Bijna geen tijd meer voor paard...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Levita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:46

Dess schreef:
en ik vroeg een oplossing om meer bij haar te kunnen zijn.
geen reacties dat ik haar moet verkopen, want ik ben dr voordat ik hier woonde elke dag zowat heen gegegaan!

Het gaat om de situatie nu en niet om de situatie die er eerst was.....

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:48

Is er iemand die tenminste 2x per week met je mee wil op de fiets? Een vriendin of familielid. Op die manier kan je haar en op zondag alleen doen en bv op dinsdag en donderdagavond.

Samen gaan brengt toch vaak de drempel om te gaan omlaag en geeft energie. Als je dan er tegen aan zit te hikken dan is de drempel veel makkelijker te passeren.

Daarnaast zou ik wel gaan kijken voor een meer permanente oplossing. Doordat je situatie is veranderd qua wonen en school zie je nu dat het te veel is. Sta je open voor bv een bijrijder zodat de druk van het moeten er wat af is?

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:49

Ik ben ook altijd moe. Maar of ik nou moe ben of ziek ben, ik ga ALTIJD. Ben nog nooit een dag niet geweest.

Ympi

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:50

Je mag je niet zo laten doen! Wij begrijpen allemaal dat je ziek bent, dat je moe bent en dat het zwaar is! Velen van ons weten zelfs perfect hoe zwaar! Wie werkt er niet net zoals mij tot 5 uur, moet daarna thuis koken voor vriend (of man en kindjes), moet een huishouden rechthouden, naar de winkel om inkopen te doen, kinderen van hier naar daar voeren voor hun eigen hobby's én dan nog eens een paard gaan verzorgen?! Je leven wordt er echt niet rustiger op, neem je tijd om hierover na te denken en probeer het juiste te doen.

Je vraagt van ons een oplossing om je paard vaker te kunnen zien, die kunnen we jou niet geven... Jij moet beslissen wat je wil en wat je juist vindt. En dat zal geen makkelijke beslissing zijn, maar jij moet ze maken!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:51

svdijk86 schreef:
Ik ben ook altijd moe. Maar of ik nou moe ben of ziek ben, ik ga ALTIJD. Ben nog nooit een dag niet geweest.

Ja maar aan zo'n reactie heeft de TS toch niets. Wil je een schouderklopje, bij deze. Ik vind het knap van je, als ik moe ben skip ik ook wel eens een dagje.

Misschien dat je kan aangeven waar je wel de energie en motivatie vandaan haalt en meedenken met een oplossing?

Mootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:52

Alles wat er aangedragen wordt, wordt van tafel geveegd.
Je bent 17: neem een brommer.
Paard dichter bij huis, kan blijkbaar niet.
Een verzorger erbij: lees je overheen.

Ik ben het met de rest eens: Of je maakt zin, puf en tijd voor je paard en stopt met 'zeuren' of zoek een oplossing die eerlijk is voor je paard.... Rustiger ga je het niet krijgen, eerder drukker!

AxS136

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:52

Sonja schreef:
Als je na een half jaar al geen energie meer hebt en piept over donker, dan ben je stomweg niet uit het juiste hout gesneden voor een eigen paard.
Doe jezelf en je paard een plezier, verkoop 'm aan iemand die wél van te voren aan ziet komen dat je 's winters altijd in het donker bezig bent, en ga bv lekker 1x per week op een leuke manege rijden.

Paardrijden is een hobby, en hobbies horen LEUK te zijn.

Zijn genoeg meisjes die hun ouders op hun blote knietjes zullen bedanken als ze een paard krijgen. Ook al moeten ze er iedere dag voor door het donker fietsen, En werken en naar school.

