hoe begonnen met paarden?

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Mareska

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:30

Ik wou altijd verzorgpony's, toen hadden wij een shetje en haar veulen gevonden, die we mochten verzorgen, toen ben ik onder de manege gegaan, das nu ongeveer 4,5 jaar geleden en ik ben ongeveer 2 maanden geleden gestopt bij die manege, maar ik mis het niet waar ik eerst wel bang voor was..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:35

Vanaf mijn 6de zeurde ik mijn ouders de kop gek. Maar paardrijden was iets voor rijkelui-kinderen, mijn ouders vonden het iig veel te duur. 'Ga maar naar gym"
Toen ik 17 was ben ik het zelf gaan betalen ondanks tegenstubbelingen thuis. Met 24 jaar kocht ik mijn eerste paard van mijn eerste baantje

shasta

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:43

Ik was altijd al dol op paarden maar ben pas echt gaan rijden toen ik 8 jaar was. Ik kreeg toen van mijn vader een shetland hengstje.
Helaas heb ik daar niet echt lang van kunnen genieten. want toen we terug kwamen van vakantie, bleek de handelaar waar hij stond hem verkocht te hebben met zijn dronkenkop.
Ik heb daarna nog twee andere pony's gehad maar die bevielen niet zo goed.
Toen ik 13 was gingen we werderom op zoek naar een geschikte pony. Ik droomde al jaren over een zwarte arabische volbloed hengst. Maar die waren zeker toen die tijd er bijna niet.
Na veel overredingkracht heb ik uit eindelijk wel een arabische volbloed hengst gekregen. Hij was wel niet zwart maar koffievos en had net een jaar op dekstation gestaan. Hij is het fijnste paard wat ik heb gehad.
Nadat ik hem gedwongen moest verkopen heb ik mijn jockey licentie gehaald en heb een tijdje renpaarden getraint en wedstrijden gereden.
Op 18 jarige leeftijd ben ik naar Spanje gegaan om te werken op een stal waar ze Andalusiërs trainden voor spaanse dressuur.
Inmddels ben ik 34 en hou mij nog steeds bezig met paarden.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:45

Poeh das even terug denkwerk hoor Tong uitsteken
Wij woonde in een straat waar de rechterkant van ons(de buren) goede contacten hadden ivm kinderen van dezelfde leeftijd.
Een buurman had pony's(twee dochters waarvan 1tje ouder als ik)
Spelen daar trok mijn intresse niet,maar de pony's wel.
Zodoende mocht ik vaak knuffelen en soms er op zitten.

Ik heb gezeurd om een pony dat wil niemand weten, vreselijk gewoon.
Op mijn 6de mocht op op ponylessen. Op mijn 7de reed ik wedstrijden die heel goed gingen. Tuurlijk trots op de bekers en linten.
Ik heb daar tot mijn 16de gereden.
Toen ben ik gevraagd om jonde paarden te komen rijden voor iemand. Ook dat heb ik een hele poos gedaan. Die mensen waren erg raar en dus ben ik gestopt.
Toen weer voor iemand anders gaan rijden. Ook daar ben ik gestopt door die mensen.
Toen ben ik in belgie op een stoeterij gaan werken toen ik 17 was en had de leiding over het bedrijf(ja zo jong)
Ik kreeg pfeifer en alles hield op,ook het rijden.

Ongeveer 6 jaar geleden, toen ik dus nog pfeifer had ben ik gevraagd om te komen rijden voor een handelstalletje. Dat heb ik 4 en een half jaar gedaan.
Nu heb ik zelf twee schatjes, geef ik les en rijd ik af en toe nog eens paarden van andere als de ruiter er problemen mee heeft.

Spirit

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:47

Ik ben begonnen toen ik 9 jaar was. Ik wilde toen met mijn toen beste vriendin op een sport gaan samen. We zouden dus op paardrijden gaan, maar zij wilde dat ineens niet meer, zij wilde aerobic gaan doen. Dat wilde ik niet en toen ben ik toch gaan paardrijden en ik doe het nu nog steeds! Haha!
Ik rijd nu dus 7 jaar paard.

