Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

) naar nu dat ik denk ''oh! ik zie bijna ribjes'' en ik vind het geweldig gaan. Ik kijk per dag wat hij te eten krijgt. Vind ik hem toch nog wat afgevallen, dan krijgt hij wat meer gras. Vind ik hem wat meer aangekomen, dan krijgt hij wat minder
Letizia schreef:Ik schrik eigenlijk een beetje dat zo veel liever een te dik paard hebben
Te veel vet kan zo enorm veel problemen in de hand werken, denk aan HB, artrose, long problemen etc, te dun (mits verder gezond) is alleen wat akeliger om te zien.
In Nederland zijn we gewend om onze dieren meet een randje te veel vet te zien, daarom zal er sneller gevallen worden over een te dun dier.
Ik kan mij voorstellen dat je als eigenaar met je handen in je haar kan zitten omdat je paard niet wilt aankomen, sterker nog, ik heb er zelf een waar ik alert op moet wezen dat ze niet invalt. Maar toch zeg ik: als ik nou perse moet kiezen, een te dun paard

HalloDan schreef:Te dik geeft veel meer gezondheidsklachten. Hoeveel paarden-eigenaren zeggen écht niet te veel te voeren maar hun paard is gewoon vet?! Maar daar kan je makkelijk iets aan doen: meer bewegen, minder voeren. (goh, het zijn net mensen haha) Een te dun paard dikker krijgen is een stuk lastiger, weet ik uit ervaring!
Quir schreef:HalloDan schreef:Te dik geeft veel meer gezondheidsklachten. Hoeveel paarden-eigenaren zeggen écht niet te veel te voeren maar hun paard is gewoon vet?! Maar daar kan je makkelijk iets aan doen: meer bewegen, minder voeren. (goh, het zijn net mensen haha) Een te dun paard dikker krijgen is een stuk lastiger, weet ik uit ervaring!
En daar is al de grootste fout ooit!!!!
Minder voeren, maar wel harder laten werken. Dat kan toch niet?!!
Een paard heeft energie nodig om te werken en vet te verbranden, je moet een aangepast voedingsschema maken en ook op die manier zorgen dat je paard het vet om kan zetten in energie en spieren. Dat lukt zeker weten niet door minder te voeren, wel door anders te gaan voeren....
Wel moet je minder dik makers voeren, zoals kuil of voordroog en vet gras bijvoorbeeld. Dan voer je gewoon oud hooi of graszaadhooi, maar wel meer dan voldoende zodat ze genoeg vezels binnen krijgen, enz...
Verder moet je de extra's en tussendoortjes schrappen en dus goed en voldoende voeren.
Verder nog iemand die roept dat een dun paard gewoon veel kan eten en in het gras kan staan... Hoefbevangenheid komt heus niet alleen voor bij dikke paarden!!
!
Naaltje schreef:Ach een te dik paard is wel makkelijker. Krijg je veel minder snel commentaar opNaar mijn idee vinden de meeste mensen te dikke paarden ''normaal'' namelijk, en paarden in goede conditie te dun
) Maar gelijk allemaal opmerkingen dat tie zo mager oogt.. erg vervelend... HalloDan schreef:Te dik geeft veel meer gezondheidsklachten. Hoeveel paarden-eigenaren zeggen écht niet te veel te voeren maar hun paard is gewoon vet?! Maar daar kan je makkelijk iets aan doen: meer bewegen, minder voeren. (goh, het zijn net mensen haha) Een te dun paard dikker krijgen is een stuk lastiger, weet ik uit ervaring!
. Met genoeg werken hou ik toch nét op doenbaar gewicht, als zou ik het natuurlijk leuker vinden dat ik er minder moeite voor moest doen om ze zo net op gewicht te houden (en dan soms nog commentaar krijgen dat ze te dik zijn... Ja, daar ben ik me van bewust, ze krijgen nu al geen eten bij, ik kan ze moeilijk heel de dag in een stapmolen zetten
)