Fotograferen

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Horse4life10

Re: Fotograferen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-11-11 18:13

ik heb een nickon(van tv!XD)
maar ik heb geen iedee hoe ik de flits moet afzetten.

Courses

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 18:26

Horse4life10 schreef:
ik heb een nickon(van tv!XD)
maar ik heb geen iedee hoe ik de flits moet afzetten.

Een Nikon bedoel je?
Van TV, welke van TV. Er zijn er zoveel op TV geweest de laatste tijd.
Met een compact camera is het vrij makkelijk, eventjes de knopjes doorkijken totdat je een rondje met daarin een bliksemschichtje ziet verschijnen.
DSLR, niet op Automaat fotograferen of op P, dan gaat het prima :j

Makkie97

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-11 23:18

Je kan er nog geen geld voor vragen, maar hoe meer je oefent hoe meer ervaring je krijgt. Ik oefen ook heel veel en fotografeer het liefst paarden die iets aan het doen zijn, bijvoorbeeld in de wei of losgaan in de bak. Zorg dat de paarden geïnteresseerd in jou en je camera raken, dan komen ze leuker op de foto te staan. Ik wil ook nog even zeggen dat het niet persé aan de camera ligt of je mooie foto's maakt: als je met een goedkopere camera geen mooie foto's kan maken, kan je dat met een dure ook niet. (Ik heb overigens wel een wat duurdere camera). Ik krijg nu veel complimentjes over mijn foto's en dat is super leuk om te horen! Maar ik vraag er geen geld voor hoor, ik doe het gewoon voor de lol.

maflinger1

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 08:53

44Myrthe44 schreef:
Ik vind de foto's ronduit slecht.
Ze zijn wazig, de ogen van de paarden zijn blauw, ze zijn scheef genomen, de horizon is niet recht, ze zijn te donker of te licht en de paarden staan er maar half op.
Mijn conclusie dus: nee, je foto's zijn zeker niet goed genoeg om ervoor te betalen, ik denk dat iedereen zelf wel betere foto's kan maken...

Het klinkt misschien hard, maar je hebt wel gelijk.
Gewoon blijven oefenen oefenen oefenen.
Misschien mag je eens meekijken met een professionele fotograaf?

En als je niet weet hoe je de flits moet uitzetten, dat gaat niet altijd even makkelijk, maar daarom hebben ze ook een gebruiksaanwijzing uitgevonden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 09:17

Er zijn al heel veel tips gegeven, maar misschien heb je hier nog iets aan:
Tip 1: vaak zijn er fotografiecursussen te vinden waar je als " beginner" aan deel kunt nemen. Het is belangrijk dat je je camera goed kent en weet waar wat voor dient. Zeker bewegende dieren en lichtinvallen zijn belangrijk
Tip 2: Vraag anders eens aan een fotograaf in de buurt waarop je moet letten, hoe je het maken van een foto kunt aanpakken
Tip 3: Probeer verschillende posities uit, zittend fotograferen, liggend, gedraaide camera, inzoomen van een onderdeel van een paard.
Tip 4: Je kunt ook naar wedstrijden gaan (buiten seizoen) om daar paarden te fotograferen, Niemand heeft er iets op tegen en je kunt kaartjes maken en uitdelen als de eigenaar een kopie wil. Op www.wedstrijdplatform kun je zien of er iets in de buurt is, want ik neem aan dat je op de fiets moet gaan, gezien je leeftijd.

succes en veel oefenen

verapony888

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 11:13

je moet nog wel veel oefenen

maar ff waarom staan die paarden vast met halsbanden???

xNK

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 17:18

De foto's zijn meer leuke kiekjes, maar niet om geld voor te vragen. De composities zijn ook slecht, gewoon blijven oefenen!

En ik vind die manege van jou wel gruwelijk eng, ze staan aan een halsband, en eentje staat zelfs voor een kettinkje waar die makkelijk overheen kan stappen :o

Annemiek80

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 20:23

Mijn mening is dat iedereen kiekjes kan schieten maar niet iedereen mooie foto's kan maken.
Allereerst moet je je toestel kennen, welke functies zitten erop, wanneer gebruik je welke functie en waarom, dat is het makkelijke gedeelte aangezien je dit nog grotendeels uit een boekje kan halen.

