Paardenluizen? Ook op mensen? Help!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DonCamillo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 01:01

Dit riekt heel sterk naar luizen en ik verbeeld mezelf dat ik er verstand van heb. Een vlooienkam werkt goed, vooral rond de kale plekken, onder de maantop en langs de manenkam om ze te vinden. Ze zijn 1-2 mm groot, ovaal grijs lijfje met vaak hele fijne dwarsstreepjes erop, en een rond donkerder kopje. Ze lopen (niet hard) maar springen niet. Het gaat NIET vanzelf over. Met name oude, jonge en zieke/zwakke paarden zijn nogal eens besmet. Het is niet vanzelfsprekend dat de hele kudde ze dan ook heeft.
Luizen zijn sterk diersoortgebonden, ze kunnen bij toeval wel op een mens verdwaald raken maar zullen dan geen klachten geven (muv inderdaad kippenbloedluis). Wat een leuk kippetje trouwens! Is dat een Groninger meeuw?
Schimmel jeukt doorgaans niet bij paarden, bij mensen meestal wel. Schimmel gaat iha vanzelf over in weken tot maanden.
Behandelen door het HELE paard te wassen met sebacil of neocidol (10 ml op 10 liter water). Butox of veerust kunnen ook. Beginnen met een droog paard (anders verdun je de wasvloeistof). Niet afspuiten of afdrogen, maar laten opdrogen. Dekens, borstels, halsters ed ook behandelen. Alles herhalen na 7-10 dagen. Je doodt namelijk de volwassen luizen maar niet de eitjes, die komen uit en die doodt je weer voordat ze zelf weer eitjes hebben gelegd.
Een alternatief zijn pipetten voor hondenvlooien, zoals Advantage, Strongholt of Frontline. Twee of drie pipetten (grootste maat, voor 40 kg hond) zijn voldoende voor een volwassen paard. Verdelen over de rug, staartaanzet, manenkam en maantop, goed tussen de haren op de huid. Evt ook wat onder de buik (maar gaat lastig tegen de zwaartekracht in).
Gebruik nooit Tactic!
Injecties met ivermectine of Dectomax werken maar bij een bepaald soort luizen, dus die zou ik niet adviseren. Ivermectine zou ik zelf overigens nooit gebruiken, voor welk paarden probleem dan ook, want het moet dan intraveneus gespoten worden en er zijn paarden die er van om gaan en soms nooit meer opstaan.
Knappe veearts als hij van een afstand kan zeggen dat het "broei" is, ik heb er nog nooit van gehoord. Bedoelt hij soms modderkoorts (dermatofilus congolense)? Lijkt me niet waarschijnlijk met het droge weer van de laatste weken en bovendien zit dat vooral op de romp, nauwelijks op het hoofd, het jeukt niet maar is wel pijnlijk, enz.
Nu ja, een heel verhaal. Succes ermee.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 01:19

De kale plekken van die bruine vind ik er ook niet uitzien als luis, eerder als iets van schimmel.

Filmpje van mijn luizenbaal:

Zoals je ziet heeft hij kale plekken op zijn hals en keel (en onder z'n buik), en niet in het gezicht.

Je kunt de luizen het beste opsporen in de overgang van vacht/voorpluk naar manen, ze zitten dicht op de huid. Mijne is behandeld met Sebacil, net als de haf die ook luis had gekregen. Beide zijn ze er nu van af. Je moet inderdaad om de 8 dagen wassen, om de nieuw uitgekomen neten te doden voordat ze zelf eitjes kunnen leggen. Ik heb 3 keer gewassen, 1 keer voor de luizen en 2 keer voor neten. Toen was het over. De oplossing is inderdaad 5 ml op 5 liter water, daarmee kun je ongeveer 2/3 paard wassen (ongeschoren paard met winterhaar en lange en/of dikke manen) De manen (mijne met erg dikke manen, en haflinger met lange, dubbele manen) heb ik bewerkt door de sebaciloplossing in een fles te doen en die over de manenkam leeg te gieten. En verder vooral rondom de manen en de warmste plekken (liezen, oksels), hals, keel en kootholtes extra goed wassen. Zelf heb ik er geen last van gehad, nooit een paardenluis op mezelf gevonden.

anneliesdj

Re: Paardenluizen? Ook op mensen? Help!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 01:49

