Politie te paard: galloperen over straat, gevaarlijk???

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Doma_clasica

Re: Politie te paard: galloperen over straat, gevaarlijk???

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:53

Voor zover ik weet hebben de paarden hard metalen stiften in de hoefijzers. Dit zorgt ervoor dat ze minder snel uitglijden.

Axel_Valerie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:53

Knakker schreef:
volgens mij niet, ze hebben een keer met de hoefsmid meegefilmd, volgens mij was het normaal beslag.

Ze hadden wel bijzonder dikke ijzers en ze waren ergonomisch gevormd (als in een afwikkelvorm).. Dus volgens mij zijn ze daar wel mee bezig. Het was niet een normaal hoefijzer wat ik zag.

xLovePonyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:57

Ik denk dat ze er wel goed op getraind worden. ;)

Even off topic:

op welk kanaal en hoe laat is dat programma op?? Hoor er regelmatig wat over en wil het heel graag zelf eens kijken! :j

Hilli

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 13:57

Donderdagavond. Nederland 1, 19:25.

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 13:59

ja en schrik niet: Omroep MAX....

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:00

Mijn favoriete programma!
Zoals ze gisteren over dat lawaaige bruggetje galoppeerden! Moet je met een gemiddeld paard niet proberen.. Zou best wel een gepensioneerd politiepaard willen hebben....

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:00

beenbeschermers hebben ze ook niet om ofwel?

xLovePonyx

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:01

Ok heel erg bedankt!

Knakker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-11 14:02

nee gisteren hadden ze geen beenbescherms om.
Als ze echt in aktie komen met de ME wel volgens mij....

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:02

Doma_clasica schreef:
Voor zover ik weet hebben de paarden hard metalen stiften in de hoefijzers. Dit zorgt ervoor dat ze minder snel uitglijden.

Toevoeging: De stiften in de hoefijzers noemt men ook wel widiapunten.

Fred_Kroket

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:03

bethje31 schreef:
Mijn favoriete programma!
Zoals ze gisteren over dat lawaaige bruggetje galoppeerden! Moet je met een gemiddeld paard niet proberen.. Zou best wel een gepensioneerd politiepaard willen hebben....

Valt best mee hoor! Ze zijn heus wel gewend aan hun eigen geluid, wij gingen vaak een brug over op een drukke rijksweg die ook enorm denderde maar daar keken ze niet van op of om!

bethje31

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:08

En toch vind ik het knap. Erg goed getrainde paarden. En inderdaad dat galopperen midden in de stad. Ik draaf wel eens in met mijn paard ook in de stad maar dat vind ik snel genoeg hoor...

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:10

Tuurlijk is er een kans dat er wat gebeurt, maar ze zijn er echt wel op getraind!

Over de ijzers, volgens mij waren het gewoon normale ijzers. Ik kon in ieder geval niet zien dat het 'speciale' ijzers waren.

Een laagje rubber zou nieteens zo een gek idee zijn :)

Debola_89

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:13

Wij rijden ook steeds met widia's uit veiligheid. Het is niet echt goed voor de pezen van de paarden, dat weet ik ook wel, maar sinds we in een gewone draf eens onderuit gegaan zijn op de weg (1 van de paarden glijdt nog steeds bij warm weer), rijden we nooit meer zonder widiapunten op de weg.
Weliswaar galopperen wij niet op de weg, soms eens in een graslijn ernaast, maar verder nooit.

108078; widia's kun je niet zien zitten, ik wil er wel eens een foto van nemen als je dit wil zien

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:14

rubber zou ik er net niet onder doen, als een paard galoppeert of draaft, schuift het ijzer ietwat over de weg. rubber eronder zorgt dat de hoef bij aanraking van de grond direct stopt, en dat het been een grotere klap moet opvangen ...

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:20

inesje15 schreef:
Wij rijden ook steeds met widia's uit veiligheid. Het is niet echt goed voor de pezen van de paarden, dat weet ik ook wel, maar sinds we in een gewone draf eens onderuit gegaan zijn op de weg (1 van de paarden glijdt nog steeds bij warm weer), rijden we nooit meer zonder widiapunten op de weg.
Weliswaar galopperen wij niet op de weg, soms eens in een graslijn ernaast, maar verder nooit.

