Trekpaard 1,5 jaar, kan alles al mee gedaan worden?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:28

Dit kan echt niet! Ik wordt hier zo boos over als ik zulke verhalen lees |( . Juist zware rassen als trekpaarden hebben langer de tijd nodig om zich te kunnen ontwikkelen en door te groeien (wat in sommige gevallen tot 6 jaar kan duren). Ik heb zelf een trekpaard en die heeft lekker baby kunnen zijn. Heeft tot de 3,5 lekker in een graasgebied in een kudde gelopen. Pas vanaf 4 jaar begonnen met bitje in en langzaam zadelmak maken. Ze bleek het wel erg goed en snel op te pakken maar echte zware arbeid als karrentrekken e.d wil ik zelfs nu ze bijna 5 is echt niet! Laat een jong paard zich lekker op z'n eigen tempo ontwikkelen en dan zal hij of zij zich tot een stabiel, sterk en eerlijk paard ontwikkelen wat voor je wil werken. Dat is in ieder geval mijn mening :D

amyz

Re: Trekpaard 1,5 jaar, kan alles al mee gedaan worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:32

Had een tijdje terug ook een gesprek met zo'n oud menneke, stond bij het hek van mn pony zn paddockje. Volgens hem had ik mn pony mákkelijk als 1,5-jarige al voor de kar kunnen beleren, dat ie nu 2,5 was en het nog steeds niet kende vond hij maar raar. Hij had al zn paarden op 1,5-jarige leeftijd voor de kar beleerd en dat deden ze hartstikke braaf 8)7

Zijn dus wel meer van die idioten die dat soort dingen beweren. Arm paardje :(:)

Meliszy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:41

Stuur dat topic gewoon als linkje naar haar mail, misschien leest ze het en snapt ze het?

fro

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:44

Ik vind dat je met 2,5 jaar wel al rustig aan kan beginnen. Trekken is lichter dan dragen voor zo'n paard. Maar zou zeker niet lange tochten gaan maken.. even 10/20 minuutjes buiten een rondje en dan weer lekker het weiland in.

Sjors

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 12:46

Mistic schreef:
Dat beestje heeft echt nog wel een paar jaar nodig om fysiek en mentaal dit werk aan te kunnen. Hoort nu nog lekker in de wei met leeftijdsgenootjes.

Je haalt me de woorden uit de mond ;)
En inderdaad met 3jaar rustig beginnen met dekje, bit, etc.
En dus vooral niet voor de kar ;)

Shaya_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-11 14:29

Ik zie mijn 1,5 jarige toch echt niet voor de kar lopen := Ben bang dat de kar en al dan overal heen vliegt :=
Jammer dat mensen zich niet verder verdiepen en zo erachter komen dat dit niet door de beugel kan...

lector

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:05

1.5 is veel te jong op die leeftijd zou ik me meer met je onderlinge band tussen paard en mens bezig houden ,gewoon kleine korte dingen even poetsten een straatje uitlopen aan t halster!!
vanaf twee zou ik iets meer proberen appelbitje in zodat hij aan een hoofdstel kan wennen tien minuutjes en een bakje muslie leeg laten eten ,betasten met zweep tot hij-zij er niet op reageerd ,touwtje gooien om de benen ,als voorwerk op de strengen die er straks langslopen.buiten lopen en de comando s leren voorwaards bij t wegstappen en hooooo dat is de belangrijkste klein drafje tussen door en terugnemen naar stap zodat je rem er ook op komt ,tuig opleggen en rond de tweeenhalf er achter gaan lopen en pas als die dat goed doet er wat achter gaan hangen een klein autobandje en je merkt zelf wel dat er meer achter kan en rustig aan uitbreiden. wij zijn nu zelf bezig met onze belg te beleren hij is nu 2 jaar en 7maanden en heeft nu verschillende keren voor de kar gelopen korte oefeningen eerst een laantje uit en weer terug en dit uitbreiden en nu rijden we een half uurtje uit en thuis.dit doen we twee a drie keer per week zodat hij t zelf ook nog kan verwerken en toch even de regelmaat erin heeft dat een kar erachter geen probleem vind, verders is beleren voor de kar minder belastend dan onder t zadel mits je niet overdrijft ,verder is een trekpaard een ras wat niet heel oud word wij kennen er weinig die de twintig jaar halen en heeft hij zijn top rond t tiende levensjaar op die leeftijd gaat t voor andere paardenrassen pas beginnen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 13:34

