Gratis aangeboden paarden...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Sabbientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:12

Schoenveter schreef:
Liever zo dan dat ze gelijk een enkeltje paardenhemel krijgen. Er zitten genoeg paarden tussen die wat mankeren, maar degene die gratis een paard krijgt heeft daar heus wel over nagedacht, daarbij worden er zat paarden met gebrekene moedwillig verkocht, dat vind ik pas erg.

En het dik gedikte stuk is juist het gene waar ik over twijfel.
Sommige zien alleen het gedeelte "gratis Paard"
Niet wat voor kosten het met zich mee brengt.

Cookies

Re: Gratis aangeboden paarden...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:19

Inderdaad, vaak hebben degene die zo'n gratis paard krijgen er goed over na gedacht. Ze knappen het een beetje op en verkopen het op marktplaats. Ik zou liever mijn paard naar de slacht doen dan het gratis weggeven. Ik heb nu al zo vaak topics gezien waarbij mensen het paard weggaven en er dan later achterkwamen dat het paard misbruikt, verkocht, mishandeld is. Dan liever naar de slacht dan hoeft het geen jaren meer te lijden.

MariekeS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:19

Ik vind dat sommige in dit topic wel erg makkelijk oordelen :o
Men gaat meteen van het slechtste uit...

De markt ligt nou eenmaal op z'n gat en als je een paard/pony om wat voor reden kwijt wil, wat is hier dan mis mee? Mits er de tijd in wordt gestoken om een fijne nieuwe eigenaar te vinden zie ik echt het probleem niet van een paard gratis aanbieden.
Paarden verkopen aan handelaren vind ik in sommige gevallen schandaliger :o

Het is niet altijd zo zwart/wit als het lijkt.
Soms kom je in een situatie die je niet had kunnen voorzien en waarbij een paard met spoed weg moet...die kan gezondheid, financiën, werkgerelateerd zijn, wat dan ook.

Vaak is het voor de eigenaar al vervelend zat, laat staan dat ze met de nek aangekeken worden omdat het paard gratis 'te koop' staat...

ukje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:20

Cookies schreef:
Inderdaad, vaak hebben degene die zo'n gratis paard krijgen er goed over na gedacht. Ze knappen het een beetje op en verkopen het op marktplaats. Ik zou liever mijn paard naar de slacht doen dan het gratis weggeven. Ik heb nu al zo vaak topics gezien waarbij mensen het paard weggaven en er dan later achterkwamen dat het paard misbruikt, verkocht, mishandeld is. Dan liever naar de slacht dan hoeft het geen jaren meer te lijden.

Hierbij ga jij er dus gelijk van uit dat "alle"paarden die gratis weggeven worden slecht behandeld worden. Er zijn er ook zat die wel goed terecht komen, maar daar hoor je natuurlijk weer niks van.

kainda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:25

Helaas worden sommige paarden "te laat" gratis aangeboden.
De arme beestjes zijn verwaarloosd en zo mager.

Om dan nog een goed baasje te vinden, maakt het zoveel moeilijker.

Ik heb samen met mijn vriendin zo'n paardje een fijne stal kunnen geven.
Kon amper nog lopen ;( Was kompleet ondervoed. Zat onder de luizen, had maagzweren enz. enz. enz.....
Inmiddels gaat het al weer een stuk fijner met hem :j Is al zeker 50 kilo aangekomen. Maar nog steeds magertjes.
Kost maanden om een paardje weer op gewicht en gezond te krijgen.

Ik krijg regelmatig gratis paarden/pony's aangeboden. Wil alles graag een fijne stal en genoeg voer bieden.
Maar ik kan helaas ook niet alle zielige paardjes helpen. Al wil ik dit graag doen :)

Veel sterkte voor de mensen die in zo'n moeilijke situatie zitten :(:)

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:48

Iney schreef:
Nou ik vind het gewoon te gek voor woorden, dat je op die manier je dier weg moet doen (en dit bedoel ik niet dat mensen die dat doen slecht zijn voor hun dieren)

Ik lees het nu zoveel, gratis op te halen. Met spoed ruimtegebrek en idd geldgebrek. Vind dat gewoon jammer...

