Stelling: Paard mag wel/geen eigen inbreng hebben

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 01:06

Bij mij moeten ze gewoon doen wat ik zeg, anders raak ik zwaar geïrriteerd. Dus 'terug' is meteen achteruit stappen, ho is direct stilstaan en verder geen gezeur. Ook geen gevreet aan dingen als ik ze aan touw heb, dat hoort gewoon niet.
Ik ben hun leider, en dus moeten ze mij gehoorzamen, klaar. Ik kan ook best gemeen doen als dat niet gebeurd, daar kan ik gewoon niet tegen.

batje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 01:11

Ja en nee. Als Fleur aangeeft dat ze iets niet wil, probeer ik te achterhalen waarom niet, als ze een luie dag heeft ga ik haar niet te zwaar belasten, als ze fit is ga ik niet met haar stappen.

Toch heeft ze pech als ik les heb, dan wordt er fanatiek gereden, zin of niet.

Fleur mag dus aangeven hoe ze ergens over denkt, moedig ik ook aan, maar ik bepaal wat er gebeurt (dat probeer ik iig Knipoog )

Heb een paard niet gekocht omdat hij zo dom en onhandig was.. Verder mijn droompaardje, maar in dat opzicht wil ik dus wel dat een paard meedenkt en niet overal tegenop loopt Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 08:46

Eigen inbreng, hangt er vanaf wat je daar onder verstaat. Ik ben de baas, punt, einde discussie. Onder de man sluit ik geen compromissen met een paard, een hulp is een hulp en daar moet op gereageerd worden, hoe dan ook. Aan de hand kan ik wel heel makkelijk zijn. Het hangt ook een beetje van het paard af. Nescio bijvoorbeeld stond altijd een beetje te draaien op de spoelplaats. Als je hem daarvoor op zijn donder gaf werd het nog 3x zo erg dus ik negeerde hem gewoon volkomen en dan hield ie er vanzelf wel een keer mee op. Sven moet ik gewoon een keer (verbaal) op z'n flikker geven als ie dat doet en dan is het meteen over.

Als je een paard beter leert kennen raak je meer op elkaar ingespeeld en gaan dingen vanzelf.

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 09:07

Ik probeer de eigen inbreng in principe zoveel mogelijk te beperken, maar soms laat ik het even zitten. Gebeurt niet vaak, maar ik vind het toch niet goed.
Zoals laatst, hij komt alleen nooit uit zijn stal, hij blijft netjes wachten.
Hij weet inmiddels al wel dat als hij opgetuigd, hij daarna uit stal mag.
Ik had hem helemaal opgezadeld en ik loop richting deur om mijn cap te pakken en opeens stond hij heel netjes achter me te wachten.
Zo van: We gaan toch rijden, dan moet ik toch mee? Lovers
Daar deed ik niks mee.
En met rijden heeft hij soms ook wat inbreng, hoewel ik dat zoveel mogelijk probeer te beperken.
Laatst met rijden wilde ik hem even belonen door tussendoor wat te ontspannen en te stappen, hij was erg braaf.
Na 2 rondjes istie het zat, doet net of hij zich ergens over opwind en gaat zelf weer aan het werk en begint te draven. Als dan de opwinding er af is na een paar rondjes ga ik door met werk. En hij vind het niet erg, dus hier denk ik ook een beetje Lovers OK dan!

Lenn

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 09:25

Rieja schreef:
Bij mij moeten ze gewoon doen wat ik zeg, anders raak ik zwaar geïrriteerd. Dus 'terug' is meteen achteruit stappen, ho is direct stilstaan en verder geen gezeur. Ook geen gevreet aan dingen als ik ze aan touw heb, dat hoort gewoon niet.
Ik ben hun leider, en dus moeten ze mij gehoorzamen, klaar. Ik kan ook best gemeen doen als dat niet gebeurd, daar kan ik gewoon niet tegen.

Ah dat klinkt eeuhh gezellig voor het paard

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 09:41

Eigen inbreng, het ligt eraan wat je daaronder verstaat..... linksaf gaan als ik zeg rechtsaf (dus pure ongehoorzaamheid) tollereer ik nooit, er wordt ook altijd in mijn tempo gewerkt......... maar als we klaar zijn en ik stap met een lange teugel dan mag ze zelf wel een beetje kijken en rommelen. Marca wil altijd even kijken naar het jonge spul op het land. Dus als ik dan de bak in kom dan sta ik altijd even stil bij het hek en kijken we samen even naar de veulens, op haar innitiatief, daarna is het ook klaar en zal ze ook niet meer kijken.

