Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola
) maar ook ik kan daar af en toe moeite mee hebben. Ik kan dan wel even wachten het op me in laten zinken en nadenken wat ik daar van vind en of ik me er in kan vinden, maar eerlijk ik weet niet of ik dat toen ook al kon! (was altijd wat heet gebakend) oooolalaaaa schreef:ik ben maar 13 , en heb een verzorgpaardje ,
ik rij niet om stoer te doen ofzo maar voor het plezier , te willen bijleren ,
ik doe dat paardje zeker geen pijn !
het paard is ook nog maar 4 en sinds september zadelmak ,
en is nog niet van de simpelste ,
ik rij echt niet om stoer te doen !
doebidon schreef:Het is niet altijd even makkelijk om als je je "aangevallen" voelt meteen de logica ergens van in te zien.... ik val niet onder deze leeftijds groep(29 jaar) maar ook ik kan daar af en toe moeite mee hebben. Ik kan dan wel even wachten het op me in laten zinken en nadenken wat ik daar van vind en of ik me er in kan vinden, maar eerlijk ik weet niet of ik dat toen ook al kon! (was altijd wat heet gebakend)
doebidon schreef:ik zeg weer *highfive*![]()
![]()
bedenk ook dat dit dan voor velen van als een schik komt! en de foto's plaatsen omdat ze trots zijn op hun pony of wat ze denken bereikt te hebben. Het is bovenal gewoon sneu eigenlijk.
Ik kwam er ook achter dat ik vroegen "verkeerd" les heb gehad al hadden wij instructie en een eigenaar die niet hield van speciale bitjes en teugels voor de manege paarden.
Als wij een eigen hoofdstel (dat was stoer voor ons!!! een eigen hoofdstel)hadden mocht dat best om maar met eigen bit of het moest een lichter of zelfde bitje zijn, en er werd gecontroleerd of het wel echt paste!
Liesje1611 schreef:![]()
Ik begin me ook steeds vaker af te vragen of ik wel goed les heb gehad, die 9 jaar op een manege.
Er is mij nog NOOIT wat verteld over hulpteugels. In die 9 jaar niet. Ik ben er zelf achter gekomen hoe en wat, simpelweg door internet. En nogsteeds gaat er bij mij gewoon niet in dat je niet eerst je afvraagt waar het voor is, voordat je het als een slinger en kerstballen om je paard heen hangt.
Tigra_ schreef:Liesje1611 schreef:![]()
Ik begin me ook steeds vaker af te vragen of ik wel goed les heb gehad, die 9 jaar op een manege.
Er is mij nog NOOIT wat verteld over hulpteugels. In die 9 jaar niet. Ik ben er zelf achter gekomen hoe en wat, simpelweg door internet. En nogsteeds gaat er bij mij gewoon niet in dat je niet eerst je afvraagt waar het voor is, voordat je het als een slinger en kerstballen om je paard heen hangt.
Dat is het verschil in mensen. Sommige zijn denkers en sommige zijn doenders. Dus die doen eerst dingen en dan gaan ze zich afvragen waar het voor is. En de denkers zoeken het eerst uit voor ze het uitproberen.

Tigra_ schreef:De enige die hier "schuld" aan hebben dat mensen geen benul hebben waar ze mee bezig zijn. Zijn de vele baggere instructeurs/trices.
Je krijgt het totaal verkeerd geleerd. Ligt het dan aan de klant dat deze het op die manier uitvoert?
Hoe moet je het beter weten. Meeste vertrouwen toch wel voor 90% op hun instructeurs. Als je verder geen bokt hebt waar je leest dat dingen niet de juiste manier zijn. Waar moet je het dan vandaan halen. Sommige misschien uit logisch redeneren maar dat is echt niet voor iedereen weg gelegd.
Het gewoon jammer dat ieder persoon die zelf rijdt gaat les geven. Er zouden veel degelijkere opleidingen moeten zijn. En ja dan betaal je wel wat. De basis is bij vele slecht. Toen ik op de manege reed waar het toch vaak begint voor de meeste, lopen nou ook niet om te zeggen super goede instructeurs rond. Uitzonderingen zijn er maar ja al doende leert men wat goed is en niet. Ik leerde ook het kneepjes geven oftewel iets wat subtiel zagen om een paard rond te krijgen.
