Een zweepje of sporen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Nayomie

Re: Een zweepje of sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 15:33

Op manegepaarddn zou Ik een zweepgebruiken.

sadiekjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 16:23

ik rijd af en toe met een zweepje, maar meestal zonder, ik gebruik dan ook geen sporen

J_Verlangen

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-12 22:36

Ik gebruik alleen een zweep met springen, als ze eerder moet afzetten geef ik dr een tikje op haar voorbeen, maar ik draag daarbij ook sporen, maar die zijn er puur en alleen voor om haar te corrigeren als ze opzijspringt of debocht te krap wil maken.

met dressuur rij ik alleen met sporen.

xx

Nyaleti

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:44

Ik zou op een manege met zweepje rijden.

Urisis

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 16:51

ik zit dus ook met deze vraag, mijn verzorgpaard reageert niet goed op mijn beenhulpen en als ik een tik geeft op haar achterwerk vlieg ze daar ook niet meer van op , maar ik gaat aan mijn instructrice vragen of ik met sporen moet gaan rijden, :j

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:07

tepukky schreef:
Vindt jij sporen dan niet diervriendelijk? Stip2112

op maneges vind ik een zweepje beter, veel kinders kunnen hun benen niet stil houden en schoppen steeds die sporen erin, op zo'n moment is een zweepje beter. Je moet toch al aardig goed kunnen rijden wil je met sporen gaan rijden. En vind het ook pas nodig eigenlijk als je wijken, schouder binnenwaarts etc gaat doen in de lessen. Om je pony vooruit te trappen vind ik het onzin, moet de instructrice/instructeur de kinderen meer leren hoe ze een pony aan het been kunnen gaan rijden (dus lopen met 1x been en niet 10x keihard schoppen).

Ik rijd zelf met sporen, heb er korte benen op mijn paard van 1,75 en heb heel weinig kracht in mijn benen (gescheurde spier gehad), hoef ook maar hier iets te laten voelen en hij gaat al wijken/opzij (nu nog). Rij bijna nooit met zweep, hij vindt het niet fijn en ik ook niet.

capopjekop

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:09

Sporen zijn bedoeld voor de verfijning. In mijn ogen heb je die nog niet nodig op het basisniveau en dat is toch vaak het niveau dat op maneges wordt gereden (althans hier in de omgeving), dus ik zou voor de zweep gaan. Voor sporen heb je stille benen nodig, anders stompen de pony's nog meer af.

ShauniBef

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-12 17:13

Mayflower_ schreef:
Lisa789 schreef:
Ik vind het allebij diervriendelijk, als je het maar goed gebruikt. /3

En hoe gebruik je deze goed bij manegepony's?

Zoals het bij ieder paard gebruikt moet worden :Y) ?!

StefanieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:28

-
Laatst bijgewerkt door StefanieT op 27-09-25 14:32, in het totaal 1 keer bewerkt

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 13:46

Bij manege ruiters een zweepje :j Vaak hebben veel mensen niet zo'n hele goede beenligging. En dan zit je met die sporen je pony flink te irriteren.

Elmira30

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 14:44

Als je alleen op manegepaarden rijd zou ik het bij een zweepje houden.

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:12

de meeste (zowel manege- als pension) ruiters kunnen geen verschil houden tussen drijven met de kuit en drijven met spoortje, en het hoe of wat van een spoor. Een spoortje is namelijk niet om je pony harder mee te laten gaan :)
daarom vind ik een zweepje vriendelijker.

Angelique81

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 15:24

Ik rij alleen met zweepje. Op de manege wordt vaak tegen mij gezegd dat ik beter met sporen kan gaan rijden ;( . Iedereen doet dat daar. Maar ik vind dat mijn beenligging er niet stil genoeg voor is en heb neiging om met voet te drijven ipv kuit, wil dit eerst goed voor elkaar hebben. Bovendien lijken sporen mij op mijn niveau ook vrij overbodig.