Eigen inbreng.... tja. Als ze me duidelijk laat merken dat ze een off day heeft, spierpijn of gewoon niet lekker in haar vel zit. (wat ik overigens aan haar merk met poetsen) dan hou ik daar in mijn rijden wel rekening mee, niet dat ze niet aan het werk moet dan hoor, maar wel aangepast. Ik ga dan wat minder progressieve overgangen rijden en consentreer me bijvoorbeeld wat meer op buiging en strekking op voltes......

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 10:09

Mijn paard mag best een eigen inbreng hebben, maar tot een bepaalde grens. Met rijden vind ik het echt niet erg als hij eens niet doet wat ik wil, zolang het maar in het redelijk blijft van zijn kant.
Op stal geldt hetzelfde, hij hoeft echt niet altijd precies te doen wat ik wil en hij mag best eens tegendraads zijn, maar wel tot in normale properties.

abby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 10:22

Precies wat Zep zegt: het hangt van het paard af.
Limonero is Portugees opgevoed (in zijn geval overigens streng maar rechtvaardig) en vindt het prettig om ook nu nog zo behandeld te worden: van truttigheid en (alleen het idee al van) eigen inbreng wordt hij alleen maar nerveus. Ga je heel gericht met hem om, dan is hij lekker ontspannen omdat hij precies weet waar hij aan toe is
Meagan is heel anders. Weliswaar bepaal ik de grenzen van wat wel kan en mag, binnen die grenzen kan ik wel flexibel met haar zijn. Ze valt niet in de categorie ´geef ze een vinger en ze nemen voortaan een hele hand´ wat dat betreft.
Met rijden ben ik de laatste tijd wel veel strenger geworden, vanaf stap 1 eis ik concentratie en oplettendheid en zijn we aan het werk. Na wat gepruttel in het begin, accepteert ze dat nu goed.
Meagan heeft een hekel aan eentonigheid, dus probeer ik daar rekening mee te houden door haar veel afwisseling in het werk te geven. Op die manier blijft ze gemotiveerd.

Vippie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 10:46

Tjo mag van mij best wat eigen inbreng hebben, graag zelfs, dat betekend voor mij dat ze meedenkt. Soms hebben we daardoor wel eens een discussie, maar daar leren we beide van.
Tjo geeft duidelijk aan waar ze wel en niet aan toe is en wat ze wel en niet leuk vindt en daar hou ik rekening mee. Ik kan zelf wel een bepaald ding willen maar als Tjo dat nou ECHT niet wil of durft (zoals bv tussen de bomen staan van een wagentje), dan ga ik echt niet dwingen met alle gevolgen vandien, dan is het gewoon pech hebben voor mij.
Dat vindt ik het leuke van met paarden/dieren omgaan, het communiceren ......

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:38

Dennis is, binnen mijn grenzen, heel vrij.

Maar hij zal niet vervelend zijn, hij luisterd gewoon netjes en gedraagt zich. Maar als we bijvoorbeeld in het bos rijden moet hij zelf maar z'n weg vinden voor het grootste deel hoor. Ik wijs de kant aan die we op gaan, ik regel het tempo. Maar hij moet zelf uit kijken voor boomstronken enzo, en mag ook aan geven of hij graag wil galoperen of niet. Maar we gaan pas op mijn teken. Met buitenrijden is hij echt heel vrij, maar zodra ik hem zelf op pak om te luisteren of ff dresuurmatig een stukje aan het werk te gaan doet hij dat ook zonder te zeuren.
Ik hoef hem ook nooit te dwingen om ergens langs te gaan wat hij eng vind. Hij vind bijna niets eng. Maar als hij het eng vind probeerd hij er wel, zonder dat ik het hem hoef te vragen(ik heb immers al gevraagt om gewoon lekker door te lopen voor dat we bij dat enge 'iets' kwamen) loopt hij er gewoon langs. Hij kijk wel even, maar vertrouwt mij genoeg om gewoon netjes door te gaan.
Ik kan Dennis ook rustig een uurtje los op het grasveld zetten. Hij weet dan waar de grenzen zijn tot waar hij mag. Als hij daar over heen gaat weet hij dat donders goed, ik hoef zijn naam dan enkel te noemen en doet een paar passen terug. Maar hij kan wel(binnen de grenzen die hij kent) los lopen zonder hekje er om heen.

