Voor manege-paard-verzorgers: Echt belachelijk!!!

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

odessalief

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 08:47

Bij ons op de manege lopen de pony`s ook vaak 3-4 uur. ze staan in open stallen met een halstertouwtje. maar ze worden wel goed verzorgt hoor!

angelke

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 10:23

Spikkel"]
[quote="angelke schreef:
Bij ons maximum op zaterdag/zondag 4-5 uur. De meeste(die dat gemakkelijk aankunnen) 4 uur, en een paar van die veel stap en beetje draf lesjes in het bos ofzo. Dan geraken ze wel aan de 5 uur.
Maar ze kunnen het echt goed aan. Ze staan ook in een uitloopstal, ideaal dus.

Tars Huilen ???4-5 uur per dag ?Toch niet achter elkaar ? Ach gut .
Ik ken zelfs een manege waar het gewoon 4-6 uur is per dag en al de paarden in een open stal staan aan een halstertouw waar ze dus niet kon rollen of zich niet kunnen draaien.Daar word geen rekening gehouden met de paarden gewoon alles draait om geld geld geld zolang die paarden kunnen lopen zijn ze tevreden Scheve mond
[/quote]

Nee, Tars is een té harde rotzak! Daarom is hij de enigste die níet op de wei mag. Alle pony's hadden wonden en een deel stond mank. Er waren ook pony's die dankzij hem geen eten konden krijgen. Hij steigert dan ook nog eens op mensen omdat hij te veel aandacht kreeg toen(vangen in de wei).

De pony's bij ons lopen altijd met tussenuren, een uur de pony's, een uur de paarden enz.

Mar__

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 10:44

Ik ben eens op manege De Roosberg op kamp geweest en daar hadden ze een super regeling! Je kon ook zien dat de pony´s echt zo geod verzorgd werden. Dat zou op elke manege zo moeten! ´s ochtends lekker in de bak en daarna eten tot 10 uur mocht niemand op stal. De pony´s liepen ongeveer 3 uur per dag en de paarden 2 uur per dag. Het lag er ook aan of een pony oud of jong was... En daarna om 1 uur nog een uur rust en eten en na 8 uur mocht niemand meer op stal. OK dan!

co2

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 10:45

Ik denk trouwens dat het beter is om 4 uur per dag te lopen voor die paarden dan maar 1 of 2. Ze gaan namelijk het land niet op en staan dus de hele dag op stal.

Kyno

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 13:40

Bij ons valt het best mee... de meeste pony's:

maandag ---> 1 uurtje, soms 2
dinsdag ---> meestal 2 uurtjes, sommige pony's 3, maar ook veel 1 uurtje
woensdag ---> de meeste pony's 2 uurtjes, sommigen 3 en héél soms moeten 2 pony's 4 uurtjes lopen (maar nooit achter elkaar)
donderdag ---> 1 uurtje
vrijdag ---> 1 of 2 uurtjes
zaterdag ---> 3 tot 4 uren

Steffiegek

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 14:13

op onze manege rijden de paarden maximaal 4 uurtjes!! meestal rijden ze 2 a 3 uurtjes
Merel

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 14:42

Manegepaarden die maar 1 uur per dag lopen brengen echt de kost niet op hoor! Die paarden bouwen conditie op dus die kunnen daar echt wel tegen hoor.

_Tanja_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 15:17

bij ons is is de zaterdag pas er.. maar de rest van de week niet zo

maandag : 1a 2 uurtje
dinsdah: 1 a 2 uurtjes
woensdag: 4 a 5 uurtjes
donderdag : 1 a 2 uurtjes
vridjag : 1 a 2 uurtjes
zaterdag: 6 a 7 uur !!
en zondag is een rustdag

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 17:02

Ik vind wel dat die paarden heel erg veel moeten lopen hoor! Scheve mond

Reem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 19:48

De paardjes en pony's bij ons lopen elke dag 1-3 uur per dag. Maar 3 uur achter elkaar komt bij paarden haast nooit voor en bij pony's als het alleen echt niet anders kan.
Aangezien wij geen wei hebben gaan de pony's vrij vaak met z'n allen los in de bak en een enkele keer mogen wat paardne ook even los.