Mijn verzorgpaard is niet zo voorwaarts van zichzelf, maar met zweepje erbij vind ik het wel prima gaan.
Als ik het zweepje alleen al erbij heb loopt ie wel door, hoef het niet eens vaak te gebruiken.

Ze zeggen dat mijn verzorgpaard best met sporen gereden kan worden en dat ie er niets om geeft als ik hem per ongeluk te hard zou prikken. :? Dit lijkt mij juist verkeerde situatie omdat ie dan nog meer afstompt.
Hoe denken jullie hierover??

Waratje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-12 19:46

Als een paard er niet om geeft als je hem te hard prikt, dan heeft het bar weinig nut om met sporen te rijden, want hij is er niet van onder de indruk.
Je hebt dus gelijk dat je gewoon met zweepje blijft rijden als dat goed voor jou werkt.

xChoco

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 12:59

Bij manegeruitertjes zou ik liever een zweepje zien dat sporen. :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 13:01

Die paarden zijn ook zweep gewend.
En idd, jonge ruitertjes zijn Nog wat onrustig met de benen.

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 16:59

hey
zou het indd bij een zweepje houden!
ik rijd er altijd mee maar gebruik hem aleen als het nodig is!

haflinger99

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-12 20:38

Heeii .
Ik zou het idd bij een zweepje houden '
Maar ik gebruik hem eigenlijk nooit, ze is meteen al rustiger als ze het zweepje ziet .

suikermeisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 08:49

Aaltsje_ schreef:
Heeii .
Maar ik gebruik hem eigenlijk nooit, ze is meteen al rustiger als ze het zweepje ziet .

hoe kan een pony rustiger worden als ze een zweep zien? Geloof daar niet echt in eigenlijk... Paarden accosieren dingen niet met elkaar tenzij ze afgeronst worden en dan worden ze er echt niet rustiger op...

Hackny: wanneer is een zweep in jou ogen nodig dan?

Spruitje56

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-12 17:11

suikermeisje schreef:
Aaltsje_ schreef:
Heeii .

hoe kan een pony rustiger worden als ze een zweep zien? Geloof daar niet echt in eigenlijk... Paarden accosieren dingen niet met elkaar tenzij ze afgeronst worden en dan worden ze er echt niet rustiger op...

Hackny: wanneer is een zweep in jou ogen nodig dan?

als ik het paard moet coriseren of effe niet 'wakker' is!!

brittney98

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:46

Sporen zijn er niet om je paard of pony meer voorwaarts te krijgen maar om je hulpen te verfijnen ik zou het bij een zweepje houden

welmoed__

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 17:50

bij een manege vind ik rijden met sporen altijd een beetje eng. Je ziet toch dat de manege ruiters (niet gemeen bedoeld) vaak niet goed weten hoe om te gaan met sporen. (moet ik er bij zeggen dat veel mensen met een eigen paard het ook nogsteeds niet weten). Ik zou het op een manege bij een zweepje houden, of je moet weten hoe met sporen om te gaan.

AfricanLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-02-12 22:23

ik hou echt niet van sporen en dat gebruik ik ook niet
soms gebruik ik een zweep maar alleen bij lastige paarden het liefst rijd ik zonder beide

horses_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-02-12 20:28

Licht er een beetje je aan of je de sporen op een goede manier gebruik en of je je benen goed stil kan houden anders zit je de pony steeds te prikken met de sporen ;)
Zelf rijd ik altijd met zweep omdat ik mijn benen niet stil kan houden en sporen lijkt mij ook niet fijn

SSDesign

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-02-12 12:09

Geef mij maar een zweepje. Ik zie nog steeds vaak mensen met sporen rijden die er niet mee kunnen rijden. Ik heb er zelf overigens nog nooit mee gereden, want ik vind het niet nodig. Een zweepje kan wel handig zijn bij sommige manegepaarden, maar ik vind het toch erg jammer dat het vaak 'moet' omdat het paard anders niet vooruit te branden is.