een ander op je paard?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

schrappie

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:30

nou, ik ben juist blij dat iemand anders mij laat rijden op haar paard! ik denk als je het paard goed kent en er geen ongelukken van komen, je er gewoon mensen op kunt laten rijden? al is het maar een rondje. ik bedoel, je gunt die amder toch ook de lol van het paardrijden?

liesjeee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:31

ja dit ken ik heel goed.. mijn instructrice mag er zo op maar een ander.. nee liever niet. En als iemand er opzit, dan wel met lange teugel.
Op de een of andere manier zie ik allemaal dingen die fout gaan en dan kan ik ze er wel af slepen. Daarom zou ik ook geen bijrijder kunnen hebben (wat ik soms erg jammer vind)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Re: een ander op je paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:34

Nope heb ik eigenlijk totaal niet. Ze krijgen even een uitleg mee.
(Bij die van mij is been geven bijvoorbeeld totaal niet nodig, en heel enthousiast met je tong klakken levert een noodsprong naar voren op, schrikt ze zich dood van) en dan lekker rijden.
Maar iemand die "even de knopjes erop zal zetten" of "een lesje zal leren" komt er niet op nee, dat is logisch.

boemel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:47

Inderdaad, die mensen die met een instelling erop klimmen van ik zal eens laten zien hoe flitsend ik jouw paard kan laten lopen, wil ik er ook absoluut niet op hebben. Hij is erg sensibel, vindt een vreemd persoon al spannend genoeg en een ander moet gewoon netjes rijden zodat hij vertrouwen krijgt en niet met veel gepor en getik m'n paard bang maken.

Mijn vorige paard was echt wel braaf met een ander erop, maar mensen die een instelling hadden van "ik zal eens even laten zien hoe het moet" liet ze alle hoeken van de bak zien en ze stopte niet meer met galoperen. Ze hadden gewoon niets te vertellen. Was erg grappig :D

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:48

Haha boemel dat is leuk ja. :D

Het fijne is dat ik weet dat mijn paard altijd binnen een straal van een paar meter van een ander paard blijft. Dus ik maak me nooit druk als ik op een ander paard, en een vriendin op mijn eigen paard, naar buiten gaan.
Zolang ik mijn rijdier onder controle houd blijft zij ook wel min of meer in de buurt. Heel handig haha.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:50

boemel schreef:
Inderdaad, die mensen die met een instelling erop klimmen van ik zal eens laten zien hoe flitsend ik jouw paard kan laten lopen, wil ik er ook absoluut niet op hebben. Hij is erg sensibel, vindt een vreemd persoon al spannend genoeg en een ander moet gewoon netjes rijden zodat hij vertrouwen krijgt en niet met veel gepor en getik m'n paard bang maken.

Mijn vorige paard was echt wel braaf met een ander erop, maar mensen die een instelling hadden van "ik zal eens even laten zien hoe het moet" liet ze alle hoeken van de bak zien en ze stopte niet meer met galoperen. Ze hadden gewoon niets te vertellen. Was erg grappig :D

Mijn paarden reguleren dat ook zelf. Als iemand niet duidelijk en doortastend genoeg is, dan gaan ze gewoon letterlijk met ze aan de wandel :D, teveel druk en eisen stellen en 'er even uitpersen' wat er inzit, dan eindig je in het zand. :+

Aprella

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:50

Nu heb ik nog geen eigen paardje, maar binnen een paar weken/maanden zal dit veranderd zijn. Vriendinnetjes/ schoonzus mogen waarschijnlijk wel eens rond hobbelen terwijl ik het paard vast houd. Mijn schoonzus heeft in een "ver" verleden paard gereden op de manage en wilt het graag weer doen, maar heeft er niet genoeg tijd of geld voor, die mag af en toe wel eens "rijden" terwijl ik een oogje in het zeil hou en tips geef, desnoods zonder bit.

