Waar komt het 'kloppen' op de hals vandaan?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nachtlampje

Re: Waar komt het 'kloppen' op de hals vandaan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:15

Springruiters die hun paard op tv een klopje geven :o
Die meppen er echt op los :') Kan begrijpen dat je blij bent, maar of zo'n paard dat ook zo opvat..
Ik kriebel de schoft of hals/manenkam altijd, klopjes heeft voor mij helemaal geen meerwaarde.

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:20

Ik wou net zeggen! Ik krimp altijd helemaal in elkaar, dat zijn gewoon echt hele flinke knallen. Ik snap echt niet hoe ie dat kan doen hoor :') Zo'n paard ziet zo'n lel echt niet als beloning. Heel raar.

Grapjasjes12

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 11:22

Ik heb geen flauw idee waar het vandaan komt, maar het verhaal dat papagroom hier heeft neergezet lijkt me nogal vergezocht _O- :))

In mijn ervaring vinden de meeste paarden een goede klop op de hals echt wel fijn. Misschien niet van nature, maar aangeleerd gedrag kan zeker ook als prettig worden ervaren. Het paard maakt dan de associatie tussen 'braaf paard' en het klopje.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:33

Maar waarom zou je dat klopje geven, terwijl je met hetzelfde gemak een krabbel voor de schoft kunt geven, wat bewezen aangenaam en dus beloning is voor je paard?

Marit

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:45

Ik geef inderdaad ook vaak een kriebel op de schoft, maar zo'n klopje gaat ook een beetje vanzelf.

anne_bento

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:50

Tja ik vind het ook altijd maar iets vreemds wat voornamelijk op manege's wordt "aangeleerd".
Ik geef mijn pony eerder een kriebeltje, woel even lekker door de manen heen en beloon ook met stem.

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:51

Ik klop nooit op de hals maar wel op de schouder.
Klatsch jezelf eens in je nek dan weet je hoe het voelt hahaha ik heb liever een schouderklopje hoor.

Muronia

Ik geef ook meestal een aai of een kriebel.

Nog een tip voor de "kloppers" onder ons :).

Ik leerde mijn leerlingen altijd dat ze diagonaal moesten belonen. Dus bijv. met de rechterhand over de nek heen naar de linkerkant en daar dan belonen (klopje / aai). Dit is veiliger dan met de rechterhand aan de rechterkant belonen. Als het paard zijn hoofd omhoog slaat heb je namelijk de nek/hoofd tegen je snuf aan. Op de eerste manier gaat de nek/het hoofd langs je, dus niet tegen je aan.

Marit

In de peuterles bij ons mogen ze het paard knuffelen ipv hals kloppen. Er wordt altijd geroepen 'Dan mag je pony nu een dikke knuffel geven en dan lekker uitstappen!'
Zie je al die kindjes helemaal over die nek hangen <3

Dat schuin belonen hebben wij inderdaad ook geleerd :j Maar ik hou me er bijna nooit aan :')

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:53

snap nog steeds niet waarom mensen voor kloppen kiezen,terwijl een lekkere kriebel niet meer moeite kost... zal wel aan mij liggen....

Dromen

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:57

Ik vond vroeger het kloppen al raar, nu nog steeds.
Meestal geef ik gewoon een kriebel

superlise

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 12:59

Ik klop gewoon hoor, het is gewoon wat je ze aan leert. Als ze op stal staat klop ik ook op de billen, ik kriebel ook wel eens maar dat valt bij mij meer onder een geruststellend iets als ze iets eng vind ofzo. Kloppen doe ik overigens pas als we klaar zijn, nooit tussendoor (dan is het gewoon ''braaaaaf'' of een aai).

s1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:00

Ik doe altijd gewoon kloppen en kriebelen een beetje, maar meestal doe ik hierbij ook wel een woordje dat hij het goed heeft gedaan ofzo.

Nicoletto

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:03

waar het vandaan komt?
ik heb een paar vd lesjes gevolgd en toen werd me ook verteld dat een paard liever gestreeld wordt.
meestal kies ik de gulden middenweg;zachte klopjes en zeg ik "goed zo kerel" oid

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:19

liljebo schreef:
snap nog steeds niet waarom mensen voor kloppen kiezen,terwijl een lekkere kriebel niet meer moeite kost... zal wel aan mij liggen....

Omdat mijn paard het kloppen wél lekker vind. :')

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:42

Captain schreef:
liljebo schreef:

Omdat mijn paard het kloppen wél lekker vind. :')

lekkerder dan even voor de schoft krabbelen?
Er is nl onderzoek naar gedaan. Op die specifieke plek krabbelen zorgde voor een omlaag gaan in hartslag en ontspanning, terwijl het kloppen op de hals dat effect niet had. In het gunstigste geval was het aangeleerd dat het goed bedoeld was, maar kon het in werking niet tippen aan het krabbelen.

