Dochter wel of niet les laten geven

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 17:48

stef schreef:
vroeger was het eigenlijk best normaal dat je van 15/16/17 jarige les kreeg..... (althans, hier wel)

Hoe vroeger?

Ik heb nooit les gehad van kinderen (thank god) en ik ben 20.
Mams is 45 en heeft ook altijd les gehad van volwassen wedstrijdruiters.
Onze instructeur is 60 en heeft altijd les gehad van volwassen wedstrijdruiters en zijn vader (die was hh).

Hier is het dus, gelukkig, niet normaal les te hebben van kids.
Op de manege is het wel gewoon, maar ik krijg dan ook de ene slechte/bange lesklant na de ander. :P

LadyMadonna

Re: Dochter wel of niet les laten geven

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:27

Ik ben 31, en was 14 tien ik manege lessen reed. Mijn instructeur was toen 26 of 17 ofzo? Ook onze manege instructeur is rond zijn 18e begonnen ( wel orun)

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:35

Ik vind 15 of 18 en gediplomeerd wel een wereld van verschil :=

Wat wel leuk is voor je dochter TS: Jouw les beginnen met opwarmoefeningen?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:44

Die van 15/16 ( waar ik zelf les van had) heb ik geen idee van. Maar van een diploma ga je niet ineens beter les geven hoor, orun basis kan bijna iedere idioot halen

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:48

Maar je kunt dan wel verantwoordelijkheden dragen en je bent verzkeringstech isch in je voordeel.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 21:54

Les geven of leren paardrijden ??
Laat die jonge meiden onder elkaar lekker spelen met die lieve paardjes.
Ik geniet hier er elke keer weer van als die meiden onder elkaar bezig zijn met elkaar "les te geven".
Op die manier heb ik vroeger ook leren boomklimmen, timmeren, voetballen, enz.

Dus op de speelse manier zonder commercieële bijbedoelingen.
Laat die kinderen spelen.

Bello1

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-02-12 23:05

Ariebren schreef:
Ik geniet hier er elke keer weer van als die meiden onder elkaar bezig zijn met elkaar "les te geven".

Dat bedoel ik, de kinderen vinden het geweldig dat mijn dochter nu tijdens mijn lessen helpt. Zodra ze een beetje vrij zijn op de pony komen ze bij mij in de les en hoop ik ze ponyrijden te leren.

ZusJacobs

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:10

Volgens mij kan dat prima, zolang ze geen enge dingen gaat bedenken en jij of een ander gediplomeerd instructeur erbij is. Beetje helpen kan prima, ze is nu op de leeftijd dat ze risico's beter inschat en best een extra steuntje in de rug kan zijn voor sommige kinderen (lees: mentaal steunen en verder helpen met aansingelen/beugels op maat/pony vast houden als ruitertje bang is etc.). Kleine klusjes maken kinderen juist zelfstandig!

Remy

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:13

Ariebren schreef:

Helemaal mee eens, maar dan moet er dus ook geen geld voor gevraagd worden.

Magrathea

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:22

Ik denk dat jouw dochter een heeeele goede assistente kan zijn in jouw les. Stel je hebt een kindje dat nog niet zo goed zonder de longe durft. Jouw dochter kan dan dat kindje rondjes laten stappen, misschien beetje oefeningen doen met zitten en lichtrijden enzo, terwijl jij je concentreert op de rest van de les.
Ook kan ze misschien een keer een spelletje leiden ofzo. Poetsles geven :j Er is een hoop leuks te doen zonder dat je dochter de hele verantwoordelijkheid is.
Want het is heel goed mogelijk dat ze capabel genoeg is, dat ze super les zou kunnen geven, maar je zi gewoon met de verzekering. Als er iets gebeurd heb je de poppen aan het dansen..

Veel succes en plezier met jullie lesteampje! :)

ZarcoTje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:24

Ik geef sinds afgelopen zomer les aan mijn buurmeisje op mijn eigen pony.
Ze zat al een tijd te zeuren bij haar ouders of ze eens op die zwarte pony mocht komen rijden :+

Meisje had echter nog nooit op een pony gezeten (daarbij is ze nog maar 5 jaar) dus vond het wel even spannend, had al ervaring met kinderen les geven die al konden stappen, draven en figuren rijden, maar nog nooit een kindje gehad die vanaf 0 moest beginnen.
Gelukkig heb ik een doodbrave en ervaren pony, en een kindje dat snel leert !
Na 5 lessen kon ze al mooi lichtrijden :j

Wel nog altijd aan de longe, en zal wel nog zo even blijven, mijn pony is wel doodbraaf, maar énorm eigenwijs en kan wel eens verschieten zoals ieder normaal paard (ze versnelt gewoon enkele passen, maar dat kan een beginnende 5 jarige wel eens uit balans brengen :) )
Dus los riskeer ik nog niet, gewoon omdat ik niet wil dat ze zou vallen :=

Ik wil graag les geven, maar voordat ik echt serieus aan de slag ga, ga ik wel mooi mijn initiator diploma halen :j

Het is perfect haalbaar voor een 15 jarige denk ik (hoewel ik dat nog jong vind, vind mezelf al jong :+ en ik ben bijna 18..)
Maar als ze onder jou toezicht les geeft, kan je het eens een kans geven :j

Aieshja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:27

Ik denk dat ze heeel goed als assistente functioneert.
Misschien leuk dat ze eens in de weken een keer een ponyles kan doen met allemaal spelletjes? Iets heel erg spelenderwijs.

Hele jonge kinderen moeten het toch spelenderwijs leren, zo leren ze te balanceren en te voelen.

Utan

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:47

Bello1 schreef:
... ( dit natuurlijk onder mijn supervisie)...

Los van de verzekerings en ehbo kwestie, en mits ze goed genoeg kan longeren, zie ik het probleem eigenlijk niet. Het gebeurt onder jou supervisie dus ik ga er vanuit dat je ingrijpt als ze iets verkeerd zegt of doet. Ik zie dus eigenlijk ook niet in waarom je je tarief zou moeten verlagen?
Dat beginners lessen voor jonge kindjes een 'vak apart' is snap ik eigenlijk ook niet zo. Voor die kleine kindjes moet het juist toch allemaal erg simpel, speels en leuk blijven anders snappen ze er echt helemaal niks meer van en houden ze dat paardrijden toch nooit vol? Dat ruitergevoel en correct rijden krijg je er echt wel in hoor, ook als je begint met "vooruit is stampen, vertragen is trekken". Ander verhaal is het als ze aan wat oudere (lees 'slimmere') kinderen les wilt geven.
Maar jij kent je dochter en je paarden het beste, wees eerlijk en dan zul je zelf wel weten of ze hier klaar voor zijn of niet.
Laatst bijgewerkt door Utan op 23-02-12 00:02, in het totaal 1 keer bewerkt

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-02-12 23:53

Denk dat als het idd om hulp gaat het prima kan. Ik heb 5 leasers die een keer per week privelkes krijgen van mij en als ze de rest van de week vrij rijden helpen ze elkaar. Zij "assisteren" soms bij de les maar dat is omdat hun het leuk vinden mee te lopen/voor te doen/parcoursbouwen etc.