2 a 3 uur klinkt veel, maar somigge paardne die moeten minimaal 2 uur lopen, anders hebben ze gewoon veels te veel energie over.

Ik vind wel dat wat ik gelezen heb, 5-6 uur wel heel erg heftig! Maar misschien zijn er wel 3 of 4 uur beginners die alleen een beetje in de ronte stappen, maar het blijft lang..

horseless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 22:08

Ik weet niet wat ik als manegepaard liever zou doen hoor....
4 uurtjes de stal uit, of nog 2 uur langer op stal staan, want daar komt het op de meeste manege's toch wel op neer

Primula

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 22:14

Wauw, ik wist echt niet dat er op maneges echt elke dag zoveel uren worden gelopen Ziek . Bij ons is het gewoon les op woensdag ( 2 of 3 uurtjes), vrijdagavond (3uurtjes, maar de meeste zijn dan eigenaarspony's) en zaterdagvoormiddag (4 uurtjes). Wij zorgen er dan nog voor dat de pony's niet meer dan 2 uur moeten rijden; heel af en toe 3 uur maar dan zeker niet achter elkaar!!!! Ze staan bij ons ook niet op stal, maar lopen het ganse jaar door op de wei met een hele grote schuilstal waar ze in en uit kunnen wanneer ze maar willen .
Vind ik echt wel een goed systeem Lachen .

Pjelk

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 22:33

Sjuimpje schreef:
Tja,
ze kunnen ook het lesgeld omhoog gooien, kijken of jullie het dan nog zo zielig vinden? Haha!

Of meer paardjes kopen!

horseless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 22:35

daar moet waarschijnlijk ook het lesgeld voor omhoog Knipoog

replika

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 22:37

Ja maar zijn het alleemaal hele uren dat ze moeten lopen, of ook halve uren? Denk dat de paarden het zelf nie zo heel erg vinden hoor, in de stal staan is ook nie alles..

horseless

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-09-03 22:41

Bij ons zijn het allemaal hele uren.
Stallen vind ik opzich best mooi bij ons. Paarden staan gewoon los, in een box van ongeveer 3 bij 3 meter... Heb ik wel eens anders (lees:slechter) gezien

ibikus

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 07:52

Pjelk"]
[quote="Sjuimpje schreef:
Tja,
ze kunnen ook het lesgeld omhoog gooien, kijken of jullie het dan nog zo zielig vinden? Haha!

Of meer paardjes kopen!
[/quote]
Precies, meer lesgeld vragen waardoor ze meer paarden kunnen houden en de lasten dus over meer ruggen worden verdeeld.
Maar ik denk dat de gemiddelde manegeruiter lichtelijk gaat flippen als het lesgeld met bijv. 5 euro verhoogd gaat worden.

Het valt niet mee om tegenwoordig een goed lopen manegebedrijf te runnen en ik vind het nogal makkelijk om dan hier te klagen dat de paarden te veel zouden moeten lopen als je er zelf net zo goed aan meewerkt.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 08:06

Tja 5 uur is wel veel, maar net zoals Sjuimpje zegt, je werkt er zelf ook aan mee...
Bij de manege hier in de buurt lopen ze max 2 uur per dag (2 uur ponyles, 2 uur paardenles per dag dacht ik)

Wiesje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 08:56

manegepaarden bouwen een erg goede conditie op hoor!! En kunnen gemakkelijk manegearbeid verrichten. Beetje stappen, draven en een kort galopje is wel te overleven. Als we het nou over zware arbeid hadden 4 uur per dag, maar een gemiddelde manegeles is echt geen zware arbeid.

