rijstijl bij springen.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Bij het springen moet ook gekeken worden naar de rijstijl.

Mee eens
212 (85%)
Niet mee eens
36 (14%)

Totaal aantal stemmen: 248

Jess1989

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-09-11 20:48

papagroom schreef:
liesjecryos schreef:
En ja hoor de beste stuurlui staan weer aan wal :')
TS heb jij ooit op hoog niveau gesprongen?
Zo nee dan blijkt maar weer dat je niet weet waar je het over hebt.

weet je wat ik dan denk Liesje....
vroeger,toen bokt nog niet bestond...hield iederen gewoon zn mond als ie er geen verstand van had.....

Fout := Ik zou namelijk nogsteeds gewoon mn mond opentrekken als ik dit voor mn neus zie gebeuren :j Vind het namelijk echt onacceptabel :n

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:12

liesjecryos schreef:

Als het op zo'n manier zou moeten om op dat niveau te springen, dan wil ik dat niet eens.
Ik zou nog niet voor miljoenen de topsport in wille. Er zijn zeker goede bij. Maar het is vaak toch om te janken hoor. Lijkt af en toe wel hoe hoger ze komen hoe paard onvriendelijker het wordt. Maar dat is mijn mening, vroeger toen ik jonger was viel me dat niet op, nu ik er meer "verstand" van heb vindt ik het niet meer kunnen.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:17

papagroom schreef:
liesjecryos schreef:

weet je wat ik dan denk Liesje....
vroeger,toen bokt nog niet bestond...hield iederen gewoon zn mond als ie er geen verstand van had.....

PPG,
Wanneer ga jij nu eens dat veteranenhoekje openen, zonder al dat gezeur?
Ik zag net een topic van één of andere bitloze ruiter, daar werd ik ook echt niet vrolijk van, maar ja, ik klik het gewoon weg, want commentaar vanachter je PC is zo gemakkelijk. :D

LoveMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:21

Ik zat vanmiddag ook te kijken en ik wilde precies hetzelfde topic starten als jij! ;) VRESELIJK!! Al dat getrek en gepluk! :( Kan daar echt boos om worden :( :( :( Heb wel iemand voorbij zien komen die bitloos reed en dan nog wel op een goede manier :D Nouuu _/-\o_ _/-\o_ Dat zie je niet vaak, maar toch wel erg graag :D

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:26

maar er wordt toch naar rijstijl gekeken? zolang ik nog steeds al die wan toestanden in de inrijring van de dressuur zie.... vind ik niet dat je alleen de springsport zo mag veroordelen

mika11

Re: gádverdamme...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:33

Ondanks het 'geruk en gepluk' wat je ziet, denk ik dat de paarden er wel lol in hebben.
Als je zo'n parcours moet springen met een paard die er niet helemaal voor gaat, dan kom je echt niet ver.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:41

Heerlijke discussie! *D

De 'sport' van de paardensport is toch dat geruk en gepluk?
En tussen de paarden hebben er lol in... of zijn juist zo geconditioneerd en op fel karakter gefokt gaat zeker niet op...?
Kijk dan maar eens goed in de ogen en recht in de ziel van het desbetreffende paard...
En als je dan nog durft te beweren dat het paard ervan geniet om afgebeuld te worden door zijn berijder die er alleen maar geld op verdiend, dan ben je óf letterlijk mega blind óf wil je gewoon de waarheid niet onder ogen komen, omdat het je niet zo goed uitkomt.

millennium

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:44

Mjay schreef:
maar er wordt toch naar rijstijl gekeken? zolang ik nog steeds al die wan toestanden in de inrijring van de dressuur zie.... vind ik niet dat je alleen de springsport zo mag veroordelen

Bij het springen wordt enkel in de B naar rijstijl gekeken.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:44

De gemiddelde springruiter die daar rondstuurt kan met datzelfde paard over het algemeen prima een winstwaardige Z proef neerzetten en hebben allemaal meer ruitergevoel in hun pink dan alle posters in dit topic bij elkaar.

Vergis je niet, ze moeten voor dit soort parcoursen de paarden tot op de centimeter nauwkeurig naar het juiste afzetpunt rijden om niet te verongelukken met het hele spul. En als een paard een keertje goed in zo'n hindernis ploft wordt ie daar veel slechter van dan een stevige ophouding. Een keer flink in zo'n hindernis klappen kan zelfs einde verhaal zijn voor het paard.

Pearlss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 21:47

Anne_GTI schreef:
De gemiddelde springruiter die daar rondstuurt kan met datzelfde paard over het algemeen prima een winstwaardige Z proef neerzetten en hebben allemaal meer ruitergevoel in hun pink dan alle posters in dit topic bij elkaar.