Inderdaad, een 1,5-jarige is hier zeker nog niet klaar voor. Niet alleen zijn rug is nog niet volgroeid, maar dat geldt ook voor zijn benen. De gewrichtsvlakken van de pijpbeenderen (de proximale en distale epifyse, jaja B-) ) zijn nu nog met kraakbeen met de schacht van het pijpbeen (diafyse) verbonden. Dat kraakbeen tussen de epifyse en de diafyse maakt lengtegroei van het paard mogelijk. Zolang het paard groeit (en dat doet een 1,5-jarige :P ), bestaat het pijpbeen dus nog niet geheel uit bot en is het dus nog niet volgroeid. Ik weet niet zoveel van trekwerk af, maar ik neem aan dat het toch een wel een belasting is voor de benen. Een vergelijkbaar proces is gaande in de wervels, die zijn nu ook nog niet volgroeid. Lijkt me inderdaad dat dit nog veel te jong is. :(:)

horse1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 15:36

@lector, ben het niet helemaal met je eens. Dat een kar minder belastend is dan onder het zadel neemt niet weg dat je een paard de kans moet geven om zich te ontwikkelen en te volgroeien want in zijn hoofd is het nog een baby. Dat een trekpaard minder oud wordt en eerder op zijn piek is dan een ander paard kan ik ook niet helamaal beamen. Bij mij op stal en in de buurt staan meerdere trekpaarden waaronder 20 plussers die nog regelmatig voor de kar lopen. Rust roest voor deze zwaardere paarden en als je ze hun hele leven met regelmaat traint en met ze aan het werk bent zullen ze ook veelal langer fit blijven en kun je er mee blijven rijden. Dat is hier in ieder geval goed te merken. Maar dat ter zijde.

lector

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 19:35

@ horse1984, over t beleren en inrijden zijn er boeken vol geschreven en de meningen zullen nooit op een lijn komen. ik denk dat t belangrijk is dat het welzijn van t paard in de gaten gehouden word en 1,5 jaar is dan veel te jong ,als je kijk naar t phc regelement moet een trekpaard de minimale leefdtijd van 4 jaar hebben ,die zullen hun wijsheid toch ook wel ergens vandaan hebben, even terug komend op mijn eigen situatie merk ik dat onze lex lekker werkwillig is, en wij daar met beleid en dit woord kan ik niet genoeg benadrukken !!! proberen mee om te gaan. echter als wij denken laat m maar lekker in de wei lopen merk je na een paar dagen dat hij weer aan t werk wil, dan wordt hij een beetje pesterig naar ons toe en zetten wij m aan t werk wat dan drie keer in de week een half uurtje is, verdwijnen deze streken.mijn mening is dat je tot tweeenhalf jaar wel je paard kan opvoeden in de zin van lekker in de hand en nog niet te veel vragen maar wel laten zien, verkeer e.d. heb je later alleen maar profijt van. mijn verdere visie is, hetgeen je hem met tweeenhalf leerd kan je later tijdens zijn puberperiode helpen om hem daar door heen te trekken,nu mischien in jullie ogen nog een pupy maar met zes en echt paard met kop erop en dan kunnen de knopjes er maar beter op zitten.dit moet wel met rust en beleid gebeuren dat kan ik niet genoeg benadrukken

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:06

Vraag me af of dit verhaal klopt. Ook een 1,5 jarig trekpaard is nog erg puppy! Laat staan een bit in doen! Je breekt zo een kaak!

Kan het me niet voorstellen dat iemand dit zo snel zou doen :n

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:28

tinker6 schreef:
even info vragen bij een trekpaardfokker/stamboek en het haar laten lezen.
1,5 is echt nog te jong, vaak word gedacht dat die paarden al heel vroeg alles aangeleerd kan worden maar in werkelijkheid zijn ze veel later dan een dressuurpaard pas volgroeid,

Geen enkel paard is volgroeid voor zijn 6e en een lange, grote slungel als een dressuurpaard kan zijn gaat al snel naar 7 of 8 jaar voordat alle groeischijven gesloten zijn.
Het is wel zo dat door gericht fokken (quarters bv) en het voer(beleid) van tegenwoordig veel paarden eerder volwassen tonen. Echter de fundering (skelet) kan je niet sneller volwassen fokken of voeren en juist die fundering is essentieël om een paard heel te houden. Het is ook zo dat een paard wat genoeg tijd krijgt om uit te groeien en volwassen te worden meer aan kan dan zeker 99% van de mensen ooit zou durven vragen.

sourih

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-11-11 21:34

weet je wel zeeker dat het paardje 1,5 want als zoon jong paardin 1 klap al alles kan dat is een heel raar verhaal

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-11-11 07:50

izzy1985 schreef:
Vraag me af of dit verhaal klopt. Ook een 1,5 jarig trekpaard is nog erg puppy! Laat staan een bit in doen! Je breekt zo een kaak!

Kan het me niet voorstellen dat iemand dit zo snel zou doen :n

Nee ik ga het verzinnen? Als zij dit zegt, dan neem ik aan dat ze niet liegt? En ik heb de filmpjes gezien dat het paard voor de kar loopt, ja het was braaf, maar ik vraag me af of dat er "ingeramd" is of dat het al veel geleerd is te jong...

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 10:02

Kan me gewoon niet voorstellen dat iemand uberhaupt dit over zijn hart kan verkrijgen. Heb zelf een jong trekpaard van 2,5 jaar en ik heb ze al sinds veulen af aan. Als ik me bedenk hoe mini ze was op die leeftijd.. En dan is ze voor het ras een grote maat hoor!

izzy1985

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 10:11

Afbeelding

Om maar een een voorbeeld te geven; het verschil tussen een volwassen trekpaard en een puppie van 1,5 ! Check dat neusje hoe fijntjes dat nog is! Daar moet je nog geen bit in doen!
Laatst bijgewerkt door izzy1985 op 21-11-11 10:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-11-11 10:12

Dit is geen rijtechnische discussie, ik verplaats het even.