Nu heb ik tegen mijn zus gezegt, aangezien mijn toekomstig paardje mee op haar weide mag, dat ze af en toe ook wel eens zou mogen rijden, maar voor haar is het ook een eeuwigheid geleden (ze heeft twee ponies voor de kinderen) en ik wil er de eerste paard keer echt bij zijn om te zien of ze wel ongeveer op de zelfde manier rijdt als ik. Dus proberen zo zacht mogelijk te rijden.

In het begin gaat er waarschijnlijk niemand anders op als ik en eventueel mijn instructrice om het paard eens aan te voelen. Zeker als ik het paardje ga kopen dat ik morgen ga bekijken. Deze staat al een hele poos stil en moet terug opnieuw wat wennen aan het rijden en een hoop verschillende mensen erop gaat dat volgens mij niet bevorderen.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 19:53

Af en toe een meisje erop die graag eventjes wil uitstappen; prima, maar meer ook niet :o

Ik heb een bijrijder voor twee dagen per week omdat ik anders qua tijd gewoon niet uitkom, maar zij is ook de enige die er regelmatig op mag _O- Misschien m'n instructrice een keer als ze wil of iemand anders die ik heel goed ken voor één keertje maar ik ben niet het type die iedereen maar laat weghobbelen op d'r peerd.

priamos

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:05

Ligt eraan. Verzorging geef ik niet graag uit handen. Rijden ook niet. Maar mijn instructrice mag erop graag zelfs want het is geen standaard rijpaard laat ik het zo zeggen dus je moet hem net weer anders rijden dan normaal. Stalgenoot mag er ook zo op, krijgen van dezelfde instructrice les en heeft er verder al paar keer op gereden omdat ik uit de running was dus die vertrouw ik hem wel toe.

Verder nichtjes die een rondje willen stappen ook goed, 1 nichtje kan rijden. Naja stap draf galop ook goed maar mensen met z'n instelling van zo moet je het doen nee die komen er niet op. Maar die liggen er binnen paar tellen af.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:09

Ik vind het juist wel goed voor m'n paard(en) als er ook eens iemand anders op zit. Maar als een paard nog veel moet leren nee, dat wil ik dan echt wel zelf doen. Rondje uitstappen ok, maar verder dan niet. Ik sta er dus altijd wel met m'n neus bovenop, en ik ben niet zo van "gooi iedereen er maar op".

dennisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 20:13

ik heb wel is andere erop gelaten maar daar begin ik echt niet meer aan.
ik ken mijn paard door en door en iemand anders niet en die weet niet wat hij zal doen.
daarbij is het een draver en dus een stuk sneller en sommige hangen gigantisch in zijn mond (zie meisje van 13)
deed ze niet exspres maar ik wil datniet hebben.

een rondje vind ik niet erg maar echt rijden deed ik liever zelf met hem.

Tigra_

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:04

Niet zo heel snel denk ik. Niet zo zeer omdat dat niet kan hebben, maar meer om het idee stel dat ze schrikt of uitprobeert en ze eraf vallen. Daar zit ik niet echt op te wachten ze zullen maar net verkeerd vallen. Nu zijn er wel die er op zouden mogen maar ik ben daar toch wel wat meer afwachtend in. Ik zit nog steeds te dubben of ik een bijrijder wil voor haar. Ene kant wel goed voor haar omdat ik er momenteel niets mee doe, anderzijds vindt ik het risico gewoon te groot.
Paarden zijn echt niet gek en hebben meteen door dat er een ander op zit en zelfs het makkelijkste paard kan dan uittesten. Hoeft geen probleem te zijn maar als iemand dan niet "doorpakt" kan het weleens lastig worden. Als dat zeer regelmatig gebeurt (met succes) kan ik me voorstellen dat het voor de eigenaar ook weleens een probleem kan worden. Verder als iemand nog niet echt stevig zit liggen ze er misschien snel naast en dat wil ik toch niet op me geweten hebben.

heleentjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:41

absoluut niet.
kennisen zijn geen: 'jan en anderman'
ik vind het ouderwets.

