Ik ga altíjd kan het nieti over mijn hart verkrijgen om niet te gaan.
Marijkjuh
Geplaatst: 28-11-11 15:13
Ook ik voel me wel eens schuldig. De paarden staan hier aan huis, dus met de verzorging zit het wel goed. Maar ik heb gewoon niet altijd zin of puf om te rijden, terwijl ik er (meestal) wel tijd voor heb. Zo ook vandaag, ik ben de vanmorgen zowat 2 uur bezig geweest met mesten/vegen en dat soort dingen en nu heb ik echt geen puf om ook nog te gaan rijden. En dan voel ik me ontzettend schuldig, terwijl ze van 2 dagen stil staan echt niet dood gaan.
Ik voel me ook wel eens knullig naar mijn pony toe, als ik een dag niet ga. Hij staat in volpension en wordt elke dag binnen en buiten gezet, schone stal, voeren en alles. Ze controleren ook of hij bijvoorbeeld kreupel loopt ofzo, en als er wat is gaat de stalhouder mij bellen. Ik ga bijna elke dag naar hem toe, soms niet erg lang (alleen even kroelen en controleren of ie nog blij is). Zoals anderen hier ook al posten, het is mijn verantwoordelijkheid en ik moet voor hem zorgen! Dat doe ik oa dus door een goede pensionstal voor hem te regelen waar hij de basisverzorging krijgt. En van een dagje geen knuffels en poetsen en appeltje gaat ie zeker niet dood of zielig worden, maar toch voelt het een beetje knullig.
voel me ook wel eens schuldig. Ben wel iedere dag bij mn paardjes, maar soms heb ik helaas alleen tijd voor voeren, uitmesten, binnen/buiten zetten en een aai. Dan schiet rijden er gewoon bij in (of als het bokkeweer is, dan voel ik me ook schuldig als ik wel tijd heb dat ik niet zo'n doorgewinterde ruiter ben die het weer trotseert...)
Maar over dat uitmesten, ik heb ook een shet die niet op stal gaat, maar 's nachts buiten blijft met een schuilstalletje, die mest ik dus ook maar eens in de zoveel tijd uit hoor, ze mest nagenoeg nooit in haar stalletje, en staat 's nachts in een ruimte van 20x40, dus als er even wat hoopjes liggen, lig ik (en mn shet volgens mij ook niet ) daar niet wakker van.
Soms zou je gewoon willen dat een dag meer dan 24 uur heeft...
Ik ben al 2 weken niet bij mijn verzorgshetjes geweest.. Stomme school, mijn hele week zit vol met Huiswerkinstituut ( ga ik ma t/m woe heen ), hockey. ( ben pas om 6uur thuis uit school ) Donderdag laat vrij + s'avonds hockey, Vrijdag ga ik naar de andere paarden toe. ( daar ben ik ook pas om 4 uur ) Zaterdag: hockey + hw = hele dag weg. En zondag is dan nog een optie, maar dat komt soms ook niet uit..
Ik heb best wel spijt, dat ik ze zo lang niet meer heb gelongeerd & ben wezen rijden.
Maar s'zomers kan ik s'avonds dat scheelt weer! Dus heb nu gewoon een wintertijd-dipje
gjbsoraya
Geplaatst: 28-11-11 23:35
maaak je niet druk! paarden vergeten je heel snel, klinkt raar maar het is zo als je paarden verder goed worden verzorgt zou ik me echt niet druk maken
shilady
Geplaatst: 28-11-11 23:38
gjbsoraya schreef:
maaak je niet druk! paarden vergeten je heel snel, klinkt raar maar het is zo als je paarden verder goed worden verzorgt zou ik me echt niet druk maken
voel me wel eens schuldig tegenover hem maar dat is eerder als ik zelf de wedstrijd ofzo verknal terwijl hij zo goed zijn best wil doen!! ik hoef me zeker niet schuldig te voelen dat ik niet langs ga, paardje gaat voor alles en ga er zo ie zo elke dag naar toe! als is het maar om even me them te kroelen en dat die zijn stal uit kan!
mijn paard staat volledig verzorgd. Ik kom zelf "maar" drie keer per week, vaker kan ik niet. Het maakt paardlief niks uit hoor, ook niet toen ik twee weken zomervakantie niet kwam. Ik heb niet het idee dat ze me mist ofzo. Integendeel, ze vindt het wel lekker rustig denk ik, hoeft ze lekker niet te werken! Wat rijden betreft kan ik er zo weer op, zelfs al zou ik twee maanden niet komen.
