Geen goede match met mijn paard??

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doubtless

Re: Geen goede match met mijn paard??

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:14

Merries :D
Ik heb een 3 jarige die er zelf niet altijd zeker van is of ze mij leuk vind. Andersom ben ik wel van overtuigd :))

Jij zegt zelf veel energie in je paard te steken & daar weinig van terug te krijgen. Ik denk dat dat het verkeerde uitgangspunt is. Je paard moet voor jou werken & daarvoor beloond worden, niet andersom.
Mijn merrie is een dominant ding wat een duidelijke leider nodig heeft. Ikzelf wilde starten vanaf een gelijkwaardige positie, maar een paar weken geleden is me toch duidelijk verteld dat dat géén startpositie is, maar iets waar je naartoe moet werken!
In november heb ik trailerlaadles gehad van Irma van der Pol. Tijdens deze les hebben we een stuk grondwerk meegenomen & hier kwam uit naar voren dat mijn puberkind geen respect had voor mensen en zich niet zomaar laat domineren. Inmiddels zijn we een paar weken verder & hebben we regelmatig geoefend. Ze laat zich nu sturen, ze laat zich op haar plaats zetten en ze doet moeite voor mij omdat ze niet gecorrigeerd wil worden, maar ook goedkeuring en beloning wil krijgen!
Ik weet niet waar je woont, maar misschien is het een idee om een afspraak te maken met iemand die dit soort zaken vanaf de grond op kan lossen & jou kan leren om de rollen om te draaien.

Maflinger_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:27

Ik trek mijn eerste reactie terug, als het mag, op basis van wat je later nog hebt geschreven en de reacties van anderen.
Ik denk dat jij en je paard beide van goede wil zijn en zoekende zijn naar een manier die voor jullie beiden werkt. Helaas zit er nogal wat ruis in jullie communicatie. Als jij je verwachtingspatroon bijstelt, dwz wat realistischer maakt, en met wat hulp haar beter gaat begrijpen, dan zijn jullie waarschijnlijk toch een leuke combinatie. Het kan best zijn dat daar wat tijd overheen gaat maar geduld is in deze een schone zaak.

Het gaat hierbij vooral om leiderschap, dat moet van jou af komen. Ik zal je een simpel voorbeeld geven: als ik met mijn paard in de roundpen ga werken zonder dat ik een doel voor ogen heb, ik wil als het ware alleen maar gezellig doen, wordt mijn paard onzeker. Ze wil alles wel voor me doen, maar dan moet ik wel aangeven wat ze moet doen. Doe ik dat niet en loop ik wat doelloos rond, dan gaat zij of een beetje rondsnuffelen of als een gek galopperen, waarbij ze mij niet omver loopt maar wel keihard op me af komt rennen.

Een goede band met je paard begint met duidelijkheid en consequent zijn: hoe duidelijker jij naar je paard bent, hoe meer zij snapt wat jij van haar wilt. Naarmate dat makkelijker voor haar wordt, wordt jullie band beter en gaan jullie elkaar zodanig vertrouwen en zodanig begrijpen dat veel van wat je voor ogen hebt, ook kan gaan gebeuren. Ook met dit paard.

Doubless hierboven heeft ook een mooi voorbeeld van hoe het met paarden werkt.

Loetie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:33

woezeltje schreef:
Misschien heb ik wel te veel mooie films gekeken :+
Haha, nee hoor! Het bestaat echt wel...

