Sporen?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Vanky

Re: Sporen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:46

Waarom rijd je dan niet gewoon zonder sporen en zonder zweep?
Sporen zijn geen vervanging voor de zweep en een zweep is geen vervanging voor de sporen.

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 18:49

Vanky schreef:
Waarom rijd je dan niet gewoon zonder sporen en zonder zweep?
Sporen zijn geen vervanging voor de zweep en een zweep is geen vervanging voor de sporen.

ik snap wat je bedoelt en dat het nu heel verwarrend word en de sporen zijn geen vervanging maar dit paard heeft het nodig alleen als hulpmiddel zowel voor paard als voor ruiter maar we rijden het liefst met zweep dus dit gaan we opnieuw beleren ik zeg ook niet dat we die op een verkeerde manier gebruiken en ik zal hem eerst goed losrijden en dan kan ik altijd nog de sporen afdoen zo kan ik dat ook in de les zodra hij warm is gaan de sporen af dit word al gedaan ongeveer na een half uur

Tammy_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 18:52

als je geen zijgangen hoeft te rijden, zou ik de sporen gewoon in de kast laten liggen :)

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-11-11 18:54

Tammy_ schreef:
als je geen zijgangen hoeft te rijden, zou ik de sporen gewoon in de kast laten liggen :)

het liefst doe ik dat maar dat ligt eraan hoe paardlief het doet met inrijden en de proeg duurt maar 5 to 8 min dus zal ze ook nie veel nodig hebben maar het is als... maar dat ligt eraan hou paardlief het doet met inrijden ik kan ze altijd zo afdoen

GittekeZ1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 19:01

Ik denk uit je verhaal te lezen, dat je eigenlijk toch te veel been geeft.
ook al denk je dat zelf niet
om een paard aan het been te krijgen heb je geen spoor nodig.
Het niveau waar in jij rijd is het zeer onverstandig om met spoor te rijden, de pony stompt steeds verder af
met sporen rijden hoef je eigenlijk niet te leren.
als je been houding goed en stil is kun je altijd een spoor om want je gebruikt hem bijna niet of nooit.
Alleen de meeste stompen de paarden af door dat de spoor regelmatig de buik raakt
in het begin gaat de pony wel voorwaarts maar na een aantal weken is die reactie weg en ben je terug bij af
Leer eerst een paard aan het been te krijgen zonder spoor
EEn zweep is weer iets heel anders

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:30

Ik zou mijn geld eerder uitgeven aan een blouse dan aan sporen. Of aan goede lessen!
Als je paard goed aan het been is heb je geen sporen of zweep nodig maar een nette blouse kan dan net dat ene puntje verschil maken.

Enne... als de sporen er alleen maar zijn omdat de pony dan "minder lastig" is moet je dringend betere instructie zoeken. Weer even terug naar de basis en van daar weer opbouwen.

