Wat pik je van je paard en wat niet ?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

xClaudiaaL

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-12 23:17

setteke schreef:
Oplossen klinkt echt veel vriendelijker als afstraffen :D (maar dat had je zelf al in de gaten)

haha, inderdaad, afstraffen klinkt gelijk zo negatief :)

Gerdagorter

Re: Wat pik je van je paard en wat niet ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:19

Dominant gedrag moet je nooit toestaan, dus bijvoorbeeld schuren mag mijn paard niet.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 11:29

Trappen en bijten accepteer ik niet. Maar zoals laatst wil hij zoals elke keer klitteband van mn jas open maken, ik sta het elke keer toe maar die x pakt hij perongeluk mn vel erbij, dan krijgt hij niet op zn flikker maar laat hem nu niet meer aan mn klitteband zitten!

De ene x kan ik wat meer hebben, vanmorgen doe ik een vlecht in zn manen en hij staat maar te draaien en te schrapen,dan zorg ik er wel even voor dat hij blijft staan door een strenge stem.
Verder kan hij flink overdrijven, hij hoeft niet van elk dingetje te schrikken voor de kar dus dan zeg ik wel van hup doorlopen. Verder mag hij best veel hahaha

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:49

Ik ben niet de allermoeilijkste, als mijn pony bijvoorbeeld staat te draaien met poetsen negeer ik dat gewoon. Daarnaast is ze vrij onzeker dus als ze weereens wegschiet van iets negeer ik dat over het algemeen ook of kalmeer haar. Laatst bleef ze echter maar wegschieten en dook op een gegeven moment bijna bovenop me, dan ben ben ik er wel klaar mee :D Wegschieten oke, maar niet in mijn richting. En echt beginnen te drammen keur ik ook niet goed.
Gelukkig heb ik relatief gemakkelijke ponys, netjes opgevoed dus hoef erg weinig te "straffen", eerder corrigeren :)

Een trap of bijt accepteer ik overigens absoluut nooit, dan kunnen ze hem echt terug verwachten. Net als mij meeslepen of door me heen banjeren.

marjolein_el

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 12:57

Schuren mag die van mij alleen als ik er toestemming voor geef. Draaien tijdens het poetsen negeer ik, tenzij ze door mij heen gaat, dan krijgt ze een tik. Speels happen met uit het land halen mag ze ook, zolang ze mij maar niet aanraakt. Voor de rest heeft ze niet echt vervelende trekjes.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 21:58

Ik vind mijn paard erg goed opgevoed :j (dat was ze al toen ik haar kocht, dus ik geef mezelf geen compliment) soms is ze wel eens druk en probeert dan drie keer zo hard te lopen als ik (als ze naast me loopt) ik zet haar dan een paar keer rustig terug en dan kalmeert ze wel. Ze doet dat eigenlijk alleen als ze onrustig is en naar huis wil. :):)
Als we klaar zijn met rijden en ik geef haar losse teugel om uit te stappen maag ze aan haar benen schuren en als ik af gestapt ben mag ze met har hoofd tegen mijn schouder of rug schuren. Als je problemen hebt in de hierarchie is het wellicht verstandig om dominant gedrag (is schuren wel dominant gedrag?) niet te accepteren, maar ik heb er geen moeite mee dat ze dat doet, ze moet het alleen wel zachtjes doen zodat ze me geen pijn doet. Het komt maar een doodenkele keer voor dat ze wat te ruw is en dan zeg ik "zachtjes!" en dan is het ook meteen klaar. :*
Overigens mag alleen mijn eigen paard dat bij mij. Van andere paarden accepteer ik dat niet omdat ik niet zo'n band met hem heb als met mijn eigen paard.
Mijn paard staat altijd rustig op de poetsplaats. Dus daar heb ik geen problemen mee.
Als ik buiten heb gereden en we zijn aan het uistappen mag ze een grasje pikken, geen probleem. Ze probeert nooit tijdens het rijden te grazen. Ik ben dus vrij makkelijk naar haar, maar vind dat ze er geen misbruik van maakt.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:03

