Alle oude eigenaren zijn dierenbeulen...

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

SparklingApp

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:47

phormicola schreef:
We're all Penny's deep down :))

Dat denk ik ook... ;)
Een pony die ik ooit gefokt heb stond eens met een stukje in de P&S, die mensen vertelden dat ze haar pas op haar 7e zadelmak hadden kunnen maken omdat ze er bij de fokker nooit wat mee gedaan hadden.. alleen heb ik hier nog op film dat ze als 4 jarige net onder het zadel een schrikparcoursje mee loopt. :D
Sommige van mijn paarden hebben ook wel een gebruiksaanwijzing, dan zeggen mensen vaak; die zal in het verleden wel iets verkeerds meegemaakt hebben.
Maar aangezien ik ze zelf gefokt of als veulen gekocht heb gaat die vlieger mooi niet op.
Ik denk dat iedereen een verklaring buiten richzelf om probeert te zoeken voor afwijkend gedrag, net of wij mensen allemaal zo "normaal" zijn! :')
waarmee ik niet wil zeggen dat alle paarden het maar goed hebben.. zelf heb ik er 8 en 1 heeft het er vroeger slecht gehad, die eigenaar was trots te vertellen dat de pony op bijna 4 jarige leeftijd nog nooit bekapt of ontwormd was.. ik denk ook dat het aan de slecht opfok heeft gelegen dat ze op 8 jarige leeftijd last van slijtage kreeg, maar dat is ook weer een goed excuus buiten mijn schuld om natuurlijk..

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 14:49

russel schreef:
O maar helaas zie ik veel in mijn omgeving dat er verkeerd met paarden wordt omgegaan..kan mij wel indenken dat er tere zieltjes rondlopen met trauma's, een paard heb je zo over de emmer hoor en negatieve ervaringen onthouden ze altijd.

En afspuiten kan ook met afranseling gebeuren als ze niet stil blijven staan of ander niet gewenst gedrag vertonen door ongeduldige stoere zieltjes..

Ik kan het me voorstellen dat het gebeurt, maar als mensen een paard kopen van iemand die goed te boek staat en vervolgens beweren dat 'ie zwaar mishandelt is geweest, neuh gaat er bij mij niet in.

Als alle mensen die beweren hun paard gered te hebben de waarheid spreken, dan is minimaal de helft van alle paarden in nl mishandelt geweest. :')

Het kan inderdaad met een afranseling gebeuren, maar het is simpelweg waarschijnlijker dat een paard het gewoon niet gewent is. Zeker aangezien de oude eigenaren daar echt het type niet voor zijn.
Nu hebben wij ook een mega enge slang die lekker sist! }>

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:50

Ik lees dat soort topics niet op bokt, mis wellicht heel wat. Zie wel veel leed om mij heen door onkude en ongeduld, scoringsdrang....mensen vergeten dat paarden ook al zijn ze groot weinig kunnen hebben.

shilady

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:50

Maarja hoeveel mensen heb je niet die bv zeggen ik ben verpleegster( mogen medicijnen geven en prikken ect) in het bejaarden tehuis
Terwijl ze eigenlijk helpende zijn ( en enkelt aan mogen kleden wassen en de clienten hun luiers mogen verschonen) .. De dingen wat mooier maken dan ze eigenlijk zijn :P

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:51

Tja, ieder houd er verschillende manieren op na qua omgang en rijtechnisch en dan moet je een beetje omscholen en aanpassen. Dat je het dan niet eens bent met de methodiek van de voorganger is eigenlijk best wel logisch, maar om dan te spreken over dat het paard het niet goed had of verkeerd gereden was is meer een tevredenstelling over je eigen kunde.

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:52

mijn paard zijn oude eigenaaresse was goed voor hem :)
en bij mij staat hij ook goed. heb niks slechts te melden en vrijveel contact en ze krijgt veeel fotos van hem :D.

minka

Re: Alle oude eigenaren zijn dierenbeulen...

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:55

Mijn pony heeft het volgens mij erg goed gehad, misschien iets te goed zelfs ;)

Voordat ik d'r kocht heeft ze tot een jaar of 4 lekker op een weitje gestaan en alles gekregen wat ze nodig heeft. Het enige wat ik sneu vind aan haar verleden is dat ik haar vierde baasje ben, maar slecht zal ze het niet gehad hebben. Dat heeft ze eerder nu bij mij, want nu moet ze aan de bak :Y)

kobuss1

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:55

@TS: Dat snap ik inderdaad ook niet. t Kan natuurlijk in een aantal gevallen wel echt waar zijn dat er een keer iets is gebeurd, maar soms is het denk ik ook weleens een excuus of iets waar mensen telkens naar terug verwijzen..... onnodig misschien..

