Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ingaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:20

tja koeien en varkens worden vet gemest en worden vaak maar een jaar oud alleen omdat wij ze op willen eten.
een paard heeft vaak toch en wat beter leven gehad en is vaak beter af als hij geslacht word omdat ze meestal wat mankeren.
tegen een spuitje kunnen ze gaan vechten met schieten zijn ze gelijk dood.
ik persoonlijk zie het probleem niet van paardenvlees eten en zou het ook gewoon doen als ik het op mijn bord krijg.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:21

xxMaxx schreef:
Gypsy schreef:

Als het paard een fijn leven heeft gehad en snel is geslacht eet ik hem gerust op...

Idd, veel varkens en koeien zouden jaloers zijn op een paardenleven.[/quote]
Ik zou ook eerder paard eten dan koe of varken. (paarden vlees uit nederland verkregen dan). Maar mijn moeder wilt dat niet, hoe vaak ik ook zeg dat een paard een beter leven het gehad dan een varken in een hok van 1 bij 0,5. paarden hebben goed leven gehad en worden binnen 2 dagen geslacht als ze naar de slacht gaan (heb ik dit goed)? Nou dan vind ik het echt eerder andersom.

alcootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:22

Ik eet het niet omdat ik het niet lekker vind.
Verder vind ik het totaal geen probleem dat het gegeten wordt.

Paard heeft meestal een goed leven gehad.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:23

alcootje schreef:
Ik eet het niet omdat ik het niet lekker vind.
Verder vind ik het totaal geen probleem dat het gegeten wordt.

Paard heeft meestal een goed leven gehad.

En veel mensen weten dit dus niet :n

Debola_89

Re: Waarom ik geen paardenvlees eet en nooit zal eten.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:24

Ik heb het ooit gegeten (op paardenkamp haha lekker ironisch) en vond het lekker. Maar ik ga het zelf niet halen, en ben ook niet van plan het ergens anders te eten... Niet uit principe, maar gewoon, omdat de gedachte erbij mij het vlees niet meer zo lekker doet vinden... Ik eet maar al te graag een ander stukje vlees. Maar anderen mogen van mij doen en laten wat ze willen...

lizet_lara

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:27

tessyke schreef:
de (meeste) mensen worden na hun dood ook orgaandonor.
waarom zouden paarden dan ook niets nuttig mogen doen na de dood?

eens :j

Maeve

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:27

Paarden hebben vaak een mooier leven gehad dan koeien en varkens en noem maar op.
Ik ben zelf vegetarier maar mijn lieve paardje is vorige maand naar de slager gegaan. Ze heeft een mooi leven gehad, voornamelijk in de wei met vriendjes en af en toe een veulentje en in haar laatste jaren is ze zo'n 3 keer per week uit de wei gehaald om een stukje door het bos te kuieren. Helaas kon ze geen pijnloos en paardwaardig leven meer leiden en daarom heb ik gekozen voor een paardwaardige dood, met pijn in mijn hart, maar in volle overtuiging. Geen vlees eten is mijn eigen keuze omdat ik het niet nodig vind, maar ik ben niet tegen het eten van vlees(door anderen) als een dier een goed leven heeft gehad.

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:34

Ik eet het niet, uit principe. Ik eet geen dieren wat ik als huisdier had/heb. Dat kan ik simpelweg niet. Dus ik eet geen kat, hond, paard, konijn, rat, cavia etc.

Dat een ander het eet, ach, moeten ze zelf weten. Ik breng mijn paarden ook liever naar de slacht als het zo ver is, dan dat ik ze in laat slapen.

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:42

Ik eet geen paard want vind het niet lekker... Snacks etc eet ik rustig hoor, al smaakt een kalfskroketje me wel beter dan een goedkopere kroket waar oa paard in zit, maar dat heeft niks met de diersoort te maken :D

Mn eigen paard zal ik niet naar de slager doen, ik wil niet dat het lichaam zo ''onteerd'' wordt, heb de foto's etc gezien van de excursies naar Nijkerk en ík zou daar niet gauw voor kiezen. Echter alle begrip voor mensen die dat wel doen, ieder zn eigen voorkeuren :)

Maar verder... Als het dood is, is het dood. Als ik t niet koop/eet doet een ander dat wel een mn stukkie vlees smaakt me prima. En of dat nou een varken of een kalf is zal me een zorg zijn eigenlijk :)

GamblersCup

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:43

Daar ben ik dan weer hypocriet: ik eet geen jonge dieren. Maar wel rustig een kip, stuk koe of varken...