tuurlijk ben je zuining op je paard. maar je bent er zelf bij.
het is goed om te zien hoe je paard beweecht onder een ander ruiter. en het kan je ook zelfvertrouwen geven.
( kijk hij loopt bij mij toch beter)

een ander (deskundige) ruiter kan voellen of je paard taktmatich loopt terwijl jij, die altijd op je eigen paard zit, dit neit eens meer voeld.
dt geld ook als je paard scheef is, of moeilijk afbuicht naar één kant.
je kunt je ervaringen delen en zo beter worden.
Laatst bijgewerkt door heleentjee op 14-09-11 22:47, in het totaal 1 keer bewerkt

pindaknor

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:43

Ik laat er wel eens iemand even op hobbelen hoor;) Kan geen kwaad, weet ik zeker.

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:47

ik heb er ook niet zoveel problemen mee.
ik wil eigenlijk wel het liefst dat ik er bij ben, nu staat paardlief nog bij de vorige eigenaar, en vaak rijdt hun nichtje er wel eens mee, dit vind ik niet zo fijn eigenlijk, maar het is dan ook mijn paard nog niet.
zodra ik haar effectief gekocht en verhuisd heb (oktober), gaat er niemand iets mee doen zonder dat ik erbij ben.
als ik erbij ben mogen er gerust andere mensen op, ze loopt toch wel de kantjes erbij af, en ik kan ze er zo aftrekken als ik wil :D

heleentjee

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:48

Duhelo schreef:
ik heb er ook niet zoveel problemen mee.
ik wil eigenlijk wel het liefst dat ik er bij ben, nu staat paardlief nog bij de vorige eigenaar, en vaak rijdt hun nichtje er wel eens mee, dit vind ik niet zo fijn eigenlijk, maar het is dan ook mijn paard nog niet.
zodra ik haar effectief gekocht en verhuisd heb (oktober), gaat er niemand iets mee doen zonder dat ik erbij ben.
als ik erbij ben mogen er gerust andere mensen op, ze loopt toch wel de kantjes erbij af, en ik kan ze er zo aftrekken als ik wil :D

helemaal mee eens. je bent er zelf bij.
goed dat je hem nu ergens anders neer gaat zetten!

Atalanta

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:57

Er heeft nog niemand anders op mijn paard gezeten sinds ik haar heb. Op zich heb ik er niets op tegen als het iemand is die niet kan rijden en er even een rondje op wil zitten, dan loop ik er wel naast en hou haar indien nodig vast. Of iemand die goed rijdt maar ook rustig en gevoelig zou ook mogen (iig niet iemand die lompe hulpen geeft, aan de voorkant plukt / in de krul wil rijden). Iemand die ' een beetje' kan rijden zou ik er dan weer niet op willen, dan ben ik bang dat het of mis gaat of dat mijn paard last van de ruiter heeft. Ik heb nu ik zwanger ben en niet kan rijden getwijfeld over een bijrijder nemen, maar niet gedaan omdat ik me toch niet gerust voel bij het idee van een ander op mijn paard. Ik heb zo hard met haar getraind afgelopen jaar, ben te bang dat iemand anders het verpest, zeker als ik er geen zicht op heb.

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 22:59

Boeit mij het, inmiddels heeft mijn halve vriendenkring al op Miepie gezeten en ze is er geen stap slechter van gaan lopen. Ik vind het wel komisch om te zien hoe ze bij sommige mensen, die denken dat ze kunnen rijden omdat ze een jaartje op de manege hebben gehobbeld als kind, "plotseling" bepaalde dingen niet meer kent. Dan zit ze plotseling aan de hoefslag vastgekleefd, of weigert juist op de hoefslag te gaan lopen, gaat als iemand in draf wil "plotseling" achteruit, of verwisseld per ongeluk expres de draf en galop. Of kent plotseling geen voltes meer, alleen nog vierkantjes. Doet ze trouwens ook bij mensen die echt wel kunnen rijden om even uit te proberen. Geeft hele leuke resultaten.