Denk eerlijk gezegd het ver fietsen in de zomer ook niet over gaat, want dan is het warm....

shettie1978

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:57

Tsja een paard is een hoop werk en dat weet je van te voren, maar als ik het zo lees zal je toch echt tijd moeten maken of eerlijk zijn tegenover jezelf en je paard en een andere baas moeten zoeken of inderdaad een bijrijder.

ik ga zelf 's ochtends om kwart over 6 mijn beessies voeren en uitmesten en het hek openzetten zodat ze naar buiten kunnen, dan om kwart over 7 naar mijn werk, dan ben ik om 5 uur thuis, eten en dan om 6 uur weer naar mijn beessies toe (iedere dag, maar in het weekend 's ochtends een uurtje later :) ) (mijn beessies staan op 10 minuten van mijn huis)
En ik doe het nog steeds met plezier, tuurlijk als het regent of wat dan ook dan baal ik ook wel eens, maar ik heb ervoor gekozen en het gaat al jaaaaaaaaren zo.

Succes met je keuze
Laatst bijgewerkt door shettie1978 op 20-12-11 09:58, in het totaal 1 keer bewerkt

Annemarievzr

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:57

TS, ik kan me voorstellen dat je, ook zonder psychische klachten, heel erg moet wennen aan je stage en dat je daar moe van bent. Degenen die hierboven zo hard oordelen: denk eens even aan toen je zelf voor het eerst echt ging werken! Dat is echt wennen en daar wordt je MOE van! Het goede nieuws, TS, is dat je daar op den duur wel aan went, maar dat heeft tijd nodig en deze donkere dagen helpen echt niet mee. Ben blij dat je ook op het psychische vlak hulp hebt gezocht. Het komt vast wel weer goed met je :(:) Het is heel fijn dat je paard op het land staat, dan kan hij toch lekker de benen strekken. Als je een bijrijder kunt vinden zou je dat enorm helpen. Je kunt zeggen dat je het eerst een poosje uit wilt proberen zodat je geen foute verwachtingen wekt. En dat je als het langer licht is en je zelf beter in vorm bent, het misschien weer zelf wilt gaan doen. Sowieso is het verstandig om echt even goede afspraken te maken: wat mag wel en wat niet van jou. Mag een bijrijder ermee buitenritten maken, of liever op de manege blijven, mag er bitloos gereden worden of VD gedaan worden, of heb je dat liever niet, mag er een vriendin van de bijrijder op, of alleen in overleg. Nou ja, verzin er nog maar een paar bij. Is er misschien iemand die bij jou in de buurt woont en waar je mee kunt carpoolen? dat zou ook al helpen. Heel veel succes TS en het komt wel goed!

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 09:58

Levita schreef:
Waarom neem je geen bijrijder? Dat is nu de beste oplossing en het handigst op korte termijn. Overigens, en dat is hier al gezegd, denk je wel in het belang van je paard? Kun je hem beter niet verkopen aan iemand die wel tijd en energie ervoor heeft. Zonde hoor, een gezond paard die alleen maar op de wei staat. Die moet lekker gereden worden.

Nouja wat is daar zonde aan? Bedoel paard zal er weinig problemen mee hebben. Tis alleen voor jezelf als eigenaar beetje vervelend dat je veel geld betaald om een paard te houden en niets mee te kunnen doen.

Misschien inderdaad handig om voor 2 á 3 keer in de week een verzorger/bijrijder te zoeken en dan kijken wanneer jij tijd en energie hebt om het zelf te doen. Zo ben je zelf meer gerust dat het paard toch verzorging hebt en wat rust voor jezelf zodat je zelf de andere dagen wel de energie hebt.

Loran_Nolen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:02

Wil je je paard niet kwijt?
Zoek dan een bijrijdster/bijrijder...

Ik heb het zef 4 jaar lang gehad, weinig tijd (mede door 2 zwangerschappen, problemen omtrent etc.) maar wou mijn paard niet kwijt..
Had gelukkig een hele fijne bijrijdster die hem voor mij deed..

Nu staat hij lekker bij huis, met 2 anderen..
Nog steeds kan ik hem niet rijden (gezondheidsredenen), maar elke dag even die aandacht die hij verdiendt, lekker naar buiten, lekker borstelen etc. Hier geniet hij nu zoveel meer van! vooral omdat momenteel de bak echt een natte bende is (kleigrond), en dus niet in gereden kan worden.