Maar als je nooit goed les gehad hebt hoe moet je het dan weten, als je nu toevallig iemand tegen komt die geheel anders denkt gaat er een wereld voor je open. Maar als je die niet tegen komt dan blijf je hetzelfde doen waarschijnlijk. Dus ja als je de niet de juiste begeleiding hebt gaat het fout, maarja waar haal je de juiste begeleiding als je niet beter weet?
.
.MyrtheJ schreef:Mwah, ik ben ook een ontzettende doener, maar mooi niet dat ik mijn "persoonlijkheid" voorrang geef op bedenken wat goed is voor mijn paard.
Het zal een gedeelte onwetendheid zijn, gemak, niet na willen zoeken en toch ook een beetje stoer doen. Want als je aan de teugel kan rijden, dán kan je goed rijden.
) Maargoed, ik was acht.laetitia schreef:Tigra_ schreef:De enige die hier "schuld" aan hebben dat mensen geen benul hebben waar ze mee bezig zijn. Zijn de vele baggere instructeurs/trices.
Je krijgt het totaal verkeerd geleerd. Ligt het dan aan de klant dat deze het op die manier uitvoert?
Hoe moet je het beter weten. Meeste vertrouwen toch wel voor 90% op hun instructeurs. Als je verder geen bokt hebt waar je leest dat dingen niet de juiste manier zijn. Waar moet je het dan vandaan halen. Sommige misschien uit logisch redeneren maar dat is echt niet voor iedereen weg gelegd.
Het gewoon jammer dat ieder persoon die zelf rijdt gaat les geven. Er zouden veel degelijkere opleidingen moeten zijn. En ja dan betaal je wel wat. De basis is bij vele slecht. Toen ik op de manege reed waar het toch vaak begint voor de meeste, lopen nou ook niet om te zeggen super goede instructeurs rond. Uitzonderingen zijn er maar ja al doende leert men wat goed is en niet. Ik leerde ook het kneepjes geven oftewel iets wat subtiel zagen om een paard rond te krijgen.
Maar als je nooit goed les gehad hebt hoe moet je het dan weten, als je nu toevallig iemand tegen komt die geheel anders denkt gaat er een wereld voor je open. Maar als je die niet tegen komt dan blijf je hetzelfde doen waarschijnlijk. Dus ja als je de niet de juiste begeleiding hebt gaat het fout, maarja waar haal je de juiste begeleiding als je niet beter weet?
Helemaal mee eens.
Was zelf ook niet heilig als jong pennymeisje, maar dat kwam echt door onwetendheid (toen was er nog geen internet, geen bokt, geen Bit etcetera).Bij ons kon je goed rijden als je je pony naar beneden kon rijden, lukte het niet op de zachte manier dan wel op de harde manier (lees zagen). Dit werd in de lessen zo uitgelegd. Als paardje niet naar beneden wilde met het hoofd kwam de instructrice erbij staan om hem even naar beneden te zagen, dan goed je handen vastzetten en been geven. Volgende dag vaak spierpijn gehad in mijn armen.
Nu, jaren later, zie ik pas hoe fout dit was, maar hoe kon ik beter weten?
) was er dus nog geen social media.geerke schreef:oooolalaaaa schreef:ik ben maar 13 , en heb een verzorgpaardje ,
ik rij niet om stoer te doen ofzo maar voor het plezier , te willen bijleren ,
ik doe dat paardje zeker geen pijn !
het paard is ook nog maar 4 en sinds september zadelmak ,
en is nog niet van de simpelste ,
ik rij echt niet om stoer te doen !
niemand wil bewust een paard pijn doen....maar het is vaak gewoon gebrek aan kennis.
Net als veel te grote 14 jarige op een te kleine shet...en maar volhouden dat ze er niet te groot voor zijn.
Net als kinderen die iedere dag springen en het raar vinden dat de pony in ene hoefktrolontsteking heeft.Het zijn toch brommers?
