Zijn sommige ouders nou zo dom? Of ontwetend...

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tiwi1969

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 21:53

Een paar jaar geleden kwam bij ons op stal een "brave 6 jarige pony kwam van een manege". Dat dier liep op de manege enkele uren per dag en het beginnende ruitertje kwam 3x per week rijden. Toen was die pony ineens niet zo braaf meer.
Was een prachtige pony om te zien en had zeker potentie voor de sport, maar het kind had er al snel geen schik meer van, was doodsbang voor die snelle pony waar ze niets mee kon.
Deze dure pony is ingeruild op een oude, lang niet zo mooie, pony waar het kind met veel plezier op heeft leren rijden.

Dit heeft de ouders veel geld gekost, maar uiteindelijk is het kind tevreden.

Dit heb ik altijd onthouden, toen ik met mijn dochter voor een pony ging kijken hebben we ook pony's gezien, een prachtige Welsh pony, maar zo snel dat mijn dochter er bang op werd. Een D-pony die op het "manege been" van mijn dochter naar voren schoot en nog een paar die als braaf en mak werden aangeprezen maar voor mijn kind te snel waren.
Nu hebben we een pony die verkocht werd als "liever lui dan moe" dat is in de bak ook wel zo, rondjes lopen is niks voor hem, maar met buitenrijden is hij vlot voorwaarts maar nooit snel of branderig. Geen stijlvolle sport pony maar gewoon heerlijk dier waar ik met een gerust gevoel mijn dochter aan toevertrouw. (zie profiel)

Dus ja het kan fout gaan...

Wat ik me altijd afvraag hoe die kleine (A/B) jonge pony's worden ingereden, ervaren ruiters zijn meestal te groot. Passende ruiters hebben meestal geen ervaring.

HeleneDas

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 22:00

Ik snap het punt.
Ik kreeg ook een jonge pony van 1 jaar toen ik 10 was, want hij was zo lief haha.
Ik had mn shet nog geen maand en hij was een ramp, ach we zijn nu 4 jaar verder en met de juiste hulp zijn we er toch maar gekomen. Hij loopt braaf voor de kar, rijdt met kindjes ohz welliswaar ondeugend. Ik heb het laatste jaar wel 10x op het punt gestaan om hem dan echt weg te doen maar het word eindelijk een schatje!

Als ik alleen was aan blijven rommelen werd ik nu nog steeds door de wei gesleurd. Maar met hulp kom je heel ver!

ambre

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 22:04

Het hoeft niet fout te gaan hoor.
Een lesklantje van mij hadden ook een redelijk groene pony gekocht,deze was echter te lui om uit de ogen te kijken.
Toen een nog groenere veel te grote pony gekocht en die heb ik een beetje bijgereden.
Duurde een jaartje,maar nu rijdt ze er super fijn mee weg!
Een fijne doorgereden pony is nu eenmaal niet makkelijk te vinden en kost goud geld dus soms kun je niet anders.

Musiess

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-11 22:10

Ik ken het zelf..
13 jr geleden *toen als 4 jarig meisje* kocht mijn mam's een Welsh A hengst.. 100% groen..
Nu was dat wel onder dagelijkse begelijding van een professional.. Maar toch bedenk ik me nu

Hoe onwetend kunnen ouders soms zijn

turbo1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 14:26

Bij mij op stal zijn er nieuwe mensen gekomen, ook een welsh A gekocht voor dochertje van 8, die op de manege rijd 2 x per week.
En zij vroegen aan mij of ik hun dochter uit kon leggen hoe je je paard vastzet, de hoeven uitgekrabt en of je wel elke avond moest komen om hem te voeren en uit z;n stal te laten. >;)

Precious20

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:43

Yamcha schreef:
Sommige mensen kopen een groene pony voor een groene ruiter, omdat er altijd verhalen zijn, waarbij het het wel goed ging. Daarbij wordt dan vergeten dat dat uitzonderingen zijn. Geen mens die toegeeft een ongelooflijk domme blunder uitgehaald te hebben, dus die verhalen lees je nooit.

Oh jawel hoor :j Ik durf gerust toegeven dat ik fouten met mijn eerste (groene) pony heb gemaakt. Zo wist ik bijv. niet wat rechtrichten was en had ik een behoorlijk scheve pony, wat zich vooral uitte in de linkergalop. Ondanks de wekelijkse lessen die ik volgde!!
Maar ik had een brave en goudeerlijke pony! Ik ging met haar in het veld 'crossen', ze kon een sprongetje nemen en ik reed met haar in de dressuurles vd manège. Ik heb een geweldige kindertijd met haar gehad, en dat is hetgeen wat telt!

capopjekop

Re: Zijn sommige ouders nou zo dom? Of ontwetend...

