Manegepaard gooit hoofd omhoog en omlaag

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

mathijsVDE

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-12-11 21:27

@Jiwa: Als ik met een gewone halster ga rijden, wat moet ik dan in mijn handen houden? Het touw waarmee je ze naar de stal brengt? Medisch is er helemaal niets mis, en met het zadel ook niet. Is al verschillende keren na gekeken geweest door verschillende zadelmakers.

@Apple: Als ik de teugels kort hou doet ze het, lang ook, als ik ze langer houd dan gaat ze helemaal door het lint ...

Linndatbenik

Re: Manegepaard gooit hoofd omhoog en omlaag

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-11 21:32

Ik heb dat toen ik nog op manege pony's reed ook weleens gehad.
Het zou indd pollenallergie kunnen zijn.. (dat heb je gelezen)
Maar die beesten waar ik toen op reed mag je gerust licht gestoort noemen. Ook kan het zijn dat ze 'nep luchtzuigen'. Dan doen ze het na van andere paarden die het echt doen.

Ciscoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:04

MIsschien heeft hij/zij wel moeite met druk achter zijn/haar oren.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 17:08

Misschien is het een manier om onder het werk uit te komen.
Ik ken iemand en die heeft er een gebroken neus aan overgehouden en een zware hersenschudding.
Bij dit paard is het opgelost door hem tijdelijk een met slof te rijden. Maar dit is alleen mogelijk als dit door iemand gedaan wordt die weet hoe je een hulpteugel hanteerd.

Geryon

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-11 20:05

Ik denk dat je dit voornamelijk met je been op kan lossen. Rijd haar voorwaarts, het maakt niet uit of ze iets harder gaat dan. Mijn paard is soms ook onrustig in de aanleuding, los ik altijd op met m'n benen, zoekt ze vanzelf mijn hand (en dus het contact) weer op.

wil94

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-11 14:18

Een paard bij ons op de manege deed dit ook wel, maar volgens mij deed hij dit omdat hij zich verveeld op stal en dit in de les doorzet, dit ging samen met er vandoor gaat etc. Als ik hem gewoon goed aan het been hield en nagevelijk liet lopen en goed contact met hem had viel het wel mee.

Als ik jou zo hoor is het niet uit verveelderigheid maar dat hij misschien ergens last van heeft, misschien dat het helpt als de veearts langs komt.

Irenaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:28

Vervelend dat het paard met zijn hoofd in de lucht loopt. Als het een manegepaard is krijg je met 1x in de week rijden dat probleem niet beter ben ik bang ..

fibitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-01-12 21:31

Goh, bij ons liep er ooit zo'n paardje rond en toen heeft de eigenaar van de manege (die ermee reed) eens goed aan zijn teugels getrokken als hij zijn hoofd omhoog gooide.. Sindsdien deed hij het nooit meer :) Maar persoonlijk weet ik niet of dit de beste manier is om zoeits af te leren.. Lijkt me vrij paard-onvriendelijk :?

SV1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-01-12 21:22

Idd, voorwaarts proberen rijden :) Maar bij een manegepaard is het heel moeilijk omdat eruit te krijgen... Sommige ruiters zijn minder consequent en dus gaat een paard die de gewoonte heeft met zijn hoofd op en neer te gaan altijd is testen met wat voor ruiter hij/zij te maken heeft :P

Maritelisab

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-02-12 23:43

Wij hebben ook bij verschillende paarden bij ons op de manege hier last van gehad.
Meerdere zijn na gekeken. Bij 2 was het pollenallergie, waarbij het netje bij de een totaal niet hielp en bij de andere was het dankzij het netje weg. Ze hadden hier alleen last van als we in de zomer buiten reden, omdat naast de bak bepaalde bomen staan die iets afgeven waar ze niet tegen kunnen.

Een andere pony heeft last van headshacking syndroom. Waren einde raad en na onderzoek van de dierenarts is dat er uit gekomen. Echter komt het met vlaggen, soms heeft ze er last van en soms niet.

Daarnaast hebben we nog 1 paard die dit gedrag vertoond als ze te lang in 1 houding loopt. Haar spieren in der hals/nek zijn nog vrij slap en zodra ze deze een tijdje moet gebruiken begint zij met haar hoofd te schudden. Na een paar minuutjes hals strekken is het dan weer over.