Vergis je niet, ze moeten voor dit soort parcoursen de paarden tot op de centimeter nauwkeurig naar het juiste afzetpunt rijden om niet te verongelukken met het hele spul. En als een paard een keertje goed in zo'n hindernis ploft wordt ie daar veel slechter van dan een stevige ophouding. Een keer flink in zo'n hindernis klappen kan zelfs einde verhaal zijn voor het paard.

Goede uitleg prima ook jou mening maar om dan mensen hier af te kraken gaat ver je weet niet hoe wij rijden en wat wij kunnen dus laat dat buiten wegen graag.

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Re: gádverdamme...!

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:00

Afkraken? Hou op zeg. Ik post zelf ook in dit topic dus ik heb het ook over mezelf en daarnaast heb ik jullie nog nooit op de startlijst zie staan van een grote prijs laat staan van een EK.

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:02

Anne_GTI schreef:

Ik vind het altijd zeer bijzonder om te lezen dat die zogenaamde topruiters veel meer ruitergevoel in hun donder hebben dan de posters hier in het topic.
Wellicht meer gevoel voor zaken om er zelf beter van te worden en daar wordt het paard dan flink voor uitgebuit, maar het heeft niks maar dan ook werkelijk -niks- met echte horsemanship te maken. :n
En degene die zich aangesproken voelt, heeft ook nog wat over zichzelf te leren of is zwaar egoïstisch ingesteld denk ik dan. :+
Maar ja, helaas draait ons wereldje nu eenmaal zo en ben ik blij dat er toch nog mensen onder ons zijn die vanuit hun ziel spreken en GELUKKIG niet dat ruitergevoel hebben als die zogenaamde topruiters waarbij het 'goed' gepraat wordt dat het geruk en gepluk een verklaarbare reden heeft en dan ook nog eens het argument durven te geven dat de paarden anders in de hindernissen klappen.
Hoeveel controle heb je over je paard dan?
En als dieren 'mis'handelen onder sport valt, dan ben ik een tuinboon! :Y)

Pearlss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:03

Het feit dat mensen er voor kiezen om NIET de wedstrijden in te gaan wil NIET zeggen dat we niet kunnen rijden. Dat je van jezelf zegt dat je niet zo goed kunt rijden moet je zelf weten maar niet over een ander

en niet zo vijandig :)

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:03

Anne_GTI schreef:
Afkraken? Hou op zeg. Ik post zelf ook in dit topic dus ik heb het ook over mezelf en daarnaast heb ik jullie nog nooit op de startlijst zie staan van een grote prijs laat staan van een EK.

Alsof je op een startlijst moet staan om goed te wezen... |o

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:10

Ts, ik ben het niet met je eens. Ik sta zelf op een sportstal waar op het hoogste niveau samengesteld gereden wordt door de eigenaar en zijn 2 dochters, maar ook door anderen die er komen trainen (ik rij zelf recreatief). Daar komt soms ook wat "getrek en gepluk" aan te pas om alles passend voor de hindernis te krijgen. De paarden waarmee ze rijden zijn echter allemaal even voorwaarts en willen er graag voor gaan. Dat zouden ze echt nooit doen als ze er geen plezier in zouden hebben. Het rukken en plukken zoals jij beschrijft gebeurt echter alleen wanneer er op het scherpst van de snede gereden wordt, en dat zijn maar hele korte momenten die je ziet. Zo'n parcours is met maximaal 2 minuten verreden, een gemiddelde cross in een minuut of 10. Merendeel van de tijd worden de paarden gewoon lekker voorwaarts neerwaarts gereden, of dmv simpel basis dressuurwerk, gaan lekker op buitenrit ed. Ik ga mee met anderen die aangeven dat dit forse inwerken op dat moment nodig is om met dat betreffende paard goed rond te komen. 95 % van de tijd worden de paarden op een -ik neem aan voor jou ook- vriendelijke manier gereden.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:15

Miska schreef:
Anne_GTI schreef:

Alsof je op een startlijst moet staan om goed te wezen... |o

Net als iedere poster hier rijdt ik ook Grand Prix en grote prijzen in mijn achtertuin in mijn dromen. In de echte wereld ben ik blij dat ik een M parcours rond kan sturen. :j

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:17

SusanH schreef:
Ts, ik ben het niet met je eens. Ik sta zelf op een sportstal waar op het hoogste niveau samengesteld gereden wordt door de eigenaar en zijn 2 dochters, maar ook door anderen die er komen trainen (ik rij zelf recreatief). Daar komt soms ook wat "getrek en gepluk" aan te pas om alles passend voor de hindernis te krijgen. De paarden waarmee ze rijden zijn echter allemaal even voorwaarts en willen er graag voor gaan. Dat zouden ze echt nooit doen als ze er geen plezier in zouden hebben. Het rukken en plukken zoals jij beschrijft gebeurt echter alleen wanneer er op het scherpst van de snede gereden wordt, en dat zijn maar hele korte momenten die je ziet. Zo'n parcours is met maximaal 2 minuten verreden, een gemiddelde cross in een minuut of 10. Merendeel van de tijd worden de paarden gewoon lekker voorwaarts neerwaarts gereden, of dmv simpel basis dressuurwerk, gaan lekker op buitenrit ed. Ik ga mee met anderen die aangeven dat dit forse inwerken op dat moment nodig is om met dat betreffende paard goed rond te komen. 95 % van de tijd worden de paarden op een -ik neem aan voor jou ook- vriendelijke manier gereden.