Motje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-11 22:49

Voor het rijden met sporen is het belangrijk dat je een onafhankelijke zit hebt waarbij je je benen goed stil kunt houden. Dan is het belangrijk dat je, als je sporen om hebt, verschil kunt maken tussen drijven met je kuit en drijven met je spoor. Naast het verfijnen van de hulpen zijn sporen wel degelijk een handig hulpmiddel om je paard beter aan het been te krijgen. Je geeft eerst gewoon kuit, waarop je paard voorwaarts behoort te gaan. Als daar geen reactie op komt geef je een prikje met je spoor, zo dat je paard daar wel voorwaarts op gaat. Dan ga je ontspannen mee in de voorwaartse beweging en kun je ook best een keer “braaf” zeggen. De volgende keer dat je voorwaarts wilt geef je weer eerst kuit. Komt daar weer onvoldoende reactie op geef je weer een prikje met je spoor. Als je dit een paar keer doet weet je paard dat er een prikje komt na je kuit en zal hij voorwaarts op je kuit reageren. Dan geef je natuurlijk geen prikje meer maar ga je weer mee en beloon met je stem. Zo heb je je paard met behulp van je spoor juist beter aan je been gemaakt en reageert hij dus beter op je kuit. Dan heb je je spoor niet meer nodig. Het gevaar zit erin dat mensen als ze sporen om hebben altijd als ze drijven de spoor gebruiken. Dan stompt het paard erop af en zal het steeds minder reageren, en op je kuit al helemaal niet meer. Dus, ook als het paard niet goed op de kuit reageert, geef hem altijd eerst de kans op de kuit te reageren voor je je spoortje gebruikt. Hier is geduld voor nodig maar je krijgt er wel een paard voor terug dat fijn aan het been is.
Een zweepje is een beetje anders, maar wel vergelijkbaar. Met een zweepje is het voor een jong of minder doorgetraind paard vaak duidelijker dat je voorwaarts wilt. (een tikje op je billen = voorwaarts) Máár een zweepje heb je maar aan één kant en kun je niet gebruiken zonder je hand te bewegen. Ik vind het daarom soms wat storend in de verbinding met de mond.
Bovenstaande beschrijving van de spoor gaat uit van een stille beenligging en goede beheersing over je kuit. Dat kan ik van hier uit niet beoordelen maar ik denk dat het voor jouw proefje niet nodig is om spoortjes te gebruiken. Ik neem aan dat de rest dat ook niet doet dus ik zou het gewoon lekker zonder proberen. Je kunt het eens aan je instructrice vragen want die weet hoe je rijdt en ook hoe de wedstrijd eraan toegaat. Heel veel plezier en succes! +:)+

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 00:41

danzzz schreef:
Ik zou mijn geld eerder uitgeven aan een blouse dan aan sporen. Of aan goede lessen!
Als je paard goed aan het been is heb je geen sporen of zweep nodig maar een nette blouse kan dan net dat ene puntje verschil maken.

Enne... als de sporen er alleen maar zijn omdat de pony dan "minder lastig" is moet je dringend betere instructie zoeken. Weer even terug naar de basis en van daar weer opbouwen.

hoezo volg ik volgens jou geen goede lessen?

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 00:50

[quote="Motje11"]Voor het rijden met sporen is het belangrijk dat je een onafhankelijke zit hebt waarbij je je benen goed stil kunt houden. Dan is het belangrijk dat je, als je sporen om hebt, verschil kunt maken tussen drijven met je kuit en drijven met je spoor. Naast het verfijnen van de hulpen zijn sporen wel degelijk een handig hulpmiddel om je paard beter aan het been te krijgen. Je geeft eerst gewoon kuit, waarop je paard voorwaarts behoort te gaan. Als daar geen reactie op komt geef je een prikje met je spoor, zo dat je paard daar wel voorwaarts op gaat. Dan ga je ontspannen mee in de voorwaartse beweging en kun je ook best een keer “braaf” zeggen. De volgende keer dat je voorwaarts wilt geef je weer eerst kuit. Komt daar weer onvoldoende reactie op geef je weer een prikje met je spoor. Als je dit een paar keer doet weet je paard dat er een prikje komt na je kuit en zal hij voorwaarts op je kuit reageren. Dan geef je natuurlijk geen prikje meer maar ga je weer mee en beloon met je stem. Zo heb je je paard met behulp van je spoor juist beter aan je been gemaakt en reageert hij dus beter op je kuit. Dan heb je je spoor niet meer nodig. Het gevaar zit erin dat mensen als ze sporen om hebben altijd als ze drijven de spoor gebruiken. Dan stompt het paard erop af en zal het steeds minder reageren, en op je kuit al helemaal niet meer. Dus, ook als het paard niet goed op de kuit reageert, geef hem altijd eerst de kans op de kuit te reageren voor je je spoortje gebruikt. Hier is geduld voor nodig maar je krijgt er wel een paard voor terug dat fijn aan het been is.

dit is mij inderdaad vertelt bij de extra aandacht die ik samen met degene waar ik les van krijg heb gehad, ik probeer het altijd eerst vanuit de kuit pas als nodig is zijn de sporen er en ik ben ook nie zo blij hoe ik mensen met sporen af en toe zie stompen in de buik van een paard, en ik zelf doe dit dus ook absoluut niet. dankjewel voor je advies voor wat ik nog niet wist weet ik het nu wel en daar heb ik heel veel aan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 01:33