En blijkbaar vindt hij dit ook, wat hij was afgelopen weekend uitgebroken (hoe is nog steeds de vraag), en liep een paar uur lang door de buurt heen, om vervolgens uit zichzelf weer rustig thui te komen, en zo wer zijn stal in liep!!
En dan is hij echt overal geweest, aar ik hem hem NIET mee heen genomen heb aan de hand!

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:03

Je hebt de laatste tijd ook heel wat mee gemaakt, is normaal denk ik dat je oververmoeid geraakt.
Zowel psychologisch als lichamelijk heb je moeten inboeten.
De donkere natte dagen zorgen er dan ook nog eens voor dat het er allemaal minder rooskleurig uitziet.
Ik was ook stikop, de eerste maanden toen ik vast werk had...je lichaam moet zich nog aanpassen aan het veranderde levensritme....komt wel goed hoor, op tijd je bed in.
Onze paarden staan aan huis en dan moet je wel buiten, ik heb natuurlijk het gemak van me niet te moeten verplaatsen.
Hier wordt nu ook veel minder gereden hoor! Ze hebben net als jouw paard, overdag weidegang en 's avonds gaan ze binnen. De piste is een vijver nu.
Het is wel zo dat ik mezelf bezig hou, als je van buiten binnen in de zetel kruipt dan is het "om zeep" en zou ik ook in slaap vallen.

Moeilijke keuzes allemaal, heel veel paarden komen te koop te staan als de kids hogere studies beginnen.
Je bent zeker niet de enige!
Heb je geen vriend(in) op stal om geregeld samen af te spreken? Dat motiveerd soms...

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:03

Ik ben het wel eens met wat hierboven wordt gezegd. Als je nu al geen energie hebt van 3 dagen stage en op zaterdag werken, kan dat nog wat worden als je straks fulltime werkt en daarna je paard nog moet gaan rijden.
Ik denk dat het meer met de instelling te maken heeft. Dat het donker is en je niet graag op de fiets wilt kan ik inkomen hoor, maar daar zijn ook mogelijkheden in: stal je paard ergens waar 's avonds licht is en dichterbij is en je geeft aan dat je moeder je af en toe kan brengen.

Ik heb ook wel eens geen zin, heb hoofdpijn of ben moe, maar je kunt het niet maken tegenover je paard om dan iedere keer maar niet te gaan, dan kun je je paard denk ik beter verkopen. Anders zul je toch je instelling moeten veranderen.

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:04

Thats life, dus niet piepen :D Ben maar blij dat je nog niet full-time werkt, een huishouden moet runnen en een gezin, beestjes en een hele bult verantwoordelijkheden hebt :P

brommer is te regelen neem ik aan (volgend jaar Rijbewijs) en zin moet je zelf maken en je verantwoordelijkheden moet je zelf nemen ;)

Dus de keuze of verkopen of zin/tijd maken :Y)

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 10:10

Bedankt voor de reacties allemaal..
Bijrijder ga ik zeker over nadenken, en zal ook proberen de knop om te draaien om vaker heen te gaan.
Maar ik weet ook dat ze niks tekort komt daar, dat ze het daar wel goed heeft.
Maar ik zal vanaf nu vaker heengaan, dan maar door het donker , dan maar wanneer ik vermoeid ben. Jullie hebben wel gelijk, zal er meer tijd voor zien te maken.

Ympi

Re: Bijna geen tijd meer voor paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:13

Misschien ook nog een goede tip: probeer in één adem voort te doen, als ik na het werk in de zetel kruip, komt er ook helemaal niets meer van, komt er zelfs geen eten meer op tafel. Ik moet mezelf bezig houden, dat betekent: thuis komen en onmiddelijk koken, als ik me neerzet val ik stil. Na het eten zeker niet in de zetel gaan zitten maar onmiddelijk naar paard, daarna kan ik naar m'n bed, daar kijk ik naar uit!