Mioux

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-11-11 07:09

Bedankt Apple ! wist niet precies waar het hoorde!
Ik vond zelf op het filmpje het paardje ook nogal puppy, ik verzorg zelf een 3,5 jarige FjordxFries en die ziet er nog minder puppy uit als die 1,5 jarige trekpaard... En daar ben ik onlangs pas begonnen met een bit, en die heb ze pas 2 keer in gehad puur met wandelen

Honestly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 00:02

Mijn nicht heeft 3 trekpaarden, waarvan 1 nog jong is. Hij is al best wel een flinke kerel maar tussen de 2,5-3 jaar (precieze leeftijd weet ik niet ;) ) en daar zijn we langzaam een beetje mee aan het trainen. Lekker buiten wandelen en een beetje grondwerk in de bak. Maar 1,5 is echt nog veel te jong.. hoe "sterk" hij er misschien ook uitziet.

antje_vip

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 16:22

Misschien voelt je vriendin zich aangevallen? Dat ze daarom niet naar je advies luistert? Je hebt helemaal gelijk trouwens TS, juist de trekpaarden hebben langer nodig om te groeien, ik zou ook zeggen tegen 5 jaar beginnen. Wie weet helpt het als je op een andere manier duidelijk kunt maken dat dit niet goed is voor haar paardje!

JoyCiej007

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 16:27

Hier, dit zijn geen meningen, dit is een feit, n.a.l.v. wetenschappelijk onderzoek.
Hoe de groeiplaten zich sluiten etc:

Ik zou zeggen; print het uit en laat het haar zien. Daarnaast zijn er zéer zeker bepaalde rassen die nog minder snel zijn uitgegroeid dan andere rassen, en dat geld voornamelijk júist voor zware paarden als trekpaarden etc.!

Afbeelding

Verosjaak

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 17:10

Dat het niet slim is (zeg maar gerust heel dom) om een 1.5 jarig paard aan het werk te zetten deel ik. Daarnaast wil ik nog toevoegen dat ik snap waarom het paardje alles zo makkelijk doet. Het is gewoon een beetje het karakter van een trekpaard. Zelfs echter pubers kunnen makkelijk en meegaand zijn.

Mijn vz trekpaard heb ik nu zo'n 9 jaar. Ben als 13 jarige onwetende dat paard uit de wei gaan plukken, hoofdstel en zadel erop en rije maar. Paardje kende niets (volgens eigenaar ook nooit echt ingereden). Dat was ook gewoon zadel erop en zitten maar := . Paardje liet op het begin gewoon alles toe, was soms bang maar wel goed van vertrouwen. Hulpen zaten er al gewoon in. Benen was vooruit en en teugels was opzij of stoppen. En zo zijn we begonnen met haar toenmalige 7 jaar. Uiteraard in de loop der jaren wel wat dingen mee gemaakt maar moet zeggen dat ook daarna het paardje heel makkelijk andere hulpen aan te leren was.

Denk zelf dus dat een trekpaard zich gewoon veel gemakkelijker laat leiden hierin en gewoon doet wat je vraagt (zolang het voor hem/haar niet te moeilijk is).

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 19:08

Tja, er zijn altijd mensen die er van overtuigd zijn dat het wel kan.. Wij hebben ook een belg, ze is nu 4 en nog steeds niet helemaal volgroeid. Mijn schoonvader heeft eens met iemand gepraat die vond dat ze allang beleerd had moeten zijn, wat op deze leeftijd kan je er anders niets meer mee. Ik heb gezegd dat als hij haar nu liet beleren, ik er niets mee zou doen, uit protest :) Gelukkig word ze nu gewoon beleerd wanneer ik vind dat ze het er aan toe heb.

Ik ben deze zomer wel begonnen met longeren, 1x per week, en ze kan natuurlijk netjes aan een halster meelopen. Ook hebben we haar geleerd dat er iets op haar rug ligt zodat ze een deken op kan, en we oefenen met voetjes geven. Dit is heel zwaar voor haar, ze word ook altijd bekapt in een box.

Ik vind dat dat soort oefeningen zeker kunnen op 4 jarige leeftijd, misschien in sommige gevallen ook wel op 3 jarige leeftijd. Eerder niet.. Maar helaas zijn er altijd mensen die er anders over denken. Sneu voor het paard.. Ik zou zeggen, net als de andere bokkers hier: laat haar dit topic eens lezen.. Ik kan me ook niet echt voorstellen dat een DA zegt dat het met 1,5 wel kan, dan heeft ze het vast verkeerd begrepen ofzo..

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 22:44

Of een Bels nou meeloopt naast de fiets of dat hij een licht karretje trekt, sulky, denk dat het verschil niet zo heel groot is. Liever met 2,5 voor de kar dan met 3 al onder het zadel ;-)

nikkie722

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-11 23:59

wat een mensen..... is ze niet helemaal lekker ofzo??? _-:(