En dan hebben we het niet eens over bedrijven waar ze trektochten organiseren. Ik ben zelf twee maal bij de Veluweranch geweest. Mooie gezonde levendige paarden die toch wel een uurtje of vier a vijf per dag lopen, en dan nog af en toe een trektochtje van minimaal 3 uur en maximaal 6. Lijden ze niks van, zolang ze gewoon lekker goed verzorgt worden en goed te eten krijgen.

DunjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 13:54

marsss"]
[quote="renza schreef:
Op de manege waar ik rijd lopen ze hooguit 2 uur per dag, meestal niet achter elkaar.

ja zo gaat dat bij mij op de manege ook en zondag is gewoon en twee keer in de maand proefjes.
[/quote]

nou ik zie dat je op manege Tinte rijd en daar is het echt niet zo hoor, op zaterdag rijden ze wel meetal 3 uur maar door de weeks meesztal 2 uur.

mm misschien praat jij alleen over de pony's want zaterdag liepen er 2 5 uur maar dat zal wel een vergissing zijn geweest want ik vind dat het wel mee valt hoor!

trouwens de paarden kunnen echt wel 3 uur rijden het is wat saai voor ze en idd ook vermoeiend maarja de meeste manegepaarden kunnen het makkelijk bij ons.

mijn paard zou zelfs na die drie uur les nog eens 3 naar het strand kunnen zo'n super conditie heeft tie!!

maar 5 uur vind ik wel teveel!!!

Donnanientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 14:02

Taygalover schreef:
Bij mij op de manege rijden ze maximaal drie uur op een dag en maximaal twee uur achter elkaar

jah das bij mijn manege ook zoiets

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 14:03

Mensen, vergeet nou niet dat het houden van een manege zwaar werk is, wat slecht verdient. Er zijn ongelovelijk veel kosten, en de winst is laag.
Ik vind 5 / 6 uur echt niet teveel (mits ze gezond zijn). Die dieren zijn het gewend, het is totaal niet inspannend, en die dieren moeten nou eenmaal hun geld opbrengen.
Vroeger werkten boerenpaarden soms wel 12 uur per dag, en dat was dan ook nog eens loeizwaar werk (zware karren trekken door de modder enzo).

Die dieren kunnen dat echt wel aan, en mensen moeten eens ophouden met het 'vertroetelen' van die paardjes. Of willen jullie zo graag het dubbele aan lesgeld betalen?

ponyzotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 18:12

doe toch niet zo van die paarden kunnen het wel aan. zie die kinders vaak eens rijden.
paarden met iets vglbaar met hernia die 4-5 uur per dag lopen??? no way dat dat goed is.
je ziet haar rug kromtrekken van het zeer. maarja, idd, een manege kost geld, dus... paard moet zich maar doodlopen!!!

ik doe er aan mee omdat het niet anders kan. geef mij een eigen paard en ik zet daar geen voet meer binnen. tenzij om een paar pony's daar weg te halen.

en dat is dan een gerenommeerde manege.en carola, idd, die boerenpaarden, nog zwaarder. ook erg. maar nu ook.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 18:54

3 uur per dag. één dag 5 á 6; vooral stappen, af en toe draf en een galopje, dag rust.... Prima. Bijna ideaal voor een paard. Zielig voor al die paarden die de hele dag binnen staan en als ze geluk hebben een uurtje in een zandbak mogen.

Helemaal terecht is hier al gemeld dat de meeste manege-paarden een goede conditie hebben. Enneh... tel eens op, da's 20 uur per wéék! Zielig? Doe niet zo zielig!
Dan nog wat; veel van jullie vaders doen langer, eentoniger werk waar ze níet op gebouwd zijn....

Naira

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-09-03 19:14

Ik ben het helemaal eens met diegenen die zeggen dat het best kan: een paard is *gemaakt* om te lopen en het is véél en véél vervelender voor hem of haar om de hele dag stil te staan. Bovendien hoeven ze in de gemiddelde manege les voornamelijk te stappen en een beetje draven en dan een rondje galop. Hard werken is dat echt niet hoor.
Zolang manege-paarden niet te oud zijn en goed verzorgd worden kunnen ze dat prima aan.