Maar ook ik ben de vorige eigenaresse van mijn paard erg dankbaar, ik heb ook dankzij haar een superpaard, heel braaf en vriendelijk en nergens bang van !!

hanny_jelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:59

die van ons
jelke was beetje schichtig in het begin voor mannen met een zware stem.
(waarschijnlijk gewoon omdat die zwaar klinken)
tetske heeft als veulen zijnde wat minder geluk gehad,
die man was dement en vergat regelmatig de stal uit te mesten.
(je stond met je enkels in de poep)
maar verder wel veel liefde gekend.
en gonda is altijd supper behandelt
(iets te)

Ine23

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 14:59

Mij was het ook al opgevallen Cis... Erg jammer dat veel mensen die met de beste bedoelingen hun paard verkopen achteraf worden benoemd als dierenbeul of mishandelaar. Iedereen heeft zijn eigen manier, maar de penny-manier blijft de beste volgens velen hier ;) .

Met de eigenaresse van mijn haflinger heb ik heel goed contact, heb ze ook via bokt kunnen kopen :) .
Mijn kruisingmerrie had een beetje groeiachterstand toen ik ze kocht als 6 maanden oud prutske en ze was ook nog nooit in de hand geweest, ze zag er dus niet uit. Maar verwaarloosd? Nee hoor :n . Die mensen wisten zelf niets af van veulens en hadden ze wel met een ander veulen op de wei staan. Beste bedoelingen hadden ze zeker wel!
Als ik nu een vergelijking maak met hoe ze toen was en hoe ze nu is kan ik ook een heel zielig verhaal verkondigen, maar ze was gewoon een klein lelijk brutaam ding en daar kon niemand iets aan doen :+ .
En de jongste komt van bij de hengstenhouder waar ik mijn haflinger heb laten dekken, dus erg goede verhouding mee met die mensen. Die gaan enkel goede reclame krijgen van mij :D .

Jammer dat er inderdaad ook fokkers zijn of handelsstallen die compleet zwart gemaakt worden soms, maar als je dan praat met mensen die er werken of ervaring mee hebben, dan hoor je dat het allemaal niet zo is zoals dat ene topic op bokt beweert.

Wilawander

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:04

ach als ik mijn paard zie met oude brandwonden, prikkeldraad wonden, angst voor trailers en dan bedoel ik niet er even niet in willen maar zo'n angst dat ze vlucht als wij een trailer achter onze auto hebben en zelfs haar paar dagen oude veulen in de steek laat............ dan kan ik weinig respect voor haar oude eigenaar opbrengen.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 15:04

Hé ine!

Dat vind ik idd het ergst, leuk dat mensen zich zo beter voelen, maar ze maken idd wel een ander zwart, bah.

Ik ben superblij met modena's verleden, ze heeft lekker babie's gehad ipv met 3 al aan de bak te moeten, en qua huisvesting had ze het beter dan nu eigenlijk. Ze stond in een paddock paradise, zo gaaf! Oké nu heeft ze ook een prachtige schuilstal, paddock, weide etc. Maar ik vind zo'n pp zo gaaf. :')

lelijke_heks

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:05

mijn paarden hebben het ook niet slecht gehad.... met de oude eigenaren van pluis hebben we nog steeds contact, zo komen ook vaak naar wedstrijden kijken enzo... de oude eigenaren van poek... ach ik mag ze als persoon niet zo maar voor het paardje hebben ze goed gezorgd... heeft 3 jaar op de wei gestaan en is daarbij gewoon gekapt, geënt en ontwormd.... we kregen hem toen hij 2 maanden onder het zadel was... vond hem toen al iets te veel op de kop gereden maar goed... over rijden valt te twisten.... maar er kwamen op de manege waar ik toen stond mensen naar me toe die zeiden "oh is dit het paardje dat met slof is ingereden." terwijl ik dat zelf nooit gezegd heb... zo verzinnen mensen om ons heen ook vaak de meest vreemde verhalen....

