Duurzame paarden

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-03-12 16:31

Zietje

Re: Duurzame paarden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-03-12 17:44

Leuk, ik zet de producten op de productenpagina! Zo krijgen we een steeds beter overzicht :) de blog staat voor de rest even op een laag pitje (ben wel veel aan het lezen) omdat onze baby zich elk moment kan aandienen!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-05-12 10:11

En...? Hoe gaat het met de baby? :D
Volgens mij is met duurzame baby's ook nog wel wat winst te behalen, of niet? ;)

Wij zijn toch bezig de eigen mest te composteren en tot nu toe ziet het er goed uit!
Ik moet alleen nog een manier vinden om het zelf uit te kunnen rijden, we hebben een kniklader, een schäffer, zou het makkelijkste zijn als het daar mee kan.

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-05-12 19:46

Baby gaat erg goed :-) Onze baby is vrij duurzaam want we hebben (hele hippe) wasbare luiers. Wat goed dat jullie zelf aan het composteren zijn! De boer bij ons doet het ook en gebruikt het weer om over het land te rijden als het lange tijd heeft gelegen. Ik ben weer rustig aan begonnen met lesgeven en pak binnenkort ook de blog weer op. Ben wel alweer aan het lezen en op het internet aan het rond struinen. Ook heb ik al een aantal producenten gemaild over de inhoud van hun product maar ik krijg bar weinig reactie.....

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 14:56

oh, dat klinkt wel stoer, hippe wasbare luiers! 8-)

Ik heb 2 zakken van dat Mühlorfer voer binnen en ga kijken of dat bevalt, dan laat ik eventueel een hele pallet komen, dus ik ben benieuwd!
Als het goed is kan ik nu ook je blog lezen, dus ik ga eens een kijkje nemen!

Zou wel leuk zijn als er nog meer mensen bij komen, kan me nier voorstellen dat hier niet meer mensen mee bezig zijn..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-12 15:20

Ik ben er ook wel mee bezig, maar toch minder intesief dan jullie. Qua voer en stalbedekking enzo kan ik niet zoveel, aangezien ik op een pensionstal sta. Met rijkleding koop ik sowieso alleen maar zoveel mogelijk eco stoffen, en met andere paardenspullen probeer ik er ook op te letten maar is het niet altijd mogelijk.

Heeft een van jullie misschien nog tips voor eco staart/manenspray? Ik gebruikt nu een standaard middel, en ik zou eigenlijk ook niet zo goed weten op welke ingrediënten ik moet letten als ik nieuwe ga kopen.

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-12 16:16

Ik ben benieuwd wat je vindt van het voer SparklingApp! Mijn voer is binnenkort ook op en dan ga ik ook eens experimenteren met de verschillende biologische voeders :-)

Op deze site http://paarden.hobby-site.com/ staat een recept. Je hebt denk ik nog wel een emulgator nodig om de olie en het water te kunnen mengen........ wel heel eco als je zelf eco spullen inkoopt :) De producten van Espree (http://www.paardendrogist.nl/Zoeken/espree/) zijn biologisch afbreekbaar, zonder chemische bestrijdingsmiddelen en dierproefvrij.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-12 20:12

Het voer ziet er iig goed uit, grappig, het is een compleet voer maar er zit geen brokje door, was benieuwd hoe het er dan door zou zitten, maar er zitten gewoon kleine korreltjes door.
Heb je ook geen toevoegingen nodig om een brokje te persen.
Ik maak wel eerst het oude voer op voor ik dit ga gebruiken, dus nog even afwachten hoe het bevalt.

Die verzorgingsproducten zien er ook wel goed uit!

En Blijheid, alle beetjes helpen!
Het is meer een manier van denken (denk ik :P ) je kan bijvoorbeeld je paard als het warm is een tijd afspoelen met een hoop water, of nat maken, met een zweetmes er af halen en weer nat maken, veel effectiever omdat je het opgewarmde water eerst weg haalt en veel minder verspilling.
Als je op stal het plastic niet apart weg kan gooien dan kan je verpakkingen ook mee naar huis nemen om apart in te leveren.

Merel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-12 15:06

Zietje schreef:
Ik ben benieuwd wat je vindt van het voer SparklingApp! Mijn voer is binnenkort ook op en dan ga ik ook eens experimenteren met de verschillende biologische voeders :-)

Op deze site http://paarden.hobby-site.com/ staat een recept. Je hebt denk ik nog wel een emulgator nodig om de olie en het water te kunnen mengen........ wel heel eco als je zelf eco spullen inkoopt :) De producten van Espree (http://www.paardendrogist.nl/Zoeken/espree/) zijn biologisch afbreekbaar, zonder chemische bestrijdingsmiddelen en dierproefvrij.

