Tips bij bezichtiging paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Jade

Re: Tips bij bezichtiging paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:22

persoonlijk zou ik een paard altijd verzekeren voor ziektekosten, ongeacht hoe duur het paard is, een operatie kan al snel tot 3000 euro oplopen, maargoed wel/niet verzekeren is een hele andere discussie, waar ook met de zoekfunctie al een hoop over te vinden is :)

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 08:36

Er zijn hier al veel goeie tips gegeven. De mijne:
1. Kom een half uur tot een uur vroeger dan afgesproken. Zo hebben ze geen tijd om het paard 'voor te bereiden' en dingen weg te moffelen die jij niet mag zien.
2. Neem een ervaren persoon mee, een lesgever oid. Het klinkt heel triest en sexistisch, maar als je een oudere man kan vinden om mee te nemen denken de meesten automatisch dat die persoon er veel van kent en vragen ze soms ook minder.
3. Kleed je niet té mooi en kom niet in een chique auto aan. Als ze denken dat je veel geld hebt gaat de prijs omhoog.
4. Sta erop dat je aanwezig bent bij het hele proces van paard vangen/uit de stal halen, poetsen en opzadelen. Kijk hoe zij met het paard omgaan en hoe het reageert.
5. Loop zelf het hele lichaam van het paard na. Kijk naar littekens (bv onder de buik na koliekoperatie, of op de benen na zenuwsnede voor hoefkatrol).
6. Laat het paard eerst voorrijden. Je hoeft niet zelf je nek te gaan breken op een wildvreemd paard. Als hij er echt braaf en eerlijk uitziet kan je er daarna zelf op. Maar bij sommigen heb je het tegen dan allang gezien en hoeft dat niet meer...
7. Als je een paard koopt moet je hem altijd minstens 2 keer gaan bekijken. Een keer zelf, en een keer samen met de DA voor klinische (en evt rontgen)keuring. Sta erop dat jij de keurende DA kiest, en dat je bij de keuring aanwezig bent.
8. Betaal geen cent voor het paard voordat hij gekeurd is, welke smoezen de verkoper ook aanhaalt. Je hoeft echt geen voorafbetalingen te doen om een optie te hebben, in deze markt mogen ze allang blij zijn dat ze een koper hebben.

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 09:24

dankjewel :D ik zal het vanmiddag even allemaal in een lijstje gaan verwerken dan heb ik een goede lijst waar ik op moet letten en aan moet denken!

Tijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 09:39

Je krijgt een hoop goede en nuttige tips hier, kan bijna niet meer mis gaan :)
Wat keuren betreft, als de verkoper ten alle tijd wil dat jij de (klinische) keuring betaald zou ik het paard laten staan. Bij afkeuren zijn de kosten voor de verkoper, bij goedkeuren voor jou. Als de verkoper er vanuit gaat dat het paard goed is, gaat hij/zij daarmee akkoord lijkt mij.

Succes zaterdag en zondag!

Jade

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 10:42

Tijn schreef:
Je krijgt een hoop goede en nuttige tips hier, kan bijna niet meer mis gaan :)
Wat keuren betreft, als de verkoper ten alle tijd wil dat jij de (klinische) keuring betaald zou ik het paard laten staan. Bij afkeuren zijn de kosten voor de verkoper, bij goedkeuren voor jou. Als de verkoper er vanuit gaat dat het paard goed is, gaat hij/zij daarmee akkoord lijkt mij.

Succes zaterdag en zondag!

tenzij het budget in de lagere prijsklasse ligt, dan is het voor de verkoper vaak niet rendabel om dat te hanteren; in zo'n geval kan je ervoor kiezen om je beslissing te maken adhv de expert die je hebt meegesleept, die hopelijk expert genoeg is om een inschatting te kunnen maken of het paard iig door de klinische keuring komt. daarnaast kan je aangeven dat je per foto/set foto's/per been wilt kijken of je verder gaat met keuren, op deze manier kan je de keuring stopzetten als je een probleem tegenkomt waar hij sowieso voor afgekeurd wordt, zonder dat je reeds de kosten van alle foto's hebt :) (tenzij het probleem in de laatste foto zit natuurlijk, dan is het gewoon domme pech :D )

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 16:12

Dan moet ik er nog even over nadenken over keuring enzo. Ik neem in ieder geval de eigenaresse van mijn stal mee (die heeft Z2 en internationaal gereden en heeft ook veel verstand van de verzorging etc.) en dan overleg ik met haar en de eigenaresse wel of het nodig is het paard te laten keuren. Het is niet zo dat het een extreem duur paard is waar ik internationaal mee wil gaan rijden dus daar moet ik allemaal nog even over nadenken.

