Eigen pony ivm gedrag mee laten doen in manegelessen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

StableDoor

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:23

NiKip schreef:
Het ligt er helemaal aan hoe de lessen verlopen op jullie manege.
Als ik een eigen paard zou hebben zou ik het juist super fijn vinden als hij mee kon lopen in de lessen op mijn manege :j
De paarden worden daar heel correct gereden. Natuurlijk maken ruiters fouten, maar de instructrice heeft alles heel goed onder controle :j

Idd. met Nanneke als instructrice zou ik het wel aandurven. Maar over het algemeen gaat het op maneges nooit zo netjes in de lessen. Ik denk dat je een scheef paard terugkrijgt, dat hard in de mond is geworden.
Als je je paard mee laat lopen, zorg dan voor eigen tuig! Een scheef zadel zorgt namelijk ook voor een scheef paard.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:23

Hoe is het bij jou op de manege? Wat gebeurt er als er een kind een pony onterecht een (harde) tik met de zweep geeft? (wel echt een pets, zegmaar := ) Hoe reageert de lesgever op dat moment?

Quincy1974

Re: Eigen pony ivm gedrag mee laten doen in manegelessen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-01-12 20:24

Over de manege en de manier van lesgeven maak ik me geen zorgen..

NadineBlabla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:28

Elin_ schreef:
Absoluut niet.
Dat zou ik echt niet doen. Pony is net rechtgezet en bokt/steigerd zeg je (komt waarschijnlijk doordat ie zo vast zat) en dan zorgt manege voor materiaal.
Manege kennende zal dat niet door zadelmaker helemaal aangepast worden aan het paard en manege ruiters zullen ook nog niet op niveau zijn om deze pony recht te richten ed.

ik ben het hier mee eens. Ik zou absoluut niet willen dat mijn pony mee zou lopen in een manegeles; je weet niet wie erop gaat rijden, hoe deze persoon rijdt etc... en natuurlijk het tuig :=
en wat gebeurt er als iemand van jouw pony valt? ben jij dan niet verandwoordelijk? sorry als dit al ergens is gevraagd :o

amber2588

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:31

Het zal per manege verschillen, ik ken wel maneges waar een lager stallingstarief geldt voor mensen die hun paard in de lessen mee laten lopen. Je kunt altijd eens vragen wat bij jouw manege standaard is. Als de manege voor zadel en hoofdstel enz. zorgt, zou ik wel eerst goed controleren of dat ook past, zeker het zadel, voordat ze in de lessen mee gaat lopen. Waar je aan moet denken is ook afhankelijk van de instelling van de manege: hoe gaan ze met de paarden om, hoe goed is het tuigage, wordt er van de lessers verwacht dat ze de paarden naverzorgen of niet?
Ik zou zeker in het begin een paar keer komen kijken als de pony in de les wordt gebruikt, dan kun je zelf zien hoe het gaat.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 20:34

Waarom niet lekker buiten gooien zodat ie op een fatsoenlijke manier zijn energie kwijt kan?

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:11

manegelessen smelten ze niet van. Ik zou zelf wel eisen dat mijn paard bitloos gereden wordt, om te voorkomen dat beginners zich optrekken aan de teugels en dus de mond.

Zou zéker wel korting vragen voor het stallingsgeld :j

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 21:18

Mijn paard word ook geregeld in de lessen gebruikt, rij ik hoog niveau mee, is niet hard en de mond, niet scheef en gewoon kerngezond!

Dus al die vooroordelen kan je wegschuiven, je keuze is gemaakt dus dat is fijn!

Ik zou vooral kijken met bijv hoevaak die loopt; je zegt elke dag 1 uur. Ga kijken welke spullen hij op krijgt, bijv het zadel en een niet schurend dekje. Gewoon dat hij geen schuurplekken krijgt. Dat het hoofdstel goed zit en vooral; hetzelfde bit als wat hij gewend is/fijn op loopt. Desnoods is dat een heel ander soort als bijv de meeste standaard bitten op een manege (vaak enkelgebroken trensje). Ik heb bij mijne een eigen gekocht voor het manege hoofdstel, omdat mijn paard die het fijnst vind. Zorg evt voor een fleecedekentje, zodat ze die op kunnen doen met deze kou met het opzadelen/wachten tot de les begint/instappen.

Spreek vooral goed af wat voor soort kinderen erop mogen rijden, goed rijdende tienermeisjes bijv kunnen je pony idd wel wat leren. Spreek ook af of ze met sporen mogen rijden en zweep, of je dat wil of niet.
Ga ook een x kijken hoe hij loopt, en bespreek evt met de instructrice wat jij bijv nog wel graag verbeterd zou zien.