Ik denk dat het meer je eigen gevoel is dat je je schuldig voelt, het maakt het paard niet uit hoor, als ie z'n natje en droogje maar op tijd krijgt!
Anouk_17
Geplaatst: 29-11-11 17:10
Voel me op 't moment ook wat schuldig. Heb nu even niet zoveel tijd voor m'n shettie. Ben 33 weken zwanger, moet het rustig aan doen van gyn en heb enorm veel klachten. Arm shettie kan daarom niet mee wandelen/fietsen/longeren ofzo. Ze staat aan huis dat is wel fijn! Word goed verzorgd, kan naar buiten en krijgt wel veel knuffels van m'n zusje die haar ook borstelt. Tijdelijke winterstop zullen we het maar noemen. M'n gezondheid staat gewoon even voorop, maar schuldig voel ik me soms wel.
MiniLoe
Geplaatst: 29-11-11 23:24
Ik kom vijf dagen per week, soms zes. Ik voel me alleen schuldig als ze door slecht weer binnen hebben moeten blijven, gelukkig gaan ze wel bij zodra weer beetje goed weer is buiten, ze hebben een giga stal en worden viermaal daags gevoerd als ze binnen blijven
Max: als ik een dag niet ben geweest word ik erna met een diep gehinnek en geknor begroet. Als ik terug ben van vakantie dan plakt mn shet de eerste dagen ontzettend aan me, ik weet niet of paarden het missen kennen, maar ik word wel uitbundig herkend en merk wel aan mn pony als ik niet geweest ben
HorsePower96
Geplaatst: 30-11-11 11:51
jah soms wel want soms vraag ik iets te veel van mijn pony
Fruw
Geplaatst: 30-11-11 14:23
Volgens mij heeft iedereen dat wel eens Wees blij dat jouw paardjes buiten staan en niet de hele dag op stal, dat is pas zielig!
Ik heb dat ook, ben een hele week op kamers en ga dan elke dag in het weekend. Ze worden thuis supergoed verzorgd, maar als ik op zondag avond vertrek is het toch steeds met pijn in het hart. Dus het thuisfront belt me regelmatig om toch te zeggen hoe lief en braaf ze zijn. Tuurlijk voel ik mij suuuperschuldig als ik eens een dag in het weekend niet kan
ik ken dat ook! heb zondag wedstrijd gehad, en toen voelde ik me al niet helemaal lekker (maarja als je daar al die tijd voor geoefend heb dan ga je alsnog gewoon!!) maar dat is toch te veel geworden waardoor ik vanaf maandag echt ziek ben, en niet heb kunnen gaan! ik weet dat zijn stal en alles goed gedaan wordt, maar ik doe altijd alles net iets anders en dan merk je dat hij dat wel is gewend terwijl het maar heel kleine gewoontes zijn! morgen avond ga ik wel weer maar heb dan de hele dag stage, dus ga ik hem lekker even uitgebreid poetsen en gooi ik heb even los!
en wat betrefd die sociale contacten, die komen ook pas na mijn paard (af en toe een heel enkele dag niet, maar dat plan ik dan op een dag dat hij sowieso een rustdagje zou hebben!) maar het is wel handig dat mijn meeste vriendinnen ook van de paarden zijn dus die gaan gewoon mee naar stal
Bij mij is het een beetje omgekeerd... Paarden staan aan huis dus dat is wel makkelijk, ik kom er sowieso minimum 4 keer per dag ('s morgens voeren, hooi, uitmesten en in de paddock, 's middags voeren en naar de wei, 's avonds voeren en hooi en paddock, later 's avonds weer op stal en slobber en dan ook nog eens ergens tussendoor Willow rijden). Maar daarnaast rijd ik ook nog best vaak met mijn wedstrijdpaard en dan denk ik "arm paard, moet hij nu alwéér werken" - terwijl hij maar één uurtje per dag maximum hoeft en ik tien Stom...
Ik voel me schuldig de twee dagen die ik werk, hij krijgt dan wel extra hooi maar dan ook niet eerder weer dan 16.30 uur. De rest van de week ook tussen de middag.
ik voel me best vaak schuldig, als ik geen tijd had om te voeren, dat ze dan een heel tijdje zonder eten staan. Of dat ze binnen moeten staan in een vieze stal. Maar ik heb dan weliswaar geen verzorgpony.
merrieveulen
Geplaatst: 06-12-11 15:10
nope wat dat betreft niet. Faram (E-pony) staat in een buitengroep met een slowfeed systeem. hij heeft alle ruimte om lekker te rommelen en te rennen, en met slecht weer en in de winter krijgt hij een deken ter bescherming, een schuilstal hebben ze niet, wel is de wei aan drie richtingen voorzien van een bosrand. hij kan de hele dag door kleine beetjes eten.
