Verslag van 15 jaar geleden - brand (met foto's)

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:32

Ik krijg er kippenvel van...het is ook een van de dingen waar ik erg bang voor ben.
Zo vind ik het bijvoorbeeld onverantwoord als er niet op zijn minst een tweede uitgang is uit een stal....en zal mijn paard daar ook niet zo snel inzetten.

En ik vind het al helemaal niet leuk als er op stal word gerookt, of dat ze er met een brandende sigaret in of uitlopen....

djangogirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:36

helemaal neit roke Tong uitsteken tenzij je dood wilt Scheve mond

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 21:45

ik vind dat er bepaalde plekken afgesproken moeten worden om te roken, en sowieso ook niet te slordig zijn met hooi en stro, zorg dat het uit de buurt van de paarden staat en zorg eventueel voor een betonnen grond, dan heb je minder kans dat de brand over slaat op de paardenstallen en uiteraard 2 of meerdere uitgangen! En altijd iemand aanwezig bij de stallen, dat de stallen niet in the middle of nowhere staan waar de eigenaren of andere mensen geen zicht op hebben.
Ik heb de stallen waar ik ga staan hierom ook heel bewust gekozen!

Sterre

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 22:19

Wat een afschuwelijke foto´s Ook al zijn er geen mensen en paarden bij gewond geraakt, of zelfs bij omgekomen, ik kan me goed voorstellen dat je dat toch een trauma aan hebt over gehouden Scheve mond !
Ik heb er al eens aan lopen denken om een rookmelder in de stal op te hangen, alleen is het de vraag of onze boer dat in huis kan horen... (er zit nl. nog een grote schuur tussen huis en stal).
Als ik ooit zelf een huis met stallen heb, komt er iig een brandalarm in !!
Mijn schoonouders hebben een boerderij met rieten dak en zij hebben 2 jaar terug brand gehad, die stom toevallig ´s ochtends vroeg om 6 uur door mijn zwager werd ontdekt! (In het hok waar de wasmachine staat)
In de tijd tussen het bellen naar de brandweer en de aankomst van de brandweer, was het hok afgebrand en de hal. Gelukkig was er al een buurman op het land aan het werk en samen met hem, heeft m´n schoonvader zoveel mogelijk geblust, zodat het niet nóg erger is geworden. Brand is gewoon vreselijk eng... als het eenmaal brand, gaat het zó snel, dat je vaak al bijna niets meer kan doen Verdrietig !

Solide

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-03 22:26

Zoals iedereen al zegt, dit is je ergste nachtmerrie. Lijkt me echt verschrikkelijk om zo je stal af te zien branden. Of ja heel de manege in dit geval. Wel fijn dat alle paarden zijn gered. Ik ben zoiezo in huis al super bang voor brand en al helemaal in de paardenstal. Die paarden zijn zo hulpeloos. In mijn stal wordt zeker ook niet gerookt, dat is gewoon echt verboden. Maar gelukkig snapt ook iedereen dat. Dan lopen ze maar een paar meter en gaan ze lekker buiten staan. Maar brand is mijn worst nightmare.......

essie79

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 09:16

Lijkt me ook echt verschrikkelijk om mee te maken. Misschien zou ik het zelf ook doen, ik weet het niet, maar het komt vreemd op me over dat al die mensen er bij staan kijken.

xXdaphneXx

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 14:37

jeej Scheve mond echt vresenlijk , ik heb er een x een nachtmerrie over gehad maar dit is wel mega erg zeg Ach gut

Sizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 14:39

Bah, krijg er gewoon kippenvel van Scheve mond

Wat een vreselijke foto's, een nare herinnering waarschijnlijk. Ben zelf ook als de dood voor brand. Heb het gelukkig nog nooit meegemaakt *snel afkloppen!!*, maar als ik ga slapen moeten ook alle deuren op een kiertje staan, heb 2 brandalarmen, zodat ik ze altijd kan horen Clown Knipoog
Anders slaap ik absoluut niet gerust, verder was ik ook altijd doodsbang dat er brand in de stallen zou ontstaan en dat de paarden dan niet gered zouden worden, vreselijk! Ach gut

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 14:42

Ai... wat verschrikkelijk zeg...
Ik had nog nooit dit verhaal gehoord, 15 jaar is wel lang geleden.
Wat een geluk dat je paardje er toen uit is gekomen!

Chantal1973

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 14:46

Het is inderdaad verschrikkelijk om zoiets mee te maken..
Het was op 12 mei 2001 dat er bij de overburen brand uitbrak... door verkeerde communicatie is alleen het grote paard eruit gehaald en 3 schets stonden nog binnen......
1 voor 1 werden ze naar buiten gesleurd door de brandweer. 2 storven onder onze handen de derde hebben we aardig op de been gekregen alleen is ze de volgende dag toch overleden.
Hoop dit nooit meer mee te maken.
En als het dan toch moet zal ik weer alles geven om zoveel mogelijk dieren te redden.
Daarom word erbij ons niet gerookt op stal. Ga maar lekker buiten staan. Daar komt zelfs bij dat de paarden er een hekel aan hebben.
Ik snap je angst en kan alleen zeggen zorg dat alles goed in orde is op stallen.. incl brand/rookmelders,brandblussers en een kaart voor de brandweer dat ze weten hoeveel er binnen staan en hoe de stallen opengaan.

loonie

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-03 14:59

yeetje wat erg zeg ik zou het ook nooit meer vergeten.
en geluk gehad dat je pony niets is overkomen zeg.

nou heel veel hoefjes van mijn paarden en veel sucses
nou groetjes

LoveDunc

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 21:26

Jeetje wat erg zeg! Ik ben er zelf ook altijd bang voor hoor! Vooral van de mensen die nog wel eens roken. Dat vindt ik echt eng! Wat en geluk dat je pony niks is over komen zeg!