Bespreek evt ook het voer, bijv wat extra omdat hij nu vaker getraind gaat worden.
En tijden wanneer hij loopt, dat als je dochter wil rijden hij niet al net in de manege les is gebruikt

De manege moet blij met je zijn dat ze een pony hebben voor hun lesklanten, die zelfs een uitdaging voor kinderen kan zijn. Dat is juist erg leuk!! Daarom zou daar best wat tegenover kunnen staan, bijv kostenverlaging van de stallingskosten

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 23:27

Ik denk dat het aller belangrijkste is dat ze passend tuig krijgt. Zoals ik lees zorgt de manege voor een zadel end. Ik zou er wel op staan dat het ook na gekeken word door een zadelmaker of het echt goed ligt. Niemand zit er op te wachten als het paardje straks drukplekken krijgt van een slecht zadel. Ook als er iets tijdens de lessen gebeurd en je paard een blessure heeft, wie draait dan op voor de kosten. En dan met name dat het beestje een tijdje niet meer in de lessen kan lopen krijg je dan als nog korting? Dat is wel niet het belangrijkste maar toch zeker wel iets om over na te denken.

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:49

Zoals ik dat uit het verleden ken is het gebruikelijk om korting op de stallingskosten te krijgen. Afhankelijk van hoe nuttig/populair de pony is en hoe vaak hij meeloopt kan dat best oplopen. Bijv 1/3e of zelfs de helft van de stallingskosten heb ik gezien.
Maar dit zijn natuurlijk wel wat slechtere tijden en het hooi is duur dus ik zou niet teveel verwachten.

Vind het trouwens helemaal niet gek of slecht dat je hem mee laat lopen. Meeste van die onhandelbare pony's zijn gewoon verwend, lopen te weinig en maken veel te weinig mee als desensibilisatie :7
Zoals ik iedereen hier hoor praten over trekken, schoppen, slecht tuig, drukplekken etc, dan vraag ik me trouwens af op wat voor rare maneges zij gereden hebben (en waarom ze daar dan reden)? Er zijn ook goede maneges hoor... :)

Pentax

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 00:53

Een pony zal er nooit beter van worden, zeker niet braver. Het ligt aan de pony of hij er slechter voor komt te staan.
Ik heb dit ook een jaar gedaan. Pony kreeg een betere conditie en werd netjes slank. Maar begon wel steeds naarder te doen in de omgang. Rijden was hetzelfde, die pony is zo ervaren dat je daar niks meer kapot aan kan maken geloof ik.
Als je de pony wilt verbeteren kun je kijken naar een bijrijder met de juiste ervaring, of een trainingsstal.

Bellona_K

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 01:19

Als mijn pony beweging nodig zou hebben en nog herstellende is van het verhelpen van blokkades, zou ik het dier lekker op de wei (of paddock, gezien het jaargetijde) zetten en longeren. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om er manegetuig op te laten gooien en er manege ruiters op te laten zetten.

Komt de pony wel uit stal naast het rijden?

Thirty

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 01:37

Ik vind het een beetje de omgekeerde wereld eigenlijk. Een manege verlangt juist brave pony's, en heeft geen baat bij pony's die bokken of erger? Plus dat de meeste manegeruiters niet de vaardigheden hebben om een pony hierdoor te rijden. Tel daarbij op dat de pony herstellende is....Nee, ik had mn pony hier niet aan blootgesteld.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 09:09

-> MA

Quincy1974

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 10:40

Zoals ik al gezegd heb: bedankt voor het meedenken, ik lees nuttige tips die ik opgeschreven heb en mee zal nemen. Het is echter niet meer de vraag of ik dit ga doen: de beslissing heb ik al genomen...
De osteopaat komt over dik een week weer om naar haar rug te kijken (als het nieuwe zadel komt), kijkt dan ook naar het nieuwe zadel, het zou handig zijn als hij ook naar het manegezadel kan kijken. Hoofdstel is niet bijzonder duur, dus die mogen ze gewoon gebruiken in de les (daar is ze tenslotte aan gewend). En zeker weten dat ik de eerste keren ga kijken hoe ze het oppakt (de pony). Ik merk snel genoeg of ze hier van opknapt, of dat ze hier juist niet van opknapt. Reken maar dat het belang van de pony voor mij voorop staat!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 10:49

Nou, zo gek vind ik het niet. Zelf heb ik jaren op een manege gereden met veelal brave pony's. Ik vond het juist leuk als ik eens een pittig ding onder mijn kont had!. Soms kwam er dus een pony, die werd voor de lessen gebruikt. Wat de reden was wist ik niet, maar wel dat ik altijd op die pony's wilde. 1 pony was helaas echt niet geschikt, daar hadden al meerdere manege ruiters op gezeten, en niemand durfde meer... Toen het mijn dag was, mocht ik erop, en stap en draf was ie braaf.. Tot ie in galop mocht, en hij een waas voor zijn kop kreeg en ervandoor spoot... Hij zag ook niks meer blijkbaar, want ipv de bocht te nemen, rende hij voluit het schot in.. Lagen we beiden op de grond..