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:47

Mijn ouders wisten ook niet beter. Die gaven mij een half jaar oud veulen. Helaas had ik voornamelijk manege ervaring, dus Amber heeft de eerste 2 jaar alleen gestaan. Daarna zagen we in dat dat niet goed was en hebben we er een shet bij gekocht. Niet alles ging in een keer goed, maar we hebben veel geleerd van elkaar. Met rijden hebben we hulp gezocht en ben ik in het begin intensief begeleid, erg leerzaam. Achteraf gezien was het niet de meest slimme zet en zou ik het andere ook niet aanraden, maar toch is het voor mij erg leerzaam geweest en Amber is er niet echt slechter van geworden.

Esther43

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-10-11 18:50

Met goede begeleiding kan dit gewoon goed gaan, maar zoals ik las was dit er niet, en dan is het idd een hele domme zet. Mijn ruitertje heeft mijn pony ook ingereden, en gaat tot nu toe prima. Maar ze is dan ook niet de enige die er wat mee doet, ik zelf train hem ook. Wel jammer voor het meisje dat ze nu bang is

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:02

Als je het me nu vraagt...ja, en je krijgt er bosjes verpeste paarden door die dan weer als "onhandelbaar" verkocht worden. als ik kijk naar "omgang en paardengedrag" dan krullen mijn tenen vaak.

Maar ik had/heb dezelfde catagorie ouders, die lieten mij en mijn zus bij een collega van mijn vader op zijn renpaarden rijden(wij woonden destijds in Nieuw Zeeland waar elk dorp met 5 huizen een renbaan had) Ik zal het nooit vergeten, ik reed altijd op Royal Suit (denk de enige vos waar ik ooit op gezeten heb :-) ) en mijn zus op Princess Juliana (een donkerbruine of bay) Gewoon los in de weides (van een paar hectare) De stallen die ze hadden waren echte buitenstallen : paddock met houten afrastering van 6x6 ongeveer, zonder dak...maar in een subtropisch klimaat is dat ook alles wat je nodig hebt.
Mijn eerste verzorgpaard als 13 jarige (lees; je krijgt een paard te leen, regelt een wei, en wat hooi in de winter) was Sobiyeski ofwel Tommy...een ex-steeplechaser.

Eenmaal terug in NL kreeg ik van mijn ouders Mist, een verknipte 3 jarige 3/4 arabier, my love, my life, van de PC afgestuurd totdat ze op 4 benen ipv de 2 achterste kon lopen :D is nooit echt gelukt, maar nu 30 jaar later, nog steeds verslaafd aan paarden.

laura123456

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-10-11 20:05

Niet alleen jonge mensen kunnne hun paard verpestten.
Maar om terug te komen op je onderwerp er zijn zoveel rijkeluiskindjes die van mami en papi en pony krijgen die ouders weten idd niks van paard en groen en groen is bont en blauw #) :oo

angell81

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 08:26

laura123456 schreef:
Niet alleen jonge mensen kunnne hun paard verpestten.
Maar om terug te komen op je onderwerp er zijn zoveel rijkeluiskindjes die van mami en papi en pony krijgen die ouders weten idd niks van paard en groen en groen is bont en blauw #) :oo

Met je eerste zin ben ik het eens. Je hoeft niet jong te zijn om een paard te kunnen verpesten. Zijn ook zat volwassenen die een jong paard als 1e paard kopen.

Snap niet waarom je nu rijkeluiskindjes erbij pakt? Daar gaat het topic helemaal niet over en dat de ouders niks van paarden afweten wil nog niet zeggen dat er geen goede begeleiding is.

Daarna als je het topic goed had gelezen zou je gelezen hebben dat niet altijd groen en groen is bont en blauw waar is.

Vickz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-10-11 09:59

Heb niet het hele topic doorgelezen...

Maar helaas zie je dat heel erg veel! En niet alleen ouders die zo'n pony kopen voor hun kinderen, maar ook beginnende volwassenen die hen een paard kopen zonder ervaring. Of een paard met te veel pit, want ja die had toch wel zo'n mooie kleur.. Met als gevolg een hele hoop problemen!

Tegenwoordig willen mensen direct een eigen paard, zonder er bij stil te staan wat er allemaal bij komt kijken. Ze krijgen niet de verzorging en het voer dat nodig is gewoon omdat ze niet weten wat het dier allemaal nodig heeft. Maar dit gebeurt natuurlijk bij allerlei soorten dieren (honden, katten, slangen, ...) mensen willen een dier en onderschatten wat voor tijd of werk erin kruipt.