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 22:44

Ik dring het andere mensen niet op, als iemand het lekker vind, fijn voor die persoon maar ik doe het niet. De reden voor mijn post is omdat ik er niet tegen kan dat sommigen mij willen opdringen van het wel te eten omdat het tussen mijn oren zit. Ja, het zit idd tussen mijn oren en het zal vast geen slecht vlees zijn maar ik eet het niet omdat ik er niet tegen kan dat ik dan dat ene of dat andere leuke paard gewoon op mijn bord zie liggen.
En dat is het juist: na mijn antwoord doen mensen wat ze willen (dat zeg ik ze dan ook, net als laatst) maar dan zwijgen ze tenminste in plaats van nog een kwartier door te gaan over waarom ik het wel zou moeten eten. Van koeien en varkens vind ik het ook allemaal heel zielig en ik heb zou ook willen dat die een beter leven vooraf zouden hebben, maar voor mij is dat anders ik krijg dan tenminste geen lievelingsdier op mijn bord. Trouwens een hond of kat eet je hier toch ook niet, en in Azië dan weer wel. Wel, degenen die zo fanatiek tegen mijn eetgewoonten zijn en me zeggen dat het de natuur is van dieren te eten waarom eten jullie dat dan niet? Dat is toch net hetzelfde
Als het moment er is dat je paard zijn leven erop zit dan breng ik het liever niet naar de slacht, ieder doet wat die wil maar ik zou het gewoon niet over mijn hart krijgen.
Maar goed ieder zijn eigen ding, noem me alleen geen hypocriet omdat ik geen dieren eet die ik als huisdier (paard is mss wat groter dan het modale huisdier maar het is een brede categorie) zie.

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:46

Ik werd laatst betrapt terwijl ik een lekker paardenbiefstukje ging bakken. Zegt hij, "Ja maar jij houd toch van paarden?"
Ik heb geantwoord met:" Ja, dat bedoel ik nou. Ik hou van alles wat met paarden is. :=

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:46

Diva92 schreef:
Ik dring het andere mensen niet op, als iemand het lekker vind, fijn voor die persoon maar ik doe het niet. De reden voor mijn post is omdat ik er niet tegen kan dat sommigen mij willen opdringen van het wel te eten omdat het tussen mijn oren zit. Ja, het zit idd tussen mijn oren en het zal vast geen slecht vlees zijn maar ik eet het niet omdat ik er niet tegen kan dat ik dan dat ene of dat andere leuke paard gewoon op mijn bord zie liggen.
En dat is het juist: na mijn antwoord doen mensen wat ze willen (dat zeg ik ze dan ook, net als laatst) maar dan zwijgen ze tenminste in plaats van nog een kwartier door te gaan over waarom ik het wel zou moeten eten. Van koeien en varkens vind ik het ook allemaal heel zielig en ik heb zou ook willen dat die een beter leven vooraf zouden hebben, maar voor mij is dat anders ik krijg dan tenminste geen lievelingsdier op mijn bord. Trouwens een hond of kat eet je hier toch ook niet, en in Azië dan weer wel. Wel, degenen die zo fanatiek tegen mijn eetgewoonten zijn en me zeggen dat het de natuur is van dieren te eten waarom eten jullie dat dan niet? Dat is toch net hetzelfde
Als het moment er is dat je paard zijn leven erop zit dan breng ik het liever niet naar de slacht, ieder doet wat die wil maar ik zou het gewoon niet over mijn hart krijgen.
Maar goed ieder zijn eigen ding, noem me alleen geen hypocriet omdat ik geen dieren eet die ik als huisdier (paard is mss wat groter dan het modale huisdier maar het is een brede categorie) zie.

Omdat ze het niet verkopen misschien?

amyz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 22:49

Nou hond of kat moet ik ook niet aan denken hoor :n Maar dat is hier ook niet ''normaal'' en dat scheelt misschien ook...

Maar als mensen vragen of ik paardenvlees eet zeg ik altijd dat ik het niet lekker vind en als mensen dan door gaan zeuren herhaal ik dat en daar mogen ze het mee doen :+ Meer of minder kan ik er niet over zeggen, als wordt je als paardeneigenaar vaak aangepraat dat je het niet eet omdat je het zielig vindt. Eigenlijk is het gewoon nooit goed :+ Eet je het wél staat je omgeving stom te kijken en eet je het níet krijg je ook een hele discussie :+

shirleyp

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:02

Mijn vorige paard (Winand) heb ik laten slachten. Ik hoop dat mensen ook na zijn dood nog van hem hebben mogen genieten. Dat blijft wel een vreemde gedachte hoor! Ik zie nog regelmatig producten in de supermarkt waarbij ik me af vraag of daar een stukje Winand in zou zitten ;) Knabbelspek, rookvlees, hondervoer in blik, lijmpotjes... :')

Vlees is voor mij vlees, bedoeld om op te eten. Van welk dier is voor mij van ondergeschikt belang. Natuurlijk vind ik de ene vleessoort lekkerder dan de andere en eet ik eigenlijk vooral kip, rund en varken.

