Kan ik een hengst aan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Rennie89

Re: Kan ik een hengst aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:30

Deze hengst kan gewoon samen met een ruin staan ;)

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:34

Waarom zou je een hengst willen. Zo lang het dier niet goedgekeurd is voor dekdienst denk ik bij mezelf: Dit paard gaat enkel last krijgen van zijn eigen hormonen. Castreer hem gewoon, dat is voor jezelf en je paard veel prettiger.
Plus zo lang je de vraag stelt: Zou ik dat aankunnen? Ben je er zelf niet van overtuigd, dus dan ook vooral niet doen!

Sueno

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:36

Lees het Topic " Op welke leeftijd Castereren" eens, daar zie je heel wat verhalen over de hengsten en hun gedrag voorkomen. Misschien heb je daar wat aan

ThreeFingers

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:42

Sommige hengsten zijn heel braaf, maar er zijn ook hengsten die toch behoorlijk "mannelijk" kunnen zijn, en zijn moeilijk in bedwang te houden, zeker met merries in de buurt.
Gezamelijk op stal word dan al lastig.
Ga eens informeren bij hengstenhouderijen, loop eens een dagje mee!
En er zijn ook zat merries en ruinen die lekker vlot en pittig kunnen zijn!

Chantalmeris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:46

ik vind eigenlijk dat als je geen dek plannen hebt met een hengst dat je hem moet laten castreren. Omdat zoals al eerder werd gezegt, als er hengstige merries in de buurt zijn, hij de drang heeft om te dekken.

Bij ons in het dorp hebben we een pony weide groep, waar een aantal jaar geleden ook een hengst stond. Helemaal aan de andere kant was een merrie hengstig en hij is werkelijk waar door vier weides heen gegaan(hij had alles gesloopt) en over sloten heen gegaan om bij die merrie te komen. Sinds dien mogen er geen hengsten meer gehouden worden.
Je zou eventueel wel een jongere hengst kunnen kopen rond een jaar of 3/4 dan hebben de hormonen meer invloed gehad op de groei. en hem daarna castereren.

We hebben bij ons op stal een 13 jarige ruin staan, die twaalf jaar van zijn leven hengst is geweest. maar hij kan niet samen staan met vreemde paarden, omdat hij gewoon nog steeds hengsten gedrag vertoont waardoor hij gewoon de strijd aangaat met andere paarden.
Dus op latere leeftijd castreren lijkt me ook geen optie.

xAlice

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:47

Pfft, zou er toch voorzichtig mee zijn.
Ik verzorg een stel pony´s waarvan er op dit moment 5 hengst zijn en één ruin.
De grootste pony hebben we laten ruinen omdat dat gewoon te veel werd.
(de rest zijn shetten).
Er staan inmiddels ook een fjorden veulen bij en die wordt ook gecastreerd als hij oud genoeg is.
Gewoon omdat we zeker willen weten dat we ze op elk moment de baas kunnen blijven en die zekerheid hebben we wel bij de shetlanders maar bij de grote maatjes gewoon niet meer.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 10:54

Ik heb maar liefst 2 merrie's die een pak gevaarlijker zijn in 'vreemde' handen dan de 7 hengsten die ik ken :')

Ofwel heb ik gewoon merrie's met hengstenkuren :\

Afijn: mijn advies zou zijn om eens op een hengstenstal rond te lopen, of aan een kennis te vragen of je wat met zijn/haar hengst bezig mag zijn.

Van de 7 hengsten die ik ken kunnen ze alle 7 netjes naast merries staan, geen probleem :j

En inderdaad: als je geen fokplannen hebt met het dier en hij heeft last van zijn hormonen zou ik de ballen wegnemen...
Vriendin van mij heeft een nu 4-jarige hengst die naast een merrie staat en vlak naast de piste staat.
Hij heeft een ruintje als speelkameraad en dit gaat prima.

Enkel met mijn eigen merrie durft hij wel eens best hitsig worden, maar alsnog braafjes :j

LLusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:00

Ligt aan het ras en de individuele hengst. Er zijn rassen waar hengsten zelden problematisch zijn. In Spanje en Portugal worden hengsten (Andalusiers en Lusitanos) over het algemeen niet geruind en daar zie je op paardenfestiviteiten honderen hengsten probleemloos bij elkaar. Dit komt echter ook omdat merries traditioneel niet worden bereden (zijn voor de fok) en er dus vrijwel uitsluitend hengsten aanwezig zijn. Dat is hier dus anders, als je op wedstrijd gaat zul je merries tegenkomen.

Toch zou ik het niet doen. Mijn eigen Lusitano's zijn geruind terwijl dit voor het gedrag niet noodzakelijk was. Ik wil mijn paarden echter een sociaal leven geven. Ook zijn er hengsten die echt last hebben van hun hormonen. Ze zijn gespannen en slecht op gewicht te houden. Als ze toch geen dekdienst hebben, waarom zou je ze dat aandoen?