Ben blij dat je zelf inziet dat je je moet aanpassen en let op, daar heeft je lichaam ook tijd voor nodig, maar als jij de moeite WIL doen, dan kan je het! En een bijrijder kan je hiermee heel goed helpen!

buukske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:13

Waarom ben je er nu niet?? ipv bokken? al is het maar een wandeling aan de hand en poetsen/knuffelen

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:14

Weet je wat vaak het probleem is de routine. Zolang je bv de routine hebt om 7 dagen in de week naar je paard te gaan gaat dat heel makkelijk. Maar zodra je dan een aantal weken uit je routine bent of bv met vakantie en je moet terug naar school, het is even zwaar maar je moet terug in je ritme komen en ook zal je zin en energie beter worden.

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 10:21

buukske schreef:
Waarom ben je er nu niet?? ipv bokken? al is het maar een wandeling aan de hand en poetsen/knuffelen

Ik zit nu op school!

superrobke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:27

Hoi

Jij vraagt om een oplossing ik heb ook alles ff door gelezen. Ik zie maar 2 mogelijk heden: Zorg voor een bijrijder,
misschien zijn er wel meisjes of jongens in je oude omgeving die graag 1 a 2 x in de week jou paardje willen rijden.

Verders zou je voor een brommertje kunnen sparen, ik weet niet of je ver van je paard woont
maar dan kun je in iedergeval je energie stoppen in je paard in plaats van het fietsen. :D

succes er mee, en laat de rest maar banketstaaf, jij hebt er ook niet omgevraagt dat je ouders gingen scheiden.

gr Robke 8-)

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 10:30

superrobke schreef:
Hoi

Jij vraagt om een oplossing ik heb ook alles ff door gelezen. Ik zie maar 2 mogelijk heden: Zorg voor een bijrijder,
misschien zijn er wel meisjes of jongens in je oude omgeving die graag 1 a 2 x in de week jou paardje willen rijden.

Verders zou je voor een brommertje kunnen sparen, ik weet niet of je ver van je paard woont
maar dan kun je in iedergeval je energie stoppen in je paard in plaats van het fietsen. :D

succes er mee, en laat de rest maar banketstaaf, jij hebt er ook niet omgevraagt dat je ouders gingen scheiden.

gr Robke 8-)

Dankjewel ! Ja nou ik kon die reacties verwachten. zo is bokt nou eenmaal :o Maar ik ga proberen vanmiddag heen te gaan, mijn moeder is vrij dus die wil me vast wel brengen!

mika11

Re: Bijna geen tijd meer voor paard...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:32

Hoelang is het dan fietsen naar stal?
Zijn het dan donkere landweggetjes waar je langsmoet?
Muziek helpt vaak wel, maar dat zal je al wel hebben denk ik.

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:32

Ik ga vaak direct door uit school naar stal :)
School tot 15.00 of 15.45 en daarna rijden, als ik dan 18.30 thuis ben mag ik nog fijn huiswerk maken..
Een paard brengt wel verplichtingen en verantwoordelijkheden met zich mee.
Wellicht kun je je paard idd dichterbij stallen..

Ik snap dat je moe bent, maar misschien moet je even doorzetten en dan kom je vanzelf in het ritme. Ik ben ook moe, maar toch ben ik wel op stal :)
In het weekend maar beetje bijslapen dan (is ook de reden dat ik niet zoveel op stap ga)
Zit nu in 6gymnasium, ben 5x per week te vinden op de rug van m'n pony, rij wedstrijden, werk op zaterdag en heb een vriendje. Beetje passen en meten en het lukt wel hoor :j

Joukje_04

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 10:33

mika11 schreef:
Hoelang is het dan fietsen naar stal?
Zijn het dan donkere landweggetjes waar je langsmoet?
Muziek helpt vaak wel, maar dat zal je al wel hebben denk ik.

Dat is een goede tip :j doe muziek in. Heb ik ook naar school (12 km heen, 12 km terug) en dan gaat de tijd veel sneller door je daarop te concentreren :)

Dess

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 10:34

Ik moet ongeveer 3 kwartier fietsen, langs de stad (niet altijd goed volk hangjongeren enz.)