veulen springen

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 15:24

nou dat vind ik niet erg normaal,stel er is een kreupel paardje,moet die dan alsnog over de hindernis?! wel errug dom hoor Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 15:25

En wat was de uitslag van dat onderzoek en dan op lange termijn?

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 15:28

Het bleek dat er goede springpaarden tussen zaten, en ik moet er wel bij zeggen dat het om lage hindernisjes ging, dus omgevallen boomstammen enzo. Qua ontwikkeling van botten, pezen en spieren was er ook niks nadeligs aan over gehouden. Hebben niet meer mensen dit stukje gelezen dan? Is nl. nog niet zo lang geleden dat het erin stond!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 15:30

Ook gekeken bij 10 jarige in dat onderzoek? Dus na 10 jaar.
Zo ver zullen ze vast niet zijn gegaan, helaas.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 15:31

en toch vind ik het stom, als een paard kreupel is moet hij gewoon springen om te kunnen overleven!!!! hij zou zijn been maar breken!!! bah... Boos!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 15:50

Jeetje! Dat iemand zoiets doet! Ten eerste is het hartstikke slecht voor die lieve kleine beenjte en wat staat dat ding belachelijk hoog! Stoom uit je oren

jessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 16:02

runningkawa schreef:

Als je zo begint zou het me verbazen als ze de 10 jaar halen.

Het schijnt trouwens dat de gemiddelde levensverwachting van een paard in NL ruim onder de 10 ligt. (weet het niet meer zeker, maar dacht het ergens gelezen te hebben? Wie o wie weet daar meer van?)

Ik begrijp gewoon niet waarom mensen erop staan om alles uit een paard te halen voor zijn 6e jaar. Ik weet wel dat een paard nauwelijks meer is dan een consumptieartikel, maar deze foto legt het er wel errug dik bovenop.

Waar gaan wij nou helemaal naar toe???

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 16:12

als het nu gezond is of niet, het gaat niet alleen om het fysische voor mij maar ook om het psychologische. de eerste 5 jaar van een paard kan je vermenigvuldigen met 5 om het ongeveer in mensenleeftijd om te rekenen. een veulen van 6 maanden kan je dus ongev vergelijken met een kleuter van 2,5; dit veulen is zelfs jonger dan 6 maanden.
jij gaat je 3-jarige dochter of zoontje toch ik laten werken? Veulentjes horen thuis in de wei, bij andere veulens. Zelfs al is het niet hoog, en kunnen ze het verdragen, het blijft een inspanning moeten doen en dus werken. een klein beetje kinderarbeid is het dus, ongeacht het veulen nu graag springt of niet.

carola

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 16:26

jessy"]
[quote="runningkawa schreef:

Als je zo begint zou het me verbazen als ze de 10 jaar halen.

Het schijnt trouwens dat de gemiddelde levensverwachting van een paard in NL ruim onder de 10 ligt. (weet het niet meer zeker, maar dacht het ergens gelezen te hebben? Wie o wie weet daar meer van?)

Ik begrijp gewoon niet waarom mensen erop staan om alles uit een paard te halen voor zijn 6e jaar. Ik weet wel dat een paard nauwelijks meer is dan een consumptieartikel, maar deze foto legt het er wel errug dik bovenop.

Waar gaan wij nou helemaal naar toe???
[/quote]

Het is waar dat de levensverwachting van paarden in NL onder de 10 jaar ligt. Maar denk eens aan dat gros (shetlander)veulens / jaarlingen wat elk jaar weer naar de slager wordt gebracht omdat er gewoon geen kopers voor zijn?

Maar het is waar. Op deze manier wordt dit veulen niet oud. Op zulke jonge, iele botjes en pezen al zo veel belasting, dat kan niet goed gaan.

Jammer van het veulen...

Sanne9489

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 16:51

dat is toch belagelijk een veulen dwingen om te springen op zo'n leeftijd ik vind het echt erg als je hoort wat sommige mensen doen

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 17:18

Wauw die kan springen.
Ze hoeven er niet over in te zitten dat ze die niet kwijt raken Haha!
Maar ik vind het altijd wat te drastisch hoor dat veulens niet mogen springen.
Ze springen toch ook over greppels dan zou dat inprenciepe ook niet mogen *LOL*

gomirJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 17:38

Ik heb dat artikel ook gelezen en dat klonk niet eens zo verkeerd...al zou ik de volledige onderzoeken weleens willen zien en lange termijn conclusies
Maar dat was een redelijk natuurlijke leefomgeving, zoasl dit veulen vind ik niet kunnen

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 17:46

Je gaat zo'n jong ding natuurlijk niet regelmatig over hindernisjes jagen , dan ben je echt fout bezig

Maar de vraag is maar wat er hier bij dit veulen nu eigenlijk het geval is.
Misschien springt dat diertje uit zichzelf dat sprongetje , bij wijze van sterke uitzondering.... en misschien ben ik scheel hoor ,
maar ik zie echt niet die gigantisch hoge hindernis waar sommigen het over hebben Verward

Ik zie een heel flauw laag kruisje van wat zal het zijn , 30 cm ofzo ,
dat veulen maakt zelf een giga-sprong eroverheen Haha!

