Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73
Vanky schreef:Waarom rijd je dan niet gewoon zonder sporen en zonder zweep?
Sporen zijn geen vervanging voor de zweep en een zweep is geen vervanging voor de sporen.
Tammy_ schreef:als je geen zijgangen hoeft te rijden, zou ik de sporen gewoon in de kast laten liggen
danzzz schreef:Ik zou mijn geld eerder uitgeven aan een blouse dan aan sporen. Of aan goede lessen!
Als je paard goed aan het been is heb je geen sporen of zweep nodig maar een nette blouse kan dan net dat ene puntje verschil maken.
Enne... als de sporen er alleen maar zijn omdat de pony dan "minder lastig" is moet je dringend betere instructie zoeken. Weer even terug naar de basis en van daar weer opbouwen.

Gowlan schreef:Je mag bij onderlinge wedstrijden op een manege en F-proefjes best gewoon een wit truitje onder je wedstrijdjasje aan, is (bijna niets) van te zien als je een plastron hebt en het gaat er daar enkel om dat het netjes is (en officieel hoef je niet eens met een wedstrijdjas te rijden tot en met F6 geloof ik).
Verder kun je beter kijken of je het paard op een andere manier aan je been kunt krijgen, misschien ondersteuning dmv een stem.
Ook hadden wij een pony op de manege die er retesnel vandoor ging als je met een zweep in de buurt kwam, zo ook bij het opstappen.
Maar ondanks dat kan je beter proberen - indien je toch met zweep wilt gaan rijden - een super klein zweepje of een springzweepje te pakken en gewoon daarmee op te stappen.
Het beste is om het opstappen alleen te doen, zo voelt de pony de spanning vaak ook minder omdat er niet iemand anders is die hem evt. beethoud.
Maar indien dat niet lukt of je het zelf eng vind, gewoon opstappen terwijl iemand aan de andere kant staat en pony beethoud.
De reactie is dat de pony kan gaan rennen omdat ze doorhebben dat je toch een zweep hebt, maar het kan ook een reactie geven zoals even doorlopen en dat je vervolgens het zweepje gewoon als corrigerent middel kunt gebruiken.
En uit je berichten maak ik op dat je hoe dan ook zelf met sporen wilt rijden (meer door de ondertoon die er in zit).
Ik raad het je af, en indien je echt zo graag het wilt proberen, neem dan zo'n klein knopspoortje.
En wat iemand al zei; zolang je niet opzij moet voor het been zou ik de sporen lekker in de kast laten liggen.

Lisa99 schreef:hoezo volg ik volgens jou geen goede lessen?
FSincerita schreef:De uitleg over hoe met sporen te rijden is prima wat mij betreft, maar zeker niet zo makkelijk uit te voeren, want je moet super consequent kunnen zijn. Aangezien het een manegepony is zullen andere ruiters jouw werk misschien weer teniet doen, maar ja, dat is nu eenmaal zo.
Je kunt de pony minder gevoelig maken voor de zweep. Als je nog op de grond bent en het paard aan het halster hebt de zweep als een borstel over zijn lijf bewegen. Als hij dat eng vindt met hele kleine stapjes beginnen. Eerst laten ruiken, dan zweep weg halen, even rust. Dit herhalen totdat het ok is. Neem hier vooral veel tijd voor en veel rust tussendoor. Hij zal waarschijnlijk gaan kauwen/likken gapen en schudden kan ook. Geeft allemaal aan dat hij er mee bezig is, dus geef hem tijd. Dan uitbouwen naar borstelen met de zweep. Als hij weg loopt de zweep tegen hem aan houden totdat hij stilstaat dan zweep weg halen. Natuurlijk is jouw houding erg belangrijk. Probeer goed je voeten te blijven voelen en veel rust uit te stralen, zodat hij weet dat hij jou kan vertrouwen. Later zal hij merken dat het gebruik van de zweep gekoppeld aan goede intentie ok is!!
Veel succes met je proefje!
danzzz schreef:Lisa99 schreef:hoezo volg ik volgens jou geen goede lessen?
Volgens mij heb je de basis niet onder de knie en grijp je daarom nu naar hulpmiddelen, sporen in dit geval, om dat te verbergen. Een F-proefje zou je ook zonder sporen moeiteloos moeten kunnen rijden als de basis er goed in zit.
Een goede instructeur/trice zal nooit sporen adviseren voor een F-proefje, die zal het eerder afraden of verbieden.
Vandaar dat ik zei dat je je geld beter kon besteden aan goede lessen.

Yamcha schreef:......................en haal adem
Het ging er eigenlijk vooral om dat je de zweep moet gebruiken om je pwoon voorwaarts te maken, omdat je met sporen (als je niet een perfect stil been hebt) je pony steeds prikt.

Lisa99 schreef:dit paard rijd ik al ongeveer 1.5 tot 2 jaar en we hebben van alles geprobeerd