Een van mijn belangrijkste regels in de wei is dat er niet chaggie gedaan wordt en gedreigd tegen andere paarden bij mij in de buurt.
Ze worden in eerste instantie gecorrigeerd met stem en anders worden ze weg gestuurd.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:05

dat hangt er maar vanaf, als andere paarden opdringerig naar mijn paard doen mag ze daar best bitchie op reageren als ze daar niet op zit te wachten.
Alleen verwacht ik wel dat als ik er toevallig tussen sta, ze rekening met mij houdt.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:06

scheuren na het rijden is echt NOT done !
Buiten aan de hand lopen en dan een paard hebben wat jou naar de berm trekt om gras te eten is ook echt NOT done
mij bv duwen of bij poetsen mag ook niet en tja liefts ook een beetje stil staan maarja afentoe is een stapje verzetten is normaal als het maar geen dansje word ;)

dusja heel zielig paard heb ik :')

Maar hij staat zoiezo elke dag al heel de dag buiten in de wei ook in de winter en dan hoeft hij mij buiten niet naar de berm te trekken dacht ik zo ...

DB_CARTAGO

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:13

Vind een grapje best wel leuk maar ze moeten niet overdijven, En uit de bol gaan doe hij maar in de wei of aan de longe en als het dan toch echt moet een paar bokjes maar vanaf dat hij omhoog probeerd te komen is het welletjes dat eventjes goed doorrijden als hij mij bijvoorbeeld duwt dan duw ik hem zoiezo terug ofzo...

Hij is nog jong en kent zijn grenzen nog niet zo goed dus hij durft alles nog wel tijdens het rijden omhoog komen bokjes geven inneens stoppen waardoor ik in zijn nek beland of zo; kort om het is een grappenkoning. :D Tijdens het poetsen weet hij maar al te goed wat hij wel en niet mag dus hoef ik hem niet te straffen.

Als ik hem straf is het altijd met mijn stem of door extra krachtig te zijn met mijn hupen zodat hij voelt dat hij iets fout doet!!!
slaan zal ik zelden of nooit doen tenzij hij drijgt dan krijgt hij een stevige tik( dit heeft hij nooit gedaan)

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-01-12 22:29

Een paard mag niet in mijn ruimte komen als ik dat niet wil. :)

Cup__Cake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 11:52

Alleen agressief/dominant gedrag tegenover mij pik ik niet

stephanie0

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:05

Mijn pony is ontzettend heet fel en druk. Ik vind dit soms best vervelend, maar verminder dit alleen met geduld.
Maar dat wil niet zeggen dat ik alles pik. Als hij wil bijten of slaan (naar mij of ander paard) pik ik dit niet hoor.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 13:33

Schuren durft mijn verzorgpony niet bij mij :+
Nee, maar zodra ze gaat lopen bedelen en naar mijn jaszak begint te graaien en happen, krijgt ze een tik-je-op haar neus. Meestal is het dan weer een brave pony :D

Irismonty

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:50

Ik rijd op manegepony's, en dan wordt soms het schuren toegestaan en soms niet, ikzelf duw de pony's meestal weg. Wat zouden jullie doen?

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 19:59

Ik ben vrij streng geloof ik, als ik kijk naar de opvoeding van andere paarden. Als ik bezig ben met opzadelen of wat dan ook moet ze gewoon stil staan, ook als de boxdeur op staat en ook als er gevoerd wordt. Schuren mag sowieso nooit, omdraaien oid dus ook niet, aan me snuffelen/neuzen mag maar er wordt niet geplukt of getrokken aan kledingstukken. Verder moet ze van spullen afblijven en schuren met hoofdstel aan mag ook absoluut niet.

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 20:06

scheuren met hoofdstel mag bij mij absoluut niet, daar staat ook een grote straf op, want hij hoeft mijn dure hoofdstel niet kapot te maken. hij mag pas scheuren als hij zijn hoofdstel uit heeft, maar hij scheurt niet aan mij maar aan en paal. mijn paard moet ook gewoon stil staan. bijten is ook verboden, en slaan ook. als ik ga vlechten of scheeren moet hij ook niet de hele tijd op en neer lopen want dan kan ik niet netjes vlechten. als ik ga op zadelen moet hij ook stil staan. maar als ik dan even weg loop om mijn zadel te paken, mag hij wel bewegen.

goldenarrow

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 22:55

Hij mag niet bijten en slaan. Schuren mag hij pas als ik het hoofdstel af heb en het halster nog niet om heb gedaan en hij mag niet tegen mij schuren. Als ik hem eten geef moet hij aan de kant gaan en hij mag niet eerder eten pakken dan dat ik zeg dat hij het mag hebben (heb hem pas een maand dus hij loopt nu nog om me heen te drentelen om te kijken wat ik doe, maar 2 weken terug probeerde hij nog te eten dus het gaat vooruit :+). Tijdens het rijden mag hij best een keer een bok geven als hij het moeilijk vindt, maar hij mag niet steigeren. Als ik hem meeneem naar de wei oid moet hij aan een los lijntje mee lopen en achter mij lopen.

