rijden op een 2-jarige..

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

tinkerfunss

Re: rijden op een 2-jarige..

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 02-10-11 17:08

inrijden met 2,5 kan ook, rustig, geen uren training, hooguit 20 minuten? tot ze 3 zijn, en dan rustig opbouwend. maar ik heb van deze mensen een ander iedee

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 17:10

het wordt ook niet gezegd dat met 2,5 jaar ingereden paarden later 'geen leuke dieren' worden, er wordt gezegd (en is bewezen) dat het lichaam dat gewoon niet aan kan. alles moet nog volgroeien en sterk worden. nu ga je spieren op een paard kweken op plaatsen waar nog bot moet groeien, later wordt dit dus ook pijnlijk voor het paard

zaartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-10-11 18:57

nou dan gaat nu de eigenaresse zich ermee bemoeien vindt het zoiezo al rond uit belachelijk dat jij dit op bokt zet liesbeth je weet helemaal niet wat we met hem hebben gedaan we zijn hoog uit 15 min met hem weg geweest,en was je er overigens zelf bij dan?
kan me niet herinneren dat ik jouw mee had.
nee hup plant het gelijk maar op bokt.
maar ja dat doe jij met alles toch.
je spreekt je eigen overigens nog tegen ook.
2,5 is een mooi leeftijd om spelender wijs iets bij te brengen en dat maar 1x per week voor de rest is ie lekker paard.
dat weet jij net zo goed als ik.
en welk idee jij over ons hebt dat is aan jouw maar ik weet ook welk idee ik over jouw heb en das niet best op dit moment.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 06:11

met 2,5 jaar ga je ook niet spelenderwijs op een paard zitten. dat doe je gewoon niet. met 2,5 jaar ga je hooguit een begin maken met grondwerk. je kan er hooguit een zadel op leggen om zadelmak te maken maar zeker niet erop gaan zitten. zoals half bokt hier al zegt, je paardje is er lichamelijk niet aan toe. je zal er vast ook niet een half jaar lang iedere week een kwartier op gaan zitten. dat word al snel langer en voor je het weet rij je voor zijn derde jaar echte bosritten onder het mom van hij weigerd niet, is vrolijk, kreupeld niet dus hij zal het wel aan kunnen.
sorry maar dit is mijn mening.
dat je jezelf hier nu bekend maakt doe je zelf. ts heeft bij mijn weten geen namen bekend gemaakt.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 06:14

gaat het om de amarok nakomeling?

zaartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 06:24

nee het is niet de amarok.
Laatst bijgewerkt door zaartje1 op 03-10-11 06:30, in het totaal 1 keer bewerkt

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 06:28

zelf reageer je ook niet op posts van andere

zaartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 06:39

nee hoeft ook niet ben ik niet verplicht toch.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 06:43

dan zal het wilan wel zijn die je de maand dat hij 2 werd al aan het longeren was. i rest my case

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 06:45

waarom moeten vetes altijd via bokt uigespeeld worden naar elkaar toe? zeg het iemand recht in zijn gezicht als je de mogelijkheid hebt of doe het via pb. zie vaak dat dit uitloopt op ruzies via internet.
vindt ik erg jammer. een mening ok maar geen gekift naar elkaar toe.

zaartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 06:45

en wie zegt dat we een kwartier er op hebben gezetten ik niet ik zei we zijn hoog uit een kwartier met hem weg geweest.

_Pleasure_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 06:48

kinel schreef:
waarom moeten vetes altijd via bokt uigespeeld worden naar elkaar toe? zeg het iemand recht in zijn gezicht als je de mogelijkheid hebt of doe het via pb. zie vaak dat dit uitloopt op ruzies via internet.
vindt ik erg jammer. een mening ok maar geen gekift naar elkaar toe.

_/-\o_

zaartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 06:49

naja laat maar ga lekker met tinkerfunns mee kan over haar ook genoeg vertellen maar doe ik niet verlaag me niet tot dat nivo roddel is zo makkelijk maar kijk dan eerst even naar je zelf.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 06:50

moet ik eerst naar mezelf kijken? of had je het niet tegen mij?

zaartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 06:55

nee ik had het niet tegn jouw ik had het tegen tinkerfunns.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 06:56

o ok

zaartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 07:01

succes verder met haar hoop dat zij ooit zelf die uitglijer maakt en haar ware gezicht laat zien.
en wat wilan betreft die heeft de afgelopen maanden helemaal niks gedaan tot dat we met hem weg gingen van de week wat ook dus al niet mag en wat op hem zitten betreft dat was voor een foto en het laatste stukje naar huis stappen oo mensen wat is dat erg.