Captain

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:44

Jep, kriebelen doet 'm niet zoveel. :j Heb het weleens geprobeerd.. Kriebelen, aaien, flink 'krabben' over de manenkam maar bij geen een actie gaat het lipje getuit zoals hij wel met kloppen doet. :+ Gek beest!

KozieZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:48

Een stalgenote van ons heeft acht als aanwensel om op 4 plaatsen te kloppen. Dus hals links en rechts en dan achterhand links en rechts :D Ziet er altijd wel grappig uit, maar heb haar er ook wel eens op aangesproken dat het eigenlijk raar is dat ze die kloppen/tikken als beloning moeten zien.

Zelf aai ik meestal aan 2 kanten tegelijkertijd (hals) Tijdens het rijden kriebel ik dan even door de manenkam of op de hals met mijn binnenhand.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 13:53

Captain schreef:
Jep, kriebelen doet 'm niet zoveel. :j Heb het weleens geprobeerd.. Kriebelen, aaien, flink 'krabben' over de manenkam maar bij geen een actie gaat het lipje getuit zoals hij wel met kloppen doet. :+ Gek beest!

Heb jij een aparte. Haha. Maar goed, uitzonderingen zullen altijd bestaan. Maar het is iig niet gebruikelijk, terwijl het kloppen juist wel gebruikelijk is en dat is eigenlijk onlogisch. Het aanleren daarvan in maneges zo mogelijk nog onlogischer.

Een paard kan natuurlijk leren begrijpen dat het bedoelt is als compliment, maar een krabbel heeft normaal gesproken geen uitleg nodig. Dus is het meer logisch om dat te gebruiken bij het gemiddelde paard.
Het betreft dus echt de plek voor de schoft, waar paarden elkaar ook kroelen. Daar is dus ook dat onderzoek naar gedaan.
Daarnaast hebben de meeste paarden andere plekken/manieren van aanraking, die ze aangenaam vinden. En dat kun je ontdekken door uit te proberen. (maar dan moet er uiteraard wel vertrouwen zijn. Bij een nieuw paard gaat dat meestal niet lukken)
Zo vindt een paard van mij krabbelen aan de linkerkant van de manenkam, net een handbreed achter de oren heerlijk, terwijl de andere kant haar niet veel doet. Het andere paard wordt het liefst gekrabbeld onder de hals en aan d'r kont. Met rijden niet uitvoerbaar, maar krabbel voor de schoft als compliment snappen ze allemaal. De kleinste vindt verder de kont ook aangenaam en de nieuwe (sinds 2 maanden dan) is vindt eigenlijk zo'n beetje alles lekker. :P

DearLove

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:07

Ik kneed altijd bij de hals van mijn pony en bij paarden en ik kriebel bij de staart wortel want dat vind ze heerlijk

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:07

Paardje krijgt tijdens het rijden een paar klopjes op de hals als ze iets goed heeft gedaan als bevestiging. Meestal krijg ik van haar als reactie dat de oortjes even naar voren draaien, dus boodschap komt wel aan. Maar ik denk dat klopjes geven vooral een gewoonte is van de meeste mensen.
Kriebelen achter de schoft en de oortjes vindt mijn paard fijn, plekjes waar ze zelf niet bij kan. Ze wil het dan ook terug doen bij mij dus dat vat ik dan maar op als goed teken...ook als ze per ongeluk mijn velletje te pakken heeft. Kriebelen achter de schoft schijnt te ontspannen dus dat doe ik wel eens als ze gespannen is met buitenrijden. Maar misschien dat dat meer effect heeft op mij dan op haar.
Paarden lijken geen last te hebben van het kloppen op de hals....de meesten hebben de associatie wel gelegd dat klopjes op de hals iets positiefs betekent of ze het nu lekker vinden of niet. Ik vind een klopje om mijn schouder ook niet perse "lekker" maar ik snap dat het iets positiefs is zeg maar.. :D
Grappig vehaal over die Neanderthalers....wel beetje vreemd aangezien mensen niet afstammen van Neanderthalers....

sassefras

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:14

mmm ik heb wat import paardjes uit ijsland en die doe je er geen plezier mee :+ , ze schrikken zich dood. ik ben het al lang afgeleerd, maar overal waar je met ze komt moet je uitleggen, aaien ok maar slaan nee :P

LindyH

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-01-12 14:33

Dinopino schreef:
kloppen op de hals is voor de mens moeilijk af te leren ;-).

Like.

:D

Jules_JP

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 15:19

Ik ben ook eerder voor et principe om de hals te aaien, denk altijd dat de bedoeling (belonen) op die manier gemakkelijker te doorzien is voor het paard. en eens krabben na het rijden vinden sommigen ook wel super, maar dat merk je ook meestal van paard tot paard wat ze liever hebben :)

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-12 16:15

ik kriebel mijn paard tussendoor zacht even op de schoft, en als we klaar zijn en hij heeft het goed gedaan dan krabbel ik hem even over de hele hals, je moet de gekke bekken die hij dan trekt eens zien :')