Crusador

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 18:56

Ik ben blij dat mijn ouders verstandiger zijn geweest. Ik kreeg geen pony omdat ze vonden dat ik eerst goed moest kunnen rijden en er echt zeker voor was dat ik er voor ging.
Stel dat ik het niet meer leuk vond moest die pony ook weer verkocht worden. ook niks voor zo'n beestje natuurlijk.

Maar ik zie verhalen dat iemand zo'n geval kent. Maar ipv van erover te klagen zou ik erop af stappen. Heb ik ook gedaan een meisje kreeg een pony die ouders hadden er eentje gevonden die stond op proef. Dat beestje was 3 jaar kon niks. Ik heb hun geholpen met een nieuwe te zoeken nu heeft dat meisje een brave 10 jarige.
Zo help je die mensen wel.....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-11 19:21

Mijn ouders waren ook verstandiger :j

Nu had ik in die tijd ook een juf, die van mening was dat ervaren ruiters jonge paarden moesten opleiden, en ervaren paarden groene ruiters....... en mijn vader was van mening dat de meest ervaren paarden op de rijschool stonden, en wijs man als hij is, telde hij één en één bij elkaar op, en stuurde mij naar de rijschool.

xJennifx

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-11 17:23

Hier zie je het wel regelmatig ja, tja niet iedereen heeft zich verdiept in de paarden.

JunkDeLuxe

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-11 16:49

Een paar jaar geleden kochten mijn ouders als verrassing een 5-jarige draver voor me. Drie weken eerder had ie z'n laatste koers mee gelopen. Toen ze hem gingen ophalen, brak ie uit en moest de hoefsmid gebeld worden om hem van de renbaan te halen. Een uur of 2 later stapte ie van de trailer, en ik kromp in elkaar omdat ie zo ontzettend groot (hij is 1.72m, ik 1.58m) en imposant was. Hij was toen 9 maanden ruin, en niet gekeurd.

Ik heb het 13 maanden volgehouden, en heb hem toen verkocht. Op een bepaald moment durfde ik niet eens gewoon z'n stal in om hem te poetsen, kun je nagaan hoe ik me voelde wanneer ik opstapte..

Mijn ouders hebben Ax met de beste bedoelingen gekocht, en hadden nooit kunnen weten dat ik dit paard niet zou aankunnen. Ze wisten niet wat het betekende een 5-jarige koersende draver, die nog geen jaar eerder geruind was, te kopen. Ze konden niet weten dat ik geen klik met hem zou hebben, en al helemaal niet dat ik als de dood voor mijn eigen paard zou zijn. Zij hebben hem gekocht om mij blij te maken, that's it.

Maar ik snap wél wat je bedoelt. Ik was Ax zijn 2de eigenaar. Als ik mee had wezen kijken, had ik hem nooit gekocht. Dan had ie naar een andere 2de eigenaar kunnen gaan, wie weet wel voor de rest van zijn leven. Zulke paarden krijgen een streepje achter hun naam, als ze zo'n 4 eigenaren hebben.. Zeg nu zelf, als je een paard wilt kopen, en je krijgt te horen dat jij zeg maar de 7de eigenaar ofzo zou zijn.. Dan stel je jezelf toch vragen?

Het is jammer dat zoiets gebeurd. Maar.. In de meeste gevallen gaat het over lieve ouders, die hun kind gelukkig willen maken. Het scheelt al veel wanneer ze bv op de lesgever afstappen en daar raad aan vragen.. Maar ik was in mijn geval 19, dan verwacht je als ouders misschien niet meer dat je kind het op een lopen zet van haar eigen paard _O-

Heb zoiets ook al wel zien gebeuren dat ik dacht 'ojee'. Meisje was jarig, ze werd 8. En kreeg van der ouders een 4 jarige pony. Resultaat was dat ze iemand moesten zoeken die met de pony reedt, en dat zij de volle pot betaalden voor de stal, en voor de lessen van hun dochter, die natuurlijk enkel les reed. Dat ze snapten dat het niet verantwoord was hun 8-jarige dochter alleen op pad te sturen met een 4 jarige hete ruin, is al een prestatie op zich. Maar dan betaal je wel erg veel geld, voor het kleine beetje dat je dochter eigenlijk kan rijden..

angell81

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-11 20:06

Tuurlijk hoop je als ouder zijnde dat het goed gaat. Dat een paard/ pony te heet is voor je kind kan net zo goed zijn als het een ervaren paard/ pony is. Dat heeft niet veel met groen en groen te maken.

Karakter van het dier is nog altijd belangrijker:)

rebekka

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-11 19:29

Toen ik mn pony's ging kopen moest ik kiezen of ik het veulen er ook bij moest doen.
Vond ik wel heel erg leuk, maar mijn vader wist het helemaal zeker.
Maar ja, over een jaar komt het inrijden en dat wordt nog wel een werk, daar had mijn vader denk ik niet echt aan gedacht.