Te dik of te dun paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Nista_RX

Re: Te dik of te dun paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-11 21:25

Liever een te dik paard, dan een te dun paard. :)

Letizia

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 04:21

Ik schrik eigenlijk een beetje dat zo veel liever een te dik paard hebben :o

Te veel vet kan zo enorm veel problemen in de hand werken, denk aan HB, artrose, long problemen etc, te dun (mits verder gezond) is alleen wat akeliger om te zien.
In Nederland zijn we gewend om onze dieren meet een randje te veel vet te zien, daarom zal er sneller gevallen worden over een te dun dier.
Ik kan mij voorstellen dat je als eigenaar met je handen in je haar kan zitten omdat je paard niet wilt aankomen, sterker nog, ik heb er zelf een waar ik alert op moet wezen dat ze niet invalt. Maar toch zeg ik: als ik nou perse moet kiezen, een te dun paard :Y)

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 06:54

Even een serieuze reactie van mij. Ik had geplaatst ''te dik want dan krijg je minder commentaar'' nou is dat in mijn ogen ook écht zo.
Verder blijf ik er echt bij dat ik er liever een heb die sneller dik wordt.. Dan maar opletten wat erin gaat.. Maar een paard waar je echt kilo's voer in moet stoppen, steeds zoeken naar wat dan beter aanzet etc, dat lijkt me echt heel erg lastig :)
Heb ponylief laten afvallen vanaf moddervet (sja was me gewoon niet opgevallen.. :\ ) naar nu dat ik denk ''oh! ik zie bijna ribjes'' en ik vind het geweldig gaan. Ik kijk per dag wat hij te eten krijgt. Vind ik hem toch nog wat afgevallen, dan krijgt hij wat meer gras. Vind ik hem wat meer aangekomen, dan krijgt hij wat minder :)

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 14:46

Letizia schreef:
Ik schrik eigenlijk een beetje dat zo veel liever een te dik paard hebben :o

Te veel vet kan zo enorm veel problemen in de hand werken, denk aan HB, artrose, long problemen etc, te dun (mits verder gezond) is alleen wat akeliger om te zien.
In Nederland zijn we gewend om onze dieren meet een randje te veel vet te zien, daarom zal er sneller gevallen worden over een te dun dier.
Ik kan mij voorstellen dat je als eigenaar met je handen in je haar kan zitten omdat je paard niet wilt aankomen, sterker nog, ik heb er zelf een waar ik alert op moet wezen dat ze niet invalt. Maar toch zeg ik: als ik nou perse moet kiezen, een te dun paard :Y)

Als men zegt liever een te dik paard te willen hebben, wil dat niet zeggen dat het paard ook dik is/blijft.

Mijn ervaring is dat je een die te dik is, met goed management (dus voer, beweging en werk) gemakkelijk af kan laten vallen en zo één fijn op gewicht te houden is. Echter een te dunne is vele male lastiger om op een gezond gewicht te krijgen en vooral te houden...

Want eerlijk is eerlijk, te dun en te dik zijn allebei niet goed. Maar als je moet kiezen uit twee, is de keus erg gemakkelijk! Te dik, want dat is gemakkelijker om die op gezond gewicht te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:38

Iets er tussen in ;)

Nee, een dikkerdje dan maar...

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:41

een te dunne. Zodat hij/zij gewoon altijd lekker kan genieten van veel gras en hooi, en niet altijd op kale stukken hoeft te staan :)

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:45

Te dik geeft veel meer gezondheidsklachten. Hoeveel paarden-eigenaren zeggen écht niet te veel te voeren maar hun paard is gewoon vet?! Maar daar kan je makkelijk iets aan doen: meer bewegen, minder voeren. (goh, het zijn net mensen haha) Een te dun paard dikker krijgen is een stuk lastiger, weet ik uit ervaring!

Quir
Winnaar Bokt Veulenverkiezing 2024

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 18:19

HalloDan schreef:
Te dik geeft veel meer gezondheidsklachten. Hoeveel paarden-eigenaren zeggen écht niet te veel te voeren maar hun paard is gewoon vet?! Maar daar kan je makkelijk iets aan doen: meer bewegen, minder voeren. (goh, het zijn net mensen haha) Een te dun paard dikker krijgen is een stuk lastiger, weet ik uit ervaring!

En daar is al de grootste fout ooit!!!!

Minder voeren, maar wel harder laten werken. Dat kan toch niet?!!
Een paard heeft energie nodig om te werken en vet te verbranden, je moet een aangepast voedingsschema maken en ook op die manier zorgen dat je paard het vet om kan zetten in energie en spieren. Dat lukt zeker weten niet door minder te voeren, wel door anders te gaan voeren....

Wel moet je minder dik makers voeren, zoals kuil of voordroog en vet gras bijvoorbeeld. Dan voer je gewoon oud hooi of graszaadhooi, maar wel meer dan voldoende zodat ze genoeg vezels binnen krijgen, enz...
Verder moet je de extra's en tussendoortjes schrappen en dus goed en voldoende voeren.

Verder nog iemand die roept dat een dun paard gewoon veel kan eten en in het gras kan staan... Hoefbevangenheid komt heus niet alleen voor bij dikke paarden!!

sshirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 10:11

eigenlijk allebei niet maar ik denk een te dik paard:P

DatBenIkNou

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 20:35

Quir schreef:
HalloDan schreef:

En daar is al de grootste fout ooit!!!!

Minder voeren, maar wel harder laten werken. Dat kan toch niet?!!
Een paard heeft energie nodig om te werken en vet te verbranden, je moet een aangepast voedingsschema maken en ook op die manier zorgen dat je paard het vet om kan zetten in energie en spieren. Dat lukt zeker weten niet door minder te voeren, wel door anders te gaan voeren....