Vind de reactie's wel grappig, ik bedoel dit helemaal niet slecht ofzo maar viel mij op en was benieuwd hoe andere mensen erover dachten. Ik snap waarom somige mensen dit doen maar soms ook niet.

Net als bewezen dekhengst mag gratis weg, pony heeft we werk gedaan en oprotten. Zo vind ik dat wel overkomen en dat vind ik gewoon een beetje respectloos.

ik vind jouw gedachtegang erover respectloos naar de mensen toe die voor deze moeilijke beslissing staan

ik hoop voor jou dat jij nooit deze keuze hoeft te maken.......

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 11:50

geerke schreef:
je moet geld hebben om een paard te verzorgen.
En als een paard ouder wordt nog meer geld...dus dan geef je hem gewoon weg.
Dat is altijd goedkoper en je hoeft de verantwoordelijkheid niet te nemen om hem in te laten slapen of te laten slachten...toch?Wel de lusten maar niet de lasten.

Bezint eer ge begint.

ook weer zo lekker kort door de bocht

in de jaren kan je persoonlijke situatie wijzigen waardoor je ineens een ander besluit moet nemen
(ik ben er 1 van, jarenlang paarden gehad, verandere situatie, en nu kan ik het helaas niet meer goed opbrengen en moet hij weg)

TS het is ook niet netjes om al die topics als voorbeeld niet te zetten voor gebruik van jouw respectloze gedachte
ben blij dat mijn advertentie er niet tussen staat..........had ik zeker niet geaccepteerd :n

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:06

Waarom weggeven? De economie verslechterd. De mensen aan wie je ze geeft zullen het paard weer als eerste weg doen als ook zij financiele problemen krijgen. Soms gaat het goed, vaak zie je dat paarden van hot naar her worden gesleept, dan zie ik ze toch liever naar de slager, met een beetje pech komen ze daar vroeg of laat toch terecht, waarom de stress van het verhuizen en handelen niet besparen?

pinuts

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:20

paarden zijn hardstikke duur, sommige mensen vergeten dat. Ik snap ook niet dat ik vaak lees dat mensen zeggen " dan eet ik zelf gewoon minder" Neem gewoon een paard als je dat EXTRA geld hebt. Niet als je daardoor elke dag brood moet eten en amper de huur kan betalen. Want op het moment dat het echt zwaar word moet het dier idd weg. Maar dan heb je ook nog de mensen die bijv ineens gaan scheidden, of andere problemen waardoor ze geen geld of tijd meer hebben voor het dier. Dan heb ik respect dat ze moeite doen om het dier kwijt te raken. Wat moet dat moet.

Ra_chel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:29

wij hebben de pony van mn dochter ook gekocht op een adres waar alle paarden/pony"s weg moesten , en waar ze onder omstandigheden leefden die allesbehalve optimaal waren.
pony was veeeel te mager , en bleek ook een operatie nodig te hebben , en uiteraard ontwormen,enten,smid etc.
ik durf hier gerust te zeggen dat wij de pony hebben gekocht (23jaar) en dat met alle bijkomende kosten , het een totaalbedrag is geworden waar je een aardig leuk goed gereden en onderhouden paard/pony voor zou kunnen kopen.
dus gratis? nee, echt gratis bestaat in de paardenhouderij niet......

MarjaG

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:41

Ik heb ervaring met zowel het gratis krijgen als het weggeven ervaring.
We hebben een pony gekregen van de manege omdat deze er veel ruiters afknikkerde maar mijn dochter niet. De pony met veel geduld en liefde is veranderd naar een knuffelige pony waarop je iedereen kunt laten rijden. Echter mijn dochter werd te groot. We hebben tijden gezocht naar een goed tehuis, waar ze van ons gratis naar toe mocht en haar hele uitrusting mee kreeg. Mijn dochers hebben er zelfs later nog gelogeerd en ponybeest zag er geweldig uit.