En zodra ik er weer op stap loopt ze gewoon weer als altijd.

Ook als ik het zie op de manege waar ik rij, dat de instructrices en een paar anderen de paarden op M/ Z- nivo trainen en succesvol uitbrengen, terwijl die dieren ook met gehandicapten rondsjouwen, met beginners en alles wat overal tussenin hangt. Ze lopen elke les gewoon op het nivo dat van ze gevraagd wordt. Goed, ze kunnen niet allemaal de moeilijker oefeningen vlekkeloos uitvoeren, maar het kost weinig tijd ze zich aan te laten passen aan de ruiter die er op dat moment op zit. Of dat nou iemand is die goeddeels verlamd is en alleen in een speciaal "tuigje" min of meer rechtop kan blijven zitten, terwijl de volgende les een gevorderdenles is waar het nivo op L/ M ligt...

Ik denk dat veel paarden flexibeler zijn dan veel baasjes denken. En dat de meeste paarden heel wat beter met meerdere ruiters en verschillende rijstijlen om kunnen gaan dan hun baasjes. Soms is het even wennen voor de paarden maar ze verleren echt niet wat jij ze geleerd hebt omdat er 1 keer iemand op heeft gezeten die een hele andere rijstijl heeft, of gewoon niet kan rijden, of andere hulpen geeft. Er zijn maar bar weinig paarden die zich echt maar door 1 persoon laten rijden en ik geloof niet dat half Bokt zo'n paard bezit.

miccamaaike

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:04

Ik geloof dat ik wel in mijn handjes mag knijpen met de eigenaresse van mijn bijrijdpaard...
Heb mijn bijrijdpaard leren kennen via marktplaats en er echt dikke mazzel mee gehad. Rondhobbelen doe ik niet, zet hem wel echt aan het werk en ben streng als het moet. Als we eens samen naar hem toegaan heeft eigenaresse ook geen problemen mee als ik hem rij. Ze is net 3 maanden naar t buitenland geweest en toen had ik hem dus eventje voor mezelf. Vond het wel fijn dat ze er gewoon vertrouwen in had dat het goed zou gaan, want reed hem toen nog maar 2 maanden.

Sowieso lijkt mij dat je en paard niet kunt verpesten als er af en toe eens iemand ander op rond hobbelt, maar het kan ook geen kwaad lijkt mij om je paard eens onder een ander aan t werk te zien. Ik liet vroeger ook wel eens anderen op mijn paard rijden, vond ik juist wel leuk om te zien.

linerfa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:06

Gelukkig staan mijn paarden bij huis, dus heb er gewoon altijd tijd voor. Als ik op vakantie ben, heeft mijn paard ook vakantie.. Maar.. mocht ik dit niet hebben, zou ik liever iemand hebben die lekker rondhobbelt, die er eigelijk niks van bakt, maar gewoon van het paardrijden geniet.. Als iemand die in de sport gereden heeft en die denkt dat ie het kan.. dat zijn namelijk de mensen die het verpesten.. :')

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:26

schrappie schreef:
nou, ik ben juist blij dat iemand anders mij laat rijden op haar paard! ik denk als je het paard goed kent en er geen ongelukken van komen, je er gewoon mensen op kunt laten rijden? al is het maar een rondje. ik bedoel, je gunt die amder toch ook de lol van het paardrijden?

Jawel, maar niet op mijn paard.
Ik zou niet weten waarom ik mijn paard moet gebruiken om een ander een lolletje te gunnen.

robin_hood

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-11 23:29

Ik laat ook niet zomaar iedereen op mijn paard rijden. Ik heb er wel een vaste bijrijder voor en daar heb ik goede afspraken mee gemaakt voor het geval er ooit iets zou gebeuren. Schade aan derden wordt namelijk wel via de WA verzekering gedekt maar als een bijrijder zelf iets mankeert omdat hij/zij bijvoorbeeld ongelukkig van het paard af valt....wie is er dan verantwoordelijk voor de schade c.q kosten???
Daar wordt vaak niet bij stilgestaan. Maar als er een keer iets fout gaat kun je aardig in de problemen komen als er onderling geen duidelijke afspraken gemaakt zijn.