Ik ben begonnen op manegepony's, na 3 jaar ging ik over op de manegepaarden.
Van 3 juni 2001 tot en met 5 maart 2002 heb ik een Westfaler merrie van nu 10 jaar oud verzorgd, genaamd Bolivia.
Ze heeft artrose. Eerst had ze er alleen last van met springen, dus dat mocht niet meer met haar gedaan worden. Later werd ze ook met rijden steeds moeilijker en ze ging er steeds vaker vandoor. Het bleek dus dat ze nu ook met gewoon dressuren pijn had van de artrose en absoluut niet wilde werken, logisch.
Dus heeft haar eigenaresse (Manon 2) besloten haar weg te doen, want op de stal waar ze nu stond kon ze niet zoveel naar buiten, op zich geen probleem als ze geen last had gehad van de artrose, en om nou alleen in stal te staan en dan elke dag alleen even in de paddock is ook geen leuk leven voor een paard.
Ze is toen naar een fokkerij in Friesland gegaan waar ze Friezen fokken. Daar zou ze draagmoeder worden, dat zou dus heel leuk zijn voor haar, dan zou ze veulens krijgen en zou die opvoeden enzo, heel leuk voor een merrie. Ze kon daar ook veel naar buiten toe.
17 November 2002 gingen we weer eens bij haar kijken. We vonden haar in de stal, en ze was erg mager geworden, had wormen en zat onder de rainrot. Dus is Manon haar twee dagen later op gaan halen en kwam ze sinds 19 november weer bij ons staan. In april zou weer weg gaan, maar dan naar een rusthuis.
Toen Bolivia weer beter was heeft Manon een advertentie op Marktplaats gezet. Waaronder één van waar ze heen was gegaan. Dit was in België, als gezelschap voor een 2,5 jarige merrie. De mensen waar ze bij stond hebben 7 ha grond en ze zou daar iedere dag op de wei komen, 's nachts en met erg slecht weer gingen ze naar binnen. Het zag er daar allemaal heel leuk uit (het moest alleen nog een beetje opgeknapt worden, want ze wonen er net, maar ze wilden eerst alles voor de paarden in orde hebben en daarna pas hun boerderij) en het leek daar echt leuker voor Bolivia!
Toen hoorde ik ineens via MSN dat Manon Bolivia weer ging ophalen. De man waar ze bij was gestald was opgepakt wegens verwaarlozing en dierenmishandeling.
Op 26 maart zijn we haar dus op gaan halen, en hebben haar dichterbij gezet. Ze is toen naar een rusthuis St. Annahoeve in Rockanje gegaan.
Zaterdag 7 juni hebben we haar nu hopelijk voor de laatste keer verhuist. Naar rusthuis vd Kruis in Leende. Dit is omdat het daar goedkoper is en omdat de paarden daar ook 's winters naar buiten kunnen als ze dat willen (hele grote loopstal).
Ik ga morgen weer bij haar kijken! Party!!

Daarna heb ik een nieuw bijrijdpaard gehad. Toen Bolivia voor de tweede keer bij ons wegging (dus naar België) vroeg iemand van stal of ik soms Soraya wilde verzorgen. Natuurlijk! Haha!
Soraya is een tuigermerrie van 19 jaar en ik verzorg haar vanaf 28 februari dit jaar!
Sinds 25 september 2003 ben ik gestopt met manegelessen.
Ik heb nu iedere week op zaterdag pensionles met Soraya, en om de week op maandag privéles met haar.

Beetje een lang verhaal geworden Bloos

Ethelate

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 15:57

Ik wilde eigenlijk altijd al op paardrijden maar sporte al erg veel dat mijn ouders zoiets hadden van dan wordt het kiezen. Toen ik naar de middelbare school ging ging het een hele tijd niet echt goed, en toen ik stopte met tennis en daarna een hele tijd ziek ben geweest, vroegen me ouders wat ik wilde gaan doen... tja, volgens mij hebben ze (nouja, mijn moeder) soms nog best spijt dat ze dat toen gevraagt hebben.
Ik was 14 en ging een paar shetjes verzorgen, een aantal manege rijlessen volgen, al snel kwam ik viavia, bij een paar bijrijdpaarden en zo in een jaar tijd heel veel geleerd. En binnen een jaar had ik dan ook een eigen pony, die nu alweer bijna 2 jaar van mij is.
Scheelt ook wel dat mijn vader erg blij is dat ik paardrij, hij heeft vroeger veel gereden en heeft nu zijn menpaardje Knipoog

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 17:05

Toen mijn opa hoorde dat mijn moeder zwanger was kocht hij meteen een pony Haha!
Ik rijd dus al vanaf dat ik fatsoenlijk kon lopen en ben er nooit meer mee opgehouden.