Luizen kunnen ook op het hoofd zitten hoor, ze zitten idd vaak in de manen en tussen de oren, van daaruit zie je vaak eerst kale plekken op de keel, hals of het voorhoofd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 08:44

luis:
http://www.pet-informed-veterinary-advi ... -louse.jpg
http://www.horseforum.com/attachments/7 ... cf0015.jpg

carmen,het kan wel,maar paardenluis vinden mens niet lekker dus zullen ze nooit lang op je blijven
wij hebben er ook weer een paar met luis lopen en dan zit er ook wel eens eentje op mij.
luis jeukt op zich niet zo erg hoor,pas als paarden er echt veel hebben dan schuren ze de boel kapot.

het idee al bezorgd je dan ook flinke hoofdjeuk haha, :P maar bij de drogist kun je luizenshampo kopen.
als jij er over twijfelt dan gewoon jezelf ook wassen.

de kale plekkken zoals op de foto vind ik veel meer een schimmelinfectie ten gevolge van hormonale schommelingen.
mond vol,maar wassen met imaverol geeft al een stuk verbetering :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 08:47

Luizen zijn nog steeds van deze tijd....overigens juist op hele schone mensenhoofden.............dus nu ook jij je jasje in een plastickje aan de kapstok :+

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 08:47

TS, de kale plekken op het hoofd van je paard lijken precies op de plekken van mijn paard. Hij had toen last van havermijt en zijn hele hoofd kapot geschuurd tot bloedens aan toe. (Ik voerde op dat moment geplette haver en daar zat het in.) Die beestjes liepen ook op mij idd. Voer je toevallig een soort graan? Zoja, steek even je hand in de zak. Ze komen niet alleen in haver voor, muesli etc kan ook (voermijt)
Laatst bijgewerkt door Cayenne op 08-04-12 09:07, in het totaal 1 keer bewerkt

floorpenp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:07

Mijn Shetlanders hadden ook luis. Achtergekomen toen we ze gingen scheren. Die beestjes gingen ook wel op mij zitten, om mee te liften zeg maar. Heel gedoe is dat met schoonmaken en alles. Mijn shetlanders hadden alleen niet van die enorme schuurplekken als dat paard. Ik vraag me af of dit wel luis kan zijn. Luizen zie je bij de manenkam en achter de oren ook best goed zitten, namelijk.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:14

Sodeletuut schreef:
Oh! Je ziet ze lopen! :oo Ik ga morgen echt even onderzoeken, jammer dat mijn paard die ik verdenk bruin is.. :+

Dan zie je de wittige neten juist weer goed.

Is dit je paard die ook last heeft van zomereczeem? Als ze luizen blijkt te hebben dan zou ik gaan voor Butox, dit werkt namelijk tegen luizen maar ook tegen de rotmugjes.

De plekken bij de andere pony zou ik, als ze er niet direct een DA bij wil halen, een paar dagen insmeren met betadine.

Gamblex17

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 09:16

Sodeletuut schreef:
Haha dankje Pshirley, ze is ook heel lief! :D
Uhm ik kan morgen wel kijken of ik een betere foto van maken van het paard. Ik heb nog wel deze:
http://img827.imageshack.us/img827/8622/img5661g.jpg

Dat paard kijkt ook zo zielig he , sorry maar vind het best triest daar moet toch iets aan gedaan worden ?
( heb wel gelezen hoor )

Bah , als ik het zo lees ben ik blij dat mijn paardje geen luizen heeft : o

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 09:51

Bedankt voor de reacties!
DonCamillo, bedankt voor je uitleg! Ik ga maar eens goed op jacht naar beestjes vanmiddag... En dankjewel, het is een sebright kippie! :) Kipsen is trouwens vanmorgen helemaal onderzocht, maar geen beestjes..

Hestejente, dat ziet er inderdaad wel anders uit.. Jij ook dankje voor je uitleg.

Ellen, dankje voor je reactie. Om te kijken of het schimmel is, moet er zeker een DA bij komen? En mensenluizen is echt niet mogelijk, aangezien er nul neten op mij zitten..

Russel, zie hierboven. :P

Cayenne, oh dat is apart! Dit paard wordt niet bijgevoerd, naast gewoon hooi..

Floorpenp, oh dus ze gingen wel op je zitten.. Bij mij zijn ze ook altijd na een paar uur weer allemaal weg..

Yvonnedv, oh ja dat is waar.. Nee het is niet mijn paard met zomereczeem, zij heeft nergens last van. Hmm ik zal eens met de eigenaresse overleggen..