Biertabje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:54

wel een eigen inbreng! maarja tis ook wel hoe je dat bedoelt! ik houd van paarden met een wat moeilijker karakter!! Tobias gata bv heel snel in verzet met dressuur, vind ie dat ie teveel druk in zijn mond krijgt en te veel been(teglijk) dan vliegt ie als ene idioot in de lucht! met het gevolg dat ie flink op zijn donder krijgt.... maar afleren doet ie niet! vind ik ook niet zo erg.....ik houd wel van idiote paarden! vind het vreselijk al moet ik op een rustig braaf ding zitten! dan maar liever rodeo! maar serieus moet er ook zijn! als ik wil dat we er voor gaan, moet het goed ook! geen geklier.....
zijn dus gewoon wat grensen, de ene keer kan ik meer hebben dan de andere keer! en zo ook voor Tobias, maar dat hoort erbij en dat maakt het ook zo leuk!

machogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:02

ja macho heeft wel eigen inbreng ja,.. tot op zekere hoogte..
als ik hem rijd dan verwacht ik van hem dat hij meewerkt.
ik moet hem best strak houden wat eigen inbreng betreft.. als ik dat niet doe dan speelt hij met me Verdrietig en daar heb ik geen zin in. hij is vrij dominant.... maar ik ben de baas en dat vind hij geen enkel probleem Tong uitsteken hij moet gewoon luisteren
ja als ik een dagje geen zin heb om intensief te rijden ofzo.. dan maken we een rustig stapritje in het bos.. of dan ga ik met hem aan de hand naar buiten OK dan! ik zorg wel dat het hem niet gaat vervelen als we gaan rijden... maar als we dan intensief rijde, verwacht ik wel dat hij zijn best doet (dat het niet altijd lukt... jammer maar dan probeert hij het wel)
over het algemeen is hij hartstikke lief tegenover mij Schijnheilig tegenover andere mensen ook wel maar die probeert hij meteen uit Scheve mond daarom is zijn eigen inbreng bij mij niet heel groot maar ik zorg er wel voor dat hij rijden en andere dingen niet saai gaat vinden OK dan!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 12:02

Je moet vooral rechtvaardig blijven,gaat een paard vervelen omdat hij niet begrijpt wat je bedoelt bewaar je je geduld en doe je het nog eens.
Weet je dat hij precies snapt wat je wil maar gaat hij liggen klieren dan mag je even duidelijk maken dat dat niet de bedoeling is.
En natuurlijk spierpijn of gewoon eens een dag wat minder fit kan altijd daar hou ik ook rekening mee,ik heb ook wel eens een baaldag.

ikkemetwikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:18

Ilindra schreef:
Ligt er een beetje aan wat er moet gebeuren.
Bij de hoefsmid hebben ze bij ons 0% eigen inbreng en ook met zaken als opzadelen, optuigen en inspannen hebben ze geen enkele inbreng, voor mij gaat veiligheid hier boven alles.
Onder het rijden zoek ik wel naar een samenwerking en hebben ze enige inbreng maar wel binnen mijn grenzen.

dit geld voor mij ook zo!

Faas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 13:24

Ik ben denk ik een ontzettend slecht paardenmens. Mijn Raakhi mag wel degelijk eigen inbreng hebben. Ik zou hem zelfs vreselijk saai vinden als hij dat niet had. Tuurlijk zijn er wel grenzen maar hij mag van mij best mijn eigenste bovenste beste baldadige Raakje zijn hoor.

Erg is wel dat ik Magic altijd loop te beroepen 'laat die knol eens braaf zijn, geef hem eens een tik' enz. Eigenlijk wel erg oneerlijk van mij Bloos

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 14:43

Als ik buiten rij doet mijn pony regelmatig suggesties: "zullen we hier galloperen?" "Zullen we nog harder galloperen?" Soms krijgt ze d'r zin soms niet. Uiteindelijk beslis ik. Ze accepteert mijn beslissing altijd hoewel ze soms wat moppert. Knipoog

Feetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 18:03

Het paard heeft 23 uur per dag de tijd om te doen wat hij/zij zelf wil.
Dat ene uurtje per dag wat ik erop zit moet ie maar naar mij luisteren.