Kim82

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 17:32

Pffffff dat is lang geleden. Mijn nicht had twee verzorgpony's en ik ging al heel jong met haar mee. Hier heb ik ook mijn eerste "lesjes" gehad.
Een paar jaar later, toen ik 10 was, ging op een manege rijden samen met een vriendinnetje.
Vriendinneetje stopte al vrij snel maar ik ben doorgegaan tot mijn 15e.
Ik heb toen 5 jaar geen paard aangeraakt. nu rijd ik al weer een jaar.
Op de manege en op verzorgpaarden.

Suzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 20:37

Ik wilde al zo vroeg ik me kon herinneren op paardrijden. Maar m'n moeder vond het veel te gevaarlijk en te duur. Toen ik een jaar of 8-10 was heb ik een tijdje met een aantal klasgenootjes bij het rusthuis voor pony's "gewerkt", en in ruil daarvoor mochtne we dan rijden met pony's, waaronder werd verstaan rondjes stappen met een halstertouw aan het halster geknoopt. Super vond ik dat . Maar toen ging het rusthuis weg en begon ik weer te zeuren. Na lang aandringen kreeg ik dan een pakketje van 5 paardrijlessen met sinterklaas. Met zusje hoefde haar kado's ook niet meer en wilde liever ook paardrijlessen. En moeder maar denken dat ze er na 5 lessen vanaf was }> . Daarna bleven we zo'n 4 jaar op de manege lessen en alle vrije dagen natuurlijk meehelpen en rondhangen daar Lachen . Maarja, een eigen paard, dat zou natuurlijk helemaal super zijn. We bezaten aan de andere kant van het dorp nog een weitje, waar mijn vader wat hobbyde met fruitbomen, asperges etc. En toen kwam Marco (van mijn eigen spaarcenten gekocht, want ik spaarde vanaf m'n 7e al voor een eigen paard ). Later kreeg mijn zusje ook een paard en zo begon het steeds meer te groeien. Ik kan me nog goed de uitspraken herinneren: "nee, hij hoeft geen stal, zo luxe doen", "aan een trailer beginnen we niet aan ", "wedstrijden?, geen denken aan" Haha!

Sily

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-03 22:56

Ben op de kinderboerderij begonnen op mijn eh...9de?
Samen met Loontje mochten wij daar met de pony's lopen, op ze rijden en poetsen.

Op mijn 10de mocht ik lesjes krijgen op de manege, op mijn 11de kreeg ik mijn eigen paardje.

Op mijn 15de werd die door allerlei omstandigheden verkocht en op mijn 22ste ging ik met Loontje mee naar haar paard...kwam daar mijn huidige paard tegen en was meteen verliefd Lovers
Heb wel een pauze gehad van 7 jaar dus, maar gaat allemaal weer automatisch en geweldig.

Zoals jullie lezen..het was allemaal Loontje der schuld Haha!

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 10:15

Toen ik 12 jaar was stonden we op een camping waar pony's stonden. Ik kreeg verkering met de staljongen en mocht op zijn pony's rijden.
Toen ik terugkwam van vakantie ben ik samen met een vriendin op paardrijden gegaan en heb direct een verzorgpony gezocht.
Sinsdien ben ik het eigenlijk altijd blijven doen, dan wel op eigen paarden, dan wel op verzorgpaarden.
Inmiddels rij ik dus al 13 jaar.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 10:18

op mijn 8ste ben ik in Amerika begonnen, western wel te verstaan! Ik was de eerste ruiter in Nederland die western reed want het is 26 jaar geleden. Wij kwamen weer in Nederland wonen toen ik 10 was. Ik ging toen lessen op de Voortstede in Rijswijk (toen was het nog een respectabele manege) maar ik had alleen op westernzadels gereden, ik moest dus een beeeeetje wennen