Gamblex17, is ook zo hoor.. Ik vind het ook heel zielig..

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:04

Sodeletuut schreef:
Haha dankje Pshirley, ze is ook heel lief! :D
Uhm ik kan morgen wel kijken of ik een betere foto van maken van het paard. Ik heb nog wel deze:
http://img827.imageshack.us/img827/8622/img5661g.jpg

Als het bijv. schimmel is, dan zie je dat het makkelijkste door een plukje haren vast te pakken, en 'los te trekken zonder moeite voor te doen'
Al is dat lastig, gezien het nu ook de verhaar periode is.

Als het luizen waren die er al zaten, waren ze 2 weken terug wss wel uitgekomen met die 'hitte' Dat was iig bij mijn tink het geval.

anneliesdj

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 11:06

Als je een grote groep hebt staan en ze hebben het allemaal dan is de kans dat het schimmel is groot.
Luizen zijn selectief en zitten op de zwakkere en oudere dieren, zo kan in een grote kudde 1 of 2 paarden luizen hebben zonder dat anderen daar last van hebben.
Soms hebben ogenschijnlijk gezonde paarden luizen, is wel een aanleiding om je voerschema, vitamine's ed nog eens te checken.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 12:03

Snackie, ik zal het straks eens proberen..

Anneliesdj, ze hebben het niet allemaal op deze manier. Dit paard is verreweg het ergst. De shetlander schuurt wel, en er zijn paarden met wat afgeknaagde plekken in hun vacht, soms helemaal haarloos.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 18:50

Ohh ik baal! :( Ze hebben dus inderdaad luizen.. :(

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:08

Disndag gelijk butox halen :j

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:39

Snackie schreef:
Om te bestrijden hebben we Butox gebruikt.
Officieel voor Runderen, maar een stuk goedkoper dan neocodil (ofzo van de va, die 70e per 250ml kost)
En butox 70e voor een liter. Met 30ml per volwassen paard, doe je daar best wat paarden mee :j

Is ook minder chemich, en te geven als pipet, terwijl neocodil om te wassen is,

kost hier 55,-

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 19:43

Wat duur! := Maar oké, dan moet dan maar inderdaad.. Zometeen maar even stalgenoten bellen..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:46

Sodeletuut schreef:
Wat duur! := Maar oké, dan moet dan maar inderdaad.. Zometeen maar even stalgenoten bellen..

Het lijkt wel duur maar je kan er 33 behandelingen mee doen, dus nog geen 1,70 per behandeling.

Wat je na de strijd tegen de luizen overhoudt kan je nog voor je eczeempaard gebruiken.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 19:48

Nee dat is waar.. Dus we kunnen sowieso de kudde ermee behandelen denk ik.. Het zijn 8 paarden..

Maar dat werkt echt ook bij eczeem?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:54

Ik gebruik tectonik dat heeft een vergelijkbare werkzame stof en onze pony schuurt vele malen minder en het werkt zo'n 4a5 weken.

Helaas is tectonik blauw en dat is niet zo handig op een schimmel dus als mijn tectonik op is ga ik ook over op de butox.

TurboTinker

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:55

Ik had het via de boer waar ik sta. Ik zag prijzen op internet die op 70 stonden, vandaar. 55euro is nog minder, das alleen maar mooi :j

En na 10 dagen nog een keer herbehandelen ivm de nieuwe neten.

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 19:56

Ik lees ook vanalles over veerust, dat dat heel goed werkt. Zijn er meer mensen die daar ervaring mee hebben?

_00_0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 19:58

ik zou gewoon met de spullen werken die ervoor zijn ontwikkeld.

ik had zelf ook een pour-on, was 20 sec. werk en effectief.
Lijkt mij dat je met veerust alles moet inspuiten..

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-12 20:00

Sodeletuut schreef:
Ik lees ook vanalles over veerust, dat dat heel goed werkt. Zijn er meer mensen die daar ervaring mee hebben?

veerust heeft dezelfde werkzame stof maar is korter werkzaam, dus duurder in gebruik.

Butox gooi je over de manenkam en de rug (zadelplek vrijhouden)en het verspreid zich door het huidvet over het hele lichaam, dat is door de blauwe kleur van tectonik heel mooi te zien.
Laatst bijgewerkt door YvonneV op 08-04-12 20:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-04-12 20:00

pour-on is tectonik?