WD-V => MA

Gowlan

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 01:47

Je mag bij onderlinge wedstrijden op een manege en F-proefjes best gewoon een wit truitje onder je wedstrijdjasje aan, is (bijna niets) van te zien als je een plastron hebt en het gaat er daar enkel om dat het netjes is (en officieel hoef je niet eens met een wedstrijdjas te rijden tot en met F6 geloof ik). :j

Verder kun je beter kijken of je het paard op een andere manier aan je been kunt krijgen, misschien ondersteuning dmv een stem.
Ook hadden wij een pony op de manege die er retesnel vandoor ging als je met een zweep in de buurt kwam, zo ook bij het opstappen.
Maar ondanks dat kan je beter proberen - indien je toch met zweep wilt gaan rijden - een super klein zweepje of een springzweepje te pakken en gewoon daarmee op te stappen.
Het beste is om het opstappen alleen te doen, zo voelt de pony de spanning vaak ook minder omdat er niet iemand anders is die hem evt. beethoud.
Maar indien dat niet lukt of je het zelf eng vind, gewoon opstappen terwijl iemand aan de andere kant staat en pony beethoud.
De reactie is dat de pony kan gaan rennen omdat ze doorhebben dat je toch een zweep hebt, maar het kan ook een reactie geven zoals even doorlopen en dat je vervolgens het zweepje gewoon als corrigerent middel kunt gebruiken.
En uit je berichten maak ik op dat je hoe dan ook zelf met sporen wilt rijden (meer door de ondertoon die er in zit).
Ik raad het je af, en indien je echt zo graag het wilt proberen, neem dan zo'n klein knopspoortje.
En wat iemand al zei; zolang je niet opzij moet voor het been zou ik de sporen lekker in de kast laten liggen. :j

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 13:28

Gowlan schreef:
Je mag bij onderlinge wedstrijden op een manege en F-proefjes best gewoon een wit truitje onder je wedstrijdjasje aan, is (bijna niets) van te zien als je een plastron hebt en het gaat er daar enkel om dat het netjes is (en officieel hoef je niet eens met een wedstrijdjas te rijden tot en met F6 geloof ik). :j

Verder kun je beter kijken of je het paard op een andere manier aan je been kunt krijgen, misschien ondersteuning dmv een stem.
Ook hadden wij een pony op de manege die er retesnel vandoor ging als je met een zweep in de buurt kwam, zo ook bij het opstappen.
Maar ondanks dat kan je beter proberen - indien je toch met zweep wilt gaan rijden - een super klein zweepje of een springzweepje te pakken en gewoon daarmee op te stappen.
Het beste is om het opstappen alleen te doen, zo voelt de pony de spanning vaak ook minder omdat er niet iemand anders is die hem evt. beethoud.
Maar indien dat niet lukt of je het zelf eng vind, gewoon opstappen terwijl iemand aan de andere kant staat en pony beethoud.
De reactie is dat de pony kan gaan rennen omdat ze doorhebben dat je toch een zweep hebt, maar het kan ook een reactie geven zoals even doorlopen en dat je vervolgens het zweepje gewoon als corrigerent middel kunt gebruiken.
En uit je berichten maak ik op dat je hoe dan ook zelf met sporen wilt rijden (meer door de ondertoon die er in zit).
Ik raad het je af, en indien je echt zo graag het wilt proberen, neem dan zo'n klein knopspoortje.
En wat iemand al zei; zolang je niet opzij moet voor het been zou ik de sporen lekker in de kast laten liggen. :j

Ik rijd inderdaad maar met zo'n klein knopspoortje we willen ook geen ander soort want hij reageert hier heel goed op en we houden het bij een klein knopspoortje

CM_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 11:48

Ik vind het een beetje vaag dat je instructrice dit aanraadt , bij een manegepaard notabene.
Ik blijf erbij dat het zonder sporen opgelost moet kunnen worden.
Zeker als het gaat om een proef. Helemaal geen zware oefeningen en de tempowisselingen in zo'n proef vallen ook mee, hooguit wat pasen veruimen komt er in voor. Bij de middenstap heb je de sporen zeer zeker niet nodig, en een goede middendraf kun je juist beter trainen zonder sporen.
En als paard zo bang is voor de zweep zou ik zoals al geopperd wordt, met de stem gaan oefenen.
Laat die sporen toch af joh, koop voor dat geld liever een paar mooie witte handschoenen ;)