rona

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 10:21

Ik ging als kleutertje van 4 altijd met mijn nicht mee want zij was instructrice op de manege. Dat vond ik helemaal geweldig. Ik mocht dan droogstappen. Toen ik 7 was heb ik van haar mijn eerste les gekregen. Ik ben toen blijven lessen. Rond mn 15e ben ik op een springstal gaan werken en nu ben ik zelf instructrice. Zo zie je maar hoe dat gaat. Haha Haha!

Stinkmodder

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 10:51

zie profiel... Schijnheilig Tong uitsteken

Ik mocht eigenlijk op mijn 10de pas les hebben, maar toen kwam er een manege in Foudgum toen ik 9 was. Daar heb ik een tijdje gereden, maar die mensen gingen jammergenoeg naar Amerika. Ik heb daar toen ongeveer een half jaar op een fjord gereden (bij dat mensje wat toen op de manege was). Fjordje ging weg.... In die zomer ben ik bij Afke (maessie) gekomen waar ik in december al weer 2,5 jaar rijd Bloos! Haha!

Verder heb ik van '99 tot dit jaar ook nog shetjes verzorgd hier in het dorp, maar die zijn nu allemaal verkocht.

* leuk om te lezen btw hoe iedereen begonnen is *LOL* *

Liza_vL

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:20

Mijn vriendin's moeder had een paard en toen ging zij natuurlijk ook rijden. En dan ging ik natuurlijk mee en zo werd ik enthousiast Lachen Ikke erop natuurlijk. Maar toen kreeg zij een pony, wilde ik ook Boos! Haha! Maar eindelijk 2 jaar geleden, kreeg ik er ook 1 Lachen

Chubby

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:37

Hey,

na lang zeuren kreeg ik voor mijn 10e verjaardag mijn 1e rijles op de manege. Ik kreeg een 10-lessenkaart om te kijken of ik het wel echt zo leuk vond als ik dacht... Euhm... Schijnheilig

Groetjes...!

Finnea

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 11:45

Op m'n 3e liep ik al tegen mijn ouders te krijsen dat ik op paardrijden wilde, op mijn 5e gingen we bij de manege kijken, maar ik moest nog 3 jaar wachten Verdrietig. Uiteindelijk, na vele jaren wachten ( Haha! ), ging ik eindelijk op paardrijden.
Na anderhalf jaar heb ik een tijdje wat paarden verzorgd, maar het klikte niet zo, dus ben ik daar maar weer weggegaan. En in 1999 (nu dus al 4 jaar geleden Party!!) kwam ik bij mijn huidige verzorgfjorden terecht.
Eind maart dit jaar ben ik bij de manege weggegaan en heb ik priveles genomen, wat overigens nog steeds heel goed bevalt Lachen.

Alet

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 19:06

Ben op mn 8e op de Fjord in de straat geklommen, zonder zadel, zonder hoofdstel. En zo is het allemaal begonnen Haha! Ben nu trouwens goed bevriend met de eigenaar van het beestje... grappig hoe de dingen kunnen lopen! Na tijden zeuren (wat is dat toch met die ouders!) mocht ik op mijn 10e op rijles, maar ik moest altijd zelf een beetje meebetalen Scheve mond Mijn ouders zijn nooit erg enthousiast geweest over mijn 'dure' hobby...
Toen kreeg ik mijn eerste verzorgpony's; een hele kudde shetlanders. Deze waren van een oude vrouw die de 'hobby van haar man' voortzette. Ze werd ouder en verkocht de hele boel, daar hield het toen eerst op Scheve mond Totdat ik na 4 jaar bij een vriendin ben gaan rijden op haar Haflingers Lachen Toen ik ging studeren heb ik dat geprobeerd vol te houden maar de afstand was echt te groot. En daar kwam een telefoontje van een collega van mijn stageplaats of ik belangstelling had om op haar IJslander te rijden, wat echt super gaat!! Haha!

