Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Moderators: Neonlight, C_arola, Firelight, Sica, Dyonne, NadjaNadja, balance, Essie73

Toevoegen aan eigen berichten

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:15

haan schreef:
Bij twijfel niet doen, er zijn meer lieve en mooie paarden ;)

Dat is bij mij een beetje een probleem, ik twijfel namelijk aan vrijwel alles! Zal mijn sterrenbeeld wel zijn :Y)

Karakter is bij mij toch wel de eerste eis, daarnaast heb ik wensen wat betreft stokmaat, geslacht, ervaring etc. Maar ik zou nooit een paard laten staan dat misschien kleiner is dan ik graag zou willen als dit een paard is dat perfect bij mij past qua karakter.
Daarnaast vind ik de houding van een paard heel belangrijk. Daar bedoel ik niet stand of rug oid mee. Meer hoe het paard zich opstelt: zelfbewust, open of juist erg naar binnen gekeerd. Klinkt misschien een beetje zweverig zo, maar het is voor mij altijd een goede indicatie van het karakter van een paard.

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:30

ik begrijp dat het zeer moeilijk is om een geschikt paard te vinden! De klik moet er zijn, en dan nog moet je altijd dàt tikkeltje geluk hebben....
Maar ook als verkoper is het moeilijk. Ik als verkoper wil ook graag dat mijn fokproduct goed terecht komt!
Ik heb een fantastisch leuke schimmel voor de verkoop (wordt nog niet actief geadverteerd). Ik kijk ook uit naar iemand met wie het echt klikt!

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:41

Herkenbaar hoor :j Ik ben ook aan het rondkijken, ben half Nederland al doorgecrosst en aan benzinegeld wat ik verreden heb, had ik een röntgenologische keuring kunnen doen :+

Wat ik ook vervelend vind is wanneer je aan de telefoon zegt dat je echt een sportpaard zoekt, dressuurmatig, bewegingen die goed zijn enz en dat het dan allemaal goed is, en je komt er aan en ziet een overbouwd paard van 5 jaar op stal staan die alleen maar wil zakken aan de voorkant := Zeg dat dan meteen, had mij tijd bespaard :+

Vandaag ben ik bij een friese hengst wezen kijken en voor mij was hij het wél helemaal :j Natuurlijk geen standaard dressuur KWPN paard, maar na al die bezichtigingen ben ik er toch wel achter gekomen dat dat toch níet helemaal is wat ik zoek. Ik wil graag altijd even net iets anders dan de rest, en deze fries past qua karakter en uitstraling heel goed bij mij denk ik. Hopelijk heb ik dus mijn droompaard gevonden nu :))

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:46

Carri, hoe zoek jij naar potentiële kopers als ik vragen mag? Ik zoek met name via marktplaats, sporthorses etc. Verder weet ik eigenlijk niet waar ik zoeken moet. Maar op de een of andere manier halen mensen die ik ken de leukste paarden ergens vandaan en die kom ik nooit tegen op marktplaats :+

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:48

Ik moet zeggen dat wij inmiddels al een aantal pony's en paarden door de loop der jaren hebben gekocht en dit probleem niet echt ken.
Wij hebben eigenlijk alles aangekocht waarbij we via via aan adressen kwamen en maar 1 paard zadelmak hebben gekocht. De rest kende niets en dan kun je dus al veel makkelijker een beslissing nemen denk ik.

Bij die ene die ik zadelmak heb gekocht had ik zelf een 'gezocht' advertentie geplaatst en zo kreeg ik hele gerichte reacties met paarden die al een heel eind in mijn straatje pastte. Wij hebben nooit meer dan 3 paarden (per zoektocht) hoeven bekijken. Én ons geluk is ook dat alles wat we kochten ook door de da werd goedgekeurd.

Carri

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:53

wanneer je met een paard op wedstrijd of keuring gaat, dan komen geïnteresseerden zo op je af.....

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 14:55

Misschien moet ik dan toch wat assertiever worden, weet niet of ik dat zo zou durven!