Op zich deel ik de mening dat je een dier koopt voor zijn of haar hele leven. Maar een paard moet gelukkig zijn en ook jou gelukkig maken. Als jij dus het idee hebt dat dit paard niet bij jou past en dat jullie niet voor elkaar bestemd zijn, moet je de knoop doorhakken en voor verkoop kiezen.
Vraag je zelf alleen wel af of je er alles aan gedaan hebt om het op te lossen.
Ik heb met mijn huidige merrie (die ik nu voor nog geen miljoen zou verkopen) ook een hele moeilijke periode gehad. Stond echt met de handen in het haar en stond op het punt haar te verkopen. Met de juiste begeleiding zijn we echter uitgegroeid tot een heel fijn team. We zijn niet de besten, maar samen kunnen we inmiddels alles aan! Ben ook zoooo blij dat ik haar toen niet verkocht heb :D

Verder sluit ik me aan bij Doubtless. Ik denk dat een deel van mijn probleem heeft gelegen in het feit dat ik wou dat mijn paard mij lief en leuk vond... Inmiddels is dat denk ik ook wel zo, maar dat is niet de manier waarop je moet beginnen, dat moet groeien!! Ze moet eerst respect voor je krijgen!

Zo ging ze onder andere altijd op mijn voet staan (echt vol dr op, au!) en drukte ze dr kont naar me toe, zodat ik achterover viel, omdat ik geen kant op kon. Toen het kwartje eindelijk bij mij viel ging ik op HAAR voeten staan. Ineens had ik een compleet ander paard :Y) Eindelijk was ik de baas aan het worden ;) vanaf dat moment is het (met pieken en dalen) steeds beter geworden.

Rhys

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 11:47

Weet je, volgens mij vermenselijk jij je paard te veel.
Je dicht je paard allerlei gedachten toe die een paard niet kan hebben.
Een paard legt geen causale verbanden zoals wij mensen doen. Laat staan dat zij zich realiseert dat ze 'iets terug moet doen'. Zo'n relatie krijg je nooit en te nimmer met een paard.

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 13:40

Ik wil inderdaad te graag dat mijn paard me lief en leuk vind dat ze blij wordt om mij te zien. Ze hinnik naar me als ik op stal kom maar ik vind dat eerder een teken van verlossing voor haar want ik haal haar uit haar stal. Als ze hooi heeft hinnik ze niet want dan heeft ze een bezigheid. Daarom ga ik ook echt verhuizen zodat ze niet meer de hele dag in een hokkie sta van 3 bij 3. Ik heb haar nu 2 jaar en het is mijn eerste paard. Onze eerste winter verliep best goed ze kwam elke dag haar stal uit ik kon haar gewoon veel buiten laten staan i.v.m. sneeuw en vorst dus dat was ideaal. Nu is het tot zo ver een natte winter en bij ons op stal is het al gauw na 1 regen bui een blubber bende :( en mijn paard heeft ijzers dus het is geen optie om haar in een zuigende modderige bak te zetten. En dan nog moet ik er allemaal zelf voor zorgen dat ze buiten komt in de winter en dat kan dan maar een paar uurtjes want er mag niet gevoerd worden, ik heb ook niet altijd de tijd om tussendoor haar weer binnen te zetten. En de andere mensen van stal laten hun paard gewoon binnen staan of een groepje waar mijn paard niet bij kan/mag. Waar ik naar toe ga verhuizen staat ze op een mooie droge zandbodem dus ideaal voor mijn paard.

Na jullie reacties krijg ik er wel meer zin in en besef ik ook wel steeds meer dat ik hard ook aan mezelf moet werken.

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:43

Ik heb precies hetzelfde gehad, herken me heel erg in jouw verhaal. Keihard werken om te kunnen onderhouden maar er helemaal geen meer plezier aan hebben, alleen maar gevecht en ellende. Ik heb uiteindelijk ook doorgezet, goede begeleiding en in privesituatie werd het ook een stuk rustiger, en heb er geen moment spijt meer van gehad..! Zo trots dat ik op hem ben..! Zou er niet meer aan moeten denken dat ik hem had weg gedaan..

linerfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 13:54

Wat een vervelende situatie..

Ik zou er zoiezo nog aan proberen te werken, maar je moet er wel plezier in houden en het paard natuurlijk ook. Ook niet alle mensen zijn je vrienden en zo kan het bij paarden ook niet altijd klikken..

