Ik heb een 3 jarige die er zelf niet altijd zeker van is of ze mij leuk vind. Andersom ben ik wel van overtuigd

Jij zegt zelf veel energie in je paard te steken & daar weinig van terug te krijgen. Ik denk dat dat het verkeerde uitgangspunt is. Je paard moet voor jou werken & daarvoor beloond worden, niet andersom.
Mijn merrie is een dominant ding wat een duidelijke leider nodig heeft. Ikzelf wilde starten vanaf een gelijkwaardige positie, maar een paar weken geleden is me toch duidelijk verteld dat dat géén startpositie is, maar iets waar je naartoe moet werken!
In november heb ik trailerlaadles gehad van Irma van der Pol. Tijdens deze les hebben we een stuk grondwerk meegenomen & hier kwam uit naar voren dat mijn puberkind geen respect had voor mensen en zich niet zomaar laat domineren. Inmiddels zijn we een paar weken verder & hebben we regelmatig geoefend. Ze laat zich nu sturen, ze laat zich op haar plaats zetten en ze doet moeite voor mij omdat ze niet gecorrigeerd wil worden, maar ook goedkeuring en beloning wil krijgen!
Ik weet niet waar je woont, maar misschien is het een idee om een afspraak te maken met iemand die dit soort zaken vanaf de grond op kan lossen & jou kan leren om de rollen om te draaien.

Eindelijk was ik de baas aan het worden
vanaf dat moment is het (met pieken en dalen) steeds beter geworden.
en mijn paard heeft ijzers dus het is geen optie om haar in een zuigende modderige bak te zetten. En dan nog moet ik er allemaal zelf voor zorgen dat ze buiten komt in de winter en dat kan dan maar een paar uurtjes want er mag niet gevoerd worden, ik heb ook niet altijd de tijd om tussendoor haar weer binnen te zetten. En de andere mensen van stal laten hun paard gewoon binnen staan of een groepje waar mijn paard niet bij kan/mag. Waar ik naar toe ga verhuizen staat ze op een mooie droge zandbodem dus ideaal voor mijn paard.
haha ik denk ook dat ik wat rustiger aan moet doen met van alles er omheen dat speelt ook wel mee. Een goede begleider heb ik ook gevonden althans daar ga ik van uit. Op mijn nieuwe stal gaat ze me helpen dus het wordt een nieuwe start voor ons beide!
... Ik heb mezelf verboden om kwaad te worden en voorgenomen rustig te blijven... Ze deed het heel goed... Als ik zei halt, stap, draf, en galop reageerde ze super. Op het begin is ze 2 keer er vandoor gegaan ze zet haar nek er op en ren weg. Heb haar terug gepakt en het verder genegeerd daarna was ik haar elke keer voor als ze maar dacht weg te rennen gaf ik een klein rukje aan de longeerlijn corrigereerde haar verder met een strenge stem en het gelijk weer vergeten en al het goede met stem beloond. Ik leek wel een debiel met de complimentjes geven maar daar had ik even *poep* aan haha... Al met al heeft ze het goed gedaan liep braaf haar rondje zonder pogingen om weg te rennen... daarna door de bak heen gestapt en ze volgde me braaf... In stal nog even staan tutten etc. Pff ik kan het wel maar het wordt een hele klus om rustig te blijven
het blijkt maar weer ik moet hard aan mezelf werken... Dan krijg ik een schaapmak paard want op onze goede momenten lijkt het wel een engeltje haha