Ik vond dit topic toevallig toen ik naar wat anders zocht.
Zit nu op mijn werk, ga thuis even lezen, leuk!
Wel ben ik erg blij te lezen dat de spullen van Espree biologisch afbreekbaar zijn, ik ben fan van de linement! kan ik die rustig weer kopen en naar hartelust gebruiken dus :)

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-12 16:16

Hoi Merel, welkom!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-12 20:08

Hoi Merel, leuk dat jij ook bewust bezig bent! :)

Heeft er iemand ervaring met eco stalbedding?
http://www.bio-ron.com/index.php?option ... &Itemid=30
Ik ga het bij mijn eigen paarden in de stallen proberen, ben heel benieuwd hoe het bevalt, maar het lijkt me wel wat nu we de mest ook weer op ons eigen land gebruiken.

Ik heb een pallet besteld van het Mühldorfer voer, ook wat verschillende dingen, dus nu eens kijken hoe dat op langere tijd bevalt.

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-12 22:06

Ik ken een manege die er mee heeft gewerkt. De ervaringen waren niet super.....het spul ging geloof ik niet lang mee en de bedding die zou moeten ontstaan werd niet zo goed. Maar misschien dat zij het ook niet optimaal toepasten hoor.

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 19:54

Oh, nou dat is iig wel goed om te weten! :j
Ik wil iig wel echt beginnen met precies de hoeveelheden die ze aangeven, anders kan je het niet goed testen.
Ik ga met 2 stallen beginnen en mocht het niet bevallen, dan strooi ik ze gewoon weer bij zoals ik nu ook doe.
Het idee vind ik wel heel leuk en goed en zo krijg je meteen weer wat kalk op je land, die je op deze manier 2 x kan gebruiken.

LindseyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-12 20:35

SparklingApp schreef:
Misschien gaan er juist nog wel meer mensen over na denken door dit topic! :)

inderdaad! ik heb hier dus nooit eerder over nagedacht.
ik heb zoals een aantal anderen hier geen invloed op brokken, bodembedekking en mestverwerking doordat ik op een pensionstal sta maar ik ben erg benieuwd wat ik allemaal wél voor mijn (toekomstig) paard zijn duurzaamheid kan doen, dus ik blijf lekker meelezen! ik heb alleen zelf dus helemaal nog geen tips...

bij mij op de stal hebben we trouwens wel een lading katten voor de ongediertebestrijding, we hebben een plastic container en ik geloof dat de eigenaar (een deel van) de mest composteert. dus wat dat betreft zijn we al redelijk goed bezig :))

leuk topic Zietje! *\o/*

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-12 10:17

Klinkt goed LindseyM! Moeilijk is dat he, op een pensionstal?! Je bent toch grotendeels afhankelijk van de eigenaar en de meeste eigenaren zien er nog niet zoveel in. Gelukkig lijkt die van jouw stal toch al er over na te denken en SparklingApp is ook een goed voorbeeld :) Ik ben momenteel bezig met een blog over verzorgingsproducten, daar kunnen we gelukkig allemaal wat mee!

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-12 13:27

Er zijn echt veel dingen waar iedereen wat aan kan doen!
Ik heb laatst zo'n flesje gekocht:
Afbeelding
Hoe simpel, maar hoef nu niet meer regelmatig zo'n plastic flesje weg te gooien..
LindseyM mooi dat ze bij jou op stal ook nadenken bij wat ze doen, als iedereen een klein beetje meer op zou letten zou dat al (letterlijk) een wereld van verschil maken!

De eco stal bedekking ligt er in!
Zo ziet het er goed uit en ze hebben er lekker in zitten vroeten en dat beviel al prima, blijkbaar zien die kalk en kleimineralen mengsels er minder lekker uit dan ze smaken! :')
Of het ook werkt zal ik op lange termijn natuurlijk pas kunnen zeggen.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-12 13:07

Hallo allemaal! Leuk dit topic tegen te komen. Is dit echt het enige topic op heel Bokt wat gaat over duurzaam paarden houden? Denk wel dat inderdaad meer mensen op Bokt hier mee bezig zijn! Hoop ik in ieder geval. :) Zelf probeer ik het wel, maar ben vooralsnog niet heel duurzaam bezig. Heb zelf 1 Haflinger, die staat op een weiland met wat paardjes van iemand anders. Zij is ook zeker van biologisch/duurzaam e.d. Dus plaats voor zulke ideeen is er zeker wel. Probleem is wel vaak dat biologische producten zo duur zijn.. Wel drinken onze paarden uit een bron en hebben we ook geen electriciteit op de wei, dus qua water- en energieverbruik zitten we wel goed.