Dus niet alle pony's zijn geschikt, maar om een pony wat meer beweging te geven en wat 'harder' te maken (andere manege deed de teugels niet aan het bit, ook een idee trouwens?) is het helemaal niet verkeerd... Misschien krijg je wel een hele andere pony, die gewoon lekker vrolijk is, en zijn teveel aan energie kwijt is..

Quincy1974

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-01-12 11:03

Ik hoop het Marocje, dit is wel de bedoeling! Hoe het uitpakt, weet ik nu nog niet. Maar het is en blijft proberen. Daarbij vertrouw ik op de mening van mensen die verstand hebben van paarden, deze mensen van de manege zitten al generaties in de paarden, dus ik vertrouw hierop en probeer het beste te doen voor de pony (en mijn kinderen).

Langcara

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 11:05

Er zijn manegeruiters met gevoel voor rijden, en de instructrice weet wel welke kinderen dat zijn. Die zouden er best op kunnen rijden. En nu is het winter, maar in de zomer kun je de pony meegeven voor buitenritten aan de instructrice of zo. /

Je kunt nooit weten, misschien dat je op die manier een geschikte bijrijder vindt.

linnnh

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:12

De manege hoeft er niet alleen maar brave kinderpony's hoor?
Waar zijn de manege ruiters met pit gebleven, die er al jaren rijden maar geen geld voor een eigen?
Die zoeken wel een uitdaging hoor!!

Marocje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:22

Precies, juist hun hebben het wel een beetje gezien op de trouwe bekende pony's. Heel leerzaam juist een ander beestje te rijden!

BoktLover

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-01-12 17:31

Mijn pony heeft ook manegelessen gelopen: ik wil je als tip meegeven, ga af en toe onverwachts kijken. Zo zie je hoe ze met jouw pony omgaan.

In dit topic wordt gereageerd op de manege, als de instructrice niet zou reageren op hardtrekkend, schoppende en slaande kinderen denk ik dat TS niet eens erover zou denken, dus zijn dat soort berichten in mijn ogen een beetje zinloos.

Quincy1974

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 10:14

Klopt, er komen ook geen beginnelingen op, maar mensen die al behoorlijke rij-ervaring hebben. Goeie tip ook boktlover!

sumiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:31

Quincy1974 schreef:
Nee, een optie voor een bijrijder heb ik nu niet. Daarbij is het voor mijn kinderen echt belangrijk dat ze wat braver wordt, daarom vooral die keuze voor manegelessen. Haar rug rechtgezet is misschien een groot woord, maar er waren wat blokkades, die nu verholpen zijn, misschien is dat een betere uitleg. Deze week geven we haar dus ook nog de rust die er nodig is, maar we denken dat het voor de pony beter is om te lopen en haar energie beter kwijt te kunnen.

Heb hier totaal geen ervaring mee, maar is het niet mogelijk om het paardje naar een bedrijf te brengen waar ze ook paarden beleren? Daar kunnen ze ongetwijfeld op een paardvriendelijke manier het gedrag eruit krijgen of verminderen, en wellicht kan je dochter onder hun begeleiding leren hoe ze het paardje beter de baas kan blijven. Dit zou toch mijn voorkeur hebben, manege lessen, zal het denk ik niet beter op worden.

Quincy1974

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 01-02-12 10:33

Maar dan ga je er al vanuit dat manegelessen NIET paardvriendelijk zijn?

sumiry

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-12 10:50

Quincy1974 schreef:
Maar dan ga je er al vanuit dat manegelessen NIET paardvriendelijk zijn?

Nee dat bedoelde ik niet zo, ik bedoelde dat er bedrijven zijn waar ze met rust, tijd en kennis van zaken je paardje en je dochter kunnen leren hoe ze met elkaar om moeten gaan. In een manegeles mag ik hopen dat het ook paardvriendelijk gaat, maar daar had ik het eigenlijk niet over.