Liesje1611 schreef:MyrtheJ schreef:Mwah, ik ben ook een ontzettende doener, maar mooi niet dat ik mijn "persoonlijkheid" voorrang geef op bedenken wat goed is voor mijn paard.
Het zal een gedeelte onwetendheid zijn, gemak, niet na willen zoeken en toch ook een beetje stoer doen. Want als je aan de teugel kan rijden, dán kan je goed rijden.
Precies dit dus.![]()
En ik heb ook een keer aan mn instructrische gevraagd 'wat ik zou moeten doen zodat mijn pony met zn hoofd mooi in een boogje loopt'. (Hoofd in een boogje? Dat lijkt me al helemaal niet gezond, nevermind) Maargoed, ik was acht.
Klein verschil met +- 15 jaar.
MyrtheJ schreef:Mwah, ik ben ook een ontzettende doener, maar mooi niet dat ik mijn "persoonlijkheid" voorrang geef op bedenken wat goed is voor mijn paard.
.Tigra_ schreef:MyrtheJ schreef:Mwah, ik ben ook een ontzettende doener, maar mooi niet dat ik mijn "persoonlijkheid" voorrang geef op bedenken wat goed is voor mijn paard.
Maar het is het algemene beeld wat je krijgt. Bedoel veel lopen met sporen, paarden lopen rond. Dat wil jij ook dat is ook een beetje het stoer doen inderdaad. Het is niet goed maar als je niet beter weer en zovele doen het ook.
Nu hebben we het voornamelijk over het basispaard rijden. Maar kijk eens in de topsport, die paarden lopen goed maar toch loopt een overgroot deel in training te diep, mond open end. Als hun het doen waarom zou het dan slecht zijn ik kan me best vinden in jonge kinderen die niet anders zien en vooral niet ander leren. Sla In De Strengen eens open, ik kan eerlijk gezegd niet vrolijk worden van de meeste foto's die daar instaan. Nu weet ik dat het niet het beeld is dat ik wil. Maar als jong kind dat nooit iets ander gedaan heeft of anders geleerd heeft niet vreemd dat ze denken dat het zo hoort.
oooolalaaaa schreef:ik ben 13 en vind soms dat ze ook dingen verkeerd aanleren in maneges ,
ik was eens op kamp , in de namiddag gingen we springen ,
en ze lerares legde de verlichte zit niet eens uit , en we sprongen direct in galop ,
ik heb wel al vaker gesprongen dus wist wel hoe het moest ,
voor mijn vriendin was het de eerste keer , ze wist dus totaal niet wat te doen .
laetitia schreef:@ TS: Ben nu 35 dus het is al heeeeeeel lang geleden.
Het is gewoon een kwestie van wat je om je heen ziet: Als jij in een omgeving rijdt waar veel mensen hun paard rond rijden (desnoods achter de teugel kruipend), of waar de paarden de hele dag op stal staan bijvoorbeeld dan is dat jouw referentiekader.
Toen ik begon met een bijrijdpaard was dat op een chique stal waar de paarden 's winters nooit buiten kwamen, ik wist niet beter. Vroegah op de manege was dit ook zo. Dus ik vond dat heel normaal.
Het heeft alles met je referentiekader te maken. Hoe ouder je wordt en hoe breder je informatiestromen worden, hoe groter je referentiekader kán worden.
I agree.MaritAriel schreef:oooolalaaaa schreef:ik ben 13 en vind soms dat ze ook dingen verkeerd aanleren in maneges ,
ik was eens op kamp , in de namiddag gingen we springen ,
en ze lerares legde de verlichte zit niet eens uit , en we sprongen direct in galop ,
ik heb wel al vaker gesprongen dus wist wel hoe het moest ,
voor mijn vriendin was het de eerste keer , ze wist dus totaal niet wat te doen .
Je bent nog 13 . Je kan van mij aannemen dat je in de loop der jaren heel veel bijleert en heel veel dingen anders gaat doen in je omgang met paarden
oooolalaaaa schreef:ik doe mijn best om zo veel mogelijk juist bij te leren , met een verzorgpaard vind ik dat je er ook wat uit leert , later moet je ook niet alleen rijden maar ook de verzorging doen