schuimen --> goed of slecht?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

NeverGiveUp

Re: schuimen --> goed of slecht?

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:33

Het zou toch kunnen dat sommige paarden gaan kauwen en schuim produceren door ontspanning maar dat met bit gewoon minder goed door kunnen slikken?

NoekAa_

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:43

Ik denk dat het voornamelijk de combinatie ontspanning/arbeid is. De mijne schuimt namelijk ook wel eens (heel minimaal) wanneer ze los in de bak is en ik haar op commando laat draven etc. Dat doet ze dan weer niet waneer ze uit zichzelf de bak door rent.

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:43

Slofje schreef:
PS: Suus, jij zegt dat het ene paard meer schuimt dan de ander.. Dat ligt dus aan het bit, de hand en de dikte en vrijheid van de tong ;)

En niet iedere ruiter rijdt hetzelfde, rijdt met hetzelfde bit (of uberhaupt met bit) en niet elk paard heeft dezelfde tongdikte en vrijheid in de mond blablabla, dus dan schuimen ze ook niet hetzelfde nee :D
Laatst bijgewerkt door Poiuytrewq op 17-09-11 20:47, in het totaal 1 keer bewerkt

arizonagreen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:47

mijn pony loopt altijd geweldig actief en ontspannen, en zelfs na 2uur rijden nog geen schuim te bekennen!

marijkiiii

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:53

Schuimen is volgens mij wel goed, maar volgens mij is niet schuimen ook niet meteen slecht ;)

Die van mij gaat ook wel met z'n lippen er langs vegen, dus dan haalt hij het eigenlijk meteen weer weg om het zo maar te zeggen :+

fannetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:55

Slofje schreef:
Alleen zul je paarden bitloos nooit overmatig zien schuimen, want dat word veroorzaakt door het bit die dan de tong in de weg zit.

Is dus niet waar, die van mij vlokt net zo hard als hij ontspannen aan het werk is, met of zonder bit, met of zonder halster, los of aan de longe. (om even de hele theorie onderuit te halen }> )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-11 20:58

Suus_ schreef:
Het ene paard schuimt niet en de ander schuimt onwijs veel.
Verschilt per paard en de mate kan best afhangen van hoe actief/ontspannen je je paard rijdt.

Sommige mensen beweren ook dat het schuimen komt omdat je 'met een bit rijdt' .... Maar dat moet je niet gelijk geloven ;)

Klopt :) ik rijd bitloos en mijn paard schuimt altijd!

Happyhealthy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-09-11 23:49

Ik rijd bitloos en met bit, vanmiddag nog even bitloos gereden, en toen schuimde ze wel.
Maar met bit schuimt ze nooit? Is hier een verklaring voor?

bedankt voor alle reacties!

kobus123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-11 01:54

Misschien rijdt ze ontspannener zonder bit?

Mandy1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-11 12:13

kschulte schreef:
Sommige paarden die bitloos gereden worden, gaan ook schuimen en kouwen als ze lekker ontspannen en actief aan het werk zijn.

Dat doet die van mij inderdaad!
En het schuimen begint vaak al vrij snel, na een kwartiertje stappen begint ze al!

johanna_

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:27

ik rijdt ook bitloos, en met bit. Lady schuimt bij beide even veel.

just_kiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 11:30

mijn paard schuimde ook nooit := (nog geen klein beetje te bekennnen :+ )
sinds paar maanden doet ze het heeeeel lichtjes :))
ligt ook aan je paard :j

als k haar met halster longeer of serreta schuimt ze ook heeel lichtjes ;)

Amiigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-09-11 17:34

Bij mijn pony komen de vlokken ervanaf :=

Vlindy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 13:16

Heb vandaag paard gelongeerd aan het halster(!) en na nog geen 10 min was haar hele mond bedekt onder het schuim.
Nou keek ik een halfuurtje naar een les van iemand die zijn paard zo ontzettend fijn reed, maar geen schuim te bekennen, helemaal niks! Denk dus zeker wel dat het aan het paard ligt.

sorbetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 22:11

Ik denk dat het een slechte graadmeter is om algemeen te nemen. Wel of niet schuimen is denk ik afhankelijk van zoveel verschillende factoren dat schuimen niet te koppelen is aan goed of slecht.

mimi123

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:16

ik merk dat mijn paarden meer schuimen als ze heel ontspannen lopen

Cassidy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-11 23:20

Schuimen is een reactie op de stimulatie van de speekselklieren bij de kaak, en absoluut geen indicatie dat een paard ontspannen is of goed gereden wordt....

EmMilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:12

Oke, er klopt echt niets van dat een paard met een bit in moeilijker slikt! Mits het bit niet te dik is!
Ik heb zelf net een nieuw bit gekocht en daarvoor een hele zoektocht gedaan om erachter te komen wat het beste bij mijn pony zou passen. Toen kwam ik een studie tegen over bitten. En zij hebben onderzocht of paarden dus moeite hebben met slikken als ze een bit in hebben en dat is dus niet zo.

Volgens mij is het normaal dat als je paard/pony lekker op het bit knabbelt hij speeksel produceerd, gewoon omdat hij kauwt. Maar het lijkt me niet persee erg als hij geen speeksel produceerd, als zijn mond niet kurkdroog is! Een rubberen bit is dan wel af te raden omdat dat erg stroef door de mond beweegd en de mond kan beschadigen.

Saars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:20

Deze bluf moet er even uit: sinds kort schuimt mijn paardje bitloos en dat is voor mij gewoon het signaal dat ik hem ontspannen, zonder stress kan rijden!
Dus ja, goed teken, maar hoeft natuurlijk niet bij elk paard zo te zijn!

elsemiekeeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 17:25

als een pony schuimt, kauwt hij een beetje op t bitje, en is hij ontspannen.
dus schuimen is goed :D

felicity

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-11 18:04

Ik las ergens in het topic dat schuimen goed is maar kwijlen niet.

Mijne kwijlt tijdens het rijden, longeren en eten. Ik heb hier dus ook een dierenarts/tandarts bij gehaald. Ze kauwt der brokken waar dus een hoop kwijl bij komt kijken. En dat slobbert ze weer heerlijk op. Ook met rijden met bit en longeren zonder en met bit kwijlt ze. Er lopen dan echt hele slierten uit der mond.
Met rijden met bit komt er dan ook een schuim randje om der lippen. Ik rij met een losse neusriem en zonder sperriem.
De tandarts heeft der gebit nagekeken en flink wat haken weggeveild en een wolfstandje getrokken. Dierenarts heeft ook nog gekeken. Maar ze kunnen nu niet echt verklaren waarom ze nog steeds zo goor doet met der eten en zo kwijlt.

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:41

Mijn pony heeft bij der dressuur hoofdstel schuimt ze wel
En bij der mexicaanse hoofdstel loopt ze wel beter maar daar heeft ze altijd maar ietsjes schuim in der mondhoeken

Wat is dan goed en welk is dan slecht?

Wennii

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 08:46

Mijn paard schuimt ook meteen en die verliest ook altijd van die grote witte vlokken tijdens het rijden, altijd haha... Zijn halve benen zijn altijd wit na het rijden. En als ik hem vlak vantevoren een stuk appel geef is het helemaal verschrikkelijk.
Bij hem is het echt van de ontspanning, het kauwen en knabbelen. en hij produceert gewoon heel veel schuim dan.

_Caithlynn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-09-11 13:11

Mistymuis schreef:
Mijn pony heeft bij der dressuur hoofdstel schuimt ze wel
En bij der mexicaanse hoofdstel loopt ze wel beter maar daar heeft ze altijd maar ietsjes schuim in der mondhoeken

Wat is dan goed en welk is dan slecht?

Zit btw bij beide een andere bit in,
maar ze is wel ontspannen bij allebij dus ik denk dat het ook voor ontspanning is

scilla123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-10-11 18:40

schuimen zegt niet altijd alles.
wij hadden een haflinger die zelfs op stal aan het schuimen was als ze eten zag. dan begon ze wat te kauwen en ging ze schuimen