SusanH schreef:Ts, ik ben het niet met je eens. Ik sta zelf op een sportstal waar op het hoogste niveau samengesteld gereden wordt door de eigenaar en zijn 2 dochters, maar ook door anderen die er komen trainen (ik rij zelf recreatief). Daar komt soms ook wat "getrek en gepluk" aan te pas om alles passend voor de hindernis te krijgen. De paarden waarmee ze rijden zijn echter allemaal even voorwaarts en willen er graag voor gaan. Dat zouden ze echt nooit doen als ze er geen plezier in zouden hebben. Het rukken en plukken zoals jij beschrijft gebeurt echter alleen wanneer er op het scherpst van de snede gereden wordt, en dat zijn maar hele korte momenten die je ziet. Zo'n parcours is met maximaal 2 minuten verreden, een gemiddelde cross in een minuut of 10. Merendeel van de tijd worden de paarden gewoon lekker voorwaarts neerwaarts gereden, of dmv simpel basis dressuurwerk, gaan lekker op buitenrit ed. Ik ga mee met anderen die aangeven dat dit forse inwerken op dat moment nodig is om met dat betreffende paard goed rond te komen. 95 % van de tijd worden de paarden op een -ik neem aan voor jou ook- vriendelijke manier gereden.
Is het echt nodig dan, want die 2 minuten kunnen ook al schade aanrichten. 
En waarom blijven er veel mensen vastgeroest zitten in hun vertrouwde patroon?
Zou het niet een idee zijn om al die top 'sport' te verruilen voor een echte paardvriendelijke methode?
Geen ijzerwerk meer in en rondom het paard, want er is al lang bewezen dat het niet nodig is.
Een vlieg (!) kan een paard al in beweging brengen en dan denken wij dat we nog zoveel marteltuigen nodig hebben om een paard dingen te laten doen die we ze laten doen.
Ik vind het zo jammer dat het niet eens geprobeerd wordt en dat er nog zoveel paarden pijn moeten lijden, want er zijn al zoveel mensen die het tegendeel bewijzen.
Je mag best ambitieus zijn, maar moet dat dan ten koste van je paard gaan?