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:07

Ik vraag me dat ook altijd af als ik dat lees, volgens mij overdrijven ze. En ook vaak met verzorgpony's lees je dat ze zo'n slecht verleden hebben. Ik neem dat persoonlijk met een korreltje zout. Vaak ook een foto van hoe ze het paard kochten en hoe die er nu uitziet. Vindt ik ook erg vervelend net of je wil zeggen dat je paard het bij jouw 10x beter heeft. Terwijl 9 van de 10 niet eens echt veranderd zijn alleen wat meer bespiering door het regelmatig rijden of een goeie laag spek erop. Elk paard dat bij aankoop een beetje magertjes is lijkt wel verwaarloosd te zijn. En dan nog vele op bokt die het er nog even dik bovenop gooien dat het paard het zoveel beter heeft bij de huidige eigenaar. Zo is het met trauma's ook, vaak reageert een paard heftiger als je als eigenaar in paniek schiet en zo krijgt een paard juist een trauma maar goed.
Verder als je een paard hebt gekocht dat na een tijdje problemen gaat vertonen ligt dit 9 van de 10 keer aan de huidige eigenaar en zeker niet aan de vorige eigenaar te wijten is. Maar het is een makkelijk excuus want er is toch niemand die het tegenspreekt.

Alice13

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:09

als ik ooit weer een ander paard wil hoop ik hem weer bij de zelfde hobby fokker te kopen. Die fokt omdat hij veulentjes zo leuk vind schitterende paarden die hij door een hele goede ruiter in laat rijden. Ben heel blij met m'n paard 'k ga er zelf meer aan verknallen dan de fokker. :D hier geen reddingspoging wel dol gelukkig met m'n aankoop en leuk contact met oude eigenaar!

WhySoWhite

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:10

Dat is inderdaad meestal zo,maar dat houd je toch..

mijn paard heeft 3 van zijn 4 jaar in een box van 5 bij 5 gestaan 1 meter hoog in de stront. Tot ik hem kocht en dat kan ik nu hij 5 is soms nogsteeds goed merken..

De andere heeft 9 jaar lang bij de fokker gestaan en heeft het daar echt heel goed gehad, Zeker zo goed als dat ze het nu heeft.

Gypsy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-11 15:11

Tigra daar word ik nu ook altijd een beetje onaangenaam van, echt van die topics met in het begin een paard dat wel wat bespiering kan gebruiken, en dan een paard dat wel spieren en spek heeft.
Vind ik niet specaculair, maar als er dan bij de eerste foto duidelijk gemaakt word van nou dit is een zielig en mishandelt paard, dan kijk ik al niet meer verder tegenwoordig.

mang

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:11

Mijn paard heeft het altijd super gehad bij haar vorige eigenaresse hoor! Bij de mensen waarvan ze daarvoor is geweest heeft ze het niet zo super gehad begreep ik :(:)

Alani

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:14

Mensen zoeken vaak een excuses vanwege het feit dat zij het paard hebben verwend. Het is dan allemaal te wijten aan de vorige eigenaren. Er zijn maar weinig mensen die zeggen dat zij er zo'n verwende en pietluttige knol van hebben gemaakt.

Ach oude eigenaren dat zal wel net zoiets zijn als pensionhouders, je hebt ze nou eenmaal bijna altijd nodig en je kunt ze overal de schuld van geven.

Angeliekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:25

Mijn paard was vroeger echt overal bang voor, en niet makkelijk te hanteren. Moet ik dan zeggen dat ze verwaarloosd/mishandeld was?? Nee echt niet, want ik heb haar zo groen als gras uit de wei gekocht als bijna 2 jarige, en ze had totaal geen opvoeding gehad :D Nu heb ik een heerlijk (opgevoed) paard (ook volgens vele anderen :P ). Het is maar hoe je paard is. Mensen gooien het te gauw op verwaarlozing/mishandeling.

Froemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:30

Die van mij had het ook goed bij de vorige eigenaresse, kwam tonnetje rond en gezond naar mij toe haha.

Dakotah

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:35

Sommigen vinden ook al gauw dat een pony verwaarloost wordt.
Bijv. de diverse verhalen, pony stond in de wei onder de blubber zo zielig.
Tja ik heb er niet 1 die nooit in de bagger rolt, vinden ze heerlijk, zo nat mogelijk, en hoe viezer hoe beter.
Maar een ander zegt dan oh wat zielig.
Terwijl de pony zich prima voelt.
Ik heb ook een wat angstige pony, gekregen vanaf veulen, nooit iets engs mee gebeurd, nooit mishandelt, gewoon het karakter.
Iemand die haar niet kent zou misschien ook zeggen, die is vast mishandeld.
Ook paarden hebben verschillende karakters, en de ene is wat banger aangelegd dan de ander.
En de 1 vindt dat zijn pony behandelt moet worden als een prinsesje, de ander heeft liever dat ie lekker stuiteren kan in het weiland.
Het blijven natuurlijk dieren.
Er zijn er heus wel bij die echt mishandeld zijn, maar echt niet allemaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:40

Bij ons kregen we laatst de politie, omdat het weiland nat was en blubberig, naar de droge plekken had men schijnbaar niet gekeken. Verder krijg ik ook met regelmaat mishandelreacties omdat mijn paard in de zomer met zijn eczeemdeken op loopt, tja die doe je niet voor de lol op. Veel onkunde van mensen.

Mastrootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:46

Gypsy schreef:
"Ik sla hem niet als hij bijt hoor, hij is mishandelt geweest weet je!"

Deze hoor ik wel vaker voorbij komen en vind ik echt de grootste onzin. Omdat een paard mishandeld is, mag je hem maar geen corrigerende tik geven? Zolang je eerlijk en consequent bent tegen je paard, ziet grotendeels van de paarden het niet als een probleem als je hem een tik geeft als die het verdiend, mishandeld of niet. het deel wat het wel erg vind ondanks alles is of erg dominant, of super gevoelig en zal zoiets als een tik vaak niet eens nodig zijn maar kan het anders opgelost worden.

Ik denk dat mijn paard wel geplaatst kan worden bij het gedeelte wat het nu wat beter heeft nadat ie hier is komen staan, maar ondanks alles had ie daar ook leuke vriendjes en mocht ie zo nu en dan uit zijn stalletje :(:) Ik heb erger gezien...

Chaos

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-11 15:54

Tja.

Dit heb ik vorig jaar ook al eens geroepen. Elk paard is mishandelt of verwaarloost. Veel rijtechnische problemen zouden daar uit voortkomen. Yea right.

Overigens is het ook gewoon zo dat veel paarden slecht behandelt zijn. Iig in mijn ogen.

Voorbeelden.

Merrie van mijn moeder, op zich niks mis mee, kwam aan met schurft en mijten maar dat wijt ik maar aan het feit dat ze bij de handelaar stond. Zij bleek gestolen. Nu is ze nooit slecht behandelt maar goede eigenaren waren de vorige niet. ;) Een ander kaliber slechte paardeneigenaar was dat. :')

Mijn Welsh pony is enorm mishandelt. Duidelijk zichtbaar ook, hij word formaat Shetlander op het moment dat je een onverwachte beweging maakt, de hoefsmid of wat voor mannen dan ook ontvlucht hij. Hij knapt nu op en het is inmiddels al 2? jaar geleden maar het is bij hem nog heel, heel vers. Dit uit zich in alles, omgang en rijden. De vorige eigenaar was niks mis mee, dat was een vriendin van mij en daar heeft hij alles gekregen wat hij nodig had. De eigenaar daarvoor was een botte boer die beesten opvoed met angst, klappen en trappen.

Een andere pony kocht ik compleet kapot gereden. Peesblessures eraan gereden, puur onkunde. Goed eten en dergelijke heeft ze altijd gehad. Kapot rijden, letterlijk, vind ik toch een vorm van mishandeling. Ze had uitgescheurde mondhoeken van het bit. Was kopschuw (logisch). En uiteindelijk is ze met een bitloos hoofdstel gereden waar zo hard aan getrokken is dat er botwoekeringen zijn ontstaan op het neusbeen. Beestje heeft een half jaar genoten bij ons en toen afgemaakt ivm. te veel blessures aan de pezen. Arm ding.

Mijn paard kocht ik met verwaarloosde mok, schimmel, mijten en schurft. Ze was wat mager maar niet mishandelt. Sterker nog er was gewoonweg nooit wat mee gedaan. Ja, gefokt, maar dat is ook niet meer geweest als zaad erin stoppen en bij de bevalling aanwezig zijn. Ze had 7 jaar lang op hetzelfde landje gestaan. Geen mishandeling, verwaarlozing vind ik het wel. Niet heel heftig, ze kreeg eten en water, maar ik kan niet zeggen dat ik het goede verzorging vond. Paard heeft nu een super leven maar chronische mok en heeeeel gevoelig voor mijten.

Mijn andere pony kochten we als zijnde gezond. Maar die bleek, oa door Bokkers, heel vervelend met rijden, staken, liggen en vluchten en kreeg hier de stempel gevaarlijk. Dat er lichamelijk wel eens iets mis kon zijn heeft niemand aan gedacht. Zelfs toen er door DA een diagnose gesteld is heeft een Bokker de pony als zijnde gezond verkocht waarna die uiteindeiljk bij een handelaar terecht kwam die hem naar de slacht zou doen. Wij hebben hem gekocht, laten opereren en hebben de fijnste rij-pony die er is. Super getalenteerd, nooit gestaakt of wat dan ook. Het maakt me zo boos dat voorgaande eigenaren gewoon geweten hebben dat ie ziek was, maar medische hulp gewoon onthouden hebben.