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 15:00

Saar88: Ik snap wat je bedoelt hoor. Ik twijfel ook heel snel. De eerste keer ben ik enthousiast en als ik dan terug ga om te kijken, dan slaat de twijfel bij mij toe.
Ik vind karakter ook heel belangrijk.
Toen ik mijn merrie kocht in 2009 had ik haar al een aantal keren gereden. Maar vanaf de eerste keer dat ik erop zat was ik verkocht. Ze was zo lief en braaf. En ontzettend fijn te rijden. Maar ze zag er echt niet uit! Ze was heel erg mager, zat super dik in de winterharen, had een half jaar daarvoor haar veulen verworpen en werd pas 3 weken gereden. Maar wat is ze uitgegroeid tot een fijn paard.
Zie hier de foto`s:
Dit is een rijfoto van de dag dat ik haar heb gekregen: http://www.mijnalbum.nl/Album=6SA6EZ3Z
Whinny: [ITP] Whinny (Flemmingh x Vasco)
Afscheid uit de sport: [ITP] Afscheid uit de wedstrijdsport

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:04

Misschien is het ook wel zo dat je het toch meteen zeker weet als je 'het paard' ziet of rijdt. Als opeens al je twijfels wegvallen. Maar totdat je dat gevoel hebt..
Jouw Whinny is echt een enorm gaaf paard! Helemaal mijn type, mooi groot!

ingetje3012

Re: Een nieuw paard: Bij jullie ook zo lastig te vinden?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 15:07

Tja Saar... Dat was ze voor mij ook. Echt een geweldig paard, in alle opzichten.
Helaas niet meer geschikt voor de wedstrijdsport i.v.m hoefkatrolontsteking.
Ze geniet op de wei en rij haar af en toe wat recreatief en probeer dit rustig op te bouwen.
Misschien dat ze ooit nog wat meer werk kan, maar denk het helaas niet.
Ze heeft liep elke wedstrijd een winstpunt en bijna altijd prijs. Dat beestje was voor mij goud waard!

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:07

Sja.. Ik heb mijn laatste aanwinst op 22000km afstand gevonden. :)
Ik wilde iets heel specifieks en dacht al bijna dat het niet mogelijk was, maar ik kwam hem via, via toch op het spoor en werd op slag verliefd.

Probeer ook de lol van de zoektocht in te zien.

afwasborstel

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:09

mmm ben ik dan zo makkelijk?
Ik zocht geen paard was alleen een weekendje weg, zag een 3 jarige die lief keek en een volte kon (was 1 week zadelmak) en die heb ik gekocht :+
Was voor de handel maar het is nu 3 jaar laten en ze is er nog...
Ik denk dat je door sommige dingen ook heen moet kijken. Ik zie soms gezocht advertenties voorbijkomen waar paarden gezocht worden met talent, in de wedstrijden gestart, kuikenmak maar toch een beetje pit, mogen geen (stal) gebreken hebben, moeten rontgen gekeurd worden en voor een bedrag van 3000,- euro... tja... die zoeken we allemaal :+

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 15:15

@afwasborstel: Je moet er idd maar tegen aan lopen. Ik zelf ben niet op zoek naar een paard wat alles kan en die uitgebracht is op wedstrijd.
Ik zoek een 3 of 4 jarige paard (5 jaar mag ook, maar daar verwacht ik iets meer van) die eerlijk is onder het zadel. Mag best pas net zadelmak zijn. Onder braaf versta ik niet dat hij alles kent, maar dat ie niet bokt of steigert (dat ze gaan uitproberen dat snap ik en daar heb ik geen moeite mee) Een paard waar de basis op zit en die nog van alles moet leren is voor mij een nieuwe uitdaging.

lizzy1

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:16

afwasborstel schreef:
Ik zocht geen paard was alleen een weekendje weg, zag een 3 jarige die lief keek en een volte kon (was 1 week zadelmak) en die heb ik gekocht :+
Ik denk dat je door sommige dingen ook heen moet kijken. Ik zie soms gezocht advertenties voorbijkomen waar paarden gezocht worden met talent, in de wedstrijden gestart, kuikenmak maar toch een beetje pit, mogen geen (stal) gebreken hebben, moeten rontgen gekeurd worden en voor een bedrag van 3000,- euro... tja... die zoeken we allemaal :+