Als je een betrouwbare sociale hengst kunt vinden en je kunt deze houden op een 'mannenstal' (dus zonder merries) dan is dit al beter. Er zijn ook best hengsten die wel in een groepje gehouden kunnen worden maar dan mag er geen strijd om merries zijn.

Kortom: het antwoord is niet heel eenduidig te geven. Het ligt aan ras en individueel karakter, maar ook aan de stallingsomstandigheden en of jij er zelf mee om kunt gaan.

Bij twijfel niet doen.

Succes.

_Jordy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:03

het is net hoe hij opgevoed is en of jij consequent genoeg bent.
wees op je hoede en ben consequent dan is een hengst hetzelfde als een merrie in de omgang.

al die ongein over hengsten, het moest eens afgelopen zijn.
uitzonderingen uiteraard achterwegen gelaten.

Serendip90

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:09

Niet zo generaliseren alsjeblieft... Er zijn ook gewoon hengsten die zich nergens wat van aantrekken...

En over de mooiigheid, een ruin die lang hengst is geweest, of gewoon sommige merries met een wat "meer bespierd" postuurtje, zijn dan waarschijnlijk net zo mooi. Kan me niet echt indenken dat je alleen hengsten mooi zult vinden.

Wat wel zo is: pensionstallingen staan niet altijd open voor hengsten.

Voor de rest kun je een hengstje tegenkomen die als een hondje braaf achter je aanloopt en niet eens afgeleid is als er andere paarden bij zijn of wat dan ook...

smeetjoew

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:32

lifaya schreef:
Ik zou, als ik jou was, eens een dagje meelopen op een hengstenstation. Misschien dat je dan een beter oordeel kan vergen :) Ik verzorg zelf een hengst, gelukkig is hij heel goed opgevoed en staat overdag gewoon lekker buiten.

Nou dan wil je juist een hengst, want die beesten hebben allemaal een militaire opvoeding gehad en staan keurig in de hand :D Zeker de hengsten die ook in de sport lopen.
Je moet daar echt zin in hebben. Het is zeker niet onmogelijk, maar je bent (zeker als het een jong beest is) de eerste jaren alleen maar een militair commandant :D Daar moet je zin in hebben en je moet met alle hengstenstreken om kunnen gaan zonder dat je bang wordt.
Daarnaast is het z'n hele leven opletten geblazen, want iedere keer dat er iets anders gebeurd, zijn ze gelijk afgeleid. En op wedstrijd kun je het al helemaal schudden.

Tuurlijk zijn er genoeg hengsten die hartstikke braaf zijn, maar als je een paard hebt die een beetje bloed voert en nog jong is, heb je je klauwen vol.

Rennie89

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:35

ik ken een hoop hengsten vanwege het fotograferen en ben eigenlijk nog geen 1 rothengst tegengekomen :+ Ja ze brullen allemaal, soms even een maaitje geven om te laten zien hoe stoer ze zijn of een schel hinnikje, maar niet dat ze niet onder controle te krijgen zijn want idd, die worden sowieso al gecastreerd :P In mijn ogen mag je best een hengst hengst laten zolang hij zichzelf niet in de weg zit.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:39

Maar die hengsten zijn niet voor niets zo braaf.
Dat vergt heel veel discipline!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:42

Ik heb met jonge hengsten gewerkt (4 jaar) en dat was soms echt geen pretje hoor. Ja sommige waren braaf, maar ik heb er ook wel ellende mee gehad. Buiten losbreken, onverwacht slaan met het voorbeen, in de gang plots over een boxdeur heen duiken. Dan moet je stevig in je schoenen staan wil je daar goed mee om kunnen gaan.

Nicole

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:44

lifaya schreef:
ik ken een hoop hengsten vanwege het fotograferen en ben eigenlijk nog geen 1 rothengst tegengekomen :+ Ja ze brullen allemaal, soms even een maaitje geven om te laten zien hoe stoer ze zijn of een schel hinnikje, maar niet dat ze niet onder controle te krijgen zijn want idd, die worden sowieso al gecastreerd :P In mijn ogen mag je best een hengst hengst laten zolang hij zichzelf niet in de weg zit.

Of ze nogal flink brut overkomen, maar een klein hartje hebben :')

Maar zoals esmee al zei, het zou de eerste jaren vooral veel laten zien dat je de baas bent.. Ik heb ook een paar maanden flink strijd gehad toen met de mijne en eenmaal gewoon was hij gewonnen een Super dier, maarja uitzonderingen bestaan..