Neem een voorbeeld; een manege. Heleboel ruiters, heleboel paarden. Je kan niet iedere ruiter op ieder paard zetten, omdat het soms gewoon niet klikt tussen ruiter en paard. En moet je dan die ruiter iedere week op een paard zetten waar het niet mee klikt? Dan heeft het paard een naar uur en de ruiter een naar uur. Dat is gewoon de realiteit en daar is helemaal niks mis mee!

Kijk het nog even aan.. het is een hele inverstering een paard en je moet er wel met plezier naar toe blijven gaan. Ook voor je paard moet het natuurlijk leuk blijven!

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 13:55

Reformer.. Aah dus er is voor mij ook nog hoop :) haha ik denk ook dat ik wat rustiger aan moet doen met van alles er omheen dat speelt ook wel mee. Een goede begleider heb ik ook gevonden althans daar ga ik van uit. Op mijn nieuwe stal gaat ze me helpen dus het wordt een nieuwe start voor ons beide!

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 13:59

@ Linerfa ik ben het met je eens dat je ook niet met elk mens bevriend kan zijn. Paarden hebben ook allemaal een verschillend karakter en verleden. Ik besluit inderdaad om nog voorlopig door te gaan we gaan verhuizen en ik krijg begeleiding als het dan nog niks wordt tja dan gaat ze weg

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:00

Wat ik met mijn paard vooral heb, is heel confronterend, maar wel waar.. Als IK niet goed in mijn vel zit, druk op het werk, stress, moe of andere omstandigheden, moet ik er gewoon niet op. Hij voelt dat onwijs goed aan, al met poetsen en opzadelen merk ik dat aan hem ( hij dus aan mij ) en met rijden krijg ik dan echt een dikke middelvinger van hem als hij die zou hebben.. :D
Het ene paard is bijvoorbeeld heel voorzichtig en terughoudend met een onzekere ruiter, maar dat zou die van mij niet zijn. Die neemt de touwtjes in handen, hij heeft echt een consequente leider nodig. En als ik niet goed in me vel zit, kan ik die consequente ruiter niet zijn..

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 14:03

Ohh Reformer volgens mij is mijn paard een zusje van jouw paard :D hahaha de mijne voelt het ook zooo goed aan... Als ik een dag heb van nou ik ga me echt niet druk maken vandaag dan gaat alles een stuk relaxter, als ik het gevoel heb dat ik moet presteren of heb een slechte dag dan krijg ik ook helemaal niks voor elkaar jaa een bitch figt!

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 14:06

Mijn probleem is ook als ze voelt dat ik niet goed in mijn vel zit dat ze dus gaat draken zoals staken en bokken. Als ze zie dit ik een zweepje in mijn hand heb met rijden (geef haar nooit een tik want dat durf ik zelfs niet :) ) dan gaat ze met me aan de kletter! Ze is ook zeker niet bang voor de zweep want ik mag haar normaal overal aanraken met dat ding ze geef geen kick maar onder het zadel wordt ze boos :( terwijl ik haar nooit een rammel geef

Reformer

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:07

Oh ja, en als je haast hebt en nog 10000 andere dingen te doen hebt waar je stiekem toch in je achterhoofd constant over na denkt of je het allemaal wel gaat halen die dag, dan doe ik altijd lekker dubbellonge of bijzet longeren, want anders gaat ie ook niet goed! :D

Moet zeggen, heb er geen last van al een tijd, maar dat komt omdat ik hem mee heb op interne stage, dus heb de hele dag de tijd voor hem.. Hij loopt nu echt als een zonnetje! Dat bewijst het maar weer.. Hoop dat ik dit gevoel aan kan houden, ook ná stage! :)

Jij succes ermee! En liefde op het eerste gezicht.. Ik geloof er wel in.. Maar dat komt omdat het voor mij al bewezen is! Ik zou nog even doorzetten als ik jou was, en toch wat andere manieren verzinnen, desnoods 1 week lang alleen maar longeren, even niet erop, en dan onder begeleiding even opnieuw beginnen..

