dat er waar ik nu sta iemand kwam kijken voor de vrije box.. Paardje was dampig (op die dure sportstal mocht er alleen met toestemming van de stalhouder een da komen, en die stalhouder vond het steeds niet nodig voor dat paard......) en oh ja, heeeeel nerveus. Beest kreeg 5kg brok per dag en 's avonds 1x een plukje hooi, verder kon ie t doen met zn beddenstro. Daarnaast mocht hij toch elke dag zeker een half uur in de stapmolen, dus waarom hij zo druk was snapte ze écht niet. Uiteindelijk kwam ze niet bij ons staan, want hij kwam te veel buiten ( :? ) en het stalmanagement leek de eigenaresse niet te passen. Zo gek, dat haar paard volgens ons op veeeel minder krachtvoer moest komen te staan en de hele dag door hooi zou krijgen..

Dus zorg dat je zelf goed weet waar je over praat, anders laat je je al gauw dingen aanpraten...

Danielf

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 15:29

Joolien schreef:
Als je goede begeleiding in de arm kunt nemen die je kunt vertrouwen en voor een langere tijd op kunt bouwen kun je het best doen. Maar ik zou wel eerst gaan leasen om te kijken hoe het bevalt! Dan kun je het een beetje opbouwen.

Wat ik wel wil aanraden, als je gaat zoeken, ga dan niet over 1 nacht ijs, neem mensen mee die er verstand van hebben, laat het paard altijd keuren door een dierenarts (niet door 'mensen die er verstand van hebben') en ga op zoek naar een volwassen, betrouwbaar leerpaard. Daar heb je de meeste plezier van!

Goede tip, leasen heeft idd nu mijn voorkeur denk dat dit de beste oplossing is. Misschien leasen met mogelijkheid tot kopen later.
Ik ga zeker niet over1 nacht ijs en het is echt niet zo dat ik morgen een paard moet hebben. Vandaar ook dat ik hier tips/ input vraag.
Bedankt!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:30

Danielf schreef:
Joolien schreef:
Als je goede begeleiding in de arm kunt nemen die je kunt vertrouwen en voor een langere tijd op kunt bouwen kun je het best doen. Maar ik zou wel eerst gaan leasen om te kijken hoe het bevalt! Dan kun je het een beetje opbouwen.

Wat ik wel wil aanraden, als je gaat zoeken, ga dan niet over 1 nacht ijs, neem mensen mee die er verstand van hebben, laat het paard altijd keuren door een dierenarts (niet door 'mensen die er verstand van hebben') en ga op zoek naar een volwassen, betrouwbaar leerpaard. Daar heb je de meeste plezier van!

Goede tip, leasen heeft idd nu mijn voorkeur denk dat dit de beste oplossing is. Misschien leasen met mogelijkheid tot kopen later.
Ik ga zeker niet over1 nacht ijs en het is echt niet zo dat ik morgen een paard moet hebben. Vandaar ook dat ik hier tips/ input vraag.
Bedankt!

Dat is ook een goed idee. Dan kun je altijd goed en voor een langere tijd kijken of het bevalt, zit je er niet meteen aan vast. Als je die kans hebt, zou ik dat zeker doen.

wendyenbram

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:30

Mariekyy schreef:
wendyenbram schreef:
ik reed al veel langer paard, en heb ook al eigen paarden gehad. maar ook ik wist NIKS van ziektes enzo.
en toen ik mijn lieve hafje kreeg vorig jaar meost ik samen met haar alles opbouwen.
in de buurt genoeg mensen aan wie ik dingen kon vragen als ik iets niet wist.
verder heb je bokt.

en al doende leert men. dus dat geneuzel over je weet niks is in mijn ogen onzin. want ik denk dat de meeste paardenbezitters er niet alles over wisten/weten
Verder een goed boek aanschaffen over paardenverzorging, en dingen aan willen nemen van anderen.
Als je maar graag wilt en geld genoeg hebt voor GOED onderhoud, dan komt het wel goed.

Ben het hier niet helemaal mee eens..
Wij hebben toe de tijd heel veel hulp gehad van andere. En iedereen zei telkens iets anders. We wisten toen dus niet meer wie nou eigenlijk gelijk had. Ondertussen hebben we onze eigen idee over paard verzorgen en alles wat er bij komt kijken, dat we weten aan wie we iets moeten vragen als er problemen zijn.