Best moeilijk, een eigen paard kopen! :o

Rapperijder

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:30

pauline_x schreef:
Dan moet ik er nog even over nadenken over keuring enzo. Ik neem in ieder geval de eigenaresse van mijn stal mee (die heeft Z2 en internationaal gereden en heeft ook veel verstand van de verzorging etc.) en dan overleg ik met haar en de eigenaresse wel of het nodig is het paard te laten keuren. Het is niet zo dat het een extreem duur paard is waar ik internationaal mee wil gaan rijden dus daar moet ik allemaal nog even over nadenken.

:n
Het is altijd nodig om het paard klinisch te laten keuren. Het kost je minder dan 100 euro, duurt maar een halfuurtje en het kan gewoon bij de verkoper aan huis. Ik raad je écht af om ooit zonder keuring een paard te kopen. En dan al zeker niet op aanraden van de verkoper. Jouw staleigenaresse zal ook wel veel van paarden afweten maar ze is geen DA.

Ga maar eens terugzoeken naar van die trieste topics die hier regelmatig op TAO voorbijkomen, van mensen die een eerste eigen paardje kochten en dan verschrikkelijk bedrogen werden met een paard waar na de verkoop vanalles aan bleek te mankeren. En altijd blijkt dan dat die mensen zonder keuring gekocht hebben.

Een rongtenkeuring, daar kun je over discussieren. Maar een klinische is echt essentieel.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:34

Je maakt hier de grootste beginnersfout die er is, heb ik net gezegd dat je niemand moet vertrouwen en dan kom jij met het idee dat je instructrice wel kan zien of het een best paard is WANT ze heeft op hoog niveau gereden. Dus niet, zelfs een DA die er toch echt jaren voor geleerd heeft kan zonder een gedegen onderzoek niet zeggen of het paard gezond is en jij bent van plan om te vertrouwen op die ozo aardige huidige eigenaresse en je instructrice.
Doe wat je niet laten kunt maar waarom sluit je dit topic dan niet als je meest waardevolle tip die je hier krijgt misschien wel aan de kant schuift, ik snap deze opmerking echt niet.

pauline_x schreef:

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:36

En zonder gedegen keuring kan hij/zij ook niet verzekerd worden voor ziektekosten.

joykel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 16:40

Een tip van mij die je hopelijk ter harte neemt: laat je paard keuren!!! ik heb zelf een paardje ongekeurd gekocht en daar had de beste ruiter / paardenkenner niks aan gezien. vorige maand heb ik hem weg moeten doen omdat hij helemaal niet geschikt was als rijpaard door beperkingen in zijn benen...
ik heb mijn lesje geleerd, dus vertrouw niet op mooie verhalen of een mooi paard op het oog. Je wilt neem ik aan een paard waar je heeeeel lang van gaat genieten, betaal dan dat extra voor die keuring zodat je weet dat je een (nu) gezond paard koopt....

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 16:53

Ooooh is dat minder dan 100 euro? Dan doe ik hem sowieso laten keuren.. Ik dacht dat dat 500 euro was ofzo!

Anthonia_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:10

Ik heb mijn pony niet laten keuren wegens gebrek aan ervaring, ik heb nooit voluit kunnen rijden omdat ze om de 3 maand kreupel was. Ze had vroeger een spijker in z'n hoef gehad. En dat was bij aankoop niet te zien. Gouden beestje zou haar echt niet willen missen, maar alsjeblieft keur je paard voordat je hem koopt!!!!
Succes zaterdag :)

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 17:27

pauline_x schreef:
Ooooh is dat minder dan 100 euro? Dan doe ik hem sowieso laten keuren.. Ik dacht dat dat 500 euro was ofzo!

Enkel klinisch keuren zal zeker onder de 100 euro zijn, echt doen!

Nordsvensk

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:24

pauline_x schreef:

De prijs hangt af van de regeo waar je woont en dierenarts maar de richtlijn is voor een klinische keuring tussen de 70 a 120 euro. En een röntgenologische keuring kost tussen de 200 á 400 euro.