Ons huidige paard is ook een "krijgertje" en daar zijn we heel wijs mee. Het is een draver die tot zijn 10e op de baan heeft gelopen. Een ruin, dus niet interessant voor het fokken. Zijn eigenaar probeert steeds om de paarden die van de baan komen naar een goed tehuis te begeleiden. Veel dravers eindigen na hun carriere op de baan al snel bij de slacht, maar zijn dravers niet.

Authentic

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 12:45

Joolien schreef:
Waarom weggeven? De economie verslechterd. De mensen aan wie je ze geeft zullen het paard weer als eerste weg doen als ook zij financiele problemen krijgen. Soms gaat het goed, vaak zie je dat paarden van hot naar her worden gesleept, dan zie ik ze toch liever naar de slager, met een beetje pech komen ze daar vroeg of laat toch terecht, waarom de stress van het verhuizen en handelen niet besparen?

Ik denk dat veel mensen het niet over hun hart kunnen verkrijgen om hun paard naar de slacht te brengen als er in principe niks mis is met het dier.

Ik heb ook een papierloos paard gekregen, 1.14m leuk dier maar als de markt ingestort is dan wil verkopen gewoon niet.

IrishCold

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-11 19:12

minikatje schreef:
denk dat het ligt aan de manier waarop jij het leest.
vind het wel weer erg respectloos tegenover de de eigenaar, jij gaat zomaar uit van dat iemand totaal niet om zn dieren geeft.

ik weet niet of jij al je paarden zelf ondehoudt of dat je er hulp bij krijgt?
stel je nu eens voor dat je in een situatie komt dat je financieel erg krap zit.
of met verhuizen om het een of ander.
niemand wil je paarden kopen, wat doe je?
gratis proberen weg te geven of naar de slacht? :)

Idd, ik zou dan ook me paard gratis weggeven. Als een paard nog vrolijk door de wei kan huppele zou ik dat doen, kan hij geen paardwaardig leven hebben, en met pijn lopen, zou ik hem laten slachten. En zoals al word gezegt, paard weet niet dat hij gratis word opgehaald door nieuwe eigenaar..

AnkeVivaldi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:44

Het is de laatste tijd inderdaad veel in het nieuws dat mensen financieel hun paard niet meer kunnen betalen vanwege de economische crisis, daardoor wordt het steeds drukker in de slachthuizen wat helaas het gevolg hier vaak van wordt.
Dus ik begrijp dat mensen liever gratis hun paard wegdoen dan het direct naar de slacht te brengen..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:50

Ik snap wel wat je bedoeld, maar soms is het ook beter zo..
Maar alles wordt ook echt veel duurder...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-11 12:51

Idd hoe lang duurt het dan wanneer ze toch weer weg moeten? Volgens mij is het vooral in deze periode maar een kwestie van geluk hoe lang je het beestje van de dood weg kunt houden. De meeste paarden die weggegeven worden zijn vaak weinig waard.

patjuh87

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:16

InezFlip schreef:
Nou ik vind het gewoon te gek voor woorden, dat je op die manier je dier weg moet doen (en dit bedoel ik niet dat mensen die dat doen slecht zijn voor hun dieren)

Ik lees het nu zoveel, gratis op te halen. Met spoed ruimtegebrek en idd geldgebrek. Vind dat gewoon jammer...

Vind de reactie's wel grappig, ik bedoel dit helemaal niet slecht ofzo maar viel mij op en was benieuwd hoe andere mensen erover dachten. Ik snap waarom somige mensen dit doen maar soms ook niet.

Net als bewezen dekhengst mag gratis weg, pony heeft we werk gedaan en oprotten. Zo vind ik dat wel overkomen en dat vind ik gewoon een beetje respectloos.