Trennie

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 07:33

Atalanta schreef:
Ik heb nu ik zwanger ben

Offtopic:

Hey! Gefeliciteerd! :) Wat leuk zeg!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 07:54

Sabinee__ schreef:
Ik vraag me dan af, is het dan zo dat je zo overtuigd bent van je eigen rijden en kunnen? Dat niemand het beter kan dan jij, en door dat rondje je paard als het ware verpest?
Serieus bedoeld dit, niet sarcastisch.

Ik wil ook absoluut niemand anders op mijn pony hebben, om te rijden dan, een rondje uitstappen aan de lange teugel misschien bij een heel goede vriendin.

Ik ben niet zo overtuigd van mijn eigen kunnen, maar denk wel dat 'even een rondje' ook invloed heeft. Bij mijn vorige pony kon ik dat goed merken. Een vriendin met 3 jaar rij-ervaring wilde er wel eens op, nou vooruit. Ze kreeg pony (ervaren pony) met geen mogelijkheid in galop, toen ik hielp vanaf de grond en na veel gedoe lukte het. Toen ik hem daarna nog even na reed ging hij bij elk klein hulpje in galop, want hiervoor bij dat andere meisje moest het toch ook, in galop terwijl geen correcte galophulp gegeven werd? Ik heb daar serieus nog een week last van gehad. Dus nee, ik doe het niet meer :n

Miska

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-09-11 08:19

Bij mij is het sterk afhankelijk of iemand anders op mijn paarden mag rijden wanneer mijn paarden er óf beter van worden óf als diegene ook daadwerkelijk weet waar die mee bezig is en zelf dat vind ik discutabel.
Niet dat ik vind dat ik persoonlijk beter kan rijden, maar het welzijn van mijn paard vind ik wel vele malen belangrijker dan het plezier van een ander.
Onze paarden hebben allemaal hun eigen bijzondere verhaal en ook om de veiligheid van degene die erop zit te waarborgen, is het niet verantwoord om er zomaar een ander op te laten rijden.
Ik ken mijn paarden gewoon het beste, omdat ik er altijd mee werk en ik ben ook van mening dat paarden hun eigen voorkeur hebben. :j

Al zit er wel verschil in met welk paard ik ze weg zou sturen, maar ik heb ook een verzorgster gehad die één van mijn paarden nogal verreden heeft door alleen maar buiten te rijden, (terwijl het kind echt wel een klik met mijn paard had en ook daadwerkelijk wel wat kon) dus ik ben er helemaal niet meer zo happig op.
En mijn andere paard doet bij voorbaat zijn oren al in de nek wanneer ik er een ander op laat die hij niet mag en kijkt mij vuil aan wanneer ik het toch laat gebeuren; wat flik je me nou?!
Dat is dan ook echt -mijn- parade paard en heeft iets teveel meegemaakt, waardoor hij zo is geworden dus daar komt gewoon geen ander meer op.
Zelfs niet even uitstappen of even leuk voor de foto, want dat maakt hem echt absoluut niet blijer. :n

Ook de dochter van mijn man laat ik niet meer op onze pony rijden, omdat ik het welzijn van mijn dieren belangrijker vindt, want een pony is geen speelgoed waar je respectloos mee om gaat en ze heeft nu de leeftijd dat ze niks meer van een ander aanneemt, maar vanwege haar overduidelijke overgewicht en haar onkunde is het gewoon dierenmishandeling, terwijl de pony het wel zou kunnen hebben van iemand met hetzelfde kaliber die licht rijdt en met de bewegingen meegaat alleen dat is helaas niet het geval...
(nu is er ook geen werkelijke interesse meer voor 'haar' pony, want als ik hem zou verkopen merkt ze niet eens dat hij uit het land weg is dus pony blij, ik blij...!)