Ja, voor sommige is het echt een speld in een hooiberg zoeken!
Ik zeg niet dat dat hier ook het geval is, zeker niet, maar idd soms moet je ook door een paardje heen kunnen kijken en dat kan niet iedereen.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:25

Je hebt gelijk hoor afwasborstel! Veel zoekenden stellen teveel eisen aan een paard denk ik. Maar aan de andere kant: mijn perfecte paard (in mijn hoofd dan he) is groter dan 1.70, rond de 8 jaar, heeft ervaring en is goed doorgereden, is eerlijk, heeft werklust en is een goede springer. Dit zou ik dan ook in een advertentie zetten. Maar ik besef me ook dat ik waarschijnlijk niet al die eigenschappen zal vinden in één paard, en ik ben dus absoluut bereid concessies te doen. En tja, als ik dan een paard tegen kom waar ik hotel de botel op wordt, die toevallig 1.65 is, nog maar 5 en met weinig ervaring, dan gaat ie gewoon mee naar huis!

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 15:30

Dan was Whinny idd perfect voor jou geweest, op een goede springer zijn na!
Daar was ze echt niet goed in, balkjes draven ging prima, maar als het een hindernis werd dan was ze niet meer zo enthousiast.. haha.

Saar88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:32

Haha, sommige paarden zien daar gewoon echt de zin niet van in!

Nog een vraagje: wat denken jullie over het uitbreiden van je zoektocht naar het buitenland?

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 15:34

Ik ben van mening dat zeker in Duitsland er ook goede paarden staan.
Als ik nu kijken naar de Duitse hengsten, dan zou ik daar ook heen gaan, als er mij een aanstond.
Ik selecteer ook niet op land of provincie bij sporthorses enzo.

oxers

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:35

Ik ben heel goed geslaagd bij RvL sportpaarden. eerlijke mensen en bij keuring naar dierenarts van mijn keuze afspraak afkeuring is kosten verkoper geeft ook vertrouwen.Dat was gelukkig niet zo en ben nog steeds erg tevreden.

tita

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:35

ik had zoiets van straal van 130 km is meer dan genoeg... je bent tenslotte maar een amateur en als je je paarden over de grens moet gaan halen..tja moet je zelf weten.

Kosten verkoper is mij nog nooit gelukt
Laatst bijgewerkt door tita op 31-08-11 15:36, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:36

Ingetje, zo'n paard weet ik wel te staan voor je hoor :).

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:36

afwasborstel schreef:

Nee hoor je bent niet de enige: mijn laatste 3 paarden waren de eerste die ik zag en direct heb gekocht :D
De 3 pony's ervoor waren via/van kennissen en dat was ook 1 keer kijken en meteen gekocht :Y)

Misschien hebben mensen toch teveel wensen of een ideaalbeeld wat niet matched met hun budget.....
Maar mijn (laatste) paard lijkt ideaal, maar ook daar zitten wat maar-tjes aan wat in 1e instantie niet direct zichtbaar is,
soms moet je geluk hebben, wat minder kritisch zijn of wat water bij de wijn doen ;)

listiglistje

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-11 15:39

oxers schreef:
Ik ben heel goed geslaagd bij RvL sportpaarden. eerlijke mensen en bij keuring naar dierenarts van mijn keuze afspraak afkeuring is kosten verkoper geeft ook vertrouwen.Dat was gelukkig niet zo en ben nog steeds erg tevreden.

dat zijn vrienden van mij :D hele fijne en eerlijke mensen :j

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 15:40

@ Listiglistje, dat ben ik helemaal met je eens. Je moet soms idd water bij de wijn doen. Dit had ik zelf laatst ook, het was een heel leuk paard vond ik. Maar de vraagprijs voor mij ook hoog en hij was wat klein. Toch ben ik een tweede keer gaan kijken. Er is toen ook gefilmd en toen bleek pas dat ie toch echt te klein voor mij was. Ik ben zeker in staat om te compenseren als dat nodig is!

ingetje3012

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-08-11 15:41

tita schreef:
ik had zoiets van straal van 130 km is meer dan genoeg... je bent tenslotte maar een amateur en als je je paarden over de grens moet gaan halen..tja moet je zelf weten.

Kosten verkoper is mij nog nooit gelukt

Bij mij scheelt het dat ik in 20 minuten over de grens ben ;)