Vallen, teugels los laten of vast houden?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chaos

Re: Vallen, teugels los laten of vast houden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 14:16

Haha Lusitana. Het klopt wel wat je schrijft denk ik.

Alle keren dat ik de teugels vast heb gehouden ben ik keurig geland. Alle keren dat ik de teugels niet meer vast kon houden vloog ik met zo'n noodvaart er vanaf dat ik altijd op de huisartsenpost of in het ziekenhuis belande. :')

Overlopen ben ik ook wel eens, maar toen had ik de teugels al los. :+

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:15

retivi schreef:
Ik heb geen tijd om na te denken over vsthouden of loslaten.
Uit reflex laat ik altijd los.
Gek genoeg controleer ik wel in een split-second of ik niet te ver zit in mijn beugels (worst nightmare, blijven hangen in mijn beugel!)
Ook probeer ik te mikken waar ik val....

Dat heb ik dus ook, het is verbazingwekkend hoe snel we kunnen denken in een adrenaline rush. :D

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:22

Ik heb mezelf van jongs af aan ingeprent om vast te houden als ik val , dat paard wil je NIET kwijtraken , en dat doe ik dan ook :j

Is inderdaad niet al te veilig voor jezelf , ik ben er niet vaak af gevallen eigenlijk maar 1 keer van die paar keer was een vrij groot paard , na een hele sessie van smerige bokken waar tussen je geen tijd krijgt om tussen de bokken weer goed te gaan zitten zeg maar :+ stapte ik min of meer af omdat ik toch niet meer in het zadel kwam , viel op de grond , hield de teugel vast en terwijl mijn been op de grond lag werd ik weer omhoog getrokken via die teugel...terwijl mijn enkel bleef liggen....die brak dus en mijn enkelbanden waren ook flink gescheurd :=

Ergens begin dit jaar denk ik ben ik er nog eens over de schouder afgetorpedeerd en toen hield ik natuurlijk ook vast maar had een gemene brandwond in mijn hand van de teugels. Toch zal ik de volgende keer weer vasthouden.

IK ga met dat paard op pad dus IK ben er verantwoordelijk voor.

Ik vind het dan ook enorm egoïstisch en asociaal als mensen er bewust voor kiezen om bij een val het paard los te laten , om zichzelf te beschermen.

Dan bescherm je jezelf en kiest er bewust voor dat je liever hebt dat een onschuldige derde gewond raakt door JOUW paard....en bovendien je paard zelf ook nog eens. Hij zal op een auto klappen met een gezin er in , vader en moeder met 3 kinderen zwaargewond / dood , je paard zwaargewond / dood , voorbijgangers die het zien gebeuren die hier een enorme tik van mee krijgen , enz. enz. omdat jij je verantwoordelijkheid niet neemt :n

Cassia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:27

Goh, uit reflex heb ik om de een of andere reden altijd mijn teugels vast. Maar ik val wel bijna altijd op mijn hoofd dus herinner me pas wat er gebeurd is als ik recht sta... En dan heb ik mijn paard altijd vast. Ook al loopt ze niet weg...
Ik denk ook altijd de fractie van de seconde voor ik er af lig 'sh*t mijn stijgbeugels' maar heb tot nu toe nog niks ergs meegemaakt.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:29

pmarena schreef:
Dan bescherm je jezelf en kiest er bewust voor dat je liever hebt dat een onschuldige derde gewond raakt door JOUW paard....en bovendien je paard zelf ook nog eens. Hij zal op een auto klappen met een gezin er in , vader en moeder met 3 kinderen zwaargewond / dood , je paard zwaargewond / dood , voorbijgangers die het zien gebeuren die hier een enorme tik van mee krijgen , enz. enz. omdat jij je verantwoordelijkheid niet neemt :n

Precies, maar dat is bij in een afgesloten rijbaan rijden natuurlijk niet van toepassing (wel een reden om altijd de bak af te sluiten).

Ik heb trouwens wel eens een ontvelde vinger gehad, maar dat soort dingen is peanuts vergeleken eventuele schade door of aan je paard dat ergens tegen aanknalt.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:31

Nou die vlieglessen van eowyn daarbij kan ik de teugels echt niet vasthouden. Die ben ik al verloren voordat ik de grond raak.

Tot nu toe is ze gelukkig altijd blijven staan en buiten ook, maar t is idd wel een eng idee dat ze er vandoor kan gaan.
Maargoed, als mw haar bokmodus heeft aanstaan, dan wordt ik met recht gelanceerd, dan heb ik geen tijd om te denken aan de teugels.