Maar compositie, perspectief, contrast, belichting, scherpte (of bewuste onscherpte) leer je door experimenteren en creatief te denken.
Veel mensen fotograferen door het onderwerp in het midden te zetten, en als hij scherp is voila 'leuk kiekje', maar je kunt enorm leuke dingen.

Dit is een goed stukje over wat nadenken over welke compositie voor je foto kan doen:
http://www.martijnsmeetsfotografie.nl/weblog/2007/04/11/compositie-de-basis-van-bijna-elke-foto/

Hoe beter je camera hoe meer je kunt 'spelen', maar ook en misschien vooral bij de meer simpelere camera's is compositie zeer belangrijk.

Vooral veel blijven oefenen, en zoals al meer in dit topic gezegd is, NIET focussen op paarden alleen. Dierfotografie is ongeveer het meest lastige onderwerp bij fotograferen aangezien dieren slecht te regiseren zijn, begin eerst met makkelijkere onderwerpen als gewoon bij je in de straat/omgeving. Trek erop uit en schiet er op los, denk na over je te kiezen positie voor je 'afdrukt' en bekijk ze thuis rustig en kritisch.

Ik voel me nu echt oud, maar het is zoveel makkelijker geworden sinds het digitale tijdperk, vroeger moest je/ik toch echt een stuk kritischer kijken want ieder filmpje kostte geld, iedere foto die je wilde afdrukken kostte geld, maar op alleen het negatief kon je het weer niet heel goed zien, pas in de donkere kamer kon je wat zien vanaf je negatief, maar dat was ook weer zo'n gedoe.

Voor alle jeugdigen onder de lezers van dit topic... Ja vroeger hadden we rolletjes in een camera _O- en kon je bijv rare vlekjes op je foto krijgen omdat er stof op/in je camera of negatief zat :P

Geld vragen kun je pas als je wat meer weet van de dingen die ik hierboven heb geschreven naar mijn idee, anders kom je aan met foto's die de meerderheid van de mensen gewoon zelf kan maken. Om wat specialere foto's te kunnen maken waar mensen voor willen betalen zul je wat beter onderlegd moeten zijn, en dat houdt niet in 'een goede camera' (zeker niet als je een goede camera hebt maar niet weet hoe je hem moet gebruiken)

houvanpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:25

ik vind het leuke foto's maar om geld mee te verdienen is moeilijk je moet bijv. meer rekening houden met het licht en zorgen dat het niet gewoon een paard is maar HET paard houd rekening met de omgeving bijv op somige foto's vind ik het licht te veel afleiden en dan ziet het paard er niet goed uit(ps dat weet ik alemaal omdat ik zelf ook geld mee wil verdienen)

houvanpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:28

neem nou die foto van een stukje van het hoofd van het paard.
je aandacht word getrokken naar het oog de rest is eigenlijk een leeg omhulsel een achtergrond zorg er voor dat het licht wat mooier staat en de camera mag ook wel wat beter (sorrie van het critiek maar ik wil je aleen maar helpen)

Esmefleur

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:33

veel oefenen ;) Dan kom je er wel hoor :D

Maar ff wat tips ;)

Op de eerste foto zijn de lichtbollen erg zonde.
Voor de rest kun je de paarden idd het best naar de camera laten kijken dan van je weg.

Wat voorn camera gebruik je stuur maar een pb :D

liedje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-11 21:54

Als je graag wil oefenen op paarden kan je je misschien wel een advertentie plaatsen waarin je vraagt om mensen die gratis voor jou "model" willen staan. Je kan dan waarschijnlijk ook veel meer oefenen als wanneer je geld zou vragen. Als je wilt dat mensen betalen wanneer je voor hen foto's komt maken moet je naar mijn idee wel kwaliteit leveren en dan moet je ook iets bijzonders doen. Als mijn moeder/zus/vriend(in)/oom/tante etc. die foto ook had kunnen maken dan ga ik er niet voor betalen. En ik denk toch dat veel mensen er zo over denken en niet vervelend bedoeld maar ik zie hier geen enkele foto bij staan waar die kwaliteit vanaf straalt.

Maar ik kan je alleen maar adviseren om te blijven oefenen als je fotografie echt leuk vind. Heb je geen hobby fotograaf in de buurt die je wil helpen? Samen oefenen is nog hardstikke gezellig ook en al doende leer je toch het meest en nog meer als je er iemand naast hebt staan die kijkt naar wat je doet en tips geeft :j