MyBonfire

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 19:18

Ik ben op mijn 8ste begonnen. ik weet niet meer precies hoe, maar een vriendin zat op paardrijden en het leek mij ook wel leuk! Toen ben ik begonnen op de manege, en daar heb k 4 jaar gereden en verzorgd, ik was altijs hele zaterdag op de manege te vinden, nu heb ik sinds een jaar 2 eigen pony's, en nu kan ik dus echt niet meer zonder paarden!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 21:10

Mijn oudere zus reed paard dus moest ik ook naar de manege. Maar daar was niet zoveel aan. Later kwamen er een paar poetspony's en met eentje daarvan mocht ik ook naar de ponyclub, ik was toen 9. Toen de eigenaar die pony kon verkopen kwamen ze eerst bij mijn ouders en uiteindelijk is mijn kinderspaarrekening geplunderd om de pony te kopen. Daar stond niet genoeg geld op en het restant heb ik afbetaald door op de fiets (10 km) naar school te gaan zodat ik het maandelijkse busgeld uitspaarde. Daarna heb ik altijd geprobeerd om mijn pony's zo duur te verkopen dat ik een grotere/betere terug kon kopen. De laatste jaren heb ik echt flink pech gehad en hebben mijn ouders financieel moeten bijspringen om me aan het rijden te houden. Dit is echter wel op basis van een (renteloze) lening gebeurd. Ik mag dus nog steeds zeggen dat mijn paard echt van mij is.

Tinne

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-03 21:21

Ben aangestoken door mn oudere zus die op een manege reed en ik vaak met haar meeging Lachen.
Toen ben ik zelf op een andere manege begonnen, toen ik... uhm.. 10 was ofzo.

Linardsje23

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-10-03 10:03

Wat een stelletje verslaafde hier Knipoog

Elke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 10:39

Volgens mij heb ik het van mijn zus meegekregen, die zat al vanaf haar 6de op paardrijden.

In iedergeval als we dus op vakantie gingen, gingen we eigenlijk altijd wel naar campings waar je kon paardrijden. Dus zo heb ik leren paardrijden. Nouja paardrijden, ik wist hoe ik moest draven, stappen, stilstaan en sturen Haha! Aangezien mijn zus ondertussen marktplaats had ontdekt kwam ze een advertentie tegen dat er iemand een verzorgster zocht voor Marko. We hebben marko ongeveer 2 maanden geleasd daarna ongeveer een maand op proef en we hebben hem toen gekocht. Ondertussen hebben we hem nu al meer dan 2 jaar Lovers

En nu leer ik mako verder paardrijden, eerst reed ik altijd zonder zadel en halster plus teugels, maar nu we een nieuw VZH zadel hebben rijd ik daarop.

Franca

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 10:42

Als kind reed ik al op olifanten en kamelen (in het buitenland off course) en rond mijn 10 jaar begonnen de paarden ook te trekken Haha! Toen ben ik op paardrijles gegaan bij de manege. Ik heb daar ook wat verzorgpaarden gehad. Rond mijn 17e jaar werden de mannen interessanter en studie werd ook belangrijk, dus toen een aantal jaren geen paarden, wel af en toe een buitenritje. Maar 3 jaar terug (ik was 23 jaar) begon het weer te kriebelen en toen ben ik weer wat gaan rijden en bijrijdster geworden. Vorig jaar zomer heb ik mijn eigen paard gekocht, Cheyenne!!!! Lovers

Loolapelooza

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-03 12:45

Ik reed al paard in m'n moeders buik om het zo te zeggen (ik was een actieve baby Schijnheilig ), en zeurde om een "paatje" toen ik nog geeneens goed en wel kon praten Haha!
Ik heb m'n hobbelpaard gemolesteerd door er zo vaak en hevig mee te "rijden", ding is achterover geklapt doordat de voorste "benen" los schoten *LOL* (men eerste val Tong uitsteken ) (ben ook eens overkop gegaan, heb ik een lelijk litteken onder m'n kin aan over gehouden Clown )

Ben dan op m'n 5.5 op les gegaan op een manege, toen ik 9 was kreeg ik m'n eerste pony (heb ik nog steeds! ) en toen waren we helemaal vertrokken Haha!