Groetjes Lovedunc

Splash_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-03 23:57

Gatver.. moet er niet aan denken dat er brand uitbreekt op stal of hier... , het idee dat er dan niemand achter komt en al die paarden niet gered kunnen worden ... oude Bunny die nu al 28 is en al bijna dr hele leven manege paard is.. en die dan zo'n einde krijgt.. dat wens ik geen een paard toe.. maar vooral Bunny niet

Iehh wat een idee

Samantha Lovers Splash

proudmama

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 00:23

Wat een dramatische foto's zeg en wat een sterk persoon heeft deze foto's gemaakt .
Ik zou alleen wat wazige prenten over houden omdat ik zou staan te trillen op mijn benen.
Op onze vorige stal speelde het jongste zoontje van de eigenaar vaak op het erf met zijn brommer en vulde de benzine dan bij dichtbij de hooiberg,waar jeugd sávonds stiekem stond te roken.
Ik heb daar ook wel nachtmerries van gehad en ben blij dat ik weg ben daar.

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-10-03 10:50

Mijn vader. Haha!
Hij dacht dat het misschien goed zou zijn voor de verzekering en ik geloof dat de eigenaren er ook 'blij' mee waren.

Ik geloof dat de brand veroorzaakt was door hooibroei, hoewel er ook kinderen in de hooiberg speelden (ik ook trouwens maar geen idee of er ook kinderen daar gingen roken).

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 12:32

Jura schreef:
Ik vind het ook jammer dat er vaak in stallen wordt gerookt, zelfs bij het hooi en stro. Volgens mij is dat toch vaak de grootste oorzaak van brand, mensen onderschatten vaak hoe gevaarlijk dat is.

ik rook ook en wel eens voor de stal....heel dom van mezelf

wij hebben buitenboxen daar staat mijn paard maar ook binnen boxen en daar rookt niemand van ons en de hooiberg en mesthoop liggen 'gelukkig' achter de manege dus daar rookt ook niemand bij mijn weten maar
het is wel heel gevaarlijk jah.!

judith

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 14:08

Wij hebben het op de manege waar ik eerder heb gereden ook gehad (manege smit pesse) Dat was ook op zaterdagochtend, kinderlessen waren bezig en ineens een meisje dat gilde dat het dak boven de paarden in de fik stond!!! En dat aan het begin van de stal met een stal waar ongeveer 45 paarden en pony's in stonden. De deuren zijn allemaal open gegooid en de paarden en pony's het land in gejaagd en aan de andere kant van de manege de pensionpaarden weg gehaald... Toen is ook de hele stal afgefikt en de hal voor de bak. wonder boven wonder zijn toen alle pony's en paarden gered, alleen eentje liep rond met zijn staart in de fik, die is geblust met een emmer water en eentje heeft een brandende plank op z'n rug gehad, maar verder niks.... op het moment zelf denk je alleen maar aan het redden van de paarden, maar als je dagen daarna weer op de manege komt, dat is zo'n naar gezicht, alles in as, alles afgezet... noodstallen, allemaal andere zadels want de zadelkamer was ook afgebrand... en de stank niet te beschrijven! Nee dat is echt een nachtmerrie en ik hoop toch ook dat ik dat nooit meer mee maak!

Saskia9

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-03 14:26

jeetje wat verschrikkelijk...
vuur zou verboden moeten worden op stallen..
maar goed dat er niks niks was met de paarden !

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 01:00

Ik ben ook als de dood voor brand, mn hele leven al geweest.
Als er iets raars gebeurt met electriciteit bv ben ik meteen panisch, dat associeer ik namelijk weer met brand.
Met harde onweer net zo.

Brand is iets verschrikkelijks, vooral als er een geliefde ( mens of dier 0 of materiele waarde bij betrokken raakt.

Logisch dat jij na deze ervaring nog bang bent voor brand, zou ik ook zijn.
Zeer heftige foto's, word er rillerig van zeg

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 13:14

Wat erg en wat eng. Ik denk dat dit van iedere paardenlover een nachtmerrie is hoor! JE bent heus niet de enigste... Ach gut

Jura

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-10-03 13:44

Ik denk ook dat de meeste mensen bang zijn voor brand. Wat ook een heel naar gezicht was, was dat de volgende dag overal verkoolde resten van zadels en andere spullen op de grond lagen. Toch een beetje een eng gezicht ofzo.

_10_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 14:12

Brrrrr, als ik zo jouw foto's bekijk weet ik weer waarom een van de eerste dingen die ik in mijn huis liet plaatsen rookmelders waren!!
je moet er toch ook niet aan denken dat zoiets gebeurd terwijl je slaapt. gelukkig is die brand zonder verwondingen afgelopen, maar wat moet dat een vreselijke tijd zijn geweest, zoiets vergeet je nooit meer!

_Astrid_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 20:04

Wat erg, gelukkig waren de paarden gered.
Ik ben ook als de dood voor brand.

XXX Astrid

SANEX

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-10-03 22:32

Heel toevallig, maar nou hoorde ik vanmorgen op de radio dat er ergens brand was in een paardenstal.
Geloof dat alle paarden zijn gered.

Toch weer toevallig, zo hoor je niets, je leest een topic over brand op een stal en de volgende dag is er ergens brand geweest