Ik ben het wel een beetje met je eens, maar als er niemand komt die je pony / paard wil kopen dan zie je op een gegeven moment ook geen andere oplossing meer.
Mijn shetlander heeft een paar maanden met spoed te koop gestaan, daarna nog een ruim een maand als gratis af te halen. Genoeg reacties, maar niemand die doorzet. Uiteindelijk kon mijn tinker naar de opfok en was ik de shet nog steeds niet kwijt. Toen hebben ze vanuit die opfokstal een plekje gezocht. Hij is uiteindelijk terecht gekomen bij iemand uit de buurt daar die nog meer shetjes had. Heb er 25,- voor moeten bijbetalen! Maar dat heb ik toen voor lief genomen omdat het stalgeld nog veel duurder was.. Zo dom steekt het nu eenmaal in elkaar.. Als mensen geen plaats / geld / tijd / etc meer hebben voor hun paard, dan willen ze liever dat hij goed terecht komt dan dat ze er dik aan verdienen

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 21:59

geerke schreef:
je moet geld hebben om een paard te verzorgen.
En als een paard ouder wordt nog meer geld...dus dan geef je hem gewoon weg.
Dat is altijd goedkoper en je hoeft de verantwoordelijkheid niet te nemen om hem in te laten slapen of te laten slachten...toch?Wel de lusten maar niet de lasten.

Bezint eer ge begint.

Idd, ik wordt er soms onpasselijk van ! Het hebben van een paard lijkt bijna een "recht" tegenwoordig, maar het is nog steeds zo dat ze duurder zijn in aanschaf en onderhoud dan een hond of kat, ook als ze ouder worden en gebreken beginnen te vertonen...maar nee....dan is het van "ik kan er niet meer voor zorgen! ze "VERDIENT" een betere plek waar ze gewoon...etc etc. op de wei kan lopen. Wat een onzin, zeg dan gewoon: ik kan er niet meer op rijden dus ik wil er vanaf !...dan bespaar ik me de stallingskosten voor een onbruikbaar paard en kan ik vrolijk op zoek gaan naar een nieuwe!

Yellowbird

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:44

Wij hebben nu ons derde gratis paard staan.
Eerste was inderdaad dat de eigenaar er wel eigenaar van bleef. Dat heeft dus een jaartje geduurd.
Die heeft hem weer terug gekregen.

De tweede is hier maar enkele maanden geweest. Was helemaal niets mis met het dier. Super mooi en lief paard. Alleen was er absoluut geen klik met de rest van de paarden. Is dus ook terug naar de eigenaar gegaan.

De derde is er nu anderhalf jaar. Zij heeft artrose en kan dus alleen nog maar stapritjes maken. De allerliefste en zal waarschijnlijk nooit meer weg gaan.

Om de een of andere reden krijgen wij ieder jaar wel een gratis paard aangeboden. Helaas is de weide nu toch echt vol, aangezien er een veulen op weg is :)

JuliaMaria

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-12 18:45

Ik heb mijn paard toentertijd ook voor weinig aangeboden, moest er onverwachts snel vanaf. :)

iefke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 08:43

LZP->PP

Brittdewaal_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-02-12 10:07

het is toch juist goed !
want als hun niet voor ze kunnen zorgen ,
dan moeten ze zo snel mogelijk iemand anders vinden !

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-12 03:18

Joolien schreef:

ik zou zeker niet weggeven, dan in ieder geval 100 euro boven de slachtprijs gaan. Dan weet je zeker dat degene die het paard komt halen dit niet doet voor een enkeltje schachthuis wat ik onlangs in mijn omgeving gehoord heb.

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 11:57

Je kan het ook anders zien: je hebt geen geld meer om je paard te onderhouden, dus geef je hem gratis weg. Anders kost hij je iedere maand geld en kan je uiteindelijk veel duurder uit zijn.

happy2014

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-12 12:00

tsja...als ik morgen mijn baan verlies, kan ik ook absoluut mijn paard niet meer onderhouden. Hij zal dan zo snel mogelijk weg moeten. Ik heb een paard van 16, waarmee rekening met zijn luchtwegprobleem moet worden gehouden. Die verkoop je niet zo makkelijk hoor. Wie hem een goed tehuis kan bieden, mag hem voor mij dan ook zo en voor niets ophalen hoor!