Ik bedoel ook niet dat je met alle winden mee moet waaien?, en vanzelf kom je er ook wel achter dat niet iedereen zo veel verstand van paarden heeft als dat ze zeggen.
Maar op het moment dat jij echt verkeerd bezig bent uit misschien wel onwetendheid, Moet je ook het lef hebben om naar anderen te luisteren die je kunnen helpen. dat bedoel ik eigenlijk.
Ik doe ook geen dekens op mijn paardjes die 24/7 buiten staan met ieder een eigen inloopbox en toch wordt ik er op gewezen door mensen dat mijn paardjes het koud zouden hebben.
Dan ga ik kijken en dan blijken hun paardjes altijd warm op stal te staan met dikke dekens op, en vervolgens paar uurtjes naar buiten met nog dikkere dekens om, ja dan snap ik dat hun vinden dat mijn paardjes het koud hebben.
in die zin trek ik mijn eigen plan, Maar vorig jaar deed ik uit onwetend heid mijn paardje precies op de verkeerde momenten op het gras, met als gevolg dat de hoefsmid mij waarschuwde en heel veel tips gaf (en nog geeft) kijk en daar doe ik dan wat mee, Niet dat ik alles klakkeloos overneem.

DieselVince

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:40

Het makkelijkste onderdeel van het verkrijgen van een paard is de aanschaf..
De rest is vele malen belangrijker, zorg dat je voldoende kennis opdoet...
Orienteer je heel breed, voeding, huisvesting, verzorging en kijk of de dagelijkse zorg net zo leuk is als 2 x per week op een paard stappen.
ik beaam bovenstaand...wordt bijrijdster/verzorgster/ga leasen..
Kortom doe ervaring op...het is zwaarder dan je denkt..
Ook fysiek...

belfeld78

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 15:55

Danielf schreef:
wat een meningen en tips?!?
Even nog over mijn situatie. Ik weet wel degelijk dat er veel bij komt kijken. Hier heb ik mij ook in verdiept en ben ik nog steeds mee bezig. Geld is niet echt het probleem. Weet wat het kost en kan kosten.
Paard komt in volpensionstal waar ik ook les en waar veel mensen rond lopen met veel ervaring. Ook een sportpaarden stal.

Het kan heus wel zolang je maar een goede pensionbaas hebt die je veel kan helpen, want als je alle meningen van de mensen op stal moet gaan aanhoren wordt je stapelgek!

Wel een andere instructeur zoeken, want degene die zegt dat jij een paard moet kopen waarmee je samen kan groeien dat moet je echt niet doen. Koop een ouder leerpaard die jou alles kan leren!

Veel plezier!

Danielf

Re: Klaar voor eigen paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-04-12 16:10

instructeur bedoelt niet een jong paard dat nog moet leren. Maar een redelijk ervaren paard waar ook nog groei inzit. Heb een goede instructeur waar ik veel vertrouwen in heb.

Na de zomer ga ik een beslissing nemen of, hoe en wat. Ga nu vooral door met zoveel mogelijk lessen en buitenritten.

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:21

Danielf schreef:
Sinds...

Ook tips wat voor paard geschikt zou kunnen zijn hoor ik graag. Volgens mijn instructeur is een ideaal paard voor mij een paard dat samen met mij kan groeien/ leren.Alvast bedankt voor jullie input.

Absoluut niét doen! Geen paard kopen wat met jou mee moet leren en ''groeien''. Ik vind 9 maanden rijden erg kort, ik bedoel dat zijn maar 72x als je 2x per week rijdt. Dat zijn maar 10 weken elke dag rijden.. Toen ik begon met rijden, reedt ik zo'n 4x in de week priveles en kon nou niet zeggen dat ik na 4,5 maand goed genoeg kon rijden voor een eigen paard. Ik zou zeggen rij echt nog even een stuk of 9 maanden door, zoek een lease/verzorgpaard erbij.

En zelfs dan na een goed jaartje rijden zou ik kijken voor een volwassen leer-paard, sowieso niet jonger dan 7 en ook niet eentje die jij nog dingen moet gaan leren. Maarja dat is mijn mening. Ook is de stap vrij groot vind ik, om van 2 uurtjes per week naar elke dag naar je eigen paard gaan..

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-12 16:23

Danielf schreef:
instructeur bedoelt niet een jong paard dat nog moet leren. Maar een redelijk ervaren paard waar ook nog groei inzit. Heb een goede instructeur waar ik veel vertrouwen in heb.

Na de zomer ga ik een beslissing nemen of, hoe en wat. Ga nu vooral door met zoveel mogelijk lessen en buitenritten.

Waarom moet er nog groei in zitten? Ik zeg, koop een M/Z paard waar de knopjes op zitten. Je kan wel een braaf B paard kopen maar als jij de sport in wil (weet niet of je dat wil?) dan wordt het toch wel weer knap lastig.. ofja het is een beetje op wat voor termijn je het allemaal wil.