108078; widia's kun je niet zien zitten, ik wil er wel eens een foto van nemen als je dit wil zien

Ik zou dat best wel intresant vinden ja! dankje! :)

emirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:21

Zit wat in Duhelo.. Er is vast wel over nagedacht al. Ik verbaas mij slechts dat het eigenlijk zo "ouderwets" is. Gewoon ijzers.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:21

emirr schreef:
Zit wat in Duhelo.. Er is vast wel over nagedacht al. Ik verbaas mij slechts dat het eigenlijk zo "ouderwets" is. Gewoon ijzers.

wat goed werkt, moet je niet veranderen :D

emirr

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:24

Duhelo schreef:
emirr schreef:

Haha. Het werkt niet altijd goed natuurlijk, daarom zijn we ook bezorgd. En dingen blijven zich ontwikkelen. We zitten ook niet meer allemaal op hetzelfde kleedje als de indianen, terwijl dat toen ook prima werkte. Toch?

108078

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:26

Duhelo schreef:
rubber zou ik er net niet onder doen, als een paard galoppeert of draaft, schuift het ijzer ietwat over de weg. rubber eronder zorgt dat de hoef bij aanraking van de grond direct stopt, en dat het been een grotere klap moet opvangen ...

Misschien zit ik er naast,
maar als je schuift moet het paard toch ook moeite doen om zijn benen bij elkaar te houden?
en je schuift toch ook niet op alle ondergronden? ja zand, filt daar zak je dan in , maar ik zie niet waarom grip slecht zou zijn. Volgens mij valt dit best wel mee. :o
Ik heb zelf geen ijzers onder mijn knol, dus ik zou het niet weten. :+

PussInBoots

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:29

De paarden hebben beslag met widiapunten, gaan echt niet snel onderuit en zijn er nog op getraind ook. Galloperen of draven over harde ondergronden is echt niet slecht voor de spieren en pezen overigens.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:32

108078 schreef:
Duhelo schreef:

Misschien zit ik er naast,
maar als je schuift moet het paard toch ook moeite doen om zijn benen bij elkaar te houden?
en je schuift toch ook niet op alle ondergronden? ja zand, filt daar zak je dan in , maar ik zie niet waarom grip slecht zou zijn. Volgens mij valt dit best wel mee. :o
Ik heb zelf geen ijzers onder mijn knol, dus ik zou het niet weten. :+

haha, je schuift niet zoals op ijs he.
ik heb daar ooit eens een filmpje van gezien, een paard die draaft, zet zeg maar zijn voet neer, en schuift nog een enkele cm's door vooruit, dat is echt niet veel hoor.
Met kunststofijzers wordt die schok direct gestopt en geabsorbeerd door het been.

Cowgirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:34

Citaat:
haha, je schuift niet zoals op ijs he.
ik heb daar ooit eens een filmpje van gezien, een paard die draaft, zet zeg maar zijn voet neer, en schuift nog een enkele cm's door vooruit, dat is echt niet veel hoor.
Met kunststofijzers wordt die schok direct gestopt en geabsorbeerd door het been.

Een blote voet schuift toch ook niet door, juist dat schuiven geeft extra belasting op de pezen.

In een eerder aflevering werd aan de nieuwe ruiters verteld dat wanneer ze in galop een bocht naderen terug naar de draf moeten.
Dit omdat het paard dan meer benen aan de grond heeft en zo minder snel uit zal glijden.

Widia punten zijn iets anders dan stiften. Widia punten zitten vastgelast op het ijzer en stiften (ook wel kalkoenen of proppen genoemd) draai je in. Zo leuk zijn als inisje er een foto van kan plaatsen.

Mij verbaasd me het ook wel dat er geen kunstof beslag gebruikt word. Ze zullen daarmee meer grip hebben en zal het minder belastend zijn. Maar wie weet hebben ze daar wel eens mee proef gedraaid en is het niet bevallen.

Kan mij herinneren dat ze ooit eens proef gereden hebben met quarter horses omdat deze snel wendbaar zijn.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:38

emirr schreef:
Duhelo schreef:

Haha. Het werkt niet altijd goed natuurlijk, daarom zijn we ook bezorgd. En dingen blijven zich ontwikkelen. We zitten ook niet meer allemaal op hetzelfde kleedje als de indianen, terwijl dat toen ook prima werkte. Toch?

Dat is ook wel waar, en het is natuurlijk goed dat er constant veranderingen en verbeteringen komen.
MAar ik kan me goed voorstellen dat als ijzers goed werken, en BV kunststof ook even goed werken, maar kunststof is duurder, ze gewoon bij de ijzers blijven

goldy007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 14:42

Vind het een leuk programma om naar te kijken! Even een kijkje in de keuken bij de beredenen. Ik zag wel dat bijna alle paarden drukplekken hadden..... het viel me gewoon op.