Maar dan effe wat anders, dat vliegen gaat altijd wel goed. Maar die landing.... :n die lukt nog steeds niet goed.
Heb geloof ik al van alles gebroken, mn schouder, waar ik nu nog steeds plezier van heb..., een x-aantal vingers, wat kneuzingen, maar het wil me maar niet lukken om een goede landing te krijgen. Iemand tips??

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:39

Wees blij dat je blijbaar op je schouder en armen land! Dan breek je in elk geval niet je nek en voorkom je hoofdletsel....
Verder weet ik niet hoe je echt zacht kunt landen, behalve dat in elkaar duiken en dan doorrollen schijnt te helpen, maar dat gaat ook niet overal en zeker niet met de teugels vast...

Je kunt beter niet vallen :+ Zadel vastgrijpen, als je dan toch de teugels loslaat... Of een pluk manen, dan kom je theoretisch eerst op je voeten terecht.

Hoe kun je teugels nu verliezen voor de val? Dan laat je ze los omdat je paard bokt ofzo, hoe moet ik dat zien, wellicht rijdt je sowieso met open handen nen niet met gesloten vuisten met een soepele pols?

Kunnen mensen die de teugels niet vasthouden daar eens over nadenken en wat meer vertellen?
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 31-10-11 15:43, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:42

Je hebt idd nauwelijks tijd om na te denken. En mensen laten los omdat paard anders een ruk in zn bakkes krijgt... Tja, als je m los laat kan ie ook op de teugels gaan staan en ook een ruk in zn bakkes krijgen.
Als het enigzins kan zal ik proberen vast te houden. Zeker ook om anderen niet in gevaar te brengen.
Is niet grappig hoor, als je met zn 5en in de bak rijdt en er loopt een ongeleid projectiel tussen ;)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:45

tuurlijk ben ik blij als ik mn nek niet breek.
Ik ben idd heel blij als ik mijn schouder breek..... :j >;)

Het liefst breek ik nix en denk dat andere ook nix wil breken.

En nee ik rij niet met open handen en niet met gesloten pols.
Ik laat gewoon die teugels los als ik val. Denk dat dat gewoon een reactie is.
Eowyn kan nl uit het niets ontploffen, ik voel dat niet aankomen. 9 van de 10 keer kan ik ze goed uitzitten, maar soms dan ga ik vliegen.
soms bij een rustig valletje houdt ik de teugels idd wel vast, maar denk dat ik ze uit reactie gewoon loslaat.

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:45

stef schreef:
Is niet grappig hoor, als je met zn 5en in de bak rijdt en er loopt een ongeleid projectiel tussen ;)

Daar zeg je wat, ik ging maar uit van alleen zijn in de bak, die luxe heb ik hier, maar dat is natuurlijk lang niet altijd zo...
Kan me nog wel herinneren dat een bepaalde instructeur iedereen liet afstijgen omdat er een paard los liep om gekkigheid en meer vallen te voorkomen.

@eowyn04 , natuurlijk is het verschrikkelijk als je wat breekt, helemaal je schouder, maar je snapt wat ik bedoel. Verlamming, coma of dood door hoofd of nekletsel is erger...
En je hebt dus gewoon ene loslaat refelx zoals anderen een vasthoud refelex hebben, apart. Ik als vasthouder vind dat byzonder. Het is nl soort van ingebouwd om iets vast te grijpen als je valt (ook als je niet op een paard zit). Maar als je niet aanvoelt dat je gaat vallen...
Laatst bijgewerkt door Lusitana op 31-10-11 15:48, in het totaal 1 keer bewerkt

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:46

ahhh lusitana zie dat je het bericht heb aangepast.
Vond het al zo'n rare opmerking. ;)

Lusitana

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:49

Ja, ik wens je heus geen gebroken ledematen hoor! ;)

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 15:53

Lusitana schreef:
Ja, ik wens je heus geen gebroken ledematen hoor! ;)

:D dank u.
Toch wel aardig :P

Ach, die botten groeien wel weer, tis alleen erg onhandig.
Alleen die schouder komt nooit meer goed.
Viel precies, jawel buiten met mn schouder op het asfalt. en had nog wel een bodyprotector om, alleen dat helpt niet voor je schouder. Stukje verbrijzeld en dan spieren gescheurd en pees gescheurd.
Dat zal niet helemaal meer goed komen. Dus als ik nu val, val ik zoiezo krampachtiger, omdat je juist niet op die schouder wil vallen en jawelllllllllllllll vorige week, lag ik netjes op die schouder....