Tooske

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:08

Tja ik ken je verhaal precies heb er ook zo eentje staan. En verkopen begin ik niet aan.
Dus ben ik me aan gaan passen aan het paard aangezien ze dat niet aan jou gaat doen en sinds dien gaat het al een stuk beter. Je paard probeert je waarschijnlijk wat te vertellen en daar zou ik eerst eens naar luisteren.

siepjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:11

Ik zou haar niet aanhouden. Je kunt nog zo vechten voor jullie relatie- maar als jullie niet bij elkaar passen is het voor beide niet eerlijk om bij elkaar te blijven. Sowieso heb je je paard voor het plezier en dat kan ik uit je tekst niet echt eruithalen.
Het is niet erg om eens een mindere dag samen te hebben- dat komt in de beste relaties voor- maar uiteidnelijk moet je er samen voor gaan!
Ga eens kijken naar andere paarden- hoe dat voelt. Als het je verlangen sterker maakt dan zegt dat ook genoeg.

Doubtless

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 14:30

linerfa schreef:
Neem een voorbeeld; een manege. Heleboel ruiters, heleboel paarden. Je kan niet iedere ruiter op ieder paard zetten, omdat het soms gewoon niet klikt tussen ruiter en paard. En moet je dan die ruiter iedere week op een paard zetten waar het niet mee klikt? Dan heeft het paard een naar uur en de ruiter een naar uur. Dat is gewoon de realiteit en daar is helemaal niks mis mee!

Heeft idd geen zin, omdat die ruiter schijnbaar zo koppig en doof is dat deze niet in staat is zich aan te passen aan de signalen van het paard.
Hetzelfde bij ts, als je het mij vraagt.
TS ga op zoek naar regelmatige begeleiding & leer luisteren!
Een paard dat geen zin heeft, misbruik maakt van je, staakt etc heeft daar een reden voor. Het paard om deze reden verkopen geeft aan dat jij niet aan jouw gebrek wil of kan werken. Prima, maar ben je daar dan wel bewust van.

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 14:39

Ik zeg al meerdere malen in dit topic dat ik ook wel bewust ben van mijn eigen karakter en dat ik de begin post heb getypt puur uit emotie hoe ik me op dat moment voelde. En ik voel me er al beter onder ik denk weer realistisch na, en het zal vast wel een paar keer voorkomen dat ik me weer machteloos voel maar dan ga ik dit topic weer doorlezen met jullie wijze raad zodat ik weer helder na kan denken:)

Sellyxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-01-12 19:50

wat een vervelende situatie
je moet er natuurlijk plezier in houden
maar probeer ook niet te streng voor jezelf te zijn
dan maak je het voor jezelf ook alleen maar moeilijker.
probeer opnieuw ervan te genieten en het zo positief in te zien!:)

woezeltje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-01-12 21:45

Dankje Sellyxx... Vanavond had ik zo iets ik ga niet rijden ga gewoon longeren met longeerlijn,halster en ZONDER zweep }> :o ... Ik heb mezelf verboden om kwaad te worden en voorgenomen rustig te blijven... Ze deed het heel goed... Als ik zei halt, stap, draf, en galop reageerde ze super. Op het begin is ze 2 keer er vandoor gegaan ze zet haar nek er op en ren weg. Heb haar terug gepakt en het verder genegeerd daarna was ik haar elke keer voor als ze maar dacht weg te rennen gaf ik een klein rukje aan de longeerlijn corrigereerde haar verder met een strenge stem en het gelijk weer vergeten en al het goede met stem beloond. Ik leek wel een debiel met de complimentjes geven maar daar had ik even *poep* aan haha... Al met al heeft ze het goed gedaan liep braaf haar rondje zonder pogingen om weg te rennen... daarna door de bak heen gestapt en ze volgde me braaf... In stal nog even staan tutten etc. Pff ik kan het wel maar het wordt een hele klus om rustig te blijven :P het blijkt maar weer ik moet hard aan mezelf werken... Dan krijg ik een schaapmak paard want op onze goede momenten lijkt het wel een engeltje haha