Flicka en Zneddie (NMPRS en Welsh A) hebben hun eigen stukje waar ook geen paarden van anderen lopen. zij hebben ieder een inloopstalletje met een slowfeeder en hebben dus ook de hele dag wat te knabbelen. hun wei mest ik wel elke dag uit, van twee kleine ponies is dat nog wel te doen. bij de groep achterin wordt wel eens in de zoveel tijd gesleept en hun voergeval wordt regelmatig verplaatst. zij beschikken ook wel over een heel groot stuk (droog) land.
zelf werk ik overdag eerst van kwart over zes tot half negen. daarna rij ik langs huis om om te kleden en dan ga ik naar stal waar ik de eerste voerronde doe en uitmest, de waterbakken naloop etc. etc. meestal ga ik dan met twee paardjes aan de slag, en om ongeveer half twee rond ik af om naar huis te gaan. Faram's groep heeft dan nog voer, bij mijn ponies doe ik dan een portie hooi in de slowfeeder. dan werk ik weer van kwart over drie tot kwart voor zeven. na mijn werk rij ik dan nog een keer langs om te controleren of ze genoeg hebben voor de nacht etc.
mijn beestjes staan bij een oudere boer, samen met nog zo'n 20 paarden, deels pensionpaarden en deels paarden van de boer zelf. ik ben een pietje precies en doe zodoende het liefst alles zelf.
Lotje02
Geplaatst: 07-12-11 12:12
Ik voel me ook wel eens schuldig, terwijl dat helemaal niet nodig is! Mijn paard staat op volpension, wordt elke morgen samen met 5 anderen buiten gezet en 's avonds weer binnengehaald, ze krijgt eten, schone stal waar ze ook contact heeft met andere paarden, en er lopen genoeg pennymeisjes rond voor een aai over haar neus. Volgens mij vindt ze het zelf helemaal niet erg als ik een dagje niet kom, maar toch voel ik me dan schuldig.....
AngelC2804
Geplaatst: 08-12-11 03:46
IK heb ook wel eens dat ik me schuldig voel omdat ik een dag echt geen tijd heb of ziek ben en niemand meer kan regelen, maar hij staat vol pension dus alles wordt gedaan. Het enige is dat hij in de winter dan ookm echt een dag zijn stal niet uitkomt, maar als je die enkele dagen op een jaar afzet tegen paardjes die verwaarloosd worden ergens op een drassig weiland waar dus niemand naar omkijkt hebben onze paardjes het echt niet slecht hoor.
Ik loop nu met chronische keelontsteking en maandag worden mijn amandelen verwijderd. Maar ik loop hier al een maand mee en probeer haar zo veel mogelijk aandacht en beweging te geven maar dat gaat nu helaas niet. DAg niet geweest = schuldgevoel.
Nu sta ik op een super stal waar ze zich super vermaakt, toch merkt mijn stalgenoot het als ik niet kom: ze word vervelend, opdringerig en ontsnapt ook als ze wel gewoon door haar gedaan word. Pony is licht eenkennig (uhm... misschien ook niet zo licht) en mist de aandacht erg snel.
Vooruitzicht dat ik haar volgende week uit handen moet geven (ondanks dat ze dan niks te klagen heeft en top verzorgd word) geeft mij een schuldgevoel.
mijnluxor
Geplaatst: 09-12-11 17:53
ja, als ik niet heen ga.. zelfs al ben ik (ik noem maar wat) 9 dagen achter elkaar op stal geweest, en dag 10 ga ik niet, vind ik het al "zielig" .. met andere niet paardendingen heb ik dat totaal niet.
Ik voelde me wel altijd heel schuldig tegen over mijn paarden. Had weinig tijd en die tijd ging dan op naar de pony om overgewicht te voorkomen. Waardoor mijn paard verpieterde.
Ik heb dan ook er voor gekozen om mijn paard te verhuizen naar een andere stal. Daar waar hij wat meer aandacht en zijn dagelijkse verzorging krijgt. Door mijn studie is het dan niet alle dagen aandacht van mij, maar ik geloof niet dat het voor mijn paard wat uit maakt. Hij krijgt in ieder geval aandacht. Voor mijn pony heb ik een nieuwe eigenaar gezocht die meer tijd en energie in hem kon steken. Eerlijker voor beide paarden.