Wel moet je minder dik makers voeren, zoals kuil of voordroog en vet gras bijvoorbeeld. Dan voer je gewoon oud hooi of graszaadhooi, maar wel meer dan voldoende zodat ze genoeg vezels binnen krijgen, enz...
Verder moet je de extra's en tussendoortjes schrappen en dus goed en voldoende voeren.

Verder nog iemand die roept dat een dun paard gewoon veel kan eten en in het gras kan staan... Hoefbevangenheid komt heus niet alleen voor bij dikke paarden!!

Misschien niet juist geformuleerd door mij dan. Want net als bij mensen moet je bij een dieet natuurlijk wel blijven eten, maar inderdaad ánders eten en voldoende bewegen! Hoefbevangenheid komt natuurlijk niet alleen voor bij dikke paarden: echter wel váker bij dikke paarden dan bij slanke paarden.

Moubs

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 07:53

A, een dik paard :')

theponylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-09-11 18:48

liever een dikzakje dan

sanne1992

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-11 20:51

ik kies voor te dik, het is denk ik in de meeste gevallen makkelijker om een paard te laten afvallen, dan een paard bij te laten komen.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 00:02

Een te dun paard, zitten veel minder gezondheidrisico's aan dan een te dik paard. Maar mijn paardje is gelukkig prima op figuur.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-11 09:09

liever dan iets te dik. ik heb nu een te dik paard gehad, en na een paar weken goed te trainen en goed voer had ik hem om een goed formaatje. een te dun paard vind ik vaak wat moeilijker, dit moet je met betere training, meer voer, maar je mag dan ook weer niet teveel rijden enz.

gelukkig is mijn paard precies goed en zit ze super in der vel :) !

Daphx93

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 10:20

En iets te dun paard :j

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:06

Liever een wat dunner paard. Schraalheid staat dichter bij het paard, te dik/vet zijn is een uitvinding van de mens.

gohya

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 11:14

Liever een te dun paard.Ik heb ze altijd zo weer dikker.
De paardjes die hier zo mager aankwamen zijn nu allemaal te dik.

Aukelizzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 14:55

Ik heb liever een te dun paard dan een te dik paard. Eerlijk gezegd verbaast het mij behoorlijk dat er zoveel mensen zijn die liever een te dik paard hebben. Alle paarden die hier te dun op stal komen hebben we altijd zo weer dikker.

thyra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-11 15:02

Naaltje schreef:
Ach een te dik paard is wel makkelijker. Krijg je veel minder snel commentaar op :+ Naar mijn idee vinden de meeste mensen te dikke paarden ''normaal'' namelijk, en paarden in goede conditie te dun :)

Daar heb je helemaal gelijk in! Dit herken ik heel erg.
Heb nu een slank paard dat moeilijk aankomt (hij komt wel aan, duurt alleen wat lang :+ ) Maar gelijk allemaal opmerkingen dat tie zo mager oogt.. erg vervelend...

_Lisanne89_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:51

Te dun

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:56

HalloDan schreef:

Mijn ervaring is juist andersom.
Mijn merrie komt al aan als ze naar eten kijkt.

Ze is hoefbevangengevoelig, dus ze krijgt geen weidegang.
Toch valt ze heel moeilijk af.

Mijn AV was snel te dun, en ik vind het makkelijker om extra (goed) te voeren dan een paard op een zwaar dieet te zetten.

supertinkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:58

Tsja het liefst heb je natuurlijk een paard wat netjes in zijn velletje zit. Maar goed, ik vind het moeilijk. Aan de ene kant zit er wel wat in dat schraal dichter bij de natuur van het paard staat, maar een klein speklaagje is ook weer niet onprettig, mocht het paard een keer ziek worden en extra bij moeten zetten, net als oudere paarden die moeite krijgen om op gewicht te blijven ongeacht waardoor.
Laatst bijgewerkt door supertinkie op 14-10-11 09:59, in het totaal 1 keer bewerkt

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:58

Als ik vergelijk met een vriendin van mij die haar paarden zo vol kan stoppen als ze wil en dan nog niet dik genoeg krijgt, dan heb ik toch liever mijn erg gevoelige paarden (worden heeeel snel dik).
Ze kosten mij bijna niets in eten, moet ze enkel in de winter bijvoeren, en mijn weiland moet niet vet staan, dus kost me ook weer minder aan injecteren/zaaien/etc :+ . Met genoeg werken hou ik toch nét op doenbaar gewicht, als zou ik het natuurlijk leuker vinden dat ik er minder moeite voor moest doen om ze zo net op gewicht te houden (en dan soms nog commentaar krijgen dat ze te dik zijn... Ja, daar ben ik me van bewust, ze krijgen nu al geen eten bij, ik kan ze moeilijk heel de dag in een stapmolen zetten := )
Liever toch een paard dat lekker kan eten wat hij wil en niet te dik of te dun wordt, maar zo zijn er niet veel.

iertje2valen

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-10-11 09:59

Doe mij maar een te dikke..
Mijn merrie was eerder altijd brood mager heb haar in die tijd in de wintermaanden 4 kilo musley (zonder haver) en mega veel kuilvoer moeten geven omdat ze anders nog magerder werd met bewegen erbij. Op 1 of andere rare wijze heb ik er nu geen last meer van en krijgt ze gewoon nog een kilo basisbrok en kuilvoer en nu is het juist oppassen dat ze niet te dik word. maar dat heb ik toch liever dan dat dunne