En iemand zegt dat je vana F6 een jasje aanmoet, dat klopt niet, de fnrs vraagt of knhs tenue, of manegetenue, ongeacht de klasse

FSincerita

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 12:03

De uitleg over hoe met sporen te rijden is prima wat mij betreft, maar zeker niet zo makkelijk uit te voeren, want je moet super consequent kunnen zijn. Aangezien het een manegepony is zullen andere ruiters jouw werk misschien weer teniet doen, maar ja, dat is nu eenmaal zo.

Je kunt de pony minder gevoelig maken voor de zweep. Als je nog op de grond bent en het paard aan het halster hebt de zweep als een borstel over zijn lijf bewegen. Als hij dat eng vindt met hele kleine stapjes beginnen. Eerst laten ruiken, dan zweep weg halen, even rust. Dit herhalen totdat het ok is. Neem hier vooral veel tijd voor en veel rust tussendoor. Hij zal waarschijnlijk gaan kauwen/likken gapen en schudden kan ook. Geeft allemaal aan dat hij er mee bezig is, dus geef hem tijd. Dan uitbouwen naar borstelen met de zweep. Als hij weg loopt de zweep tegen hem aan houden totdat hij stilstaat dan zweep weg halen. Natuurlijk is jouw houding erg belangrijk. Probeer goed je voeten te blijven voelen en veel rust uit te stralen, zodat hij weet dat hij jou kan vertrouwen. Later zal hij merken dat het gebruik van de zweep gekoppeld aan goede intentie ok is!!

Veel succes met je proefje!

wortel115
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 17:08

Ik denk dat als je van de manege en je instructeur met sporen mag rijden kun je dat doen, zeker als je weet hoe je er mee om moet gaan. Al denk ik idd ook alles wat jij de pony leert zal in de andere lessen weer minder worden, maar dat blijft toch bij een manegepony

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 02:10

Lisa99 schreef:

Volgens mij heb je de basis niet onder de knie en grijp je daarom nu naar hulpmiddelen, sporen in dit geval, om dat te verbergen. Een F-proefje zou je ook zonder sporen moeiteloos moeten kunnen rijden als de basis er goed in zit.
Een goede instructeur/trice zal nooit sporen adviseren voor een F-proefje, die zal het eerder afraden of verbieden.
Vandaar dat ik zei dat je je geld beter kon besteden aan goede lessen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 06:50

Op een manegepaard zijn sporen imo totaal overbodig. Beter rijd je met een zweepje.

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 16:07

FSincerita schreef:
De uitleg over hoe met sporen te rijden is prima wat mij betreft, maar zeker niet zo makkelijk uit te voeren, want je moet super consequent kunnen zijn. Aangezien het een manegepony is zullen andere ruiters jouw werk misschien weer teniet doen, maar ja, dat is nu eenmaal zo.

Je kunt de pony minder gevoelig maken voor de zweep. Als je nog op de grond bent en het paard aan het halster hebt de zweep als een borstel over zijn lijf bewegen. Als hij dat eng vindt met hele kleine stapjes beginnen. Eerst laten ruiken, dan zweep weg halen, even rust. Dit herhalen totdat het ok is. Neem hier vooral veel tijd voor en veel rust tussendoor. Hij zal waarschijnlijk gaan kauwen/likken gapen en schudden kan ook. Geeft allemaal aan dat hij er mee bezig is, dus geef hem tijd. Dan uitbouwen naar borstelen met de zweep. Als hij weg loopt de zweep tegen hem aan houden totdat hij stilstaat dan zweep weg halen. Natuurlijk is jouw houding erg belangrijk. Probeer goed je voeten te blijven voelen en veel rust uit te stralen, zodat hij weet dat hij jou kan vertrouwen. Later zal hij merken dat het gebruik van de zweep gekoppeld aan goede intentie ok is!!

