Manegepaarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Pinkeltje

Re: Manegepaarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-02-12 17:05

bij ons is het ene paard dat kend alleen maar dat geschop maar ik heb daar een haat aan dus rij gewoon met mijn kuit heb wel elke keer daardoor weer spierpijn in mijn benen maar dat heb ik er voor over hah

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:24

Als je spierpijn krijgt in je kuit, dan drijf je te veel. En dan krijg je de omgedraaide wereld: zodra je ophoudt met drijven, houdt het paard op met lopen.

Je moet van zo'n paard juist zoveel mogelijk afblijven want hij moet uit zichzelf blijven lopen, totdat jij aangeeft dat hij terug moet komen. Dus 1x aandrijven. Geen reactie? Dan een schop, spoor erin of zweep, en dat moet dusdanig hard aankomen dat hij naar voren schiet. En als hij dan naar voren schiet, mag je hem niet gelijk inhouden! Want dan ben je niet eerlijk.

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:34

Ik heb ook altijd geleerd als een paard niet reageerd op je been tikje met de zweep.
Been is reactie.
oefen dit een paard aan het begin van je les (overgangen rijden stap naar draf en weer terug been eraan geen reactie tikje) en de hele les loopt je paard goed.
Voor het paard ook duidelijk wat ervan hem verwacht word ;)
Mag je meer voor jezelf rijden ga dan na tijdje van stap naar de galop)

Videl

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 22:36

Ik heb dat ook vaak bij manegepaarden, dat je echt moet 'schoppen' om aan te kunnen draven. Nu probeer ik bij het aandraven de druk continue te verhogen (niet schoppen) en snel achter elkaar te duwen met benen. Dit kan soms wel 10 seconden duren, maar goed, het werkt uiteindelijk wel. Ook probeer ik een duwtje te geven met mijn zitbeenknobbels, dit werkt over het algemeen ook erg goed. Maarja het blijft, sommige manegepaarden zijn gewoon heel lastig vooruit te krijgen.

JenW

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:50

een zweepje gebruiken, het is altijd jammer dat er veel verschillende kinderen op rijden.
want de een die schopt gelijk , en de ander drukt aan met de kuit.
zo snapt het paard ook minder snel wat hij of zij moet doen ;)

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-03-12 16:53

Daarom kun je manegepaarden ook niet kwalijk nemen dat ze heel vaak niet correct op de hulpen reageren. De paarden zijn goed. Maar het gereden zijn door zoveel mensen die vaak niet eens goede balans hebben is belabberd.

pauliengoa22

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-11-12 21:31

iedere manege ruiter rijd het paard anders hierdoor moet het paard cht wel even doorkrijgen wat jij nou precies van m vraagt denk ik

Hopke89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:01

Heb zelf 2 keer in de week les en de les begint bij mij altijd eerst weer met het actief maken voor het been.
Nu weet hij dat inmiddels wel van mij en is het vrij snel klaar. Wat wel elke keer weer hetzelfde is, ik moet hem eerst weer helemaal losmaken, ook al heeft hij al een les gelopen, ben eerst weer bezig alle spieren los te krijgen, links buigen, rechts buigen tot aan het einde van de les hij weer lekker door het lijf loopt en ook goed zijn achterbenen weer gebruik.
Het is gewoon zo dat ze niet bij elke ruiter hetzelfde kunnen lopen. Ik knal met springles over de hindernissen terwijl een ander hem juist in de ankers trekt omdat hij niet in galop wil en weer een ander durft niet nog een keer te springen als hij eens weigert en vervolgens kom ik weer op les en is hij niet vooruit te branden en schiet hij voor de hindernis weg.
Dus ja, je kan er best aan werken, waarschijnlijk moet je elke keer weer bij nul beginnen... maar hoe ik het ervaar leren ze het na verloop toch wel, elke keer weer bij nul beginnen, maar als ze weten dat je consequent volhoud zijn ze elke les sneller weer daar waar hij ze wilt hebben.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 15:24

Het verschilt per paard, de een is nou eenmaal wat gevoeliger dan de ander. Wat je op een manege wel hebt is dat er vaak veel verschillende mensen op hetzelfde paard rijden, elk persoon rijd weer anders en geeft zijn/haar hulpen anders aan. Als paard lijkt het me dan ook redelijk onduidelijk worden en zou ik ook niet altijd weten wat er van me verwacht wordt! Ik merk bij de jonge paarden op mijn manege dat deze erg gevoelig zijn en gewoon met een beetje druk al reageren, de wat oudere hebben vaak echt dat 'schopje' nodig. Maar dat kan ook bij een eigen paard voorkomen die al 10 x doorverkocht is, maar ik denk dat bij manegepaarden de kans groter is. :)