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:02

Lusitana schreef:
Het is nl soort van ingebouwd om iets vast te grijpen als je valt (ook als je niet op een paard zit).

En dat kan hele vervelende situaties opleveren.... Ooit tijdens een horeca stage wilde ik een wijnglas opvangen... Ik heb nog nooit zo verschrikkelijk op mijn mieter gehad van een stage begeleider. Nu ging het bij mij goed, maar hij kon me de littekens op zijn hand laten zien....

Nadine_S

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:05

Ik zou willen zeggen tegen iedereen: laat alsjeblieft los!

Ik hield toen ook vast omdat we in het bos waren, maar daardoor sleurde ik nog een eind achter haar aan en ben ik uiteindelijk tussen haar benen door gegaan. Schade? Een geëxplodeerde nier, een gescheurde milt, een hoop kneuzingen, 6 weken bedrust en een trauma :+

Edit: maar eerlijk is eerlijk, toen ik een paar weken terug viel had ik ook de teugels vast :+ Heb ze toen ik dat doorhad bewust losgelaten... Nog een keer zoiets meemaken als bovenstaand: no thanks..

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:17

ik doe het automatische als ik val houd ik vast,vind dit wel fijn van me zelf

saartjuh88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:32

T zal ook vast per situatie verschillen, ik heb zelf een keer gehad dat ik met paard en al in de sloot belande en de teugels nog vasthad waardoor ik haar aan de teugels er weer soort van uit kon trekken. Als ik de teugels niet meer vasthad weet ik niet wat er was gebeurd, dan had ze er misschien wel uitgekomen maar uit paniek keihard over de weg naar huis gerend. Je ziet vaak ook die springruiters hun paard vasthouden bij een weigering, dan staat de ruiter aan de andere kant van de hindernis. Ziet er altijd wel grappig uit :+

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:50

Het is mij nog nooit gelukt om los te laten. En dat heeft veel pijnlijke situaties opgeleverd (verrekte pols tot brandwonden op mn rug)..

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:53

Ik hou uit reflex altijd vast, zowel binnen als buiten. Maar buiten zou ik sowieso proberen vast te houden, de laatste keer had het als resultaat dat ik de bosbodem tot in m'n onderbroek kreeg, want meneer was niet van plan te stoppen :') Maar ik moet er niet aan denken dat je paard de weg op vliegt..

malissapaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 16:57

binnen altijd los laten, ken mensen die daardoor hand hebben gebroken!!!!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:00

malissapaard schreef:
binnen altijd los laten, ken mensen die daardoor hand hebben gebroken!!!!

Heel vervelend, maar als ik op mijn jonge paard aan het rijden bent, en jij mieterd eraf, je laat bewust los en mijn paard gaat daardoor over de zeik, krijg je toch echt de wind van voren :j
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 31-10-11 17:25, in het totaal 1 keer bewerkt

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:23

stef schreef:
Heel vervelend, maar als ik op mijn jonge paard aan het rijden bent, en jij mieterd eraf, je laat [i]bewust[/b] los en mijn paard gaat daardoor over de zeik, krijg je toch echt de wind van voren :j

Ik neem dan aan dat je dat niet doe bij mensen die dat per ongeluk doen.
Dat zal toch wel aan de situatie leggen als suks gebeurd? dat je niet zomaar iemand de wind van voren gaat geven.
Ik laat dus altijd (onbewust) mijn paard los. Nu gaat die van mij gelukkig niet als een jekko gelijk de bak door, en ik heb geen mederuiters in de bak, die luxe heb ik.
Maar als andere paarden er wel vandoor gaan en de ruiters kunnen ze niet vast houden, dan geef je ze toch niet de wind van voren, mag ik hopen??

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:26

Er staat heel duidelijk het woord bewust in mijn bericht Eowyn. In reactie op malissapaard die roept dat je ten alle tijde los moet laten.

CouCou

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:30

oeps, sorry niet goed gelezen.
* zal effe brilletje aanschaffen, zal de leeftijd zijn :D *

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-10-11 17:31

Lusitana schreef:
pmarena schreef:

Precies, maar dat is bij in een afgesloten rijbaan rijden natuurlijk niet van toepassing (wel een reden om altijd de bak af te sluiten).

Ik heb trouwens wel eens een ontvelde vinger gehad, maar dat soort dingen is peanuts vergeleken eventuele schade door of aan je paard dat ergens tegen aanknalt.

Ik hield 2x vast... 1x mijn rug op 3 plaatsen gebroken en 1x mijn bekken gebroken.
Tja dan moet je alsnog loslaten en je kan niet meer opstaan.