Ik bepaal wanneer we stappen/draven/galopperen en ik bepaal wanneer hij snuffelt of knabbelt aan dingen.
Aan de struiken eten is sowieso Not Done en snuffelen alleen aan enge dingen.
Anders stond ie de hele dag te snuffelen.

Natuurlijk let ik op mijn paard, ik merk het ook als hij/zij eens een dagje geen zin heeft om te dressuren.
Dan doe ik wat rustigere dingen, ga wat afwisseling inbouwen of lekker naar buiten.
Maar als ik zeg dat er gewerkt moet worden wordt er gewerkt

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 20:19

jantina schreef:
Isolda krijgt zo min mogelijk eigen inbreng. Maakt ze alleen maar misbruik van. En waarom zou ik haar eigen inbreng geven? Ze heeft de hele dag lang eigen inbreng, die paar uurtjes in de week kan ze best even naar mij luisteren.

inderdaad. En voor ene paard lijkt het mij alleen maar onduidelijk, paard heeft consequente "regels" nodig, en als hij de ene keer wel zijn zin krijgt, en de andere keer niet, wordt het alleen maar een vervelend paard.

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 20:26

Ofir weet wanneer hij moet werken, dat scheelt. Ik rij ongeveer een half uur intensief dressuur (of een poging tot Schijnheilig ) de rest van de tijd draven we lekker rond en mag hij zich even uitleven. Dat is voor en na het rijden en tussendoor heb ik ook stukjes van vijf minuten dat ie even de teugels los mag. Na het rijden mag ie zelf kiezen waar hij heen wil lopen. Dan komen we ook echt het hel land door Haha! De reden dat ik het zo doe is dat ik hem wel de lol voor het rijden wil laten houden, en ik wil nog niet te veel doen. Hij is nog herstellende van een peesblessure, maar hij wil zo graag werken Verward (wat ik echt niet snap...) Dan doen we maar rustig aan, en hoe hij het wil

Toess

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 20:28

Ilindra schreef:
Ligt er een beetje aan wat er moet gebeuren.
Bij de hoefsmid hebben ze bij ons 0% eigen inbreng en ook met zaken als opzadelen, optuigen en inspannen hebben ze geen enkele inbreng, voor mij gaat veiligheid hier boven alles.
Onder het rijden zoek ik wel naar een samenwerking en hebben ze enige inbreng maar wel binnen mijn grenzen.

Hier ben ik het mee eens.
Als ik in de bak serieus rijd dan verwacht ik wel meewerking van hem. Maar die geeft hij altijd, hij wil graag voor me werken.
Hij weet wanneer er gewerkt moet worden en wanneer er ontspanning is. Bij ontspanning, dat is bij ons buitenritje of lekker aan lang teugeltje in de bak hobbelen, mag hij kijken waar ie wil. Maar hij mag niet eten (meer uit veiligheid)
Tijdens poetsen mag hij ook alles bekijken maar hij weet dat hij niet mag weglopen (staat regelmatig los maar weet waar zijn grenzen zijn) als ik zie dat ie een borstel o.i.d interessant vind mag ie dr naar kijken en ruiken, maakt mij niks uit. Maar de regels die er zijn weet ie wel en die behouden we er ook. Voor hem niks anders als voor mij (ik moet me toch ook aan bepaalde regels houden???)

Romkabouter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 21:03

Het paard leert dingen die wel mogen en niet mogen. Dingen waarvan hem geleerd is die niet mogen moet hij ook niet doen. Dingen die hij weet die wel mogen, mag hij op eigen initiatief doen. En het is maar net wat je hem leert wat wel en niet mag.

cissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 23:15

Eigen inbreng mag bij mij alleen ingebracht worden op mijn initiatief, het mag wel maar hij bepaald niet wanneer en hoe, dat kan in het geval van mijn paard gevaarlijke situaties opleveren.

Paarden met eigen inbreng zijn over het algemeen paarden met karakter en dat moet je zo houden, spontaniteit is een eigenschap die ieder paard bij de geboorte meekrijgt en die je naar mij mening niet mag wegnemen, maar moet in goede banen geleid worden zo heb je geen irritaties en beleef je samen meer plezier.

Avanti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 23:29

Ik heb haar teveel inbreng gegeven merk ik nu wel. Hoewel ik vaste stukken heb waarop in galoppeer enzo, ze doet het wel allemaal uitzich zelf. Best vervelnd want dan is ze heel moeilijk in te houden.