Veel succes met je proefje!

dankjewel hier ga ik zeker dingen van gebruiken bedankt voor je tips ik zal wel laten weten hoe het gaat! aan iedereen hoor niet alleen aan jou

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 16:11

danzzz schreef:
Lisa99 schreef:

Volgens mij heb je de basis niet onder de knie en grijp je daarom nu naar hulpmiddelen, sporen in dit geval, om dat te verbergen. Een F-proefje zou je ook zonder sporen moeiteloos moeten kunnen rijden als de basis er goed in zit.
Een goede instructeur/trice zal nooit sporen adviseren voor een F-proefje, die zal het eerder afraden of verbieden.
Vandaar dat ik zei dat je je geld beter kon besteden aan goede lessen.

ik zelf heb de basis geleerd dat weet ik zeker en ik grijp niet zo gauw naar een hukpmiddel want dit paard rijd ik al ongeveer 1.5 tot 2 jaar en we hebben van alles geprobeerd we zijn afgelopen woensdag pas begonnen met sporen rijden altans als ik er zelf opzat dus ik denk dat het niet perse aan mijn basis dingen ligt maar goed we proberen het alleen een paar weken en dan kunnen we er altijd nog mee stoppen wanneer het moet of nodig is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 16:29

Waarvoor zou je het nodig hebben? Er is toch niets te verfijnen?

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 20:20

hoi ik heb heel wat tips van jullie nog opgevolgd en ik ben zeker bezig geweest met de zweep ik ga haar zelfs misschien wel overkopen zolang ik een halfjaar voor de manege wat klusjes doe hoef ik maar 900 euro te betalen, maar ik ben zeker vooruitgegaan met de zweep vind ik zelf we hebben hem als borstel gebruikt en ze vond het even eng maar we kunnen haar hals tot haar kont met de zweep aaien al vind ze het nog steeds spannend en schrikt er nog wel redelijk van ik vind dat we heel erg vooruit zijn gegaan en ik rijd mijn proefje nu op een andere Fjord die ook met sporen word getraind maar dit was de enige die over was dus ik rijd als nog met sporen en zweep, maar hij word vooral met sporen beleerd ik heb bij de andere fjord voorlopig mijn sporen af en gaan we meer met de zweep werken en natuurlijk ook rijden maar dan in een kleinge bak van 20x20 en over een paar weken/maanden hopen we met de zweep te kunnen rijden

tips zijn nog altijd welkom en ik kan misschien wel Foto's nog een keer neer zetten van de wedstrijd deze is pas over 2 weken maar toch bedankt voor al het commentaar en vooral de tips waren erg nuttig we gaan er zeker mee door met de zweep en misschien word het wel mijn eigen paardje :j <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 20:24

......................en haal adem :D

Het ging er eigenlijk vooral om dat je de zweep moet gebruiken om je pwoon voorwaarts te maken, omdat je met sporen (als je niet een perfect stil been hebt) je pony steeds prikt.

Lisa99

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-11-11 20:49

Yamcha schreef:
......................en haal adem :D

Het ging er eigenlijk vooral om dat je de zweep moet gebruiken om je pwoon voorwaarts te maken, omdat je met sporen (als je niet een perfect stil been hebt) je pony steeds prikt.

idd ff naar adem happen ik kon mijn benen wel goed stil houden anders was ik natuurlijk nooit begonnen aan sporen als ik daardoor het paard zou verpesten ofzo, en verder blijf ik gewoon veel rijden op de andere fjord en veel oefenen met de zweep op de ene met natuurlijk nog veel beweging ze worden in een week miss maar door 2 andere kinderen 1 uur gereden en dan hopen dat ik haar kan kopen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 21:30

Oké, goed zo :D

Zet hem op, meid. Plaats je nog even foto's?

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 00:40

Lisa99 schreef:
dit paard rijd ik al ongeveer 1.5 tot 2 jaar en we hebben van alles geprobeerd

Blijkbaar heeft al dat proberen nog geen of weinig resultaat opgelevert.
Weet je wel heel zeker dat je haar van de manege wil overnemen? Soms klikt het gewoon niet, en dan is 900€ een hoop geld voor een paard waar je constant mee overhoop ligt.
Misschien vindt je voor hetzelfde geld een paard dat wel bij jou past, dat wel die klik geeft, als je iets verder zoekt.