Oh, en hij mag pas een voetje geven als ik zeg 'voetje'. Bij de oude eigenaren gaf hij al een been als je er alleen maar naar keek onderhand, zeer vervelend als je bescherming om moet doen, maar daar straf ik hem niet voor. Het is hem aangeleerd van jongs af aan dus is het super dat hij het doet, maar ik vind het vervelend. Dus daarom druk ik met mijn hand tegen zijn knie aan zodat hij niet zijn been op kan tillen terwijl ik de peesjes omdoe en ik beloon hem als hij zijn been laat staan. Als hij hem optilt zeg ik nee. Als hij hem optilt wanneer ik 'voetje' zeg dan beloon ik hem ook (:

fotac

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 23:34

Schuren mogen mijn pony's alleen na het rijden als ik toestemming geef, ik snap hun wel dat ze dan jeuk hebben vaak krab ik dan zelf wel op die jeuk plekjes vinden ze heel fijn :D

Ik weet dat mijn pony bomproef is ik rij altijd buiten maar soms schiet ze er ineens van door omdat ze gewoon heel veel ennergie heeft. dat pik ik niet van haar en dan word ik ook echt wel boos.. dat merkt ze aan mijn stem en dan stopt ze meestal ook wel.

Ik vind ook dat pony's niet mogen happen ofzo dat heb ik ze ook meteen afgeleerd toen ik ze kreeg en ze doen het nooit meer. alleen door stemstraf door boos te praten of EH te zeggen en klein tikje op haar neus. Soms zie ik andere paarden happen en daar kan ik echt niet tegen behalve als ze een naar verleden hebben gehad dan snap ik het wel een beetje.

KM_Ris

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 02:14

Wat bedoelen jullie met schuren ? .. met zijn hoofd tegen persoon op ?

nicky_rilana

Woonplaats: eerst werden we gebombardeerd en nu gaan we die mensen helpen, raar dorp woon ik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 08:34

ja op tegen een paal op zijn been

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 08:48

ik wil voor mijn pony best wel een stapje opzij doen als meneer een lekker plukje gras ziet wat hij wil eten :)
maar ik pik het dus niet als hij mij vervolgens meesleurt naar de volgende pluk gras.
dat is net zo'n grens,moet wel controleerbaar blijven vind ik

WinBinChes

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 09:57

Ligt aan het paard. Mijn huidige paard heb ik nu bijna 6 jaar en we weten van elkaar wat we wel en niet kunnen doen. Ik hoef hem dus ook niet meer te corrigeren. Simpel even ''nee'' zeggen is genoeg. In het begin moet ik uiteraard wel duidelijk mijn grenzen aangeven net zoals hij dat moest.

DiantaM

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-12 23:02

Mijn persoonlijke ruimte is heilig. Daar mag hij pas inkomen als ik hem dat vraag. Hij mag derhalve niet schuren na het rijden. Dat vind ik zo'n onwijs irritante gewoonte.

Hij mag met wandelen ook geen plukjes gras pikken. Ik ben best streng geloof ik, maar heb dan ook een superpaard in de omgang.

Charlot_te

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-01-12 04:40

Schuren sta ik ook niet toe. Ik ben ook van mening dat ze dat doen uit dominantie. Mijn kat scherpt zijn nagels ook maar lekker aan zijn krabpaal ipv mijn been en paardjes mogen lekker hun voerbak oid gebruiken.

Verder ben ik een softie. Ik moet echt veel meer consequent zijn. Maar al doende leert men :P gelukkig heb ik een heel braaf en goed opgevoed bijrijdpaard dus als hij stout is heb ik niet gelijk met rare streken te maken. Mijn ego is het enige wat af en toe een deuk krijgt. :D