Ze weet precies wanneer ze gras mag eten, stil laten staan en teugel helemaal los, lopend sta ik dit echt niet toe zou wel erg vervelend worden want ik rij vaak op gras.

Met poetsen maakt het met niet zoveel uit of ze stilstaan of niet, als ze maar wel gewoon gelijk voetje geeft.

Bij LAdy zal ik wel strenger zijn denk ik, zo grote pony is veel sterker en is ook niet meer alleen voor recreatie dat is ook een verschil.

Owja het argument ze kunnen 22 uur perdag zelf bepalen wat ze doen, vind ik niet opgaan als ze alleen maar in een box staan. Kan een paard nou niet echt bepalen wat hij doet....

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 23:44

Je moet niets afdwingen, maar een paard teveel eigen inbreng geven kan heel gevaarlijk worden. Ik denk altijd maar aan de natuurlijke kudde....de paarden kunnen binnen bepaalde grenzen hun dingen doen, maar uiteindelijk heeft de leider van de kudde het laatste woord. Daar voelen paarden zich uiteindelijk ook veilig bij en dat houdt de kudde en de samenwerking bij elkaar. Ik probeer zoveel mogelijk natuurlijk leiderschap uit te stralen naar Cheyenne, maar ik laat haar absoluut binnen mijn grenzen haar eigen keuzes maken.

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 00:42

De definitie eigen inbreng wordt volgens mij in dit topic verward met wat is aangeleerd en wat niet....
Mijn pony's (incl. veulens) weten dat geen halster vrijheid betekent, halster om is luisteren. En dan wordt er geen tegenspraak geduld. Tuurlijk mogen ze een keer protesteren aan de hand, het zijn en blijven vluchtdieren die daarom kunnen schrikken, terug deinzen, halthouden etc.

Echter wanneer de ponny van mijn dochter gereden wordt en er is protest, dan zie ik dat als inspraak op de manier van rijden van mijn dochter, en dat kan ik in sommoge gevallen begrijpen.
Bv: Draf is draf tot mijn dochter wil dat ze gaat stappen, en geen draven tot de pony geen zin meer heeft. Wij lossen dat op (ivm een jonge ponny) door eerder over te gaan in stap dan dat de ponny dat wil. Heeft de ponny dan inspraak ja de eerste keer, de tweede keer zijn we haar voor.
Dit gaat net zo als weigeren voor een sprong. een keer weigeren, prima... doen we anders.. wil je nu springen, nope rijden we een of meerdere voltes voor de sprong.
Vragen wij dan nu absolute gehoorzaamheid? ik vind van niet, onder het zadel en aan de hand verwacht ik absolute gehoorzaamheid om de veiligheid van mens en dier te kunnen waarborgen.
Echter als de ponny begint te hoofdschuren met het afnemen van het hoofdstel, neem ik dat over door haar te kroelen waar het jeukt om dan even vriendelijk te zeggen (ik bedoel daarmee geen aub maar ook geen geschreeuw) dat het genoeg is geweest, om haar dan te ondoen van het hoofdstel en het halster om te doen...

Hoeven uitkrabben: Als ik een been opneem en er wordt terug getrokken, kijk even vlug langs de andere 3 benen (waar ze dan opstaat) staat ze wat ongelukkig laat ik los (eigen inbreng dus) staat ze perfect jammer dan, of wachten tot ik klaar ben of een tik als ik haar been niet kan houden. (yep heb ook wel een mannelijk paard, van 1. 5 jaar maar die zeurt nooit ook niet met hoeven uitkrabben)
Opzadelen: dochterlief wil nog al eens het zadel op de rug ploffen en daardoor beweegt de ponny (eigen inbreng?) geen probleem mee.

En zeggen dat het paard/de ponny ruim 20 uur kan doen en laten wat hij/zij wil.... vindt ik niet. Ze worden gevoerd op een bepaald tijdstip, gaan naar buiten op een bepaald tijdstip, staan in een stal en/of weide waar praktisch weinig te beleven valt.. Zoals wij zien, ruiken, horen en praten, bokken niet te vergeten... zo leest je paard de krant, surft over internet, maakt een praatje, vergroot zijn wereld door te ruiken, voelen, te kijken naar alles wat anders dan zijn weide, stal en naaste omgeving...