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 07:05

ik ken ts niet ik reageer gewoon op een topic wat ik lees. niks meer en niks minder. daar is bokt voor bedoelt.
dat je niks met wilan doet is niet waar. je longeerd hem al vanaf mei dit jaar en hij werd die maand 2. zijn jou eigen woorden. verder moet je het lekker zelf weten. tis niet mijn pony. als je hem overbelast heb ik daar niet de gevolgen van.

zaartje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 08:04

ja dat we hem longeren van af mei dit jaar is waar maar hij heeft nu al maanden stil gestaan gewoon weg van wege het slechte weer,vakantie en omdat ik bezig was met me ander paardje die amarok.
nu pakken we wilan weer op gewoon weg omdat hij zich dood verveeld.
zijn ontwikkeling is zelfs verder als een 2,5 jarige en dan heb ik dat niet van mezelf dat heeft de d.a gezegd.(elk paard is anders)
en dat tinkerfunns daar problemen mee heeft is haar probleem zij heeft zelf mee geholpen daar aan dus is ze zelf net zo schuldig toch.
kijk dat zij van mijn amarokje is af gedonderd kan ik niet helpen en daaruit komt dit allemaal voort ik heb haar gezegd dat ik met haar stop,gewoon weg ook om wat zij heeft gezegd ze weet zelf ook donders goed dat ze me smste dat ze van mijn amarokje is afgevallen dat wij op het punt stonden om naar huis te komen van de vakantie.ik was al bezig met inpakken,maar van haar hoefde het niet, maar dat ik dan gelijk zoon trap na krijg vindt ik toch wel misselijk.
ze heeft haar gezicht daarna nooit meer laten zien en negeerd ons.
lees dan maar even verslag van de dag(terug van vakantie beland je in het ziekenhuis).
en buiten dat op dat verslag heb ik nooit kunnen reageren want mij heeft ze het heel anders verteld.
dus vandaar dat ik ook zeg dat ik hoop dat ze ooit haar ware gezicht laat zien.
ik ken haar al wat jaren maar dit had ik niet verwacht,en weet dus ook van deze of geen wat ze doet.
mijn amarokje zou geen conditie hebben whoehaha ze heeft meer spieren als een paard wat dag en nacht op stal staat en meer conditie en het vreemde van dat hele verhaal is dat ze dit bij ons nog geen 1 keer heeft gedaan.
maar goed daar ging het niet om kijk dat zij spoken ziet oke moet ze zelf weten maar dat ze zuks achter me rug om doet nee ze woont aan de overkant had ze bij me moeten komen had ze het zelf heel anders gezien denk ik.
van af een foto kan jij niet bekijken wat er mee is gedaan en hoe lang wij er mee weg zijn geweest.
ik dacht dat zij geen haat gevoelens tegen over ons had maar ook daar heb ik me lelijk in vergist en die fout zal ik zeker niet meer maken,want dit is niet het eerste kunstje wat ze flikt.
ik had haar dus eigenlijk niet meer moeten vertrouwen stom van mij maar ja daar ben ik ook te dom voor.
ik zie altijd het goede in de mens zal ik dus niet meer doen.......

amanda1980

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:18

wat er tussen jullie speelt moet je niet zo op bokt uit vechten. als jullie toch tegen over elkaar wonen ga dan gewoon bij elkaar langs. vanuit mijn ervaring gezien ligt de waarheid altijd in het midden. ik ga dus ook geen mening vormen over wat er tussen jullie speelt. ik reageerde enkel, net als een aantal andere, op een verhaal over een 2 jarige.

nog steeds vind ik dat je een net 2 jarige niet moet longeren. tegen verveling is imo ook geen reden. je kan zoveel doen met een 2 jarige wat vele malen minder belastend is. verdiep je eens in de 7 games van parelli bijvoorbeeld. als je dat goed doet is je paardje goed moe terwijl het lichamelijk niet belastend is. je paardje moet gaan denken en dat is vermoeiender als bewegen. enkel longeren is totaal geen uitdaging voor je pony. lekker met hem spelen is voor hem beter en voor beide erg leuk om te doen

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:30

Onze twee-jarige verveelt zich geen moment, staat lekker iedere dag in het land en geniet van het samenzijn met andere paarden, geen haar op mijn hoofd die er aan denkt het diertje al te belasten met gewicht en werk..wel wordt ze dagelijks in handen genomen enz, voetjes geven, poetsen en spelenderwijs een keer een dekje op..meer niet
Als ik jouw verhalen lees denk ik bij mezelf, ga je eens verdiepen in het wezen paard, paarden vervelen zich niet die zijn blij met vreten en in het land lopen, vervelen is een menselijke eigenschap en die hebben dieren beslist niet

Tellie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:41

Verveling kan je ook oplossen d.m.v. beginnen met vrijheidsdressuur, wandelen e.d. Daarom hoeft zo'n jong paard echt nog niet aan het werk. Vervelen is voor mij echt een onzin reden, dat is op zoveel manier te verhelpen.