Zie ook maar eens op hengstenkeuringen, stallen helemaal afdekt, dieren die helemaal staan te stuiteren ect, het is echt niet voor iedereen weg gelegd..
Laatst bijgewerkt door Nicole op 06-03-12 12:07, in het totaal 1 keer bewerkt

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 11:57

Hoe vaak hoor je niet, dat er een foutje gebeurd is. Kom op mensen, castreer gewoon die hengsten, dan kunnen er ook geen foutjes gebeuren.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:12

Ik zelf heb liever hengsten dan merries.
Maar een hengst houden kost een hele hoop energie.
Behalve je hengst in de gaten te moeten houden moet je ook de omgeving nauwlettend in de gaten houden.
Je moet ogen in je achter hoofd hebben.

En stevig in je schoenen staan....
Want als er wat gebeurt tijdens het rijden bijv een merrie die raar gaat doen...heb je kans dat er met de vingers naar de hengst wordt gewezen.
Zelfs als je hengst niks doet.

Mijn hengst staat gewoon naast mijn merrie met opelijke tralies dat gaat top :)
Opvoeding is echt wel belangrijk.....Bij merrie s en ruinen ook..

Ook moet je verschikkelijk snel zijn met ingrijpen niet afwachtend zijn...

Kortom je kan je zelf ook de vraag stellen: heb je wel zin om altijd 100% op scherp te staan ?

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:13

Er zit ook nog iets tussen een hengst en een merrie. Daar kun je dan naar mijn idee het beste voor kiezen als je ook geen merrie wil.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:15

punt is IMO vooral dat je overal rekening mee moet houden. Ik heb op het moment een hengstje can 80cm in training, en daar merk ik het al mee.
Harstikke braaf dier, absoluut! Maar als iemand niet oplet en ineens terwijl jij met je hengst bezig bent een hengstige merrie zo ongeveer IN zijn neus parkeerd... tja... Ik was blij dat ie geen 1.70 was, laten we het daar op houden ;)

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:16

Overgins heb ik voormezelf de regel gesteld een hengst blijft alleen als hij GGK wordt.
Dus als Montoyo dit jaar niet goed genoeg is heb ik een heel mooi rijpaarden ruin :+

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:17

is mijn stelling ook vaak Barcelona, maarja, lang niet elk stamboek kent de term goedkeuring (amerikaanse rassen o.a.) dus tja... Dat is dan geen voorwaarde.

Tendance

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:22

Daar zou dan toch misschien iets aan gedaan moeten worden.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:23

stef schreef:
is mijn stelling ook vaak Barcelona, maarja, lang niet elk stamboek kent de term goedkeuring (amerikaanse rassen o.a.) dus tja... Dat is dan geen voorwaarde.

Dat is waar alleen dan moet jij je als hengstenhouder de vraag stellen of jou hengst dus wel meerwaarde heeft.
Ik heb het me me vorige hengst ook gedaan.
Hij werd GGK.Sperma en genetische afwijkingen moeten wel getest worden in die tijd.
Ik een hele trotse eigenaar.

Maar in die tijd werd er geen foto s gemaakt.
Ik heb er uiteindelijk voor gekozen om het dan maar zelf te doen.
Hij bleek HKO te hebben en is dezelfde maand gecastreerd.
En hij was super braaf als hengst maar ik zag er geen meerwaarde in.
Je wilt niet fokken met paarden die wat hebben.

Ik weet dat er bij de pre ook geen sperma genetische en foto keuring is.
Maar als hengstenhouder/fokker wil je toch verbeteren?
Hoe kan je dat doen als je niet weet hoe de binnekant eruit ziet :+

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:23

Zelf heb ik een jaar lang een hengst gereden (deze ging mee vanuit een stage bedrijf naar de hippische opleiding welke ik deed), deze hengst had echter nog nooit gedekt en was super super super braaf in omgang. Achteraf beter ook, want ik had verder helemaal geen ervaring met hengsten. Deze hengst stond naast een merrie, maar gaf er geen kik om. Tevens kon die gewoon met een merrie op de trailer, hij kraaide er niet eens na. Was de merrie hengstig, zelfs dan keek hij er niet naar om. Kon op de was- en poetsplaats ook gewoon tussen de merries staan. Het was werkelijk een schaap :+ in omgang. Hij deed ook niet brullen, mij mee sleuren of wattan ook, hij gedroeg zich voorbeeldig.
Later is hij gecastreerd nadat hij tot tweemaal toe last kreeg van een liesbreuk. Maargoed, besef wel dat zulke hengsten (deze had echter ook nog nooit gedekt) echt een dikke vette uitzondering zijn, en dat je ze lang niet altijd zo tegen komt.

edit: foto's van hem staan in m'n profiel. Op m'n profielfoto'tje staat die ook.

Barcelano

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-12 12:29

Sommigen hoeven niet te dekken om lastig te worden.
Dan krijgen ze frustraties van het niet mogen dekken.
Soms kan je dan beter de dekhengsten hebben.
Die weten wanneer het tijd is voor de daad en werken :+