Het was gewoon niet slim om deze foto te plaatsen ,
en het is niet slim om zo'n jong ding bewust te laten springen.

Maar idd , in de wei maken ze ook vreemde spronegen en je kent het verhaal hier ook niet achter.

Wellicht werd het diertje gewoon eens in de bak losgegooid om wat mooie plaatjes te schieten en ging hij vanzelf 2 x over dat lage kruisje dat er toevallig stond. Geeft een leuke actie-foto , tsja Lachen .

Ik weet het niet hoe het zit .....

missnynke

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 17:52

ben het met pmarena eens

parouscha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 17:53

Daarom je weet niet wat voor verhaal hier achter zit, dus ik vind eigenlijks dat je niet zomaar wild weg kan oordelen.

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:04

Ik vind dit dus echt niet kunnen...

Nou en lekker al die pennymeisjes die dit zien, die zijn weer lekker op het idee gebracht met hun verzorgveulen e.d. *zucht*

Bojangles

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:05

parouscha schreef:
Daarom je weet niet wat voor verhaal hier achter zit, dus ik vind eigenlijks dat je niet zomaar wild weg kan oordelen.

Zowiezo zou ik de foto dan nergens neerzetten, is vragen om kritiek...
Geeft geen positief beeld als eigenaar zijnde hoe je met je paarden omgaat.

Tivoli

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:07

nou je weet niet wat je er mee kan aanrichten om zo'n veulen met jonge zwakke beentjes te laten springen...ja in de wei maakt hij ook gekke sprongen,maar ze forceren hunzelf niet!!! en alles wat hij over een hindernis springt,kan zijn beentjes behoorlijk verkloten..... dus toch vind ik het idd niet kunnen,en het brengt mensen waarschijnlijk inderdaad op slechte ideeën... ben het met summertje eens dus...

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 18:39

Dit topic doet me weer denken aan die haflinger van 2,5 die Nog Veel Kon Leren Stoom uit je oren

Hmm... heb er verder weinig aan toe te voegen

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 19:12

Myst springt bijna elke dag (aangezien dat stomme veulen nog steeds niet snapt dat die drempel niet bijt!!! Haha!)

Pascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 20:02

Oh, stef, dat moet je hem afleren!!!! Dat mag hij niet doen hoor!!!!:D:D:D

Schoentje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 21:33

Ik rij een paar paarden die de JUMPEX-test hebben gelopen.
deze paarden hebben ze ook van veulen af aan, 1 keer per jaar los laten springen.
Verder zijn deze paarden heel correct opgeleid. zadelmak gemaakt toen ze vier waren, en verder niet te vaak en te hoog springen.
ze zijn nu vijf jaar en ik heb ze in augustus hun eerste officiele wedstrijd gereden en dat leek heel goed. het zijn gewoon heel erg gezonde paarden, maar je weet natuurlijk niet wat het op lange termijn doet.

Ik zie ook het kwaad van dat onderzoek in zweden niet, in de natuur moeten veulens tenslotte ook sprongetjes maken.

Los springen kan in mijn ogen ook geen kwaad als het maar niet te vaak gebeurd en natuurlijk zeker niet te hoog, het moet ook spelenderwijs gaan, bijvoorbeeld twee veulens in de bak, die daar toch een beetje aan het ronddollen zijn en af en toe een sprongetje maken....

Anne_GTI

Woonplaats: Kan de rand van Zwollywood zien uit mijn keukenraam, daarom kijk ik liever in de kamer naar buiten

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 21:44

Eh, de mijne is inmiddels 15 en springt ook van veulen af aan. Vanaf ongeveer 6 mnd. oud ca. 1x per maand in de winterperiode. Gewoon in het groepje (5 veulens) in de bak niet hoger als een cm of 30. De echte talenten pik je er dan al tussenuit. Overigens lagen er ook altijd expres her en der balken op de grond. Zie het probleem niet zo... Al deze veulens waren als 4 jarige goed op de foto's hoor. En ze lopen er nog. (op een na, die is verongelukt) Het veulen op de foto maakt een onbenullige wapper maar hoog is het niet.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 21:51

Het is maar wat je wilt
Ik ging niet eens meer kijken naar een paard waar ik dat van wist.
Onderzoeken genoeg geweest die wel lieten zien dat het slecht was, dus ik ga de ellende niet achterna lopen.

germie

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-03 22:19

Maar enige jaren terug is een onderzoek gestart, JUMPEX ofzo, op de Waiboerhoeve geloof ik. Ook daar werden veulens getraind en veulens op stal gehoduen en veulens in de wei. Ik geloof dat de getrainde veulens op 3 jarige leeftijd de boel sneller oppakten dan de rest. Maar hoe ze de veulens precies trainden weet ik ook niet. Het onderzoek is nu afgelopen, en de paarden zijn een half jaar geleden allemaal gekeurd en verkocht.

Hoe denken jullie hier dan over?
Laatst bijgewerkt door germie op 20-09-03 22:29, in het totaal 1 keer bewerkt