Joanne1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 09:58

zaartje1 schreef:
ja dat we hem longeren van af mei dit jaar is waar maar hij heeft nu al maanden stil gestaan gewoon weg van wege het slechte weer,vakantie en omdat ik bezig was met me ander paardje die amarok.
nu pakken we wilan weer op gewoon weg omdat hij zich dood verveeld.
zijn ontwikkeling is zelfs verder als een 2,5 jarige en dan heb ik dat niet van mezelf dat heeft de d.a gezegd.(elk paard is anders)
en dat tinkerfunns daar problemen mee heeft is haar probleem zij heeft zelf mee geholpen daar aan dus is ze zelf net zo schuldig toch.
kijk dat zij van mijn amarokje is af gedonderd kan ik niet helpen en daaruit komt dit allemaal voort ik heb haar gezegd dat ik met haar stop,gewoon weg ook om wat zij heeft gezegd ze weet zelf ook donders goed dat ze me smste dat ze van mijn amarokje is afgevallen dat wij op het punt stonden om naar huis te komen van de vakantie.ik was al bezig met inpakken,maar van haar hoefde het niet, maar dat ik dan gelijk zoon trap na krijg vindt ik toch wel misselijk.
ze heeft haar gezicht daarna nooit meer laten zien en negeerd ons.
lees dan maar even verslag van de dag(terug van vakantie beland je in het ziekenhuis).
en buiten dat op dat verslag heb ik nooit kunnen reageren want mij heeft ze het heel anders verteld.
dus vandaar dat ik ook zeg dat ik hoop dat ze ooit haar ware gezicht laat zien.
ik ken haar al wat jaren maar dit had ik niet verwacht,en weet dus ook van deze of geen wat ze doet.
mijn amarokje zou geen conditie hebben whoehaha ze heeft meer spieren als een paard wat dag en nacht op stal staat en meer conditie en het vreemde van dat hele verhaal is dat ze dit bij ons nog geen 1 keer heeft gedaan.
maar goed daar ging het niet om kijk dat zij spoken ziet oke moet ze zelf weten maar dat ze zuks achter me rug om doet nee ze woont aan de overkant had ze bij me moeten komen had ze het zelf heel anders gezien denk ik.
van af een foto kan jij niet bekijken wat er mee is gedaan en hoe lang wij er mee weg zijn geweest.
ik dacht dat zij geen haat gevoelens tegen over ons had maar ook daar heb ik me lelijk in vergist en die fout zal ik zeker niet meer maken,want dit is niet het eerste kunstje wat ze flikt.
ik had haar dus eigenlijk niet meer moeten vertrouwen stom van mij maar ja daar ben ik ook te dom voor.
ik zie altijd het goede in de mens zal ik dus niet meer doen.......

hier geef je in mijn ogen aan dat als je wel tijd en dergelijke had gehad je hem al wel (verder) doorgepakt had... en of een dier nu 'verder' is als andere paarden voor een 2 jarige is necht geen vrijbrief om hem al zo te gaan belasten hoor...

Baily12

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:01

ik vind het ook te vroeg hoor! ik moet wel eerlijk zeggen dat ik toen mijn pony bijna 3 was heb ik er zonder zadel op gezeten en geen stap gezet. 4 maanden later was ze 3 :P

Lowara

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-11 10:07

is de pony net 2 jaar, of ana het eind? vind dat namelijk best een verschil
ik zal gegarandeerd half bokt over mij heen krijgen nu, maar ikzelf beleer hier alles ook altijd rond de 2.5 jaar.
als ik kijk wat ik hier nu heb rondlopen, oudste is nu 22 jaar en jongste 6.5 jaar oud, geen enkel dier heeft ooit lichamelijke of ( voor zover ik weet) geestelijke klachten gehad vanwege het feit dat ze met 2.5 werden ingereden.
het gaat erom wat je ermee doet en hoe zwaar je de training maakt.
als je gelijk L oefeningen gaat doen, en met krap 3 jaar fanatiek begint met springen, en met 6 jaar in het Z wil laten lopen etc, mjah.. dan vraag je erom.

maar gewoon rustig opbouwen met twee keer per week erop en de basis erop zetten? Ik heb nog nooit gehoord dat dit mis ging.
dan is er of wat lichamelijk mis met het desbetreffende paard, of je hebt een verdomd onkundige ruiter