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-01-12 23:09

@amyz: nee, het is idd zo dat hond en kat hier niet normaal zijn en ik vind het maar beter ook. Dat is het: of je nu wel of geen paard eet als ruiter er is altijd wel iets waar mensen over moeten preken. En ja, het zit me mss tussen de oren en ja ik vind het zielig maar het is en blijft wel mijn keuze hè.
Er zijn mensen die bijvoorbeeld ook geen konijn eten omdat ze het zielig vinden wel ik snap dat best van die mensen maar die eten ook gewoon ander vlees net als ik en die worden niet uitgemaakt voor hypocriet.

_Lisanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:31

Zelf ben ik vegatarier, dus ik eet het sowieso niet. Maar ik ben wel van mening dat je eigenlijk beter paardenvlees kunt eten dan varkensvlees bijvoorbeeld. Over het algemeen wordt een paard geslacht omdat hij iets mankeert, maar heeft hij gewoon een goed leven gehad (wederom over het algemeen).
Van een koe/varken/kip kun je dat helaas lang niet altijd zeggen...

Diaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:32

Hihi.. een vriendin had altijd paardenrookvlees op brood naar de manege.. tot ze haar vertelden dat het paard was :') _/-\o_

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:32

Maar mensen, dat ligt eraan waar het vlees vandaan komt. Er is ook paardenvlees VERWERKT in producten, dit vlees komt vaak van buitenaf. Die paarden zijn niet zo juist behandeld, let erop waar het vandaan komt al je het eet

Cchanny

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:33

Goof schreef:
Je kan het ook anders bekijken; eet hem op zodat hij je zelfs na zijn dood nog kan dienen :Y)

Precies.
En ik vind het ook nog erg lekker.
Heb wel eens in me paardrij broek ook wel een paarden worst gehaald.
Wat wordt je dan raar aan gekeken zeg haha :P

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:35

Een heel lugubere (maar puur theoretische) vraag mischien maar... Veel mensen hier willen dus dat het paard nuttig is na zijn dood. En ik dacht er aan omdat ik laatst een website (ja echt waar) tegenkwam van iemand die huiden verkocht. (Geloof niet van paarden? Wel staarten?)

Mijn paard is een vliegenschimmel, mooie zilverachtige glans. Stevig, prachtig vloerkleedje zou het wezen. Gaat dat dan weer te ver of? :+ Ik bedoel staart afknippen zie je wel regelmatig.
Maar ik weet eigenlijk niet eens of dat kan met een paardenhuid. :o

ship

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:39

Cchanny schreef:
Goof schreef:
Je kan het ook anders bekijken; eet hem op zodat hij je zelfs na zijn dood nog kan dienen :Y)

Precies.
En ik vind het ook nog erg lekker.
Heb wel eens in me paardrij broek ook wel een paarden worst gehaald.
Wat wordt je dan raar aan gekeken zeg haha :P

hihi hier net zo in een rijbroek een paardenworst ophalen bij de slager en dan nog de vraag krijgen maar mevrouw eet u paardenvlees ummm ja ik wel...

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:41

Ik eet graag een lekker paardenbiefje, vind het zelfs lekkerder als bief van een koe.
Waarom anders denken over een stukje vlees van een paard dan dat van een koe? Koe heeft ook voor ons 'gevochten' in de oorlog door de karren te trekken, ons vlees te geven en melk. Geloof maar niet dat die paarden bleven liggen in de oorlog, dat die ook fijn werden opgegeten!

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:45

Gypsy schreef:
Paard doet de mensen plezier tijdens zijn leven, en na zijn dood is hij wéér ergens goed voor, namelijk om opgegeten te worden. Meer eer kan een prooidier niet krijgen. imo dan.

Of gooi jij hem zomaar weg? Verspil je zijn lichaam?

zo denk ik er ook over.

Paardjes die een goed en gezond leven hebben gehad laten ophalen door de rendac en laten verwerken als veevoer.... :roll: of laten slachten en daar nog mensen mee voeden en laten genieten van een goed stukje scharrelvlees :+

elliecuijk

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:48

Ik beschouw het als de kringloop van het leven.als wij straks begraven zijn na onze dood dan worden we uiteindelijk voer voor de pieren.