Wel wil ik graag de mest gaan composteren, maar we halen de mest niet vaak weg (paarden worden redelijk vaak omgeweid), dus dat zal niet zo'n vaart lopen. Wel wil ik dan proberen ons groente-afval van thuis en mijn konijnenmest ermee te vermengen. Verder ben ik op zoek naar biologische brok die ik in de buurt kan halen en ga ik, als mijn huidige vliegenspray op is, zelf eens proberen iets te maken. Het lijkt me ook leuk wat kruiden e.d. te planten om die dan aan de paardjes te voeren.
Hebben jullie je eigenlijk al wel eens verdiept in het voeren van de paarden zodat ze minder schadelijke 'uitlaatgassen' produceren? Als ik het goed heb, laten ze door bepaald voer bijvoorbeeld meer scheten e.d.? Maar hoe dit precies zit weet ik niet, ben er wel benieuwd naar eigenlijk!
Ook interessant om na te denken over duurzaam geproduceerde rijkleding voor jezelf e.d. Binnenkort moet ik nieuwe laarzen of chaps oid, ik ga me vantevoren dan wel in de productiemethodes verdiepen.

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-12 08:49

Hoi Diane, welkom! Fijn dat steeds meer mensen dit topic weten te vinden :)

Over de uitlaatgassen (haha!) heb ik nog niet zo nagedacht. Wel over biologisch voer. Mijn blogs daarover kan je vinden op de site http://ecopaard.wordpress.com

Ik ben bezig met een productonderzoek maar weinig merken reageren (zoals een ander in dit topic ook al heeft ervaren ;)) dus nog bezig! Als jij iets ontdekt dan hoor ik het graag!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 08:53

@Diane_: Vliegenspray maak ik altijd van een paar knoflooktenen, een hand citroenmelisse (fijnhakken), wat kruidnagels en water. Even laten koken, door een zeefje en klaar :)

Qua rijlaarzen, ik kan je alvast vertellen dat de fabrikanten absoluut geen info willen geven. Ik heb er diverse gemaild, en kreeg geen enkel antwoord over de productie. Enkel het land waar het geproduceerd wordt willen ze soms nog wel geven, maar verder :n
Ik ben overigens gegaan voor Petries, dat waren de enigen die hun rijlaarzen in Europa lieten maken. De anderen allemaal in China, India, Brazilië etc.

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 09:15

@Zietje, ik heb je blog al bij mijn favorieten gezet! Alleen nog geen tijd gehad het uitgebreid te lezen.

@Blijheid: Bedankt voor je recept! :) Ik heb nu een heel goede (en dure), maar ik denk niet dat die heel duurzaam is. Maar volgende keer ga ik gewoon dit proberen, is wellicht ook goedkoper. :)
Zal eens gaan kijken naar Petries!

Heb ook een pas een filmpje gezien waar ze de koeien ook allerlei takken van bomen rond de wei voerden, zodat je ook minder kwijt bent aan hooi en voer (hooi moet vervoerd worden, grond moet bewerkt enz.), waardoor dat ook weer een duurzaam alternatief is. Hier een stukje geciteerd van www.paddockparadijs.nl:
'Vooral wilgentakken zijn bij paarden zeer geliefd, dus het komt goed uit dat de meeste wilgen regelmatig geknot worden. Maar ook takken van o.a. berk, linde, beuk, walnoot, hazelnoot en kastanje zijn geschikt als voedingsbron.'

Maar wilgentakken mogen ze niet teveel ivm de bloedverdunnende werking dacht ik. Hier zijn ze er in ieder geval wel dol op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-12 15:02

In Wilgen zit volgensmij ook een stofje dat in aspirine zit, werkt pijnstillend (mogelijk doping, als je wedstrijd rijd?) en is volgensmij ook niet erg goed voor de maag. Weet eigenlijk niet meer waar ik dat gelezen heb, misschien de moeite waard dat na te zoeken :)

Diane_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:29

Heb even gezocht, het staat eigenlijk nergens echt duidelijk. Wel een interessante blog erover gevonden: http://sschouwenaars.blogspot.nl/2012/0 ... -wilg.html De schrijver heeft inderdaad wel gevonden dat het niet gegeven moet worden aan mensen/dieren met maag- of darmklachten, maar niet dat het die klachten ook veroorzaakt. Staat ook een interessante bron bij denk ik, maar mijn pc opent zulke documenten niet meer, dus dat kan ik even niet bekijken. Als conclusie geven ze wel dat het niet té veel gevoerd moet worden. Maar voor erbij is het in ieder geval erg lekker voor ze.

Oei, zag net de Petrie-prijzen en dat wordt echt te duur voor me. Moet even op zoek naar een ander duurzaam alternatief denk ik. ;)
Laatst bijgewerkt door Diane_ op 19-06-12 16:37, in het totaal 1 keer bewerkt

Chacha1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:35

Ga hier even een stipje zetten, zal bijlezen na de examens.
Het onderwerp interesseert mij wel.

Zietje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-12 16:38

LindseyM

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-12 16:39

ik geloof niet dat wilgen maagklachten veroorzaken maar met paarden die dat al hebben moet je idd uitkijken. bij mij op stal geven we het wilgensnoeisel aan de paarden, lekkere bezigheidstherapie.
de pony's van mijn opa zijn er ook oud mee geworden...

wáárom moet het niet teveel gegeven worden? staat dat erbij? en wat is dan teveel? :?