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:48

mocht je een paard kopen, laat het goed keuren. hangt een beetje van het bedrag af natuurlijk, maar röntgenologisch zou ik ook doen. je komt paarden tegen die klinisch wel goed zijn, maar röntgenologisch niet.
helaas heb ik dat al een paar keer meegemaakt.
en kom idd te vroeg. laat je niet opjutten dat er nog meer belangstellenden zijn. en bij twijfel NIET doen !

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 19:14

Oké dankjewel! Wat nou als die vrouw papieren heeft van dat het paard in 2010 nog gekeurd is, toch nog even nog een keer laten keuren voor de zekerheid?

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:16

Zeker weten :j . In een jaar tijd kan er veel gebeuren. En het beste is om door een door jou uitgekozen dierenarts te laten keuren!

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 19:50

Ts, ookal is dat paard vijf keer gekeurd de afgelopen maand en kost hij/zij bvb maar 1000 euro dan nog keuren. Ik houd meestal een aankoopprijs tot 3000 aan voor een goede, klinische keuring maar daarboven worden ze ook op de foto gezet. Als je aankoopprijs tegen de vijf gaat lopen dan zou ik ook de onderbenen op de foto zetten.
En zorg voor een goede kliniek om te laten keuren, een eigenaar wil zijn paard verkopen en heeft er vaak niet zoveel problemen mee om een eindje met het paard te rijden voor een keuring.

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 20:49

Ik heb het meest zin in zondag omdat me dat echt een geweldig paard lijkt. (maar ik mag het dus NIET laten merken haha!)
Dus ik ga eerst alle vragen stellen, meehelpen van uit de stal/wei halen tot zadelen enzo, dan eigenaresse erop laten rijden, goed kijken, evt filmpje en foto's laten maken door iemand en zelf rijden. en als ik tevreden ben afspraak maken voor een 2e bezichtiging en als dat ook weer allemaal top is afspraken maken over de koop en afspraak maken voor keuring. Beetje goed stappenplan zo? :)

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:15

Als je een filmpje maakt vraag dan of ze het paard los willen laten lopen in de paddock, voor dat er gereden word en zonder optoming, gewoon evenalledrie de gangen filmen zonder dat het paard erg opgejaagd word.
Daarna ook filmen onder het zadel in alledrie de gangen, deze filmpjes kun je laten zien aan mensen die verstand van paarden hebben, hier kun je veel info uithalen. Als het een springpaard is, ook en antal sprongen filmen, succes. Oja, als je daar komt, ook goed opletten of het paard goed droog is en geen tekenen heeft dat hij/zij al gereden is voor je kwam, daarom ook de tip om gewoon een half uur eerder te komen, gewoon zeggen dat het verkeer mee zat

pauline_x

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-10-11 22:27

Oké, dankjewel! Dat half uur van te voren komen was ik inderdaad al van plan, dus dat gaan we zeker doen.

Melisjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:33

Klinnkt als een goed stappenplan TS, succes zondag!

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 22:45

Het paard ook aan de hand naar buiten nemen

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:11

Ga er altijd van uit dat de verkoper een leugenaar is. Klinkt hard, maar veel dingen worden verdraaid bij een verkoop.
Je bent 15, dus je hebt waarschijnlijk de neiging om vriendinnen mee te nemen, níet doen.
Wordt niet verliefd na een eerste bezichtiging, ook al is het paard nog zo mooi en lijkt het zo braaf.
En voor de rest, houd je verstand erbij.

Rinskee

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-11 16:17

pauline_x schreef:
zaterdag ga ik inderdaad naar een handelsstal die laat ik sowieso keuren want je weet nooit of het betrouwbaar is, maar de eigenaresse van stal had die doorgegeven en ze gaat ook een keer mee (ze kent de eigenaar) dus dan zal ik niet zo snel opgelicht worden. zondag een vrouw met een eigen stal die haar paardje verkoopt dus dat vind ik al iets betrouwbaarder.

Dat zijn misschien wel de ergsten (die elkaar kennen)

Nog een laatste tip! Laat je niet beïnvloeden door wat anderen tegen je zeggen maar volg je eigen gevoel!
Ga zowiezo vaker dan 1x proefrijden en als iemand zegt dat hij verkeersmak is ga er dan zelf ook gelijk mee de straat over (ik laat mij niets meer vertellen iig, ik wil alles zien en zelf voelen wat men beweerd)

Ik hoop voor je dat je een leuk paard vind!

Edit: Toevoeging, als je een filmcamera hebt zou ik die meenemen film dan zoveel mogelijk dingen ook als jezelf rijd! en kijk dit thuis een rustig na!