Is het echt nodig dan, want die 2 minuten kunnen ook al schade aanrichten. :j
En waarom blijven er veel mensen vastgeroest zitten in hun vertrouwde patroon?
Zou het niet een idee zijn om al die top 'sport' te verruilen voor een echte paardvriendelijke methode?
Geen ijzerwerk meer in en rondom het paard, want er is al lang bewezen dat het niet nodig is.
Een vlieg (!) kan een paard al in beweging brengen en dan denken wij dat we nog zoveel marteltuigen nodig hebben om een paard dingen te laten doen die we ze laten doen. |o
Ik vind het zo jammer dat het niet eens geprobeerd wordt en dat er nog zoveel paarden pijn moeten lijden, want er zijn al zoveel mensen die het tegendeel bewijzen.
Je mag best ambitieus zijn, maar moet dat dan ten koste van je paard gaan?

Pearlss

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:18

Niemand heeft gezegt grandprix te rijden Maar je weet niet wat we wel rijden (mijn verleden ken je niet maar kom eeeeeeen stuk verder dan je m parcours:) )
Hier in dit topic gaat het om trekken en zagen, en ik vind het onnodig en zeker als je zo ****ing goed rijden erg onnodig maar dat is een menings verschil

Wat jij doet is iedereen hier over 1 kam scheren dat jij niet verder komt dan m en droomt over prijzen moet je zelf weten wens je veel succes verder maar praat NIET voor een ander dat is toch niet moeilijk te begrijpen?

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:20

Anne_GTI schreef:
Net als iedere poster hier rijdt ik ook Grand Prix en grote prijzen in mijn achtertuin in mijn dromen. In de echte wereld ben ik blij dat ik een M parcours rond kan sturen. :j

Hahahahaha! +:)+

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:23

Pearlss schreef:
Niemand heeft gezegt grandprix te rijden Maar je weet niet wat we wel rijden (mijn verleden ken je niet maar kom eeeeeeen stuk verder dan je m parcours:) )
Hier in dit topic gaat het om trekken en zagen, en ik vind het onnodig en zeker als je zo ****ing goed rijden erg onnodig maar dat is een menings verschil

Wat jij doet is iedereen hier over 1 kam scheren dat jij niet verder komt dan m en droomt over prijzen moet je zelf weten wens je veel succes verder maar praat NIET voor een ander dat is toch niet moeilijk te begrijpen?

Geen appels met peren gaan vergelijken, iedereen is uniek en laten we het alsjeblieft respectvol houden. :j
Iedereen kan vanachter zijn computer één of ander l#l verhaal ophangen, maar daar draait het gewoonweg niet om.
Het geruk en gepluk van die zogenaamde topruiters is inderdaad niet nodig.
En de pest is dat men ook niet open staat voor verandering en dat is heel jammer, want de paarden moeten eronder lijden en zolang mensen dat niet willen inzien zal er ook niks veranderen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:25

Jeetje wat voelen mensen zich aangevallen zeg :=

Imo gaat het niet perse ten koste van het paard, bij ons op stal lopen alle oude toppaarden van de staleigenaar nog gewoon vrolijk op de wei en zijn supergezond. Als ze stuk gereden waren had dan niet gekund.

Anne_GTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:27

:evaw: Droom lekker verder, zaterdag ligt de nieuwe penny weer in de bus.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:31

Pearlss schreef:
Het feit dat mensen er voor kiezen om NIET de wedstrijden in te gaan wil NIET zeggen dat we niet kunnen rijden. Dat je van jezelf zegt dat je niet zo goed kunt rijden moet je zelf weten maar niet over een ander

en niet zo vijandig :)

Ik hoop toch niet, dat je echt de illusie hebt dat je een keuze hebt wat betreft het rijden op EK-niveau? Iedereen zal hier best kunnen rijden, maar niet op het niveau van de EK-ruiters en ik betwijfel zelfs of de meesten hier uberhaupt op één van de EK-paarden kan blijven zitten:D

Barbulet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:32

Anne_GTI schreef:

En dus kunnen we niet rijden? :')

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 22:33

Anne_GTI schreef:
:evaw: Droom lekker verder, zaterdag ligt de nieuwe penny weer in de bus.

Als jij de Penny uit hebt, wil jij hem dan doorgeven aub? :D